Aktuálne sa hráme na ôsmej generácii konzol. Tá pomaly ale isto už dosluhuje, očakávame, že do roku 2020 tu máme nové produkty a keďže od novembra 2013 tu je súčasná zostava, pozrime sa, ako sa (ne)darí jednej z nich.
Hneď na úvod upozorňujem, že nechcem konzolu Xbox One nijako haniť alebo niečo podobné, pokúsim sa vypichnúť hlavne fakty a pripojím aj svoj subjektívny názor, prečo sa následníkovi mojej obľúbenej konzoly (Xbox 360) nedarí. Áno, nedarí sa jej.
Je to síce kruté, no čísla hovoria jasne. K januáru 2018 sa predalo viac ako 75 miliónov kusov PS4 a len 36 miliónov kusov Xbox One. Nehovoriac o tom, že Nintendo Switch sa začalo predávať celosvetovo až 3. marca 2017 a za ten čas sa predalo neuveriteľných 14,5 milióna kusov. A to tiež k januáru tohto roka. Pritom časť sveta mala možnosť si Xbox kúpiť od 22. novembra 2013 (Severná Amerika, niektoré Európske krajiny, Nový Zéland a Austrália, zvyšok sveta od septembra 2014).
Zdroj: vgchartz.com
Nech to vyzerá pre fanúšikov konzoly akokoľvek smutne, toto je holý fakt. Samotný Microsoft pôvodne ani nezverejnil konkrétne čísla predajov pri uverejňovaní, ako sa im darilo za rok 2017. To svedčí o mnohom. Ale v čom spočíva ten problém?
Kto pozeral E3 2013, keď Sony a Microsoft predstavovali konzoly, vedel by, že to začalo už tam. Ľudovo povedané, toto kolo vyhralo Sony, ale prečo?
Sledoval som naživo obe konferencie na YouTube a doteraz si pamätám tie pocity. Mňa vizuálna stránka nejako extra nezaujíma ale áno, tiež to je pre niekoho dôležité. Ja sa ale zameriam na iné aspekty, pretože vizuál vníma každý inak.
Začnime Sony. Prišli, predstavili, povedali niečo k tomu, medzitým boli 2x ľudia na nohách, tlieskali a skandovali „SONY! SONY! SONY!“. Pokojne mohli hodiť mikrofón na zem a do konca konferencie len púšťať videá z YouTube. Dôvody boli jasné. Už pred samotným E3 sa šírili fámy o tom, že obe konzoly PS4 aj XONE budú musieť byť stále online, aby sa predišlo pirátstvu. Že bazárové hry nebudú podporované a ani si vlastne nemôžete s kamarátmi hry vymeniť alebo požičať. Potom prišlo E3 a Sony povedali: to je konzola, ktorá je silnejšia ako má Microsoft, nemusíte mať na zdrojovom kábli 2kg tehlu, nemusí byť online, budú fungovať použité hry a pokojne si ich s kamarátmi požičiavajte. A mimochodom, bude stáť len 4 stovky… Toto nikto nečakal…
Keď som pozeral Microsoft, tak mi ich bolo ľúto. A to išli prví, takže som sa bál vôbec potom pozrieť, s čím Sony príde. Microsoft totiž predstavil ich Xbox One. Už dopredu sa vedelo, že bude o niečo slabšia ako konkurencia, ale to mi nejako nevadilo. Lenže oni začali o nej rozprávať. Multimediálne centrum, kamera, ktorá je povinná vo výbave a potom: raz za 24 hodín musíte byť online. Bazárové hry nepôjdu. Hru si môžete vymeniť, ale len raz a to len s tým človekom, ktorého máte v priateľoch. Potlesk čoraz viac slabol a potom cena 500 €. 3-4 nekonečné sekundy ticha, kým sa ozval chabý potlesk.
Suma sumárum – drahšia konzola, musí byť nestále pripojená, žiadne požičiavanie s kamarátmi, keď si kúpite titul, ktorý vás nezaujme, zrejme vám ostane navždy a aby toho nebolo málo, výkon sa delí s multimediálnou časťou, takže na hry ho bude ešte menej, čo sa odrazí na rozlíšení, či snímkovaní (a aj sa tak stalo).
Takže tu to celé začalo. Väčšina ľudí sa uchýlila ku konkurencii a priznám sa, že po tomto som tak urobil aj ja. Dnes síce vlastním obe konzoly, pretože Microsoft prestal s „likvidovaním“ svojho produktu, ale k tomu sa dostanem neskôr. Dnes už je to inak, no keď sa pozriete na predaje, tak je to akoby hasili požiar v ropnej rafinérii s vedrami. Ako vlastne pokračovali?
Dalo by sa povedať, že nijako. Pomerne dlho ich bavilo uprednostňovať multimédiá a ovládanie hlasom, či gestami, pred vypočutím komunity. Drvivá väčšina totiž chcela radšej lacnejšiu konzolu bez kamery a viac výkonu do hier. To prišlo ale dosť neskoro, škody už boli napáchané. Sony nestíhalo pokryť dopyt, v niektorých štátoch sa čakalo celé týždne od objednávky, zatiaľ čo Xbox bol viac menej ľahko dostupný.
A ono to pokračovalo. Americká spoločnosť sa postupne prestala sústrediť na exkluzivity, aj keď Sony to predávalo konzoly navyše. Čo exkluzivita, to balík s konzolou, to navýšenie predajov. Aj keď pôvodne vyhlásili, že The Last of Us nepríde na PS4, prišiel a konzoly išli na dračku. Microsoft má svoje exkluzivity, respektíve malo, ale čo z toho, keď ich je málo a hardvér, ktorý ich poháňa je taký aký je? Navyše urobili niečo čo sa s nimi ťahá až doteraz a to je jedným z dôvodov, prečo sa ich konzoly nepredávajú tak, ako by sa mohli. Oni totiž sprístupnili hranie Xbox hier na PC. A nedajú si povedať a nedajú. Akoby vôbec nepočúvali, čo im ľudia hovoria ale len prikyvujú.
Exklizivity pre Xbox a PS
zdroj: n4g.com
Ak chcem, aby môj produkt bol výnimočný, dám k nemu výnimočné veci použiteľné len na ňom a ničom inom. Toto chápe snáď úplne každý, len oni nie. Oni si idú svoju pesničku o ekosystéme, ktorý im predáva hry. Ale konzoly nie. Pretože kto má PC, zahrá si to na tom, nakoľko to vyzerá lepšie a niektoré hry sa na PC aj lepšie hrajú.
Nikto by nepovedal ani pol slova, keby Sony denno-denne neukazovali, že to tak naozaj funguje, že exkluzivity sú to, čo momentálne predáva konzoly najlepšie, aj keď je výkon biedny (PS4 Pro a XONEX nerátam).
Samozrejme, kto sledoval E3 2018 videl, že už to začínajú trošku chápať a kúpili 5 štúdií, pričom jedným z nich bolo Ninja Theory, ktoré má na svedomí naozaj vynikajúci titul Hellblade: Senua’s Sacrifice. Kto však sledoval túto konferenciu pozornejšie, mohol si všimnúť monitory, ktoré ukazovali, že drvivá väčšina titulov bude hrateľná aj na PC.
Ja nechcem zle hráčom na PC, len sa snažím poukázať na fakt, prečo je značka Xbox na tom tak zle, aj keď mnohí si to nechcú pripustiť. Jediné šťastie má, že za ňou stojí taká obrovská spoločnosť.
Veľmi sa mi ale páči, ako sa naozaj začali snažiť. Napríklad, keď prišli so spätnou kompatibilitou. Tú Sony doteraz nemá a ten nezmysel, kde si musíte hry znova kúpiť ani nejdem spomínať. Mám doma plno hier z Xbox 360 a úprimne, aj toto bol jeden z dôvodov, prečo som nakoniec XONE kúpil. Druhým je (aj keď vlastne je to aj ten hlavný dôvod) Xbox Game Pass. Naozaj skvelá vec, kde za mesačný poplatok si hrám hry aké chcem, vrátane Xbox/Windows exkluzivít.
Ale stále je prioritná konzola PS4. A poviem aj prečo – hlavne pre rýchlosť. Hrám hru, dám úsporný režim, odídem, vyspím sa, aj týždeň som mimo, prídem, chytím ovládač, stlačím tlačidlo PS a do 10 sekúnd (ak náhodou nebol výpadok prúdu) pokračujem presne tam, kde som skončil. Žiadne loadingy, bootovanie systému, nič. Rýchlosť, prehľadnosť a jednoduchosť systému je tak návyková, že aj všetky multiplaformové hry, ktoré som ochotný si kúpiť (aj ak je nejaká v Game Passe) hrám práve tam.
Dnes už vieme, že nová generácia konzol príde do roku 2020. Takmer s istotou na E3 2019 bude predstavená minimálne tá od Sony. Tým, že Xbox One X prišiel neskôr ako PS4 Pro im dáva náskok, ale môže to byť dvojsečná zbraň. Ak prídu prví, Microsoft sa môže poučiť z ich chýb a predstaviť tak lepšiu alternatívu. Lenže ak Sony pôjde tou politikou, akou momentálne funguje, nemá sa čoho báť, aj ak by prišla prvá, pretože takto nastavený systém im zaručí skvelé predaje. Už je len na Microsofte aby sa z chýb, ktoré spravili v tejto generácii, poučili a prišli so skutočným konkurentom, pretože podľa čísel po minulé roky Sony maximálne tak sekundovali.