Hodnotenie presnosti je tu…
Minulý rok o takomto čase sme publikovali naše tradičné (nie až tak) šialené herné predpovede na rok 2020. Bohužiaľ, jasnovidci nie sme a preto sme COVID nepredpokladali. Napriek tomu si však chceme zhodnotiť našu úspešnosť a to jednoduchým formátom. Zverejníme kompletné predpovede a následne sa vyjadríme, či sme boli úspešní, alebo nie.
ZABUDNITE NA TO, ŽE ZA NOVÉ KONZOLY ZAPLATÍTE 399€
Okay. Povedzme si na rovinu. Ďalšiu generáciu konzol, ako bola tá minulá si veľmi nemôžeme dovoliť. Je síce fajn, že Playstation 4 bola relatívne dostupnou, no výmenou za to bol hardvér, ktorý bol už v deň vydania zastaraný. Niet preto divu, že o niekoľko rokov prišiel mid-gen refresh v podobe Xbox One X a Playstation 4 Pro. Vyzerá to však tak, že aj Microsoft a aj Sony sa poučili a to, čo prinesú teraz bude „trhať asfalt“
Lenže lacné to určite nebude. Na cenu 399€ môžeme rovno zabudnúť. Teda, pokiaľ sa obe spoločnosti nerozhodnú svoje konzoly ťažko dotovať, čo je v dnešnej dobe nepravdepodobné. Preto rátam so sumou 499€ ako s istotou s potenciálom nárastu na 599€, prípadne možno ešte aj viac. Je zrejmé, že Sony a aj Microsoft sa budú pozorne sledovať, aby náhodou „neprestrelili.“ Faktom však zostáva, že výkonné Navi grafiky, SSD disky a Zen 2 procesory nebudú lacnou záležitosťou.
Otázkou je, či s tým budú hráči OK. Výhodou konzol oproti PC je samozrejme ich cena. Poskladať porovnateľný PC s rovnakými parametrami je prakticky nemožné. A v dnešnej dobe mnohí hovoria, že nie je problém vydať konzolu za 599€ pretože mnohí dávajú cez 1000€ v dvojročných cykloch za smartfóny. Lenže aj tak. Naposledy, keď sa niekto pokúsil predať konzolu za 599€, skončilo to katastrofou (Playstation 3). Potencionálnou spásou tak môže byť menej-výkonný Xbox Lockhart, ktorý však zatiaľ nie je oficiálne ohlásený.
VERDIKT – Áno aj nie. Nakoniec sme sa dočkali konzol aj za 399€ a dokonca aj za 299€. Akurát problém je v tom, že ide o „orezané“ verzie next-gen konzol. V prípade Playstation 5 DE chýba Blu-ray mechanika a v prípade Xbox Series S je výkon značne orezaný a taktiež chýba Blu-ray mechanika. Plnohodnotné verzie konzol stoja 499€ a teda predpoveď bola v tomto ohľade správna.
HERNÉ STREAMOVANIE SA DOSTANE DO POPREDIA. STADII TO VŠAK NEPOMÔŽE
Herné streamovanie je niečo, v čom ležia veľké peniaze. Dostať AAA hry aj do regiónov, kde sa konzoly ako hardvér nemôžu dostať je mokrým snom šéfov spoločností ako Google, Facebook, Amazon, Microsoft a Sony. A tento sen začne naberať reálne kontúry v roku 2020. Sony ohlási výrazné zlepšenie kvality Playstation Now, Microsoft posunie Project xCloud do „produkčnej“ fázy. Amazon ohlási svoju službu a Facebook začne rozbiehať svoje „procesy.“
Čo však Google? Ten už má svoju Stadiu „rozbehnutú,“ no zatiaľ to nie je veľká sláva. Počty hráčov sú mizerné (stačí pozrieť Destiny 2 štatistiky) a celková nedokončenosť povesti Stadie vôbec neprospieva. Áno, služba je efektívne v bete a keď sa spustí free verzia služby, tak počet hráčov porastie. No osobne si myslím, že Stadia bude prešľapovať na mieste a ukáže, že streamovanie je stále najlepšie ako alternatíva a nie náhrada lokálneho hrania. A inak to v najbližších rokoch ani nebude.
VERDIKT – Takmer do bodky sme sa trafili. Microsoft oficiálne spustil svoje herné streamovanie, Amazon ohlásil svoju službu Amazon Luna a Facebook sa už tiež pomaly ale isto chystá na trh. Na druhej strane Stadia celý rok prešľapovala na mieste. Málo hier, chýbajúce veľké hry, no na konci roka sa služba rozšírila aj k nám.
MICROSOFT SI „UKRADNE“ E3 PRE SEBA
Trochu odvážna predpovedať. Osobne si myslím, že Microsoft je na tom s príchodom novej generácie na tom z hľadiska 1st party obsahu oveľa lepšie ako Sony. Jednoduchým dôvodom je to, že veľká časť Sony štúdií ešte na vydanie svojich exkluzivít čaká a tým pádom asi ťažko predpokladať, že s niečím vyrukujú hneď pri štarte Playstation 5. Napríklad Naughty Dog, Sucker Punch, Media Molecule chystajú svoje hry na prvú polovicu 2020.
Naproti tomu sa Microsoft už pochválil vývojom Hellblade II, Everwild a už teraz vieme, že k vydaniu konzoly chystá aj Halo Infinite. Nepochybne sa dočkáme prvého teaseru na hru od nového štúdia The Initiative, Playground Games pravdepodobne ukáže svoju Open World RPG hru, dočkáme sa pravdepodobne aj Forzy a nová RPG sa už dlhú dobu varí aj v štúdiu Obsidian. A aj keď kopa z týchto hier nepríde na trh tak skoro, tak pre Microsoft je neuveriteľne dôležité ukázať, že má konečne atraktívny 1st party obsah, aby tak motivoval konzolových hráčov k prechodu do „zeleného“ tábora.
Dúfam, že niektorí tieto slová nezoberú ako „Sony to môže zabaliť.“ To určite nie. Iba tvrdím, že Microsoft musí ukázať atraktívne hry a preto ich aj ukáže. Každý rozumný hráč vie, že Sony robí atraktívne hry bez toho, aby ich ukázali.
VERDIKT – Je to komplikované. V prvom rade musíme opäť pripomenúť, že COVID sme nemohli predpovedať a preto sme nemohli ani predpokladať, že E3 sa neuskutoční. Ak však zoberieme generálne všetky ohlásenia Microsoftu za tento rok, tak asi nikto nebude argumentovať proti tomu, že Microsoft zabodoval. Ohlásil kvantum nových first party hier (Perfect Dark, Fable, Avowed, State of Decay 3, Forza Motorsport, As Dusk Falls, Everwild, Project: MARA, Hellblade II), oznámil kúpu Bethesdy, pridanie EA Play do Game Passu. Ak by toto „natrieskali“ do jedného E3 večera, tak by išlo asi o jednu z najlepších E3 show v histórii.
2020 BUDE PRE EA ROKOM REMASTEROV A RE-LAUNCHOV
Pamätáte si Anthem? Ehm. Ja áno. Hral som ho minulý týždeň. Objektívne sa však asi zhodneme na tom, že veľmi podarená hra to nebola. Zdroje však šuškajú, že Bioware už pracuje na kompletnom prepracovaní hry s tým, že jedného dňa sa dočkáme Anthem 2.0. Hádam teda v lepšej kvalite. Nie žeby som si sťažoval na nedostatok looter-shooter hier sťažoval to nie. Ale každá konkurencia je pre tie súčasné hry dobrá.
EA však zažije celkom pokojný rok. Ich primárnymi hrami budú každoročné športové klasiky. Až na dve výnimky. Podľa mňa si EA konečne uvedomí silu dojenia fanúšikov a preto sa rozhodne vydať remaster verzie svojich dvoch populárnych sérií. Mass Effect a Dead Space. Obe uvidíme v roku 2020 a vzhľadom na to, že ďalšia generácia konzol má byť minimálne čiastočne spätne kompatibilná, tak si týchto 6 hier zoberiete aj na ďalšie konzoly.
Medzitým dá EA čas svojim štúdiám na to, aby pripravili nové IP (EA Motive pracuje na jednej), nový Battlefield, nový Dragon Age a ďalšie hry.
VERDIKT – Áno aj nie. Mass Effect remaster bol totiž ohlásený a aj keď sme sa v tomto roku nedočkali vydania, tak k ohláseniu došlo. A aby toho nebolo málo, EA v tomto roku vydalo remaster Burnout Paradise na Switch a aj remaster Need for Speed: Hot Pursuit. Dead Space remasterov sme sa však nedočkali.
FOMO POSTIHNE PODOBNÝ SYNDRÓM AKO LOOTBOXY
FOMO je termín, ktorý sa v hernom priemysle objavuje čoraz častejšie. Fear of Missing out je obrovskou zbraňou v rukách vývojárov, ktorí menia mnohé hry na „druhú prácu“ pretože strach z toho, že niečo si nebudeme môcť nikdy zahrať bude príliš mocný.
A tak získa FOMO rovnakú negatívnu konotáciu ako svojho času lootboxy. Skratka sa dostane na blacklist mnohých hráčov a to po tom, ako opäť raz herný priemysel posunie svoju ziskuchtivosť nad dobrú vôľu hráčov a opäť raz budú musieť vo svojich monetizačných snahách zabrzdiť.
Season Passy, Battle Passy, trojmesačné sezóny, šialené časové obmedzenia na misie. To je to, čo v budúcom roku uvidíme v hrách čoraz častejšie. A čím častejšie to v hrách uvidíme, tým väčšiu nechuť budú mať hráči až sa opäť raz dosiahne vrchol po ktorom príde frustrácia a hľadanie nového zlatého teľaťa.
VERDIKT – Zatiaľ nie. FOMO už začína byť vnímaný u mnohých hráčov s negatívnou kontáciou, no bodu, ktorý dosiahli lootboxy sme ešte nedosiahli. Ešte to chvíľu potrvá. Zatiaľ teda časovo ohraničené sezóny a psychologické vydieranie hráčov vydavateľom prechádza.
HALF-LIFE ALYX NEPRINESIE PRIELOM VR DO MAINSTREAMU
Half-Life. Táto legendárna značka bola niekedy použitá na to, aby dostala Steam do počítačov mnohých hráčov. A v roku 2020 sa pokúsi o to isté, akurát z pohľadu VR technológií.
A aj keď hra samotná bude veľmi kvalitná a úspešná, mnoho hráčov bude mať problém s tým, aby navalili minimálne 800€ za to, aby si mohli zahrať jednu excelentnú hru. VR trh sa teda výrazne zväčší, no asi ťažko možno očakávať, že sa dostane tam, kde už podľa optimistov mal dávno byť. Veľké vývojárske štúdiá totiž neustále čakajú na prielom, aby sa im oplatilo vyvíjať exkluzívne pre túto platformu a Half-Life: Alyx na tom prakticky nič nezmení. Bude sa čakať na ďalšiu veľkú hru, ktorej sa to hádam podarí.
VERDIKT – Presne tak. VR stále čaká na svoje hviezdne obdobie. Napriek excelentným hodnoteniam Half-Life: Alyx a chvále zo strany hráčov nepresiahol podiel hráčov s VR setmi na Steame 2%. A nakoľko Sony sa plno sústredilo na Playstation 5 a vo veľkej miere ignorovalo svoj VR set, tak to isté platí aj pri VR na konzolách. A z časti za to môže aj Microsoft, pretože VR vytrvalo ignoruje.
BETHESDA BUDE POKRAČOVAŤ V UPAĽOVANÍ DOBREJ VÔLE VOČI HRÁČOM ĎALŠÍMI DIVNÝMI KROKMI
Ach Bethesda. Ako si sa to pokazila. Odhliadnuc od katastrofy s názvom Fallout 76 bola Bethesda tým vydavateľom, ktorí vyhlasovali ešte v roku 2018, že singleplayer hry nie sú mŕtve a získali si tak pre seba lacné PR body na ich konto. Prešiel však iba rok a dočkali sme sa otravných mikrotransakcií, porušených sľubov a failov, ktoré potápajú reputáciu vydavateľa hlbšie a hlbšie.
A to isté bude pokračovať aj v roku 2020. V podaní Falloutu sa dočkáme ešte väčšieho množstva failov, zatiaľ čo ostatné hry budú prežívať krízu identity. Na jednej strane sa budú snažiť o vytvorenie zaujímavých hier, ktoré však budú bojovať s chtíčom Bethesdy čo najviac na hrách zarobiť čo na konci vyústi v mačko-psa, ktorý bude mať problém zachytiť pozornosť hráčov. A vôbec by som sa nedivil, keby Bethesdu odchytil nejaký väčší hráč v hernom priemysle.
VERDIKT – Nope. Bethesda totiž nemala v čom pokračovať. Rok 2020 bol pre vydavateľa z hľadiska produkcie hier bol totiž jednotvárny a jediným novým produktom bol excelentný Doom Eternal. Fallout 76 sa stále dáva dokopy a expanzia Wastelanders bola prijatá pozitívne a kúpa Bethesdy Microsoftom by mohla vydavateľstvo nasmerovať na tie správne chodníčky. Ale to ukáže až čas.
CYBERPUNK 2077 PRINESIE MNOHO SKLAMANÝCH HRÁČOV
Asi málo hráčov si myslí, že Cyberpunk 2077 bude blbosť. Lenže očakávania sú obrovské. Možno až príliš obrovské. A väčšinou je výsledkom takýchto veľkých očakávaní veľká pravdepodobnosť sklamania. A mám dojem že to sklamanie príde v mnohých formách.
Osobne si myslím, že mnoho hráčov si neuvedomuje, aký typ hry CD Projekt RED tvorí. Predsalen na rozdiel od Zaklínača sa presunieme do pohľadu z prvej osoby a skôr to vyzerá, že sa dočkáme masívnej RPG, ktorá bude hrateľnostne skôr na štýl immersive sim hier s veľkým dôrazom na RPG prvky. Čo mne osobne vyhovuje, no mám pocit, že nie každý bude k Cyberpunku pristupovať rovnako.
Taktiež si myslím, že CD Projekt RED má od hry veľmi veľké očakávania z hľadiska predajov a aj keď sa hra bude predávať ako teplé rožky, tak tie nedosiahnu takej úrovne, ako si štúdio praje.
Bodaj by som sa však mýlil. Pretože ak existuje „pro-hráčske“ štúdio, ktoré by si si to zaslúžilo, je to práve CD Projekt RED.
VERDIKT: 100% áno. Akurát z úplne iných dôvodov, ako sme uviedli v našej predpovedi. Problémom totiž nie je zameranie hry, ale fakt, že ide o nedokončenú a zabugovanú hru, ktorá jedným šmahom zaradila CD Projekt RED k štúdiám s nie veľmi dobrou povesťou čo sa vydávania kvalitných a vyladených hier týka.
ROK 2020 BUDE ROKOM SUPERHRDINOV V HRÁCH – BATMAN, ROCKSTEADY, SPIDER-MAN, MARVEL AVENGERS
Neviem, aký bol rok 2019. Pravdepodobne asi rokom Battle Royale hier. Tento megapopulárny subžáner si hľadá svoju cestu do čoraz väčšieho počtu herných žánrov a hráči si ho náležite užívajú. Lenže zdá sa mi, že už ani 2019 nie je také terno, ako bol najväčší boom okolo Battle Royale v roku 2018.
Lenže vyzerá to tak, že v roku 2020 bude veľmi silným žánrom ten, v ktorom vystupujú rôzny superhrdinovia. Už teraz je prakticky isté, že v máji sa dočkáme Marvel’s Avengers hry od štúdia Crystal Dynamics. A aj keď hra zatiaľ neoslnila, tak tvorcovia série Tomb Raider majú za sebou zatiaľ kvalitné hry, takže nádej zostáva.
Už neuveriteľne dlho sa špekuluje aj o tom, že štúdio Warner Bros. Montreal ohlási novú Batman hru, ktorá sa má odohrávať vo svete Court of Owls. A aj keď z ohlásenia hry sa už robia žarty, tak veríme, že hádam rok 2020 bude tým pravým.
Hádam sa ukáže aj štúdio Rocksteady, ktoré údajne taktiež pracuje na hre, ktorá sa odohráva v DC univerze. Tu špekulácie hovorili o všetkom možnom od Justice League hry, Suicide Squad hry až po Superman hru. Tiež je už vo vývoji veľmi dlho a je teda najvyšší čas.
Posledným do party možno bude štúdio Insomniac Games a ich exkluzivita Spider-Man. Možno sa v 2020 nedočkáme samotnej hry, no Sony si určite nenechá ujsť jej ohlásenie, pretože pavúčí muž je veľkým lákadlom pre fanúšikov Sony.
VERDIKT: Presne tak. Všetky hry, ktoré sme spomínali v článku boli buď ohlásené, alebo vydané. Marvel’s Avengers dopadol…no zatiaľ to žiadna sláva nie je. Warner Bros. Montreal ohlásil Gotham Knights, Rocksteady ohlásilo hru Suicide Squad a Insomniac ohlásil a rovno aj vydal „samostatnú expanziu“ Miles Morales, ktorá bola skvelo prijatá hráčmi.
NINTENDO PRÍDE S VYLEPŠENÝM SWITCHOM
V roku 2019 vydalo Nintendo Lite verziu svojej Switch konzoly a tá si získala srdcia mnohých. Lenže predpovedáme že v roku 2020 adresuje Nintendo ďalší nedostatok svojej konzoly. Jej nízky výkon. Ten spôsobuje to, že porty niektorých AAA hier na Switch sú viac ako problematické.
Očakávame, že Switch Pro prinesie vyšší výkon, lepší displej a minimálne rovnakú výdrž batérie. Myslíme si, že trh pre takúto konzolu by sa určite našiel. A s ohľadom na príchod novej generácie konzol bude výkonnostný boost pre Switch viac ako potrebný.
VERDIKT – Nope. Túto predpoveď presúvame do roku 2021.