Titul Batman: Arkham Asylum si pamätáte určite každý. Objavil sa z neznáma a stal sa hitom, ktorý naozaj nikto nečakal. Možno práve moment prekvapenia hral na výslednom zážitku veľkú rolu, a preto má teraz Arkham City pozíciu omnoho ťažšiu. Doslova celá herná komunita čaká na nadpozemský výkon a očakávania sú teda obrovské. Avšak všetci to väčšinou poznáme. Čím viac sa na titul tešíme, tým bolestivejšie je sklamanie. Zvládol novodobý Batman tieto požiadavky?
Príbeh druhého dielu je omnoho zamotanejší. Má veľa nečakaných zvratov. Nebudem čitateľom znepríjemňovať čítanie nejakými spoilermi. Jediné, čo potrebujete vedieť je to, že od udalostí z prvého dielu ubehlo pár rokov. Quincy Sharp sa stal novým starostom mesta a jeho prvým veľkým činom (ktorý vykonal) bolo vybratie veľkého kusu Gotham City a spraviť z neho obrovskú kazajku omotanú ostatným drôtom. Do tohto územia nahádzal všetkých zločincov a zloduchov, uctievajúcich vlastnú moc. Z Arkham City (ako bolo väzenské mesto pomenované) sa ihneď stáva zlovestná uzavretá komunita. Prekvapivejší je fakt, že šéfom tohto nebezpečného miesta sa stal Hugo Strange, poznajúci identitu Batmana.
Náš hrdina sa k tomu dostane do mesta čistou náhodou a úvod patrí medzi najlepšie momenty z hry. Po tom, čo získa krásny čierny oblek, začína to pravé dobrodružstvo. Čo sa v Arkham City deje? Čo plánuje Two-Face? Joker? Tučniak? A prečo sa zo všetkých reproduktorov ozýva Hugo Strange ohlasujúci odpočítavanie akéhosi Protokolu 10? Otázok je naozaj požehnane a na všetko sa nájde odpoveď. Medzitým vás ale čaká najepickejšia púť, akú komiksová adaptácia zažila. Tiež ste sa báli, že vývojári v návale trailerov odhalia všetko, čo odhaliť išlo. Zabudnite na to.
Obrovskou výzvou bolo vytvorenie otvoreného noir mesta, ktoré je pre Batmana ako stvorené a i tak dokáže zachovať pochmúrnu atmosféru a tempo, ktorým sa pýši jednotka. Chalani z Rocksteady išli na každý detail mesta naozaj bystro, nevytvorili žiadne poloprázdne mesto, ktoré časom unudí, ale venovali sa veľkej časti, ktorej venovali maximálnu pozornosť. Nenechajte sa strhnúť dojmom, že Arkham City je 5x väčšie než celé prostredie z jednotky. Čo však zaujme je zmysel pre detailnosť a ako bolo mesto celkovo stvárnené. Ako sa vyjadril jeden z tvorcov hry, cieľom nebolo vytvoriť najdetailnejšie prostredie, ale najväčšie herné prostredie.
Pokračovanie je silno zamerané na príbeh, temné uličky a iné lákavé rozptýlenia. Samotný príbeh vám zaberie nejakých osem alebo desať hodín čistej hernej doby. Čo nie je veľa. Avšak len hlúpy hráč by šiel iba po príbehovej zložke a nevenoval sa v tomto urputnom mieste niečomu inému. Dlhé hodiny túlania sa po meste, hľadanie správneho vchodu do úkrytu, to všetko vám zaberie niekoľko hodín. Keď nechcete prechádzať dejovú linku, mesto je plné gangov, ktoré bojujú o územia, hliadkujú, alebo sa len tak bijú a provokujú. Zaujímavé je aj odpočúvanie. Niekedy dokonca započujete i kvalitný vtip, ktorý si môžete pridať na nástenku facebooku. Čas od času vysielanie začne s volaním o pomoc. Tým primiešate do hernej doby desiatky nepovinných misií. Príbeh je však stále hviezdou večera, ale je v ňom ťažké pokračovať v rozptýlení.
Keď vás unaví hrdina zo špicatými ušami, nie je problém nájsť mačky, ktoré sú roztrúsené všade na mape a v okamihu sa prevtelíte do Catwoman. Odporúčam pobehovanie po meste, pretože jej pohyby sú príjemný zážitok. Mení brutálnu silu za eleganciu, zvedavosť a sexy krivky, čo je kombinácia, ktorá sa neodmieta. Voľné prepínanie týchto charakterov je možné až po dokončení príbehu. Do tej doby je príbeh s mačacou ženou iba striktne príbehový a dostupný mimo iného i v hlavnom menu. Stále je to pre vás málo? Čo tak inovovaný Challenge mod nesúci názov Pomsta Hádankára. Okrem obľúbených výziev sú tu úlohy ako vyčistenie miestností, tichý predátor alebo boje s množstvom nepriateľov. Do tretice je tu vytvorenie boja podľa vlastných kritérií. To všetko je zabalené do krásnych ocenení. Pokiaľ vyhráte medaile v prednastavených mapách, rozhodne neopovrhnite zapnutím niekoľkých Perkov, deliacich sa na pozitívne či negatívne. V oboch prípadoch je to iná káva, keď máte vypnutú možnosť omráčenie zozadu a súboje vediete iba s jednou rukou, keď tú druhú máte zviazanú. Myslíte si, že máte na to?
Dovolím si tvrdiť, že nik zo známych super hrdinov nemláti úbožiakov tak cool ako Batman. Samotný systém Freeflow robí zo súbojov epickú atmosféru. Po dokončení hry budete objavovať stále nové a nové pohyby a animácie. To dokazuje dokonalosť tohto systému. Možností, ako nepriateľa zložiť je mnoho. Kopať, zhodiť, omráčiť, udusiť, no proste je z čoho vyberať. Rocksteady vytvorilo bojový systém, kde je nutné použiť vždy inú taktiku a použiť pri nej i iné triky. Pri gangoch zo strelcami použijeme tiché zabíjanie odzadu, pri nožoch zase uhýbanie. Po dohratí príbehu na normálnej alebo ťažkej úrovni, môžete začať hrať hru odznova v špeciálnom mode. Všetky vylepšenia vám ostanú a nepriatelia sú otužilejší. Nezloží ich jedna rana. Tento mód je pre pravých Temných rytierov. Neurazia ani vylepšenia, ktoré má Batman v „malíčku“. Technici z Wayne Tech pracovali, robili určite nadčasy, aby vám poskytli len to najlepšie. Počas hry prídete k zmrazovaču, harpúne a k môjmu osobnému favoritovi – Distruptor. Jedná sa o maličký spínač, ktorým zameriavate nepriateľské zbrane a vyradíte ich funkčnosť. Niet lepšieho pocitu, ako omráčiť strelca a pritom sledovať jeho kolegu, ktorý zápasí zo svojou nefunkčnou zbraňou. A toto je len malá ochutnávka dobre vymysleného herného systému.
Skúsený hráči uvidia precíznu prácu vývojárov na kilometer. Dobrá umelá inteligencia nepriateľov, skvelá štruktúra mesta, nabité súboje s gangmi či bossmi. Tých síce nie je veľa, ale sú naozaj kvalitné a hlavne napínavé. Samozrejme, na každú slabinu bossa je možné prísť rýchlo. Rocksteady vytvorilo zo stareckého Unreal Engine 3 ozajstný epos. Nádherné svetelné efekty, zloženie mesta, modely nepriateľov a architektúra budov pridávajú hre ozajstný šmrnc. Niečo musím aj vytknúť. Maličkosť menom sneh. Nikdy som nechcel veriť, že taká malá chybička vizuálnej stránky môže drasticky zmeniť pocit z hry. Aj bez snehu je hra dokonalá, ale takéto detaily delia hry na výborné a dokonalé. Audiovizuálna stránka hry patrí medzi tie najlepšie, nehovoriac o kvalitnom soundtracku, ktorý strieda dramatické a depresívne poňatie.
Niekomu sa môže zdať, že celá recenzia sa nesie v superlatívoch. Pravdou je, že Batman: Arkham City si nič iného nezaslúži. Keď hráč chce nájsť v tomto kvalitnom engine chyby, má maličké ba priam žiadne šance. Niekto sa môže sťažovať na krátky hlavný príbeh, príliš starý engine či podobnosť s predchodcom. Iný ho chcú porovnávať s GTA a nadávať na príliš malé mesto. Avšak Rocksteady vytvorilo kvalitnú hru, ktorá má všetky aspekty, pre hru roka. Tento titul je podľa mňa pre všetkých nutnosťou. Pokiaľ je nejaká hra, ktorá si bez zamýšľania zaslúži titul hra roka nebudem dlho rozmýšľať a poviem Batman: Arkham City. Hre dávam 95 percent.
|
Scenár Arkham City Systém súbojov Bohatý dodatočný obsah Catwoman Umelá inteligencia |
|
Nič podstatné |
95% | |
ŽÁNER | Akcia |
VÝROBCA | Rocksteady Studios |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Warner Bros Interactive / Cenega |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |