Večne naštvaný Kratos? Hora svalov Marcus? Neviditeľný Snake? Sorry, ale nakopať nekompromisne všetkému na obrazovke zadok s jedinečným štýlom a stíhať pritom hláškovať, zvláda len jeden, a ten sa volá Dante.
Že ho nepoznáte?! Ok, skúsim vám ho popísať. Biele vlasy, červený plášť, obrovský meč na chrbte, revolver v každej ruke a jeho prácou prácu aj zábavou je lovenie démonov . Jaj a ešte som zabudol povedať, že aj on je vlastne tiež z polovice démon a má brata Vergila, s ktorým práve nemá najlepšie bratské vzťahy (čítaj, vždy keď sa stretnú snažia sa jeden druhého zabiť). Hej, znie to veľmi béčkovo, ale keď sa k tomu pridá uletený Danteho charakter, vďaka ktorému zo seba sype jednu hlášku za druhou a neuveriteľne prepracovaný bojový systém, vzniká niečo vysoko návykové a hlavne štýlové. A práve tento nezameniteľný štýl robí zo série Devil May Cry jednu z najlepších značiek, aká sa objavila na Playstation2. Bohužiaľ v Capcome rozhoduje, pravdepodobne, v poslednej dobe nejaký diletant, ktorý sa nám rozhodol celú sériu z nepochopiteľného dôvodu rebootnuť a spraviť v nej z Dantehoemo transsexuála. Za tento kúsok si, samozrejme, v momente vyslúžil obrovskú vlnu kritiky zo strany fanúšikov, a tak sme sa pred jeho uvedením dočkali aspoň znovu vydania prvých troch dielov v jednej kolekcii, a to naviac s prívlastkom HD.
Let’s rock!
Pokiaľ ste nehrali žiadnu z hier DMC série, tak vedzte, že sa jedná prakticky o zakladateľa žánru moderných hack and slash hier. V momente ako spustíte prvý diel, na vás dýchne nostalgia v podobe fixnej kamery a gotického interiéru hradu, ktorý by ako z oka vypadol Resident Evilu, keďže to, čo sa neskôr počas vývoja zmenilo na DMC, mal byť pôvodne akčný spin-off práve tejto série. Akákoľvek podobnosť, našťastie, končí v momente, keď stretnete prvého nepriateľa a začnete sledovať, ako Dante mení vaše stláčanie na gamepade na efektné kombá. Vymrštiť chudáka démona jedným úderom do vzduchu, bleskurýchlo vytasiť dvojicu revolverov, počastovať ho pár guľkami a následne vyskočiť za ním, troška ho posekať a posledným úderom poslať strmhlav naspäť na zem? S trochou cviku to nie je problém. A to je len začiatok. Samotná hra vás k čo najkreatívnejšiemu pacifikovaniu nepriateľov, hodnotením štýlovosti vášho výkonu, priam provokuje.
Keďže je Dante z polovice démon, vie sa taktiež na určitú dobu zmeniť na svoju démonickú podobu, v ktorej je nielen silnejší a rýchlejší, ale opäť disponuje, v závislosti od zbrane, špeciálnymi útokmi, ktoré inak dostupné nie sú. Postupom času si môžete kupovať nové kombá, respektíve sa vám odomknú zbrane, ktoré si môžete podľa preferencie kedykoľvek prepínať, takže pozerať sa na to, čo vystrája Dante na obrazovke pod vaším vedením, sa vám tak skoro nezunuje. Okrem štandardných nepriateľov, s ktorými sa počas svojich dobrodružstiev Dante zoznámi a pošle ich efektne späť do pekla, sú tu ešte bossovia, ktorí hlavne vďaka svojej obtiažnosti naplno preveria vaše reflexy a nervy. A to už ani nehovorím o tom , že keď nejakého po pätnástom pokuse konečne porazíte a dostaví sa známy pocit eufórie, zrazí vám hra sebavedomie o pár levelov neskôr tým, že ho stretnete znova a pre istotu je ešte silnejší než predtým. Tu by sa dalo možno namietať , že sa jedná o akúsi dizajnovú lenivosť, ale z nejakého záhadného dôvodu to funguje na jednotku. V iných hrách totiž možnosť stretnúť znova toho parchanta (vďaka ktorému ste pred hodinou skoro rozbili gamepad), skúsiť využiť proti nemu nové kombá a pomstiť sa tak za „pocuchané“ nervy, proste nemáte.
Čím sa séria DMC od iných odlišuje, je taktiež dizajn prostredí a nepriateľov (až na výnimku v podobe druhého dielu – viď. nižšie), ktorý je akousi kombináciou gotiky a mysle šialenca. Je to proste unikát, ktorý ide nekompromisne, tak ako aj zvyšok hry, za štýlom a efektnosťou. Podobne, ako aj gameplay samotný, sa ťažko popisuje slovami, ale akonáhle to vidíte na obrazovke, pochopíte, v čom spočíva jeho genialita.
Looks like this is gonna be one hell of a party!
Z pohľadu kvality jednotlivých dielov, vychádza z toho Dante s pozitívnou bilanciou 2:1 . Kým prvý diel ponúka už spomínanú nostalgickú spomienku a jasne ukazuje, že je jedno, aká je hra stará, pokiaľ obsahuje do posledného detailu vyladený a hlavne zábavný gameplay. Druhý diel je, bohužiaľ, tak ako tomu bolo aj v čase jeho pôvodného vydania, do určitej miery sklamaním. Je tomu hlave preto, že sa tvorcovia pri ňom pokúsili urobiť hru prístupnejšou, a tak hra samotná nepredstavuje prakticky žiadnu výzvu, ba skôr naopak, vďaka nevýraznému dizajnu levelov a nepriateľov pôsobí skôr ako veľmi narýchlo zbúchaný sequel. Je tu síce možné badať posun – behanie po stenách a veľmi štýlové nové kreatívne nápady využitia strelných zbraní, ktoré však zase pochováva obrovské zjednodušenie bojového systému a neuveriteľne nevýrazná druhá hrateľná postava v podobe Lucie. Tretí diel s podtitulom Dante’s Awakening, ktorý je prequelom odohrávajúcim sa 20 rokov pred prvým dielom, predstavuje Danteho v životnej forme a kombinuje všetky nápady z predošlých hier do jednej obrovskej akčnej jazdy od začiatku až do konca. Okrem, v porovnaní s predošlými dielmi, obrovského množstva zbraní, pridáva 4 štýly boja, ktoré úplne menia ovládanie Danteho, a taktiež po prvýkrát v sérií plnohodnotný príbeh, ktorému nerobí problém si uťahovať zo svojej béčkovosti. V kompilácií sa navyše nachádza tento diel v tzv. special edition, ktorá pridáva možnosť prejsť si celú hru za Vergila, ktorý disponuje vlastným setom komb. Toto všetko robí z DMC3 najrobustnejšiu dávku akčnej zábavy, a to nielen v rámci série, ale celého žánru hack and slash hier.
Po obsahovej stránke sú všetky diely totožné so svojimi pôvodnými vydaniami, ku ktorým bola pridaná podpora trofejí. Jediným bonusom, ktorý je na disku je možnosť prezrieť si artworky a vypočuť si soundtrack.
It’s showtime. Come on!
HD znovu vydania Capcomu po technickej stránke nemajú medzi hráčmi práve najlepšie meno, avšak DMC toto pravidlo vcelku úspešne narušuje. Až na druhý diel, ktorý vyzeral biedne vždy, ponúka HD upgrade vizuál, ktorý na HDTV určite neurazí, za čo môže v prvom rade už vyššie spomínaný dizajn (textúry vo vyššom rozlíšení, vyhladzovanie hrán a nový širokouhlý pomer strán). Čo na druhej strane zamrzí, sú originálne cutscény v nezmenenom rozlíšení, ktoré už momentálne vyzerajú výrazne horšie ako gameplay samotný a všetky menu, ktoré sú z nepochopiteľného dôvodu stále v pomere strán 4:3. So zvukom som až na prvý diel, pri ktorom sa výraznejšie prejavoval šum a praskanie, nezaznamenal žiadny problém. Nezameniteľný soundtrack, v podobe kombinácie orchestrálnych skladieb a ťažkého originálneho techno-metalu, funguje stále na jednotku.
Jackpot!
Ak sa mám priznať, od určitého veku nerád hrávam znova tie isté hry, pretože mi pripadá zbytočné, prechádzať ich akoby stále odznova. Avšak stretnutie s Dantem som si užil náramne. Devil May Cry HD collection pre hráčov pôvodných hier po obsahovej stránke síce neprináša nič nové, ale môcť si vychutnať Danteho dobrodružstvá znova v HD rozlíšení po toľkých rokoch a fakt, že sú všetky tri za jednu cenu, robí z tejto kompilácie mustbuy pre každého fanúšika tejto série. V prípade, že ste sa s Dantem ešte nestretli, máte jedinečnú príležitosť to napraviť, keďže prvý a tretí diel sú testamentom kvality, ktorá sa v dnešných hrách už tak často nevidí.
Odkaz pre Capcom: Ak chcete, aby sa nový DMC predával, po prvých piatich minútach musí prísť naozajstný Dante rozsekať toho emo fagana na kusy.
|
Dante štýlová akcia soudtrack HD update klasiky |
|
druhý diel nezremastrované cutscény a menu |
80% | |
ŽÁNER | Hack and Slash akcia |
VÝROBCA | Capcom |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Cenega |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|