- Súdne pojednávanie týkajúce sa streľby v meste Uvalde prinieslo odhalenie toho, koľko stojí vývoj Call of Duty hier
- Odhalil to samotný šéf Call of Duty série Patrick Kelly
Pamätáte si, keď Microsoft v roku 2022 ohlásil akvizíciu Activision Blizzard? Hlavnou témou bolo, či Microsoft spraví z Call of Duty hier exkluzivity. Na jednej strane bol Microsoft, ktorý vehementne tvrdil, že to nedáva absolútne žiaden ekonomický zmysel. Na druhej strane bola spoločnosť Sony, ktorá sa bála, že by ju tento krok zničil.
Vo svetle nových informácií však myšlienka toho, že by Microsoft spravil z Call of Duty série exkluzivitu na Xbox vyznieva absolútne smiešne. Odhaľujú to informácie o rozpočtoch Call of Duty hier medzi rokmi 2015 – 2020. Tie zverejnil šéf série Call of Duty Patrick Kelly počas súdneho pojednávania. Toto pojednávanie sa týka žaloby na spoločnosť Activision v ktorom je spoločnosť obvinená z toho, že séria Call of Duty a jej vplyv nepriamo spôsobili streľbu v Robb Elementary škole v meste Uvalde v Texase. Activision obvinenia pochopiteľne odmieta.
Kelly prezradil rozpočty troch Call of Duty hier a pridal aj množstvo predaných kópií. Call of Duty Black Ops III (2015) mal rozpočet vo výške 450 miliónov dolárov, pričom hra predala 43 miliónov kópií. Modern Warfare (2019) stál 640 miliónov dolárov, pričom hra predala 41 miliónov kópií. Call of Duty Black Ops Cold War (2020) stál neuveriteľných 700 miliónov dolárov a predal 30 miliónov kópií.
Jasný trend
Aj na príklade Call of Duty hier môžete vidieť, akým závratným tempom rastú rozpočty vývoja AAA hier. Kellyho tvrdenia nám ponúkajú jeden z mála pohľadov do reálnej ceny vývoja a tiež prináša odpovede na otázky, prečo budú v budúcnosti exkluzivity skôr raritou, ako bežnou záležitosťou.
Iba pre porovnanie – zle zmazané položky v interných dokumentoch Sony odhalili, že hra The Last of Us: Part II od spoločnosti Sony a štúdia Naughty Dog stála v roku 2020 220 miliónov dolárov. Leak spoločnosti Insomniac z decembra 2023 zas odhalil, že vývoj Marvel’s Spider-Man 2 presiahol 300 miliónov dolárov.
Viacerí poprední predstavitelia herného priemyslu už niekoľko rokov bijú na poplach, že trend rastúcich nákladov na vývoj AAA hier sa dostáva do bodu, kedy sa stane neudržateľným.
Samozrejme, netreba pochybovať o tom, že aj napriek absurdným sumám potrebným na vývoj sú Call of Duty hry vysoko ziskové. Môže za to nie len počet predaných kópií ale aj monetizácia hier. Každopádne, pri pohľade na tieto čísla je snáď iba otázkou času, kedy vývoj Call of Duty hier prekročí 1 miliardu dolárov na jeden diel.