Xbox v roku 2021 – ešte tam nie sme, už sa však blížime

Xbox v roku 2021 – ešte tam nie sme, už sa však blížime

 

Ticho pred búrkou.

Rok 2020 bol plný prekvapení. Príjemných, no aj nepríjemných. Týka sa to pandémie a týka sa to aj Microsoftu. Asi nikto nechcel vydávať nový hardvér v pandemickom roku, no bohužiaľ v tomto ohľade so veľmi nenavyberáme. Konzoly sú tak vonku a túto nudnejšiu časť novej generácie tak môžeme oficiálne označiť ako skončenú. Už si nemusíme „porovnávať pipíky,“ ktorá konzola je výkonnejšia a lepšia, pretože pozornosť sa presúva niekde úplne inde. Na hry.

V minuloročnom článku „Xbox v roku 2020“ som napísal, že ide o jeden z najdôležitejších rokov Xbox divízie. A to sa aj potvrdilo. Pretože loď na čele so Spencerom má konečne nastavený kurz do zasľúbenej zeme. Neúspech Xbox One je za nami a môžeme sa pozerať na svetlú budúcnosť Xbox divízie. Pretože všetky predpoklady sú tu. Ešte chvíľu čakania však ešte budeme musieť zniesť.

Pravidlá sa úspešne zmenili a ide sa rozširovať

Microsoftu sa za relatívne veľmi krátke obdobie podarilo pretransformovať vnímanie Xbox značky. Xbox značka v dnešnej dobe to nie je logo na škatuli, ktorú máme pod televízorom doma. Xbox značka je ekosystém. Ekosystém, ktorý predstavuje slobodu v hraní. Samozrejme nie v ultimátnom ponímaní, ale asi viete kam smerujem. Xbox momentálne ponúka najvýkonnejšiu a najdostupnejšiu konzolu. Keď vám však konzola nevyhovuje, tak stále máte možnosť používať Xbox služby na PC a ak vám ani to nevyhovuje, tak existuje aj možnosť streamovania na smartfóny Android.

Základné kamene služieb sú teda jasne postavené a v roku 2021 môžeme čakať ich rozširovanie. Microsoft už prisľúbil, že Xbox herné streamovanie príde na budúci rok aj na PC a iOS smartfóny a Phil Spencer teasoval aj to, že sa dočkáme TV sticku na štýl Chromecastu, ktorý nám umožní streamovať Xbox hry bez potreby konzoly.

Zároveň sa v tejto oblasti chystá veľký upgrade. Microsoft totiž momentálne na svoje Xbox herné streamovanie používa v Azure datacentrách servery zložené z Xbox One S konzol. Tie by však mali byť postupom budúceho roka vymenené za Xbox Series X konzoly, čím by sa mala zlepšiť kvalita streamovaných hier a xCloud tak získa možnosť hrania aj next-gen hier.

Všetko je o Game Passe

Samozrejme, tým najzákladnejším kameňom Xboxu je momentálne predplatená služba Xbox Game Pass. Okolo tejto služby sa točí Xbox biznis a v budúcnosti bude jej vplyv ešte väčší.

Hry sú kvalitné, no blockbustery naďalej chýbajú

Hry, hry, hry, exkluzivity, hry. Ak by sme mali zoradiť 5 najčastejších výhrad voči Xbox ekosystému, tak asi takto nejak by vyzeralo to poradie. Nikto nebude argumentovať proti faktu, že ak v niečom Xbox v minulej generácii zaostával, tak to boli práve exkluzivity. A rok 2020 to nezmenil...

...napriek tomu, že z hľadiska produkcie Xbox Game Studios išlo o skvelý rok. Prakticky jediným sklamaním bola multiplayerová hra Bleeding Edge od Ninja Theory a aj tá doplatila skôr na chudobnosť obsahu, ako na nekvalitu.

Problém je však zatiaľ v tom, že aj keď Xbox Game Studios vyprodukovali v roku 2020 skvelé hry, tak žiadna z nich nepatrila medzi masívne populárne žánre. Čiže pre bežného hráča, ktorého zaujíma príbehová hra z pohľadu tretej osoby asi ponuka Microsoftu v roku 2020 nezaujala.

Xbox Game Studios vydali v roku 2020 tieto hry (za pomlčkou je priemer hodnotení na Metacritic)

  • Bleeding Edge – 66
  • Gears Tactics - 82
  • Minecraft Dungeons – 78
  • Microsoft Flight Simulator – 91
  • Battletoads – 72
  • Tell Me Why – 78
  • Wasteland 3 - 85
  • Age of Empires III: Definitive Edition – 75
  • Gears 5: Hivebusters – 82

Nešlo teda o žiaden prelomový rok, ale určite to nemôžeme hodnotiť ako zlý rok, no zas otvárať šampanské asi tiež nie je na mieste. Dôležitejšia otázka je však dnes tá, čo má pre hráčov Microsoft nachystané v roku 2021.

A ani tu asi fanfáry hrať nebudú. Alebo možno Microsoft neohlásil všetko, čo plánuje na budúci rok vydať. Určite vieme, že Microsoft na budúci rok chystá Halo Infinite, ktorý bol neslávne odložený z roku 2020. Vieme, že príde hra Psychonauts 2 od štúdia Double Fine. Vieme, že survival hra Grounded sa má dočkať na budúci rok plného vydania. Vieme, že Microsoft Flight Simulator sa konečne ukáže na konzolách. No, to je asi tak všetko. Zdá sa toho málo a preto veríme, že Microsoft niečo ohlási. Možno niečo, čo vzíde z kúpy Bethesdy. Starfield? Wolfenstein? Uvidíme. Každopádne, ak čakáte, že rok 2021 bude tým, kedy sa sucho exkluzivít Microsoftu definitívne a navždy zlomí, tak ešte niekoľko mesiacov si budete musieť počkať. Ak by sa však podarilo Microsoftu vydať dvojicu vyššie spomínaných hier a Bethesda by pridala Starfield a Wolfenstein 3 a ešte popri tom by sa tam vyskytla nejaká ďalšia hra, tak by už išlo o inú pesničku...

Každopádne, práve investícia do Bethesdy dáva hráčom najavo, že Microsoft sa z herného biznisu nechystá. A ak o tom niekto pochyboval, tak po 7,5 miliardách dolárov môže prestať pochybovať.

Xbox Game Studios prešli do verzie 2.0

Tomu sa povie upgrade. Xbox Game Studios vstupovali už do roku 2021 v solídnej forme. 14 herných štúdií síce nie je číslo z ktorého by šaleli davy, no sľubovalo to solídnu nádielku exkluzívneho obsahu pre ekosystém do budúcnosti. Len tak mimochodom. V najtemnejšom období tejto organizácie (vtedy ešte pod názvom Microsoft Game Studios) v rokoch 2014-2016 mal Microsoft pod svojim palcom 6 štúdií.

A po tomto roku? 23. A to vďaka tomu, že papa Microsoft vytiahol kreditku a zaplatil 7,5 miliardy za Zenimax Media, ktorý vlastní 9 štúdií, ktoré lepšie poznáme pod názvom Bethesda. Takže na čom pracuje táto masa vývojárov?

  • 343 Industries – štúdio, ktoré sa zaoberá výsostne vývojom Halo hier malo v novembri 2020 vydať Halo Infinite. No bohužiaľ, po nie veľmi atraktívnom predstavení hry a po covide bola hra odložená na jeseň 2021. Hádam už v lepšej forme.

  • Compulsion Games – Projekt We Happy Few skončil a štúdio zatiaľ svetu nepredstavilo svoj ďalší projekt. Keď však máme hádať, tak pravdepodobne to bude niečo s veľkým dôrazom na art štýl a na immersive sim prvky.
  • Double Fine – Kalifornské štúdio známe netradičnými hrami v roku 2020 nevydalo svoj ďalší projekt Psychonauts 2 a hra bola odložená na rok 2021. Takže vieme, čoho sa dočkáme v budúcom roku od nich.

  • inXile Entertainment – Štúdio vydalo počas roka 2020 kritikmi uznávanú izomerickú RPG hru Wasteland 3 a v tomto žánri sa budú pohybovať aj v budúcnosti. Svoj ďalší projekt síce svetu nepredstavili, no podľa zákulisných informácií by malo ísť o RPG hru z pohľadu tretej osoby v steampunkovom prostredí.
  • Mojang – Minecraft štúdio sa venuje...Minecraftu. V roku 2020 sme sa dočkali hry Minecraft Dungeons, ktorá bola fajn, ale dieru do sveta nespravila. Nič iné ako „viac Minecraftu“ od tejto hry nečakáme.
  • Ninja Theory – Štúdio pracuje na Senua’s Saga: Hellblade II a na tajuplnom hororovom projekte Project Mara. Ani jeden z nich však nemá určený dátum vydania.

  • Obsidian Entertainment – Okrem dokončovania survival hry Grounded a ďalšieho DLC pre The Outer Worlds pracuje toto RPG štúdio aj na veľkej RPG hre zasadenej do sveta Pillars of Eternity s názvom Avowed. A okrem toho pracuje jeden z dizajnérov štúdia aj na tzv. Project Missouri.

  • Rare – Britské štúdio Rare nám síce neponúklo zábery z hrania hry Everwild, no ukázali nám ďalší krásny trailer. Zatiaľ síce bez dátumu vydania, no aspoň vieme, že hra bude vizuálne veľmi príťažlivá.

  • Playground Games – Už je to vonku. Ďalšie britské štúdio Microsoftu oficiálne pracuje na reštarte niekedy populárnej série Fable. Opäť však bez dátumu vydania a tentokrát iba s teaserom. No ak by sme si mali tipnúť, tak nejaká tá Forza Horizon 5 je taktiež vo vývoji.

  • The Coalition – Kanadské štúdio koncom roka prekvapilo vydaním príbehové DLC pre Gears 5. To bolo viac ako solídne, no na druhej strane to taktiež znamená, že s vývojom prípadnej šestky štúdio nie je tak ďaleko, ako by sme možno dúfali.
  • The Initaitive – Aj v tomto prípade je to vonku. Nové štúdio Microsoftu pracuje na reštarte série Perfect Dark, ktorú v dobách dávnych vyvíjalo štúdio Rare. Hra bude pravdepodobne z pohľadu prvej osoby, chopíme sa postavy Joanny Dark, no preskúmame nové témy a nový príbeh.

  • Turn 10 Studios – Klasické pretekárske štúdio Microsoftu nám v júli predstavilo svoju víziu série Forza Motorsport do novej generácie konzol. Bohužiaľ aj v tomto prípade to bolo bez dátumu vydania. No stále existuje nádej, že sa jej dočkáme na budúci rok.

  • Undead Labs – Ďalšie štúdio, ktoré nám svoj nový projekt predstavilo v júli. A...prekvapenie. Ide o tretie pokračovanie State of Decay. Vzhľadom na to, že hra bola prezentovaná CGI trailerom, tak jej vydanie je ešte za horami.

  • World’s Edge – Age of Empires IV. To je názov hry na ktorej toto štúdio pracuje v spolupráci s Relic Entertainment. Sériu asi nikomu predstavovať netreba. Iba to, že sa tešíme a dúfame aj v konzolový port.

  • Bethesda Game Studios – Masívne štvor-štúdiové štúdio. Okrem starostlivosti o Fallout 76 momentálne vyvíja hlavná pobočka v Marylande vyvíja hru Starfield. Otázne je kedy sa jej dočkáme a hlavne na aké platformy. Isté sú PC a Xbox Series X/S. Všetko navyše je bonusom.

  • Id Software – Otcovia FPS žánru v tomto roku vydali Doom Eternal. A v roku 2021 by sme sa mali dočkať druhej časti príbehového DLCčka The Ancient Gods. Čo potom? Ktovie. Určite sa však na svet budeme pozerať z pohľadu prvej osoby.
  • Machine Games – Švédske štúdio vydalo naposledy Wolfenstein II a to je už doba dávna. Preto je čas na trojku a je dosť možné, že sa tejto hry dočkáme už na budúci rok. A ak nie, tak v roku 2022 určite.
  • Arkane – Jedna pobočka štúdia Arkane plánuje vydať na budúci rok hru Deathloop, ktorý bude časovou exkluzivitou pre Playstation 5, no objaví sa aj na PC. A po roku aj na PC. Druhá pobočka v Austine určite pracuje na hre v immersive sim žánri, pretože to je žáner, ktorý štúdio dostal na mapu herného sveta.

  • Zenimax Online – Okrem starostlivosti o The Elder Scrolls Online pracuje toto štúdio na novej AAA RPG hre. Či však bude v MMO žánri, to je zatiaľ otázne.
  • Tango Gameworks – Japonské štúdio vyvíja a na budúci rok plánuje vydať hru GhostWire Tokyo, ktorá bude taktiež časovo exkluzívna na Playstation 5 s vydaním na PC v rovnakú dobu.

  • Roundhouse  - Menšie štúdio Bethesdy, ktoré oficiálne vzniklo v roku 2019, no na čom pracujú, to zatiaľ nevieme.
  • Alpha Dog – Štúdio pracovalo hlavne na mobilných hrách a ich ďalší projekt je neznámy.

2021 je stále vo fáze čakania

Xbox si v roku 2021 môžete predstaviť ako keď sa v hrnci varí voda. Pred niekoľkými rokmi bola skoro zamrznutá, no Microsoft trochu podkúril. A tak sa začala zohrievať a zohrievať. Momentálne sa nachádza v teplote 60°C a už sa pomaly blíži k bodu varu. No v roku 2021 by sme sa mali dočkať toho, že teplota vystúpi na 80°C. Je zrejmé, že sa blížime bodu varu, no ešte tam nie sme. Kto to akceptuje, vie do čoho ide. Kto nie, tak do hrnca skákať nemusí.

Pre tých, ktorí nemajú radi idiotské prirovnania. Xbox v roku 2021 ešte neprinesie plnú ukážku toho, kde sa za posledné roky liali peniaze. No každému je jasné, že v momente, keď sa kolos s názvom Xbox Game Studios rozbehne, tak sa už tak skoro nezastaví.

Služby, služby a služby. Hardvér je druhoradý. Je plne funkčný a teda svoju úlohu spĺňa dostatočne. Ponúka dostatočný výkon a Series S je práve tým hardvérom, ktorý môže prilákať masy.

Prvý krok v novej generácii bol teda solídny. Teraz už len to, na čom záleží.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk