ROZHOVOR: User Acquisition manažérka Szilvi vám porozpráva, aké je to nakupovať tých najlepších hráčov

ROZHOVOR: User Acquisition manažérka Szilvi vám porozpráva, aké je to nakupovať tých najlepších hráčov

Vo videohernom priemysle je veľká hŕba pracovných pozícií. Stihli sme sa o tom presvedčiť už v predchádzajúcich dvoch rozhovoroch (na obe rozhovory nájdete odkazy aj tu). Tentokrát sme si "na paškál" zobrali veľmi zaujímavú pozíciu Acquisition Manager a vyspovedali Szilvi z Pixel Federation. Schválne, skúste uhádnuť, čo taký User Acquisition manažér robí?

Tvoja pracovná pozícia nesie názov User Acquisition Manager (ďalej už len UA Manažér). Skús nám trochu popísať svoju prácu. Ako začína také ráno, čo robíš cez deň?

Veru, ak by som chcela opísať svoju prácu jednou vetou, tak by som povedala, že nakupovanie hráčov do našich hier. Áno, viem, znie to dosť pofidérne, ale je to tak. Každý deň sa začína (samozrejme kávou (haha), ale teraz vážne) prechádzaním dát o mojich, resp. našich kampaniach, aby som mala prehľad koľko a akých ľudí sme nakúpili v predchádzajúcich dňoch a aký profit nám vygenerovali, ak vôbec. Následne sa rozhodujem, kde by bolo fajn ešte investovať peniaze a kde treba ubrať, diskutujeme o tom na meetingoch s mojimi kolegami či s hernými tímami.

Takže nakupovanie hráčov? To znie zaujímavo! Má každý hráč rovnakú cenu? Od čoho sa líši napríklad moja cena od nejakého bohatého Američana?

Naozaj to je zaujímavé! Nie, nemá každý hráč rovnakú cenu. Cena jedného hráča závisí od mnohých faktorov. Na jednej strane  ide o to, čo sme ochotní my zaplatiť za toho konkrétneho hráča, a na druhej strane od aktuálnych vlastností trhu. V skutočnosti sa môže stať, že budeš mať pre nás oveľa väčšiu pridanú hodnotu ako bohatý Američan, ktorý nemá rád hry, alebo nehrá pravidelne.

Rozumiem, v podstate má každý hráč svoju cenu. Môže sa moja cena odvíjať od toho, ako sa začnem správať neskôr, alebo je pevne daná a už sa nemení? 
Samozrejme, tvoje správanie vo veľkej miere ovplyvňuje tvoju cenu, a tu by som možno zmenila kontext, lebo sa bavíme o tvojej hodnote a nie cene. Existujú hráči, ktorí nikdy nič nekupujú v hrách, ale sú zanietení hráči, hrajú nonstop - týchto my nazývame „engaged hráči“. Ďalej sú hráči, ktorí sem-tam aj niečo kúpia, ale neinvestujú veľa a existujú aj veľryby.

Počkať, veľryba? Čo, respektíve, kto to je veľryba?

Veľrybou nazývame hráča, ktorý môže byť engaged hráč, alebo iba zablúdil v našej hre a nechal tam veľké množstvo peňazí. Môže sa stať, že nakúpil viackrát nejakú lacnejšiu špeciálnu ponuku alebo nakúpil drahší „offer”. Má ochotu míňať veľa peňazí.

Máte v brandži aj iné vtipné pomenovania na „platobné správanie sa hráčov”? Sem s nimi!

Okrem veľrýb (whales), ktorí nám nechávajú najväčšie čiastky, používame ešte názov delfín (dolphin). To sú stredne veľkí platiaci. Minnows zvyčajne kupujú najlacnejšie špeciálne ponuky, nechávajú malé čiastky v hre t.j. „malé ryby” a potom sú neplatiči.

Je rozdiel medzi jednotlivými národmi? Majú napr. Američania radšej iný druh hier ako my, Slováci?

V našej práci pociťujeme rozmanitosť ľudí veľmi podstatne. Úplne inak sa správajú Američania, keď sa bavíme o hráčskych zvykoch, v porovnaní so Slovákmi. Rozdielne reagujú aj na naše kreatívy. Tou istou kreatívou vieme osloviť iný typ ľudí. Majú aj rozdielne platobné správanie. Napríklad Američania sú ochotní zaplatiť viac než Slováci.

A čo večná vojna medzi Apple a Androidom. Sú používatelia jednotlivých zariadení rozdielni?

Áno, sú rozdielni. Oveľa viac hráčov máme na Androide ako na Apple a veľmi cítiť aj ich rozdielne platobné správanie. Samozrejme, netvrdím, že to platí v každom prípade, ale vo väčšej miere hráči na Androide platia nižšie sumy, ale viackrát. Zatiaľ čo Apple hráči nechávajú väčšie čiastky menej krát.

Kde všade na mňa UA Manažéri striehnu? Na Facebooku vídavať kopec reklám. Kde ma, ako potencionálneho hráča, viete nájsť?

Facebook je len jedna platforma, ktorá má neskutočné množstvo priestoru pre reklamy. Avšak existujú aj ďalšie ako napr. Google, Vungle, Chartboost atď. Zvyčajne tieto platformy vlastnia „priestory” v ďalších hrách, aplikáciách, pričom v ich prípade je veľkou výhodou to, že človek už má v ruke svoje mobilné zariadenie. Tým pádom potencionálnych hráčov vieme rýchlejšie dostať do našich hier.

Častokrát na internete vídavam rôzne reklamy a veľakrát sú to tie isté, no obmenené. Kto všetko na nich pracuje a ako celý takýto proces vyzerá?

Neustále obmeňovanie reklám je pomerne náročná záležitosť, ale je to nutné. Existujú ľudia, ktorí reagujú na reklamu až keď ju vidia viackrát. Samozrejme, môže sa stať, že nereagujú preto, lebo sa im daná reklama vôbec nepozdáva. Práve preto niekedy stačí malá zmena, vďaka ktorej ich získame. Máme veľmi kvalitných grafických dizajnérov na oddelení marketingu, ktorí vždy odvedú neskutočnú prácu.

Formátov reklám je naozaj veľká hŕba. Ktoré formáty reklám v Pixel Federation používate a ktoré sú tvoje obľúbené? Prečo?

Formátov je fakt neúrekom. Samozrejme, najobľúbenejšie sú videá a väčšinu ľudí oslovíme práve videami. Teraz sú veľkou novinkou tzv. playable, čo znamená, že budúci hráč si môže vyskúšať a vidieť našu hru, čo je logicky veľmi dobrá návnada.

Teda hry žijú najmä z toho, že do nich UA Manažéri nakupujú hráčov. Musí tu však platiť nejaká rovnica, teda nákup < zárobok. Ako to v Pixel Federation vyhodnocujete?

Dôležitú rolu hrá nakupovanie hráčov a marketing ako taký prináša so sebou aj organický pool ľudí. Samozrejme, bez rovnice by sa to nedalo, ale máme to ľahké, vďaka super analytickej podpore. Interná metrika, ktorú používame na vyhodnocovanie, vychádza z nášho LTV modelu, a volá sa to skóre. Ukazuje nám, či sa nám zainvestované peniaze vrátia do jedného roka.

Takže okrem kreatívnych schopností, musí mať UA Manažér v obľube aj čísla a matematiku. Čo si myslíš, že by mal výborný UAM ešte vedieť?

Na dennej báze robíme rozhodnutia na základe rôznych metrík, výborný UAM musí teda okrem kreativity mať aj dobré analytické schopnosti, a musí to byť zodpovedný človek, aby vedel povedať, kedy treba zatiahnuť ručnú brzdu. Pracujeme s veľkým budgetom, čiže to už musí človek strážiť.

A čo jazyky? Reklamy musia byť v množstve jazykov. Ako riešite v Pixli tento aspekt či komunikáciu s partnermi?

Angličtina je must, ako sa hovorí. Na jednej strane reklamy musia byť v rôznych jazykoch a používame aj lokalizované reklamy, ale na to mame copywriterov. Na druhej strane, musíme na dennej báze komunikovať s našimi obchodnými partnermi, ktorí sú z rôznych kútov sveta.

Čo si myslíš, aká je budúcnosť tvojej pracovnej pozície? Svet sa neustále a veľmi rýchlo mení. Myslíš si, že sa pozícia UAM časom pretransformuje na niečo úplne iné?

Vyvíja sa to veľmi rýchlo. Nemyslím si, že sa to pretransformuje na niečo úplne iné, ale čoraz viac vecí je automatizovaných. Náplň práce sa určite bude meniť, ale vždy to bude o nakupovaní hráčov – menia sa len siete a platformy a, samozrejme, ich množstvo.

Robiť UA manažéra po celom svete si žiada aj dobré kontakty a vyhľadávanie kamarátov a priateľov z iných spoločností. Navštevujete ich často?

Úplne súhlasím. Je veľmi dobré poznať ľudí z brandže a vymieňať si vedomosti a názory. Najlepšie príležitosti na spoznávanie sú rôzne konferencie, workshopy. Stretávame sa s UA ľuďmi z iných firiem dosť často, keďže tých konferencií je neúrekom. Našimi najväčšími partnermi sú Facebook a Google, ktorí sú dosť často organizátormi takýchto podujatí.

Fíha! Takže Google a Facebook. To sú technologickí giganti! Ako sa ti s nimi spolupracuje? Ako prebiehajú také stretnutia a čo si z nich treba odniesť?

Zo začiatku to bolo ťažšie, keďže poskytovali málo informácií a chceli vždy len aby sme míňali peniaze. Posledné roky sa to však výrazne zmenilo, no k dobrému. Snažia sa pomáhať všade, kde sa dá a sú oveľa transparentnejší. Asi aj práve preto organizujú oveľa viac podujatí, kde si môžeme vymieňať názory s ostatnými kolegami z gamingu, pričom sú tam aj ich experti na rôzne témy.

Ale poďme späť k hrám. Všetkých z Pixlu som sa doposiaľ pýtal, aká je ich najobľúbenejšia Pixel hra a táto otázka neobíde ani teba! Doposiaľ to bol najmä Diggy’s Adventure. Ako sa volá tá tvoja?

Mojou srdcovkou je Seaport. Pracovala som na projekte už od jeho launchovania a to ešte hra nebola na mobiloch, ale existovala iba v desktopovej verzii. Pre mňa je relax posielať lodičky a plniť si questy a mám pocit, že z grafického hľadiska je to každým dňom krajšie a krajšie.

Hráš sa aj iné mobilné hry? Čo tak počítačové hry alebo hry na konzolách? Či nebodaj holduješ stolovým hrám?

Hrám sa aj iné hry ako naše, ale primárne mobilné, počítačové hry ma veľmi nebavia. Síce si spomínam, ako sme drtili v detstve s bratom MDK. Haha, to boli časy. Občas si zahrám na konzole, ale tá patrí môjmu manželovi, ťažko sa s ním bojuje.

Pri čom si najviac vieš oddýchnuť? Teda, samozrejme, ak nerátam hry!

Oddýchnuť? Dobrá otázka. Pri športe a trávenie voľného času na čerstvom vzduchu – to je moje, ničím nerušený oddych. Celkom sa viem vypnúť aj pri varení.

Predtým ako si nastupovala do Pixel Federation, robila si niečo podobné? Alebo skôr niečo diametrálne odlišné? 

Nebolo to diametrálne odlišné, keďže som robila marketing, ale nebolo to o hrách. Musím však povedať, že som sa najviac našla práve v hernom priemysle. Robiť akvizíciu v hernom biznise je to, čo ťa nikdy neomrzí, a nikdy nie je monotónne. Keď ti poviem, ako som sa dostala do Pixel Federation, určite sa budeš smiať. Raz som bola na exkurzii z bývalej práce v Pixli, a povedala som si, že ja tu raz pracovať budem. Začala som sledovať voľné pozície a prvé pozície, ktoré boli voľné, boli pozície recepčnej a programátora. Keďže programovanie je pre mňa španielska dedina, tak som sa prihlásila na pozíciu recepčnej. Na pohovore mi medzi rečou bolo povedané, že síce to ešte nenahodili, ale, ak by som mala záujem majú voľnú pozíciu UA manažéra,... A ta-dá.

Na Slovensku pomaly vyrastajú spoločnosti, ktoré mobilné hry tvoria. Myslíš si, že tento trend bude naďalej pokračovať?

Určite áno. Skoro každý deň vydávajú herné štúdiá hry. Samozrejme, nie vždy sú úspešné, ale to ich neodradí. Fakt je neskutočne veľa príležitostí v hernom priemysle.

V prvom rozhovore (Generation č. 90, s. 8-11) som sa dievčat z Pixel Federation pýtal, ako vnímajú rolu ženy v IT svete. Ako to vnímaš Ty?

Síce som v IT svete, ale riešim marketing, čo nie výlučne mužská záležitosť ako napríklad programovanie. Podľa mňa posledné roky sa ženy už neboja technologických pozícii a podľa mňa to robia dobre, lebo aj oni si nájdu uplatnenia v tomto sektore.

Myslíš si, že žien bude v IT svete len a len pribúdať?

Verím tomu, že áno, lebo je to spestrenie IT sveta.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk