Umelá inteligencia napreduje míľovými krokmi… alebo aspoň tak to tvrdia technologickí giganti. No niekedy stačí malý experiment, aby sa celé ilúzie zosypali. Inžinier Robert Caruso Jr. zo spoločnosti Citrix cez víkend otestoval, ako sa ChatGPT postaví proti počítaču s výkonom z 70. rokov. Výsledok? Totálne zlyhanie.
Caruso sa rozhodol postaviť AI proti Video Chess – šachovej hre pre Atari 2600. Tá beží na emulovanom procesore s rýchlosťou 1,19 MHz. Žiadna moderná grafika, žiadne neurónové siete. Len stará dobrá 8-bitová logika.
„Veža nie je strelec!“ – ChatGPT v koncoch
ChatGPT síce poznal základné pravidlá šachu, ale na reálnu hru to nestačilo. Zamenil si figúrky, nevidel úplne očividné hrozby, robil absurdné chyby a dokonca sa sťažoval na symboly figúrok, ktoré mu vraj bránili v orientácii.
„Musel som ho každú chvíľu zastavovať pred úplne katastrofálnym ťahom,“ hovorí Caruso. „A nie raz. Viackrát počas jedného ťahu.“
Chatbot dokonca opakovane žiadal reštart hry – akoby dúfal, že na druhý pokus to bude lepšie. No nebolo. Aj keď má ChatGPT prístup k výkonným GPU a beží na masívnej infraštruktúre, nakoniec ho porazil softvér starý vyše 40 rokov.
A to všetko len preto, že jednoduchá logika dokázala viac než štatistický model, ktorý nemá žiadne skutočné chápanie toho, čo robí.
Veľký AI mýtus?
Tento prípad opäť ukazuje, čo LLM (veľké jazykové modely) v skutočnosti sú – nie mysliace bytosti, ale sofistikované generátory textu, ktoré vedia len hádať, čo asi znie „rozumne“. Nevedia premýšľať, nevedia analyzovať – a rozhodne nevedia hrať šach.
Caruso už plánuje ďalší test: postaviť ChatGPT proti Battle Chess na emulátore jeho prvého x86 počítača s frekvenciou 16 MHz. Bude to ďalšie trápne zlyhanie AI, alebo sa chatbot konečne spamätá?
Jedno je však jasné – ak vám niekto bude tvrdiť, že AI je „inteligentná“, spomeňte si na tento prípad. A možno aj na to, že Atari 2600 vedelo premýšľať aspoň dva ťahy dopredu.