MEGAČLÁNOK: Všetko čo vieme o novej konzole PlayStation 5

MEGAČLÁNOK: Všetko čo vieme o novej konzole PlayStation 5

 

Tento týždeň bol veľmi zaujímavý, teda aspoň čo sa video-herného priemyslu týka. Napriek všetkým negatívnym informáciám, s ktorými sa stretávame posledné dni, aspoň niečo pozitívne prišlo z Japonskej spoločnosti. Mnohí budú nesúhlasiť a sú nespokojní ale dôležité je, že sme sa dozvedeli aspoň niečo, nie?


V pondelok prišiel Microsoft s veľkolepým oznámením ohľadom nového Xboxu. Dozvedeli sme sa zaujímavé veci a sumár nájdete v článku, ktorý napísal Dominik:

Okrem toho, že sme sa nedozvedeli cenu Xboxu, viem podstatne veľa. Ako je na tom ale Sony?

Technické špecifikácie budú nasledovné:
CPU: AMD Zen 2 s 8-jadrami - 3.5GHz (variabilná frekvencia)
GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs - 2.23GHz (variabilná frekvencia)
GPU architektúra: Custom RDNA 2
RAM: 16GB GDDR6 / 256-bit - 448GB/s
SSD: Custom 825GB SSD - 5.5GB/s
Rozšíriteľný port: NVMe SSD slot
Externý disk: USB HDD support (iba PS4 hry)
Optická mechanika: 4K UHD Blu-ray

Dizajn

Sony sa konečne odhodlalo nám ukázať ako bude ich nová konzola vyzerať. Konečne. Prečo to tak trvalo nevieme, čo ale vieme je, že má futuristický dizaj a zvlášť verzia bez mechaniky vyzerá veľmi uhladene. Nie veselá správa je, že kvôli dizajnu utrpela na veľkosti a na internetoch sa objavili porovnávajúce obrázky, ktoré vychádzajú z veľkosti mechaniky a USB portu - suma-sumárum, PS5 bude obrovská a mnohí budú mať problém to niekde rozumne umiestniť. Dôvod je bezpodmienečne chladenie, ktorému sa Japonci venovali výrazne a všetci teda počítajú s tým, že hlučnosť pôjde oproti súčasnej generácii na minimum.

Okrem dizajnu samotnej konzoly sme videli aj príslušenstvo, ktoré si budeme môcť zakúpiť a teda - sluchadlá, bluetooth ovládanie, dokovaciu stanicu na dva ovládače a novú kameru. Všetko samozrejme vo farbách samotnej PlayStation, čo môžeme predpokladať je, že sa budú meniť farebné variácie ako konzoly, tak aj príslušenstva, nakoľko priestor na to rozhodne Sony vytvorilo.



Očakávame, že USB porty budú verzia 3.1, HDMI 2.1 a konektor na optický kábel.

Zaujímavé však je, že Sony ponúkne dve verzie konzoly Playstation 5. Jedna z nich je štandardnou edíciou a druhá má názov Digital Edition a ide o konzolu bez optickej mechaniky. 

Ovládač

Sony oficiálne predstavilo svoj nový ovládač k Playstation 5, ktorý však prekvapujúco nenesie názov Dualshock 5 ale DualSense. 

Nový ovládač je už na prvý pohľad iný oproti predchádzajúcim gamepadom od Sony. A tým nemyslíme iba farebnú kombináciu, ktorá je zjavne originálna a predpokladáme, že v podobnom vyhotovení bude aj samotná konzola.

Veľkosťou sa DualSense očividne nafúkol a priblížil k veľkosti gamepadu, ktorý preferuje Microsoft so svojim Xbox One a teraz aj Xbox Series X gamepadom. Analógové páčky však zostali v klasickom Playstation symetrickom rozpoložení, takže žiadna heréza sa nekoná. PS tlačidlo sa zmenilo z kruhového na tvar loga Playstation a štyri tradičné tlačidlá budú tentokrát v sivej farbe a bez farebného rozlíšenia.

Zmenami prešli dve tlačidlá popri touchpade. Share tlačidlo sa premenovalo na Create a to má podľa Sony lepšie vystihovať možnosti, ktoré toto tlačidlo ponúkne. Aké to však budú, to zatiaľ nevieme. Druhé tlačidlo môžeme označiť ako Start/Menu tlačidlo a jeho funkcionalita by mala zostať rovnaká.

Zmeny sa jemne dotkli L2 a R2 tlačidiel, ktoré sú oblejšie a uhladenejšie, pričom L1 a R1 zostali prakticky rovnaké.

LED svetlo sa z vrchu ovládača presunulo na okraje dotykovej plochy, ktorá ostala v rovnakej podobe, no trochu zmenenom tvare.

Navyše Sony potvrdilo, že v gamepade ostal zachovaný aj 3,5mm jack pre pripojenie slúchadiel.

Jedným z najväčších problémov pri Dualshocku 4 bola výdrž integrovanej batérie, ktorá po relatívne krátkom čase atakovala 5-6 hodín hrania. Jednak za to mohlo svetlo a zároveň aj nízka kapacita batérie. To by však pri DualSense malo byť minulosťou. Teda aspoň to tvrdí Sony: „Dlho sme uvažovali, ako zabezpečiť lepšiu výdrž batérie vstaveného akumulátora.“ Zároveň dostane DualSense aktuálny USB-C konektor.

NOVÉ FUNKCIE

DualSense ovládač sa môže pochváliť hneď niekoľkými novinkami, ktoré zlepšia váš herný zážitok.

Advanced Haptic Feedback – táto technológia umožní lepšiu odozvu v podobe vibrácií gamepadu. Gamepad tak bude vibrovať inak keď budete v Gran Turisme jazdiť po trati a keď prejdete po obrubníkoch. Keď budete v platformovej hre ísť po ľade tak by ste to mali cítiť na odozve. Samozrejme tu sa bavíme o technológii a tie budú musieť využívať aj vývojári a ak nebudú, tak budete mať k dispozícii bežné vibrácie.

Adaptive triggers – Ide o technológiu, ktorá zmení správane triggerov L2 a R2 v závislosti od toho čo robíte. Asi najlepší príklad je uvedený pri streľbe z luku. Ak totiž v niektorej hre natiahnete tetivu tak budete od triggeru cítiť akýsi odpor.

Novinkou je taktiež zabudovaný mikrofón v gamepade, ktorý zabezpečí možnosť komunikácie s ďalšími hráčmi bez toho, aby ste museli mať headset a predpokladáme, že taktiež ponúkne možnosť komunikácie s konzolou hlasovými príkazmi. Ak však nechcete, aby vás gamepad a konzola počúvali, viete si ho deaktivovať.

Hardvér

SSD

Zabudnite na staré HDD, zabudnite aj na to, že si disk vo vašom playku vymeníte za väčší. Prvá verzia dostane do vienka 825 GB NVMe SSD, PCIe 4.0. V praxi to znamená, že je tento kus techniky prispájkovaný k matičnej doske a aj keby Sony niekedy prišlo s väčšou kapacitou a vy ste mali pomerne veľký obnos peňazí voľný, bohužiaľ, nevymeníte ho. Prietok dát je ale na úrovni 5.5 GB/s, čo je extrém, ktorý môže závidieť naozaj každý. Uvidíme ale ako to bude fungovať v reáli a na koľko to vývojári (okrem first party) využijú. Konkurencia bude v tomto zaostávať – čo sa rýchlosti týka.

Celkovo bola konferencia zameraná na ich vlastné SSD, pretože to je hlavný ťahúň. Na rozdiel od klasického disku sú údaje prístupné okamžite – v podstate, na starom HDD máte hru na rôznych sektoroch a chvíľu (aj keď milisekundách) trvá, kým sa nájdu, usporiadajú a nahrajú do RAM. Tento celý proces už nebude existovať. Ďalšia super výhoda je, že vývojári nebudú musieť duplikovať textúry a jednoduchým trikom použijú tú istú niekde inde. Príklad, poštová schránka nebude musieť byť na disku nahraná 40x ale iba 1x. Tým pádom by aj hry mohli byť buď menšie, alebo priestor využitý na lepšie veci. (Toto sú ale výhody každého SSD, nie len toho od Sony).



Ku konzole bude možné pripojiť 2 rôzne disky. Prvý bude môcť byť klasický starý dobrý HDD, ktorý použijete na hry z PS4 generácie (k tomu sa ale ešte dostaneme). Druhý bude externý NVMe SSD disk, ktorý ale ešte nie je na trhu. Ono totiž musí spĺňať rýchlostné požiadavky, no aj keď na trhu bude, určite nebude lacný a druhá vec je, že zatiaľ čo interný disk je proprietárny a aj pripojený na maximum, externý, aj keď už bude rovnako rýchly, nikdy nepôjde tak isto. Priepustnosť a celkové fungovanie je vo hviezdach. Okrem toho má ich vlastné SSD v sebe aj čip, ktorý určuje kde sa čo uloží, ako atď. Pri pripojených diskoch táto vlastnosť nebude, takže je otázne, ako to všetko bude spolu pracovať.

RAM

Ešte do minulej generácie platilo, že Sony v každej novej konzole navýšilo operačnú pamäť 16-násobne. PS1 malo 16 Mb RAM (a 8 Mb VRAM), PS2 malo 2 MB RAM (a 1 MB VRAM), PS3 256 MB GDDR3 RAM (a vstavanú 256 MB GDDR3 VRAM) a na koniec, PS4 malo 8GB GDDR5/256-bit s priepustnosťou 176GB/s. Takže by sme mali očakávať 128GB RAM v PS5. Nedočkali sme sa. Dostaneme iba 16GB GDDR6/256-bit RAM s priepustnosťou 488 GB/s. Ak si hovoríte, že málo, máte pravdu. Aj keď kolega Ľubo tvrdí, že 32GB RAM je prežitok (????), my ostatní sme dúfali, že tam bude aspoň 20GB. Marek nás ale vo videu upokojuje, že všetko je ok, a RAM stačí. Ako je to ale možné?

Zas to slávne SSD. V súčasnej generácii, pri starom disku sa musí nahrať do operačnej pamäte až 30 sekúnd hry a to málo, čo ostane (na obrázku bolo tak 20-30% voľnej pamäte), pracuje. Po novom to bude tak, že do RAMky sa nahrá len 1s – nakoľko dáta na disku sú prístupné okamžite a celý zvyšok môže pracovať. V podstate to podľa znázornenej grafiky vyzeralo tak, že aj keď matematicky sme zvýšili RAMku o 2x, v skutočnosti to môže byť až 3-4 nárast – čo sa využitia týka. Stále ale platí, že mohlo byť aspoň trošku viac.

CPU

Mozgom celej konzoly bude procesor. O ňom sa špekulovalo dlho, až nakoniec aj priznali, že naozaj to zase bude AMD procesor, tentokrát ale so 7nm výrobným procesom architektúry Zen 2. O výpočet sa bude starať 8 jadier (16 vlákien) s frekvenciou „limitovanou“ na 3.5GHz. Čiže, bude variabilná a nepôjde vždy na plný výkon. Problém tu nastáva, že kedy bude môcť ísť na plný výkon a ako na tom bude samotné chladenie. Podľa slov Cerneho si teraz dali pozor a celú konzolu nastavili tak, aby nebola otravná ako posledná generácia. Čiže sa možno dočkáme aj tichšieho hrania. Teda, ak vývojári budú pracovať tak, ako majú a využijú len výkon, ktorý zrovna potrebujú.

GPU

Na grafickú kartu sa čakalo asi najviac a asi sklamala mnoho ľudí, ktorí pozerali konferenciu. Nie, žeby to bol nejaký prepadák, určite bude skvelá, no špecifiká zaostávajú za konkurenciou, aj keď sa snažia vysvetliť prečo je tomu tak. Sony použilo upravenú AMD RDNA 2 grafiku s 36 výpočetnými jednotkami (CU) s frekvenciou limitovanou na 2.23GHz, ktorá podá hrubý výkon 10.28 TFlops. Platí aj tu, že frekvencia je variabilná a pokiaľ nebude požadovaný maximálny výkon, tak grafika na plný výkon nepôjde. Keď však bude potrebovať BOOST, tak ho dostane.

Tu treba upozorniť, že nie je to klasický boost, ako poznáte z mobilov alebo počítačov. Tie vedia na krátku chvíľu vyžmýkať zo seba väčší výkon, no keď dôjde k prekročeniu určitých teplôt, tak sa automaticky vypne. V PS5 sa nič také nedeje. Keď príde hra, ktorá bude potrebovať plný výkon od konzoly od začiatku, do konca hrania, konzola ho poskytne. Bude na to stavaná a dúfajme, že aj chladená a odhlučnená. Jeden z dôvodov, prečo je frekvencia variabilná, sú aj naše lesy a peňaženky. Jednoducho chcú brať menej energie, keď sa dá.
Netreba zabúdať aj na fakt, že staré Teraflopy sa nerovnajú novým. Ak by malo PS5 výkon 4Tflopy, ako tomu je pri PS4 Pro, aj tak by bola kvôli použitej technológii oveľa výkonnejšia.

Pokračoval ďalej a pripomenul, že konzola bude používať SmartShift technology, čo je vec, ktorá robí to, že pokiaľ má procesor voľnú výpočetnú kapacitu, poskytne ju grafickej karte, aby „vymáčkla“ viac pixelov. Nie je to žiadna novinka a určite to znie dobre, uvidíme, čo na to povie prax. Tiež vysvetľoval, prečo namiesto väčšej frekvencie, nezvolili radšej viac výpočetných jednotiek (CU) – jednoducho povedané, je to vraj vo väčšine prípadov rýchlejšie. Tiež sa pripomenulo, že bude podporovaný RAY TRACING, tak dúfajme, že s tým má pravdu.
Posledná poznámka – nie som jediný, čo je zvedavý na to, ako sa s týmito frekvenciami, boostami a ostatnými fičúrkami vysporiadajú aj iné spoločnosti, ako sú tie, ktoré robia hry len na PlayStation.

Audio

Dolby Atmos. Konečne, aj keď nie úplne. Vlastný systém menom Tempest by mal byť adekvátnou náhradou (vraj dokonca lepší). Sony ide aj v tomto spektre dopredu a konečne ponúkne plnohodnotných audio zážitok. Okrem toho, že začnú hry a filmy podporovať 4K a Tempest, rozhodli sa aj kvôli PS VR venovať 3D zvuku. Výsledky sú vraj fenomenálne. Teda v prípade, že majú k dispozícii sken ucha, do ktorého zvuk prúdi. Neostáva nám nič iné, len veriť, že nebudeme musieť posielať fotky uší, aby nám poslali update do konzoly s nastavením zvuku. Aj keď priorita sú slúchadlá, venujú sa aj domácim kinám 5.1 alebo aj TV reproduktorom. Podľa Cerneho, keď to funguje, ako má, viete presne určiť, ktorý zvuk odkiaľ vychádza. Nie približne, ako to bolo doteraz. Presne. Držíme palce, aby toto naozaj vyšlo a možno aj keď nie pri prvom predaji konzoly, no neskôr nám príde update, kedy nám zvuky ustrelia dekel a naozaj nebudeme vedieť, či je to the real life alebo is this just fantasy...

Spätná kompatibilita

Neviem prečo, no Sony sa tomuto bráni ako čert krížu. Najskôr áno, potom nie, potom možno a uvidíme a nakoniec vraj prvých 100 najpredávanejších titulov si zahráte aj na PS5 a neskôr „vraj“ viac ako 4000. Ich ľudia na tom intenzívne pracujú. Kým to ale neuvidím, neuverím, poznáte to. Microsoft v tomto nezaháľa je ďaleko pred Japoncami. Dobrou správou ale je, že ak už aj nejaká PS4 hra pôjde na PS5, tak v „boost mode“. Čo to znamená? Nikto nepovedal presne, no môžeme si predstaviť, že to bude vyzerať lepšie a pôjde to plynulejšie. Možno aj 4K, kto vie?

Hry

Sony nám odhalilo aj hry, ktoré môžeme očakávať (aj keď nie všetky pri vydaní). Čo sa týka exkluzivít, tak tu máme konečne Gran Turismo 7 (konečne preto, že má číslovku na konci),  Ratchet and Clank, ktorí budú skákať dimenziami a plne dokazovať výhody SSD disku, ktorý nám Japonci vytvorili a pre mnohých (ako aj pre mňa) srdcovka Horizon. Forbbiden West, čo je priame pokračovanie Horizon: Zero Dawn. Jednotka mala úžasný príbeh a je škoda, že nebola lokalizovaná do CZ, užilo by si ju viac ľudí z našich končín (tip pre Sony?). Ďalej, ku každej koznole bude predinštalovaná hra Astro Playroom, tá ale bude primárne slúžiť na predstavenie všetkých funkcií PS5. Spider-Man dostane pokračovanie s podnázvom Miles Morales, kde budeme logicky hrať za Milesa a nie Petra. Či ale pôjde len o standalone rozšírenie alebo plnohodnotnú hru ešte nevieme, príde ale ešte koncom tohoto roka.

Samozrejmosťou je prvá predstavená exkluzivita na PS5 Godfall. Okrem toho Kena: Bridge of Spirits od štúdia Ember Lab tiež ešte tento rok a okrem PS5 bude aj na PS4 a PC. V januári 2021 príde Hitman 3, či ale aj na súčasné konzoly, to ešte nevieme, no čo vieme, že príde aj na túto generáciu je Oddworld: Soulstorm - toto ale zatiaľ nemá dátum vydania. Mnohých fanúšikov Little Big Planet poteší Sackboy: A Big Adventure, titul zatiaľ potvrdený len na PS5 bez dátumu vydania. 

Ani nová generácia sa nezaobíde bez remastrov a remakov a jeden príde rovno z PS3 - Demon´s Soul. Aby sme sa nebáli, že nových IP je málo, tak štúdio Housemarque nám chystá exkluzívne na PS5 hru Returnal a tá vyzerá veľmi zaujímavo. Časovú exkluzivitu dostane PS5 aj na veľmi zaujímavý titul Project Athia od štúdia Square Enix a tiež ide o úplne novú IP. Okrem tohoto všetkého boli predstavené ďalšie menšie hry, za zmienku určite stoja Little Devil Inside, Stray a Solar Ash alebo Goodbye Volcano High, či mnou nepochopená Jett: The Far Shore.

Ako posledný titul musím spomenúť Resident Evil Village, ktorý ma sklamal tým, že nepríde na súčasné konzoly (aj keď zas tak dobre nevyzerá!).

Cena a dostupnosť

PlayStation sa očakáva v novembri alebo decembri tohto roka. Cena nie je špecifikovaná, predpokladá sa od 400-550€.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk