Kto by v detstve nechcel byť smetiarom, bagristom alebo „kamionistom“? No, v dnešnej dobe sa nájdu simulátory, aby sme si tieto povolania mohli vyskúšať aspoň virtuálne. Nebudeme si klamať. Poväčšine sú to braky, ktoré majú zisk len vďaka tomu, že si každý chce kúpiť tú volovinu. Avšak ten kamión nie je vôbec taký tragický. On presiahol všetky moje očakávania a reálne zabavil.
Hra vás uvedie rovno do menu, kde si vytvoríte svoju postavu s menom, národnosťou a portrétom. Jednoducho základná úprava. Po nej nasleduje výber začiatočného mesta, v ktorom vám hra predstaví okolité možnosti. A potom? Potom sa začne kariéra od obyčajného vodiča až po dopravného „veľkopodnikateľa“.
V kariére, ako som už raz spomínal, začínate ako vodič, jazdiaci na kamiónoch firiem, ktoré potrebujú len to, aby ste nasadli do ich ťahača a odviezli požadované imanie do istého vzdialeného mesta. To sú tie sladké začiatky, kedy riešite len dopravné predpisy, presun z bodu A do bodu B a nič iné. Keďže je však benzín zaplatený niekým iným, tak sa aj váš zárobok rapídne zmenšuje. Samozrejme, že to nie je len benzín, ktorý si neplatíte. Netreba platiť za nič. Je to proste čisto zárobková činnosť bez strát. Časom však s peniazmi príde prvý vlastný ťahač, v ktorom si budete už všetko musieť platiť. Benzín, servis, vylepšenia… Ale to znamená, že aj zárobky na preprave tovaru budú často x-násobne lákavejšie. Nuž, budete podnikatelia a sami sebe pánmi.
Čo sa týka rýchlosti expanzie, nečakajte žiadne „poctivé“ slovenské „rýchlokvasy“. Vo vlastnom biznise začnete najprv sami so slabšou mašinou. Časom sa s vaším zvýšením úrovne odomknú nové možnosti, ako upraviť kamión, a to nielen vizuálne. Okrem toho sa vo vašej rozrastajúcej firme objaví časom a s najazdenými kilometrami aj nové miesto pre vodiča. Takisto ako vy, aj on bude mať skúsenosti reprezentované jeho úrovňou. Čím skúsenejší vodič, tým väčší zárobok z jeho činnosti. K tomu mu však budete musieť aj adekvátne dvíhať plat. Avšak, stále je to pre vás (ako pre majiteľa firmy) len zisk. Postup bude vyžadovať naozaj neuveriteľne veľa času a odjazdených herných kilometrov. Avšak hra nemá ten problém ako väčšina dnešných titulov. V istom zlomovom bode začne postup stúpať doslova exponenciálne a ku koncu sa dostanete strašne rýchlo. Toto ten prípad nie je. A to je skvelé.
Spomenul som herné kilometre. Nebudeme si klamať, komu by sa chcelo jazdiť reálne 1000km cez Európu za 1600€, keď nový ťahač stojí desaťtisíce. V hre je vzdialenosť optimalizovaná, a tak má jeden kilometer dĺžku asi 100 metrov. Čiže na diaľniciach zabijete tak desaťkrát menej času. Avšak infraštruktúra je riešená horibilne. Diaľnica nepozná pripojovacie pruhy, a tak sa často treba zapojiť do pruhu z nulovej rýchlosti. Zábava nastáva, keď budete skoro minútu čakať, dokým sa na ceste vytvorí fuga, do ktorej sa bude dať napchať. To, skombinované s tým, že váš ťahač nemá moc dobrú akceleráciu, vie spôsobiť občas veľmi fajné problémy. A ešte keď sa k tomu primieša AI skvelých vodičov (premávka ako v mojej krásnej Bratislave), tak to je hotová galiba. Treba si zvyknúť, že pokiaľ v spätnom zrkadle vidíte auto, ktoré sa rúti o 20km/h rýchlejšie ako vy, tak na úrovni vášho ťahača toto auto spomalí a stojí v mŕtvom uhle. „Preradiť sa, či sa nepreradiť. To je, „oč tu běží“. Odpoveď je jednoduchá. Pokiaľ je vám jedno, že vám odbočenie strhne peniaze, tak to urobte. Pokiaľ nechcete stratiť peniaze, radšej pokračujte rovno a toho pánka nechajte vedľa seba. Avšak pripravte sa na to, že možno premeškáte odbočku.
Čo sa týka ovládania, hra ponúka neuveriteľne veľa možností. Vybrať si môžete manuálne alebo v dnešnej dobe skôr reálnejšie automatické preraďovanie. Okrem toho si môžete vybrať ovládanie prostredníctvom klávesnice, klávesnicu a myš kombinovane alebo cez volant a prídavnú prevodovku. Osobne som zvolil automat a myš s klávesnicou, keďže volant nevlastním. Myš bola použitá len na rozhliadanie sa po kabíne a otáčanie volantom, ostatok bol riešený cez klávesnicu. Od smeroviek, cez zapínanie svetiel, až po motorovú alebo ručnú brzdu. Z toho už môže byť jasné, že hra obsahuje mnoho reálnych prvkov ako v aute. V noci si treba svetlá zapnúť manuálne, pri odbočovaní sa smerovka taktiež samostatne nezapne… Hra síce nie je simulátorom a mnoho vecí zľahčuje, ale aj tak si stále drží svoj štandard. Môžete jazdiť hocako kráľovsky, ale pokuta vás neminie. Preto je potrebné si všímať značky, či už vodorovné alebo vertikálne a poznať základné pravidlá cestnej premávky.
Čo sa týka audiovizuánej stránky, hra sa vôbec neuberá zlým smerom. Pozadie v mestách je síce nalepené tapetou s lowress modelmi budov daného mesta, ale to je všetko vyvážené neuveriteľným spracovaním vnútra tirákov, ktoré je kompletne interaktívne. Kontrolky na prístrojovke svietia, volant sa otáča, spätné zrkadlá odrážajú reálne to, čo majú… Jednoducho je interiér nákladiakov skvele spracovaný. A za to patrí vývojárom veľká pochvala.
Efektom a zvukom okolia, motora alebo kamióna nie je čo vytknúť. Respektíve všetky pôsobili nerušivo. To, že si ich neuvedomujete, je len znakom, že hra má túto stránku spracovanú kvalitne. Kto si už len pri jazde autom uvedomuje, akým zvukom mu bliká smerovka… No, a čo sa týka spríjemnenia atmosféry, tak si môžete opäť zapnúť rádio. Závisí len od vás, či si vyberiete vlastné songy alebo naladíte rádio.
Bolo by toho ešte veľa, o čom by sa dalo písať. Avšak toto bol základ, ktorý upútal a ukázal kvality hry. Tých je nepochybne veľa. Euro Truck simulátor bol pre mňa prekvapením. Každý, kto má k autám pozitívny vzťah, by si ho mal skúsiť. Skĺbenie manažmentu a jazdenia. To je proste bomba. Dovidenia na ceste.
|
interiér ťahačov |
|
nehorázna AI
treba mať čas a náladu
|
80% | |
ŽÁNER | simulátor |
Minimálne systémové požiadavky |
OS: Windows XP/Vista/ Windows 7
CPU: Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz/ Athlon 64 X2 Dual Core 4600+
RAM: 2GB
GPU: Nvidia GeForce 7600 GT 512MB GDDR3 / ATI Radeon X1300 256MB HDD: 2 GB |
VÝROBCA | SCS Software |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Comgad |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|