Hry desaťročia, do ktorých sme sa zaľúbili: Days Gone

Hry desaťročia, do ktorých sme sa zaľúbili: Days Gone

Blíži sa koniec desaťročia. Dlhá doba. Tisícky hier, ktoré sme mali možnosť si zahrať. Tak málo času. Tak veľa zážitkov. A objektívny rebríček, ktorý sa vlastne ani nedá vytvoriť.

Ako to už býva, koniec roka, to je obdobie rekapitulácie, je to obdobie, kedy sa pozeráme spätne, ale aj vzhliadame budúcnosť. A o to viac, keď sa okrem výmeny rokov mení aj desaťročie. Rozmýšľali sme, aký by bol najvhodnejší spôsob „uctenia“ si hier, ktoré sme mali možnosť zahrať. A asi nemá veľký zmysel vytvárať objektívne tváriace sa zoznamy najlepších hier, ktoré sme hrali, pretože jednak si recenzie všetkých hier môžete prečítať na webe a zároveň by sme sa iba opakovali.

Preto sme sa rozhodli pre formát, ktorý sme interne nazvali: Hry desaťročia do ktorých sme sa zaľúbili a myšlienkou je skôr formát „love letter,“ kde budeme zdieľať naše zážitky s danou hrou subjektívnejšou a voľnejšou formou. A každý deň až do konca kalendárneho roka sa dočkáte jednej. Nehľadajte teda objektivitu, nehľadajte ani žiadne poradie. Pretože ako by povedal Glum: Táto hra je „môj milášek...“

Days Gone

Táto hra sa tu takmer nedostala. Dôvodov je niekoľko. Od toho, že kalendár zaplnili kolegovia behom pár minúť svojimi výbermi hier, až po to, že málokomu sa až tak páčila. Dôvody, prečo som si ju vybral, sú dva. Prvý, málokomu sa páčila tak, aby sa stala jeho obľúbenou a druhý je ten, že keď sa povedalo o tom, že sa budú písať najlepšie hry dekády, kolega si vybral titul z roku 1993. Skôr, ako si stihol naštudovať na wiki, čo je to dekáda, rýchlo som mu ukradol termín.

Dobre, trošku som klamal, Days Gone som si nevybral len kvôli týmto dvom dôvodom. Mne sa tá hra naozaj páčila. Už od prvého traileru som nedočkavo čakal. Samozrejme, mám dosť zdravého rozumu na to, aby som nenaskočil hneď na hype-train. To nerobím nikdy, pokiaľ to nie je niečo od Naughty Dog. Tí ešte nesklamali (teda aspoň mňa). Paradoxom je, že práve štúdio Bend, ktoré ma DG na svedomí, vytvorilo Uncharted Golden Abyss, čo je vlastne značka Naughty Dog. Žeby ďalšie štúdio od Sony, čo bude sekať kvalitné AAA singleplayer hry? Nuž, musím povedať, že Golden Abyss sa mi páčil, dokonca aj samotným dievčatám a chlapcom z Naughty Dog. Jediný dôvod, prečo nebol remastrovaný na PS4 ako ostatné 3 časti bolo, že by sa nedodržala konzistencia deja. Kto Uncharted nehral, všetky časti na seba nadväzujú.



Späť k veci. Vyrobiť niečo dobré na Vitu je jedna vec, urobiť ale veľkú 3A hru na plnohodnotnú konzolu, to je vec druhá. Samozrejme, neobišlo sa to bez chýb – a že ich bolo. Napriek tomu, že toto bol titul, ktorý ma doslova donútil vymeniť moje PS4 za PS4 Pro, patrí k mojim obľúbeným. Je málo hier, pre ktoré by som toto urobil. Lenže keď si ešte v prvej polovici hry uvedomíte, že už vás ten prepad FPS nebaví, máte tri možnosti: 1. proste to prekusnete a dohráte to, 2. nebudete to hrať vôbec, 3. spravíte upgrade hardvéru.

Tretiu možnosť spraví len ten, komu sa hra naozaj páči a mne sa veru riadne. Určite poznáte tie obrázky, trailer vs. Realita, kedy vývojár sľubuje veľkolepé dielo v ukážkach, no dostanete dobre že nie tetris na gameboy. Poznám osobne minimálne 5 hier, ktorým sa toto stalo. Keď si ale pozriete prvú ukážku – gameplay Days Gone a finálny produkt, prídete na to, že ste dostali, čo sľúbili. Horda, ktorá naháňa Deacona v traileri je aj v hre, na tom istom mieste s tými istými možnosťami postupu.

Práve hordy sú jeden z hlavných dôvodov, prečo tú hru mám tak rád. Zdolať prvú (pozor spoiler) bolo viac menej z donútenia, pretože bola súčasť príbehu. Určite, je tu možnosť postaviť sa hordám aj skôr, no bez skúseností je to viac menej samovražda. Na jej likvidáciu potrebujete schopnosti a výbavu, ktorú získate hraním. Nič vám nebráni ísť okamžite po úvodných scénach a nepreskočiteľnej misii vrhnúť sa na hordu. Dopadne to ale aj tak vašim plačom a následnou smrťou, či zbabelým útekom.



Áno, môžete tu zabíjať aj ľudí, no boje proti nim boli nuda. Ja som vďaka predobjednávke dostal loveckú kušu hneď na začiatok a ako skúsený hráč, vďaka headshotom bolo čistenie tých kempov jednoduché, tiché a rýchle. Hmyzáci, alebo Freakeri, tí vás vedia zo začiatku potrápiť aj v malom počte, takže sú doslova alfa-omega hry. Teda hneď popri príbehu. Ten je pekne dlhý, naozaj strávite pri hraní kopu času, možno aj cez 30 hodín, čo sa dnes už až tak nevidí. Viem, že minimálne hodina z toho sú len loadingy, ktoré mohli byť urobené aj lepšie ale aspoň si oddýchnete, napijete sa, možno čosi prehryznete, nie? Však PS5 vám na to nedá čas, užívajte, kým môžete.

Vrátim sa ale k príbehu, lebo okrem toho, že je dlhý, plný klišé, dokázal udržať moju pozornosť od začiatku až do konca. To považujem za výborné. Určite je to aj dobrým dabingom a charizmatickými postavami... Teda musím priznať, že príbeh mal svoje slabé chvíle, našťastie, ja som človek zvedavý a presne pre takých je tu vložka, vďaka ktorej sa toto stala jedna z mojich obľúbených hier. Hľadanie informácií o Freakeroch. Najskôr vás navnadia na toto priamo príbehom, potom prídete na to, že sa to dá robiť aj pomimo. To sa istú dobu stala moja priorita. Dozviete sa (pozor spojler), že sa stále vyvíjajú. To je perfektná správa, pretože to znamená, že skôr, či neskôr môže prísť pokračovanie. Už teraz autori mysleli na rozmanitosť a po krajine behá hneď niekoľko typov týchto smraďochov, s ktorými si musíte poradiť. Palec hore za toto, pretože druhov je dosť a čo je najlepšie, vďaka autorom, ktorý si nechali otvorené možnosti, ich môže byť ešte viac.



Zamrzelo ma, že táto hra nebola nominovaná na nejaké prestížnejšie ocenenie, pretože napriek chybám bola výborná. Ok, grafika nebola najrealistickejšia, no bola naozaj pekná, hlavne pri výkyvoch počasia som žasol nad nasvietením niektorých scén v lese. Keď nie za vizuál, minimálne za hudobný doprovod. Hlavnú tému mám dokonca na Spotify v playliste a niektoré pesničky, ktoré sprevádzajú scény sú tam tiež.

Vytýkajte Days Gone, čo len chcete, od nie najlepšieho technického stavu, až po klišé v príbehu, no pre mňa je to obrovský počin jedného predtým malého štúdia, za ktoré im dávam pomyselný klobúk dole z hlavy a prajem veľa úspechov ďalej. Verím v pokračovanie, pretože toto má dobrý nábeh, aby sa z toho stala dobrá značka, ktorá priláka množstvo ľudí do modrého tímu. Svet predsa nekončí v Oregone, tak prečo zostávať len tam?

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk