Každý fanúšik vie (napriek rímskej číslici „tri“ v titule najnovšieho Assassins Creed), že ide už o piatu veľkú hru tejto ambicióznej hernej série. Je na scéne 5 rokov, no už stačila zverbovať milióny fanúšikov. V čom má úspech? Motto Ubisoftu pri tvorbe týchto titulov ho odhaľuje samo za seba: „História je naším ihriskom.“ S touto premisou sa dá dokázať veľmi veľa. Dokázal Ubisoft konečne priniesť plnohodnotný diel série v sile spomínaného motta? A čo je pre fanúšikov dôležitejšie – je zavŕšenie príbehovej línie uspokojujúce?
Už vopred môžeme tvrdiť, že séria Assassins Creed (ďalej len AC) sa od AC II veľmi nezmenila. Objavila sa v nej len hŕstka inovácií, málo technického pokroku a diverzity vôbec. To všetko kvôli príbehu a tajnej práci na AC III, aby sa toto proklamované dobrodružstvo stihlo vydať pred 21. decembrom roku 2012. Presne tento dátum je kľúčom veľkého príbehu univerza AC. Má priniesť koniec sveta a prakticky na tejto teórii stojí celá príbehová linka súčasnosti. Beží už v piatej hre, poháňaná prostredníctvom postavy Desmonda Milesa, ktorého príbeh sa v trojke, tak ako bolo sľubované, uzavrel. Predtým, než sa tak stane, však hráč vstúpi do sveta ďalšieho z jeho predkov, Connora Kenwaya, napol indiána a napol Brita. Connor sa okrem iného stal súčasťou Americkej revolúcie v 18. storočí. K tomuto faktu patrí aj mnoho historických postáv (George Washington, Benjamin Franklin, Samuel Adams…) a udalostí verne transformovaných do podoby boja asasínov a templárov (vojny v zálive Chesapeak, bitky o Monmouth…).
Bolo jasné, že po obľúbenom Eziovi, hrdinovi troch predošlých AC hier, bude príchod nového protagonistu, čoby Connora, ťažký. Od Ezia sa líši, čo je fajn, no na druhej strane s ním hráč nenadviaže emotívne spojenie, aké sa dostavilo s Eziom. Toho hnala vpred túžba po pomste, Connora zasa túžba po spravodlivosti, ktorá ho robí naivným, čo je scenáristicky dosiahnuté kvalitne. Connorov štýl neohúri. Poteší však viac spojenia s Desmondom a jeho líniou prebiehajúcou v súčasnosti. Práve uňho došlo k ráznemu kroku vpred. Jeho charakter sa dožíva konečne poriadnejšej hrateľnosti a aj rozvetvenejších dialógov so svojimi spoločníkmi. Hoci prvé recenzie majú viac-menej pravdu v súvislosti so zakončením jeho príbehu. Koniec je dobrý, no mohol byť v rámci Desmondovho osudu spravený oveľa údernejšie.
Príbeh ešte neopustíme. Prejdeme k jeho rozprávaniu. Scenár je jednoducho skvelý s naráciou priam na filmovej úrovni. Napriek tomu tu sú negatíva, z ktorých najzásadnejším je pomalý rozbeh. Po dych vybíjajúcom začiatku sa hráč dlhé štyri sekvencie skutočne trápi len preto, aby už konečne nastala tá pravá „asasínska“ zábava s rýchlym spádom. Nie, neznamená to, že sa budete nudiť. Skôr budete chcieť zúfalo robiť všetko to, čo ste videli v ukážkach a traileroch dávno pred vydaním hry. Jednoducho nemáte sprístupnené viaceré z kľúčových súčastí zábavy hrateľnosti, čo zamrzí. Keď sa konečne dostaví to očakávané, príbeh naberá na sile, aby verne reprodukoval Americkú revolúciu z pohľadu boja asasínov a templárov. Práve tento nekonečný boj je jedným z plusov z pohľadu ich stvárnenia. Na rozdiel od templárov, s ktorými sa stretával Ezio, je tu boj týchto dvoch spoločností, ktorý nie je opäť predstavený schematicky, t.j. templári nie sú „čistým zlom“ a asasíni „čistým dobrom“.
Pokiaľ očakávate, že do ovládania hry skočíte rovnako ľahko, ako tomu bolo u predošlých hrách, musíme vás poopraviť. AC III je, podobne ako tomu bolo aj u AC I a II, kompletne novou hrou s redefinovanou hrateľnosťou a hlavne prekopaným súbojovým systémom. Zmeny prešli tak povediac každým aspektom hrania aj kvôli bohatému počtu nových prvkov. Napríklad na beh už postačí držanie jedného tlačidla a pri boji nie je nutné ustavične stláčať tlačidlo protiútoku, naopak, súboje sa postavili už len na kooperácii troch tlačidiel – teda útok, protiútok a prelomenie obrany. Pričítajte si boj s dvomi zbraňami, sadu ich variácií a dostanete toho najagilnejšieho hrdinu v AC doteraz.
Súboje sa skvelo hrajú a na jednotku sa im darí vyzerať dobovo. Nepriatelia používajú muškety, pištole a bojujú zvyčajne vo väčších skupinkách. Navyše sa Connorovi nedobíja počas boja zdravie, čo robí zo súbojov skutočnú výzvu, na rozdiel od štýlu Eziovho boja. Pokiaľ vám navyše boj nevychádza, pripravte sa na to, že útek nebude ľahký ako kedysi. Mestá sú nepriateľmi preplnené. Tí nemajú problém si zavolať posily alebo vás sledovať. Často je jedinou spoľahlivou cestou, ako uniknúť z boja, využiť nový systém prechodu cez budovy. K boju patria aj zbrane a revíziou prešiel aj Connorov inventár. Skryté dýky, čoby symbol AC, sú síce tu, avšak ďaleko lepší a štýlovejší na boj je asasínsky tomahawk. Z noviniek poteší aj luk, ktorý hráč využije skôr na lov. Medzi efektívne novinky patrí aj dýka na lanku, slúžiaca na pritiahnutie nepriateľov k sebe alebo ich obesenie na konároch.
Širokou súčasťou AC bola vždy možnosť tichého postupu. Vo viacerých misiách tu taká možnosť stále je, dokonca je zahrnutá aj vo forme voliteľných cieľov do misií. Napriek širokej škále zbraní, vyzývajúcich k stealth postupu, je však práve tento tichý postup v AC III faktorom nenachádzajúcim využitie tak krásne a plnohodnotne, ako tomu bolo napríklad v AC Brotherhood. Väčšina misií je totiž stavaná na odpočúvanie, sledovanie alebo bitky tak, že stealth využijete skutočne len občas alebo pri dobíjaní pevností, čo je jedna z mnohých nových vedľajších aktivít v hre. Pointou je preniknúť do pevnosti, zničiť sudy s pušným prachom a zabiť templára, čoby veliteľa danej pevnosti.
Novinkou je tiež zavedenie lovu. Ten je možný v Hranici a Homestead, rozsiahlom prostredí medzi mestami Boston a New York. Lesy prekypujú najrôznejšími zvieratami. V hre ich dokopy uvidíte desiatky a každé sa dá uloviť( okrem tých domestikovaných ako sú psy, prasatá či kone). Stačí sa vydať hlbšie do lesa a ihneď narazíte na zajace, bobry, medvedíky čistotné, ale aj na hladných vlkov, čiernych medveďov, losov, jeleňov. Nie na každé zviera pritom platí rovnaká taktika. Navyše nie každý spôsob zabitia vám zaručí kvalitné mäso alebo kožu. To, čo vám totiž príroda dá, môžete predať. No ak králika atakujete s dýkou na lane, zvyčajne mu znehodnotíte kožu, čo znamená nižšiu cenu. Pri hladkom zabití s lukom alebo nastraženou pascou to však nehrozí.
Dokopy sú v hre štyri veľké prostredia, no existuje aj zopár iných, exkluzívnych, do ktorých sa dostanete len počas určitých misií, napríklad Bunker Hill. Prvé mesto, ktoré navštívite, je Boston. Okrem neho tu je druhým mestom New York. Zvyšné prostredia sú nemestského charakteru. Najväčšou mapou je spomínaná Hranica, obrovský kus prírody s nezabudnuteľnými scenériami, kde strávite väčšinu príbehu. Štvrtou lokalitou je váš domov, Davenport Homestead, ktorý zároveň funguje ako obdoba Monteriggioni z AC II, akurát v menej zábavnej forme. Svoje sídlo môžete zveľaďovať, naberať doňho nových ľudí, ktorí pre vás budú vyrábať materiály vhodné na obchodovanie. Celý systém je, napriek snahe o čo najlepšiu priehľadnosť, skôr nudný a väčšina hráčov ho odignoruje, lebo ekonomika už v AC III nehrá takú komplexnú úlohu ako pri predošlých tituloch. Z tohto smeru poteší aj nový systém obchodov. Existuje len jeden obchod na nákup zbraní, výbavy, vzhľadu i predaj vašich vecí a mimo to už len krčmy, kde môžete hrať stolné hry.
Samotné prostredie miest Bostonu i NY bolo prepracované podľa reálnych dobových máp v mierke 1:3, čo je aj vidieť. Každý kúsok mesta pôsobí autenticky, všade prúdi život. Po uliciach behajú deti, psy, ľudia sa rozprávajú, každý má svoj cieľ. Dav sa stal v AC III oveľa prirodzenejšou stránkou hrateľnosti. A Hranica? Pokiaľ si myslíte, že lesy nie sú „také živé“, ste na omyle. Odhliadnuc od zvierat je Hranica plná rôznych vojenských táborov, spomínaných pevností či tzv. Hraničiarov, ktorí vám povedia zaujímavé príbehy alebo (podobne ako aj v mestách) vám zadajú rôzne mini úlohy, ktoré môžete splniť.
Keď sme už pri tom, vedľajšie misie fungujú takisto odlišne. Ak ich raz spustíte, nebežia ako misie v predošlých hrách, ale skôr ako voliteľné a náhodné úlohy roztrúsené po meste. V New Yorku napríklad spočívajú v zabraňovaní popravám alebo pomáhaní pri liečbe kiahní. To sme spomenuli len zopár vecí. Pokiaľ chcete prejsť kampaň, všetky vedľajšie misie a dokončiť možnosti hry na 100%, čaká vás hranie s presahom aj štyridsiatich hodín. Navyše je samotný systém vedľajších misií a aktivít taký pestrý, že prvý raz v histórii AC hier vás bude baviť zapnúť hru aj po skončení príbehu a len tak sa baviť dokončovaním toho, čo ste počas kampane nestihli.
Jednou z obľúbených a veľkých noviniek v AC III sú námorné bitky. Tvoria osobitnú kapitolu hry. Ako kapitán lode môžete aj mimo príbehových misií, strávených na palube, zažiť množstvo iných zaujímavých zážitkov. Celý systém lode a mora je taký prepracovaný, až sa dá označiť za námorný simulátor ako vedľajší skvelý prídavok. Sledovanie dynamického mora, námorných bitiek a živého ruchu na lodi vyvoláva nezameniteľnú atmosféru. Navyše môžete aj prestúpiť na palubu nepriateľských lodí a lúpiť. Aby sa pridalo na reálnosti, o loď sa musíte postupne aj starať.
Hra pre viacerých hráčov bola doteraz skôr len doplnkom než plnohodnotnou súčasťou zážitku. V AC III tomu už tak nie je. Celý systém prešiel dostatočnými obmenami aby, podobne ako celá hra, nebol recykláciou. Potešia najmä 2 nové módy, a to Wolf Pack pre 2-4 hráčov, kde musíte v časovom limite spoločne odstrániť ciele po celej mape. Rátajte aj s bonusovými bodmi, napríklad za dvojité zabitie. Druhým módom je Domination, pripomínajúci skôr klasickejšie módy. Agenti Absterga v ňom na mape zaberajú rôzne body a asasíni sa ich snažia vziať späť. Samotný výber vašej postavy je široký. Repertoár tvorí 16 rôznych postáv a každú si môžete upraviť podľa svojho obrazu a navoliť si rôzne obdoby inventára na ľahší výber zbraní, čo je jednoznačne pozitívnou novinkou v tomto smere hry. Celkovo je online čas v AC III plnohodnotným, hoci kampaň zostáva dôvodom číslo 1, prečo sa do hry oplatí investovať.
AC III je postavený na novom engine Anvil Next, čo umožnilo tvorbu obrovských máp i množstvo postáv na mape. V niektorých bitkách koniec koncov uvidíte aj stovky vojakov pokope. Zásadnejším potešením novátorstva enginu je predovšetkým zvýšená plynulosť hry a kompletne nové „nasvietenie“. To kráča ruka v ruke s technickým spracovaním, pridaním zmeny ročných období a takisto dynamického počasia. Konečne postave na hlavu aj prší alebo padá sneh aj mimo istých príbehových misií. Čo rovnako poteší je kopa nových animácií pre Connora. Po troch identických hrách s Eziom to pripomína vodu na púšti. Connorov beh, lezenie po budovách i stromoch vyzerá omnoho prirodzenejšie a živšie rovnako ako animácie pri brutálnych súbojoch.
Na druhej strane má engine stále dosť chýb. Nenarazili sme na hromadu bugov a technických nedostatkov ako niektorí, no nepopierame, že tam sú. Zasekávanie sa je tu občasným pravidlom, rovnako ako niektoré nedorobky či nekvalitné textúry. To nás privádza ku grafike. AC nikdy nebol graficky dokonalou hrou. To platí aj o AC III. Avšak, na rozdiel od hier s Eziom, tu je vo väčšine toho, čo uvidíte, znateľný pokrok, predovšetkým v tvárach a očiach postáv, ktoré majú blízko k L.A. Noire.
Zvuková stránka a predovšetkým dabing je na výbornej úrovni. Práve dabingu napomáha i zakomponovanie indiánskeho jazyka a s tým spojené výkony, ktoré sú potešením pre uši. Hudba tento raz prišla od skladateľa Lorne Balfeho. Predtým spolupracoval aj na ACR soundtracku. Navzdory prvotným problémom fanúšikov s hudbou sa OST nedá považovať za zlý. Hlavná téma a mnohé iné piesne sedia do hry krásne, hoci na samostatné počúvanie sú niektoré skladby nedostačujúce. Rozhodne nejde o najlepší hudobný prídavok v sérii, ale hanbu jej rozhodne nerobí.
Záverečné hodnotenie
Assassins Creed III bol najočakávanejšou a „najhypovanejšou“ hrou série. Zároveň je jedným z hitov jesene. Navzdory očakávaniam nie je však dokonalou hrou. Skvelý príbeh, historické spracovanie, dobrodružná kampaň a hrateľnosť môžu narúšať nepríjemné technické nedostatky. Fanúšikov zasa môže sklamať neúderné a trochu nedôstojné zavŕšenie Desmondovho príbehu. Megalomanská veľkosť hry a jej možností poteší. Dokonale totiž spĺňa definíciu toho, čo sa pod žánrom akčná adventúra s otvoreným svetom čaká. Pri toľkých prvkoch sa však môže stať občas nekonzistentnou a v konečnej miere môže stáť za slabším spojením hráča s príbehom Connora. Takisto je krokom vedľa nový ekonomický systém, jednak nezaujímavý vo svojom prevedení a nudný vo svojom obsahu. Pre potreby hráča a hry aj z hľadiska peňazí je trochu zbytočný.
Assassins Creed III je takmer dokonalou hrou pre milovníkov tejto série vďaka množstvu nových prvkov a skĺbeniu toho, čo majú najradšej na sérii. V ich prípade si môžu k hodnoteniu bez okolkov pridať ešte 8%. AC III je tiež skvelou voľbou pre fanúšikov akčných adventúr, no má svoje menšie i väčšie chyby, ktoré mu hatia trón kráľa jesene. To však neznamená, že hra nemá patriť do vášho rebríčka must-play titulov.
|
príbeh, scenár, kvalitný koniec, historická uveriteľnosť množstvo noviniek, lepšie ovládanie súbojový systém, nový engine najbohatší a hrateľnosťou najlepší AC multiplayer vysoká miera opätovnej hrateľnosti |
|
nedostatky nového enginu |
85% | |
ŽÁNER | Akčná adventúra |
VÝROBCA | Ubisoft |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Ubisoft |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na www.gsshop.sk | |
|