Rok 2025 sa javí ako plný veľkých a očakávaných hier. Samozrejme, na úplnom vrchole záujmu všeobecnej hráčskej verejnosti je Grand Theft Auto VI. Ktorý síce má stanovený rok vydania na 2025, no existujú pochybnosti, či to Rockstar stihne. Ocitla sa však táto hra v redakčnom rebríčku, alebo sme siahli po úplne iných hrách?
Mário Lorenc – RPG klasik a fanúšik Sony first-party
Avowed
Pripravovaná novinka od Obsidianu je pre mňa zatiaľ jedinou hrou roka 2025, na ktorú sa skutočne, úprimne a s veľkými nádejami teším. Nejde o jedinú pecku budúceho roka a zrejme ani nie o tú najväčšiu, no zatiaľ čo také GTA VI alebo Fable budú lákavými vydaniami, bezhlavo sa za nimi nepoženiem. Avowed, na druhej strane…
Death Stranding 2: On the Beach
Niežeby som bol blázon do Kojimovej tvorby, ale prvý diel nielenže spĺňal moje nároky týkajúce sa atmosféry a „fílingu“, ale ešte aj masíroval moju hernú obsesiu v zbieraní predmetov. To vlastne vysvetľuje, prečo som DS1 dodnes neprešiel.
Ghost of Yotei
Staršieho brata tejto hry, Ghost of Tsushima, som si pri recenzovaní v roku 2020 užil najmä vďaka audiovizuálnej kvalite, dynamickým súbojom a bohatým herným mechanikám. Automaticky preto očakávam, že pokračovanie, tentoraz s novou hrdinkou v hlavnej úlohe, bude aspoň rovnako zaujímavé ako prvý diel.
Branislav Fábry – výlet do uleteného Kodžimovho sveta a divnej Británie
Death Stranding 2: On The Beach
Kojima podľa mňa dokázal niečo, čo sa už asi nikomu inému nepodarí. Absolútne neatraktívny simulátor Poštára Janka dokázal spracovať štýlom, kedy opustený balíček nemôžem nechať na zemi. Okrem toho ma hra držala v nevedomosti a zároveň v napätí až do konca. Od Death Stranding 2: On The Beachočakávam podobnú jazdu, pri ktorej sa opäť budem môcť zamýšľať nad reáliami, ktoré žijeme.
Atomfall
Atomfall vyzerá ako niečo, kde by som vedel stráviť hodiny. Už na prvý pohľad som si povedal, že ide o kombináciu Fallout-ov a Atomic Heart, no tentokrát zasadenú do Spojeného kráľovstva, resp. Londýna. Keďže už spomínané hry som si veľmi užíval, predpokladám, že aj z Atomfall-u budem mať veľmi podobný pocit.
Martin Majdák – Nintendo 4ever
Sunderfolk
Hra, o ktorej ste pravdepodobne nepočuli a ja som si istý, že v nej utopím toľko hodín času, koľko budem mať vtedy k dispozícii je Sunderfolk. Z Blizzardu v poslednom čase odišlo množstvo ľudí a veľa z nich prekypuje kreatívnou energiou. Jedna z takýchto partií sa našla a založila spolu štúdio Dreamhaven. S podtitulom “Rediscover game-night” (Znovuobjav herné večery) prináša hru, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako vykradnutá megaúspešná stolová hra Gloomhaven (prečítajte si ešte raz názov štúdia 🙂 ). Má ísť o ťahové RPG postavené primárne na kooperácii viacerých hráčov a odlíšiť sa od konkurencie chce tým, že hra sa síce odohráva na veľkej obrazovke, pripojenej na PC alebo konzolu, ale ovládate ju cez aplikáciu v smartfóne, z ktorej hráte karty svojho hrdinu a držíte tam informácie, o ktoré sa nemáte deliť s ostatnými hráčmi. Viem, že takéto pokusy tu už boli, asi najvýraznejšie mi v hlave utkvel Eon Altar, na ktorom tento experiment celkom fungoval, ale primárne bol nevýrazným ťahovým RPG. Sunderfolk vyzerá, že by mal prekročiť tieto hranice a ja mu veľmi držím palce.
Slay the Spire 2
Slay the Spire 2 len sotva môžem nazvať malým nenápadným projektom po úspechu, ktorý zožal prvý diel. K tomu dodám len toľko, že tvorcom prajem, aby sa im podarilo na úspech jednotky nadviazať. Slay the Spire na nás spustil lavínu roguelike deckbuilderov a žáner sa v priebehu rokov rozrástol tak, že dnešný stav je “kvantita nad kvalitu”. Bude ťažké hru oživiť a odlíšiť od konkurencie a zároveň zostať verný originálu. Napriek tomu kreatívnym hlavám z Mega Crit verím, a aj keby im z toho vyšiel len priemerný deckbuilder, tak si ho veľmi rád zahrám, aby som zistil, čo nové nádherne zvláštny svet Slay the Spire priniesol.
Čokoľvek, čo spraví Nintendo
Nie úmyselne, no vyšlo to tak, že som začal malým projektom, pokračoval stredným a končím megalomansky obrovským. Ďalšia hra, na ktorú sa teším je čokoľvek, čo spraví Nintendo. Šuškandy o novej konzole tu máme už dlho a rok 2025 by mal byť rokom, kedy sa jej konečne dočkáme. Viem, že s Nintendo konzolami to je hop alebo trop, no Nintendo Switch sa nadmieru podarilo a predpokladám, že Japonci budú chcieť na tomto obrovskom úspechu stavať. Mojou treťou najočakávanejšou hrou je teda tá, ktorú sa bude Nintendo snažiť predať s novou konzolou. Veľmi rád by som dúfal v to, že to bude nový Pokémon, keďže to asi nebude nová Legend of Zelda, no aj nový Mario by potešil.
Maroš Goč – RPG a klasiky
Avowed
Od Avowed očakávam poriadne RPG v štýle Pillars of Eternity (v zmysle možností), aj keď samozrejme viem, že hra bude mať akčnejší ráz. Veľmi ma potešili preview, obzvlášť zmienky o dobrých nastaveniach týkajúcich sa imerzie. Viete, všetky tie hinty, quest markery a podobne, ktoré podľa mňa ničia hry a robia z hráčov cvičené opice. Každopádne, nič proti takýmto možnostiam, len mi ich dajte úplne vypnúť. Z toho by sa mohol poučiť aj Indiana Jones and the Great Circle, ktorý má takéto nastavenia len na oko. Ale späť k hre. Od Avowed čakám pomalšiu a premýšľavejšiu akčnú hru s poriadnymi RPG možnosťami. Proste taký mix Skyrimu a The Outer Worlds.
Croc: Legend of Gobbos
Remaster prenádhernej hry Croc: Legend of Gobbos bude prvotinou obnoveného štúdia Argonaut Games. Z videí a obrázkov môžeme vidieť, že tvorcovia do projektu vložili celé svoje srdce a preto pre hru pripravili plejádu grafických nastavení, nové ovládanie, množstvo bonusových materiálov a podobne. Croc je klasika a tentokrát bude v tom najkrajšom vydaní.
Tomb Raider IV-VI Remastered
Po parádnej trojici remasterov prvých troch Tomb Raider bolo ohlásenie ďalších remasterov len otázkou času. To napokon aj prišlo a ja sa neviem dočkať. Aj keď tentokrát už nepôjde o tak silnú trojicu (štvorka je fantastická, päťka už predsa len slabšia a šestka jedna z najhorších hier všetkých čias), teším sa na tú kolekciu. Kto vie, možno z tej šestky napokon dokážu spraviť aj slušnú hru. Ak sa teda nezamerajú len na grafiku.
Star Wars Episode I: Jedi Power Battles
Priznám sa, že vo svojej dobe som Jedi Power Battles nikdy nehral. Hral som len The Phantom Menace a bola to veľká pecka, avšak náprotivok mi nejako unikol. Hru som si v rámci zbierky PS1 hier zaobstaral avšak ten framerate, to už z pohľadu dnešných štandardov, robí z hry doslova nehrateľnú záležitosť. Aj preto som veľmi vďačný za tento remaster, ktorý bol ohlásený prakticky bez “varovania”. O to väčšie prekvapenie bolo, keď bol remaster ohlásený.
Beyond the Ice Palace II
Nepoznám nič krajšie, ako keď sa po desaťročiach obnovia nové značky. Klasika z Amigy Beyond the Ice Palace sa vracia vo fantasticky vyzerajúcom pokračovaní, ktorý z grafickej stránky dosť preberá z Castlevania: Symphony of the Night. Na tom nie je vôbec nič zlé, práveže naopak, hra vďaka tomu vyzerá úplne úžasne a rovnako úžasne sa aj hýbe. Rovnako to isté by sa dalo povedať aj o Fatal Run 2089, ktorý by asi bol na tomto zozname tiež, ak by som mal viac miesta.
Pavol Hirka – Z každého rožku…
Civilization VII
Samozrejme, na prvom mieste musí v mojom prípade byť Civilization VII. Od šiesteho dielu, ktorého som sa nahral stovky hodín, už ubehlo neuveriteľných osem rokov a hoci nás tvorcovia dlho a pravidelne zásobovali zaujímavým novým obsahom do hry, nový diel je nový diel. Na sérii si cením najmä to, ako sa vývojári snažia vždy priniesť menšiu evolúciu, vďaka ktorej sú jednotlivé inštancie dostatočne odlišné, no zároveň familiárne. V prípade sedmičky som zvedavý na nutnosť výmeny civilizácie počas hrania, čo je celkom odvážne rozhodnutie. Ale ako poznáme Firaxis, dopadne to dobre.
Avowed / The Outer Worlds 2
Už je u mňa zvykom, že sa mi v rebríčku opakujú hry, pretože nevyjdu v roku, kedy ich čakám. Okrem Civilization VII k nim patrí aj akčné RPG Avowed od veteránov žánru z Obsiadianu. Ukážky z hrania tohto fantasy kúsku, ktorých sme sa dočkali pred pár týždňami, môj hype ešte znásobili – napríklad aj tým, že jednu z postáv bude dabovať Garrus Vakarian. Február bude naozaj silný. A aby toho nebolo málo, počas udeľovania Game Awards tvorcovia prezradili, že v budúcom roku sa dočkáme aj The Outer Worlds 2. Nebudem vám klamať, mne viac k šťastiu netreba.
Doom: The Dark Ages
Doom z roku 2016 považujem za jednu z najlepších strieľačiek vôbec. Trafila všetko, čo som od poriadnej rubanice očakával a vyšperkovala to famóznym soundtrackom od Micka Gordona, ktorý potešil moje sčasti metalové srdce. Niektoré skladby počúvam na pravidelnej báze. Na Doom: The Dark Ages ma mimoriadne navnadil aj skvelý trailer – ten ukázal zaujímavú zmenu prostredia, frenetickú akciu a štít, ktorý budeme môcť na rôzne spôsoby. Vyzerá to sľubne!
Wanderstop
Wanderstop je titul, ktorý ma zaujal ihneď po jeho ohlásení a prvom traileri. Ide o kúsok od tvorcu Stanley Parable a The Beginner’s Guide, originálnych naratívnych hier, na ktorých hranie si vždy spomeniem s úsmevom. Wanderstop bude trochu iný – máme očakávať „cozy game” o liečení sa z duševných rán. Možno to znie vágne, ale vzhľadom na predchádzajúce výtvory Daveyho Wredena to určite bude stáť za to.
Heroes of Might & Magic: Olden Era
Na koniec môjho rebríčka som umiestnil klasiku. Oživenie legendárnej ťahovej série som naozaj nečakal, myslel som si, že Ubisoft už na Heroes of Might & Magic zanevrel, ale zjavne som sa mýlil. V posledných rokoch sme sa dočkali mnohých klonov kultovej stratégie a hoci niektoré mali čosi do seba, originál je len jeden (teda, sedem, ale viete, ako to myslím). Heroes of Might & Magic: Olden Era z prvých ukážok vyzerá ako návrat k tradíciám a to v prípade Heroesov naozaj kvitujem.
Ľuboš Duraj – RPGéčkový Souls…
Kingdom Come Deliverance II
Ja a môj chorý vzťah s prvým dielom by mohol byť témou na samostatný podcast. Dokopy keď spočítam nahraté hodiny na všetkých platformách kde som to hral, tak to číslo môže byť strašidelné. Samozrejme dvojka bude väčšia a lepšia v každom ohľade, takže nebola iná možnosť ako sa na hru bezbožne tešiť. Keď si odmyslím tie súboje a príbeh, som rád, že budem mať nové miesta na oddych, kde sa môžem len tak poprechádzať a porozmýšľať.
Elden Ring: Nightreign
Ďalší nečakaný úder od jedného z mojich obľúbených štúdií. Keďže som hral a veľmi kladne hodnotil prvé dve „hry“ zo sveta Elden Ringu, tak nepochybujem, že aj medzikus s názvom Nightreign bude skvelý. A ak je pravda, že hra bude hlavne o coope pre viacerých hráčov, tak je asi na čase nájsť si kamarátov. Alebo naučiť ročného syna držať gamepad. Uvidíme čo bude rýchlejšie.
Doom: The Dark Ages
Dodnes si pamätám akoby to bolo včera, keď som videl prvý krát trailer na túto pecku. Doom slayer bude ovládať draka. Myslím, že v tomto momente mi dokázali tvorcovia predať hru bez toho, aby mi vôbec ukázali cenovku. Ale teraz vážne. Doom je hra, ktorá ponúka tak málo, že tam sa pokazí niečo len veľmi ťažko. Verím, že sa dočkáme opäť skvelého soundtracku a BFG. A tak to mám rád. Rip and tear.
Fable
V skutočnosti, neviem či sa mám tešiť alebo nie. Aj napriek tomu, že nám trailer toho zatiaľ veľa nepovedal, chcem dať hre šancu. Prvé tri diely som mal rád a celý koncept fairytale RPG ma bavil už odmalička. Snáď sa Fable dočká úctyhodného reštartu, pretože si to zaslúži. A my tiež.
Ľubo Čelár – RPG, RPG a RPG
Assassin’s Creed Shadows
Predchádzajúci Assassin’s Creed Mirage vo mne zanechal zmiešané pocity a sklamanie. Preto všetky moje očakávania smerujú k nadchádzajúcemu dielu. Našťastie, podľa zatiaľ dostupných informácií to vyzerá nádejne. Nový prírastok do série by nemal byť len bezduchou výplňou pre tichšie obdobie. Ako dlhoročný fanúšik sveta AC sa už teraz teším na všetky novinky, ktoré nám prinesie. Dúfam, že tentoraz Ubisoft trafí do čierneho a dodá nám zážitok, ktorý stojí za to.
Kingdom Come: Deliverance II
Prvý diel Kingdom Come: Deliverance som si zamiloval, aj keď bol pre niektorých hráčov kontroverzný. Výborný príbeh dokázal prekryť všetky chyby, na ktoré ste mohli v hre naraziť. Obrovský otvorený svet, kde ste mali voľnosť robiť si, čo sa vám zachce, a gameplay, ktorý vás nevodil za ručičku, ale občas vám dal „mečom po prstoch“ – to všetko som si nesmierne užíval. Jednoducho povedané, na pokračovanie sa neviem dočkať. A podľa dostupných ukážok vyzerá fe-no-me-nál-ne!
Avowed
Avowed je presne tou hrou, ktorú budú hráči buď milovať, alebo nenávidieť. Keďže nám prináša nový herný svet, tipujem, že si ju mnohí zamilujú. Veď kto by sa netešil na nové svety, postavy a príbehy namiesto neustáleho recyklovania starých konceptov? No povedzte sami – nie je práve objavovanie nového tým, čo robí hry tak vzrušujúcimi?
Dominik Farkaš – Loot, Rip & Tear
Doom: The Dark Ages
Novodobé Doom hry zbožňujem. Viem, že medzi hernou komunitou panuje vášnivá bitka o to, či je lepší Doom alebo Doom Eternal. A aj keď pre mňa je odpoveď jasná (Eternal), tak oceňujem, to, že vývojári sa neboja vtlačiť každej hre v sérii svoju vlastnú dušu. A to isté bude platiť pravdepodobne aj o The Dark Ages. Či to bude opäť vyhovovať mojim chutiam, to zatiaľ netuším, ale to, čo sme videli vyzeralo úchvatne. A o kvalitách id Software absolútne nepochybujem.
Fable
Playground Games patrí medzi najlepšie herné štúdiá súčasnosti. A ak neveríte, tak si stačí pozrieť priemerné hodnotenia ich hier. Každopádne, výlet mimo ich zaužívaný žáner nemusí dopadnúť dobre. Ja však osobne pochybnosti nemám. Očakávania sú pritom veľké. Čakám masívnu RPG hru na štýl Zaklínača s nádherným vizuálom. Takže…žiaden tlak?
Borderlands 4
Loot? Dajte sem. Borderlands séria je veľmi blízka môjmu srdcu. A aj keď dvojka je stále v mojom osobnom rebríčku na vrchole, tak trojka priniesla v mnohých aspektoch správny posun vpred. A niečo podobné čakám od štvorky. Nie, nemusím dostať rovnako kvalitnú hru ako dvojka (aj keď by to bolo určite fajn), no verím tomu, že Gearbox vie čo robí. Minimálne pri tejto sérii.
Marathon
Ja viem, že Bungie zažilo už aj lepšie obdobie. No podľa môjho názoru neexistuje štúdio, ktoré by dokázalo byť priekopníkom vo všetkých žánrov, do ktorých sa pustia podobne, ako Bungie. Minimálne nie v súčasnosti. Keď sa pustili do live service looter segmentu, tak ostatné štúdiá sa začali „opičiť“ po ich modeli, no iba málo ich dokázalo napodobniť. A niečo podobné čakám od hry Marathon. Skvelú hrateľnosť, úžasný vizuálny štýl a snáď aj krok vpred v extrakčných strieľačkách.
Replaced
Táto štylizovaná 2,5D plošinovka bola odložená už niekoľkokrát a nie vždy vinou vývojárov (pozdravujem rusov za inváziu na Ukrajinu). Každopádne, to nič nemení na tom, že hra vyzerá stále skvelo. Takže…držím palce, aby sme sa jej v roku 2025 konečne dočkali.