• Geralt by sa dnes červenal: Zaklínač v 90. rokoch vyzeral skôr ako bielovlasý Barbar Conan

  • Hry desaťročia, do ktorých sme sa zaľúbili: Sunset Overdrive

  • Gamesite News 27 - Horizon možno príde na PC, Microsoft vydá v budúcej generácii rovno 2 konzoly a Playstation má na konte nový rekord

  • Take-Two oficiálne ohlásilo vývoj novej Bioshock hry a aj názov štúdia!

  • Chceli ste niekedy vidieť filmovú verziu Grand Theft Auto? Tak toto je asi najlepšia možnosť

  • DICE opäť opakuje Battlefield V fiasko z minulého roka a hráči tak plánujú protest

Zaklínač 3: Divoký Hon - Recenzia

Zaklínač 3: Divoký Hon - Recenzia

Je to až neuveriteľné, kam sa za posledné roky posunula úroveň poľského štúdia CD Projekt. Z nenápadného, no kvalitného vývojárskeho tímu sa postupným zvyšovaním kvalít ich hier dostali až na piedestál jednej z najočakávanejších hier roku. Pritom je doslova zázrak, že každým novým dielom série Zaklínač sme sa dočkali kvalitatívneho progresu a nie prešľapovania, či dokonca regresu. Zaklínač 3 bol od začiatku veľmi ambiciózny projekt, takže vždy sa vynárali otázky, či si štúdio nezobralo až príliš veľké sústo, a či dokáže vybičované očakávania hráčov naplniť. Nebudem nikoho naťahovať a rovno poviem, že sa im to podarilo, a nasledujúce riadky použijem na to, aby som ozrejmil, prečo tomu tak je.

Kto ste hrali predchádzajúci diel a viete, ako skončil, ten nebudete mať s vžitím sa do sveta veľké problémy. Čarodejnice prostredníctvom svojho spolku prekročili hranice a proti nim zakročil sám kráľ Radovid. Do toho však prichádza Nilfgaard so svojou armádou a využíva momentálnu situáciu, v krajine je totiž prílišný zmätok. Tu sa na scéne objavuje Geralt s čerstvo obnovenou pamäťou, aby našiel nielen svoju milovanú Yennefer, ale aj svoju chránenkyňu Ciri. Dané skutočnosti predznamenávajú, že tento diel bude viac o personálnych vzťahoch. No to však neznamená, že sa Geralt nezapletie aj do vysokej politiky. Práve naopak.

Hľadania zavedú Geralta na rôzne miesta v rôznych krajoch v masívnom svete, ktorý môže pokojne konkurovať tým najrozsiahlejším RPG. Čo je však najdôležitejšie, napriek veľkému svetu, ktorý doslova nabáda k tomu, aby ste ho preskúmavali a doslova sa v ňom stratili, hra nestratila na kvalite príbehového spracovania a ukázala konkurencii, že už nie je potrebné vybrať si veľkosť sveta alebo príbehovosť, ale že sa dajú oba dôležité prvky bez problémov spojiť do komplexného, fungujúceho celku. Hra ponúka veľmi zaujímavú príbehovú líniu, vedľajšie questy, ktoré sú niekedy zaujímavejšie ako hlavné questy z konkurenčných hier a výborne napísané postavy. Je teda veľká pravdepodobnosť, že hra nestratí svoju podstatu a otvorený svet využíva v prvom rade na rozšírenie množstva obsahu.
A toho obsahu je v treťom Zaklínačovi, verte mi, enormne veľa. Dlhá, rôznorodá a rozhodnutiami ovplyvniteľná hlavná príbehová línia, doplnená o vetvené sekundárne questy, pričom na čele tohto všetkého sú questy, ktoré zahrňujú lov monštier, čo je v tomto univerze hlavná práca zaklínačov. Rozhodnutia majú v hre reálny a veľakrát ďalekosiahly a nečakaný dopad na ďalší vývoj príbehu, čo bez pochýb podporuje znovuhrateľnosť. Questy nie sú iba kvalitné, ale aj rôznorodé, využívajú pátracie schopnosti Geralta, niektoré sú úplne bez bojov a založené iba na konverzáciách, pátraní a riešení rôznych problémov.

Okrem toho však svet ponúka ďalšie aktivity, ktoré vyplňujú čas hráčov. Ničenie hniezd monštier, hľadanie miest moci, ktoré dodávajú body schopností... Hra pritom aktívne motivuje hráča, a to za preskúmavanie prostredia novým lootom, receptami na elixíry, schémami na nové časti brnenia či meče. Toto prehľadávanie sa neobmedzuje iba na miesta na súši, ale po novom vie Geralt plávať a disponuje schopnosťou potápať sa. V tomto obrovskom svete však nebudete sám, spoločnosť vám bude robiť váš verný kôň Roach. Ten urýchli inak zdĺhavé presuny, no nezabudlo sa ani na „fast travel“ stanice, takže odpadáva nutnosť zdĺhavého a nudného cestovania. Na rozdiel od mnohých hier, ktoré využívajú systém levelovania tak, že spolu s hráčom sa levelujú aj všetci nepriatelia, má tretí Zaklínač jasne rozdelený svet. A aj keď vám dá možnosť slobodnej voľby pri questoch, tak najdôležitejším ukazovateľom je to, pre aký level je daný quest určený. Tento systém síce spôsobuje zopár problémov, no jeho benefity jednoznačne prevyšujú negatíva.

Hrateľnosť sa dočkala očakávaných, ale aj neočakávaných úprav. V základe je hranie veľmi podobné dvojke, no kvôli otvorenosti prostredia už dokáže Geralt aj skákať. Veľkých zmien sa dočkali všetky ostatné hlavné aspekty hrateľnosti. Do pohybového repertoára pribudol úskok do strany a kotúľ je previazaný na staminu. Elixíry je opäť možné piť aj počas boja, čo zvyšuje ich prínos pre hranie a robí z nich niečo povinné hlavne na vyšších stupňoch náročnosti. To isté sa dá povedať o olejoch, určených na jednotlivé meče, a o petardách. Odmenou za zabíjanie a plnenie questov sú, samozrejme, body skúseností, ktoré levelujú postavu. No aj tu nastali obrovské zmeny.

Jednak je vďaka veľkému vplyvu olejov, petárd a elixírov na hranie opäť rozumné vrážať body skúseností aj do stromu alchýmie, no autori sa rozhodli, že Geraltovi obmedzia počet súčasne aktívnych vylepšení na 12. Tých 12 aktívnych schopností je rozdelených do štyroch skupín po tri a ku každej skupine je pripojený jeden mutagén, ktorý dodáva ďalšie vylepšenia a pri rozumnom rozmiestnení sú tie vylepšenia veľmi výrazné. Z toho v praxi vyplýva to, že z Geralta nebude nikdy majster všetkého, ale hráč sa musí rozhodnúť, aký herný štýl vyznáva a ktorým smerom sa teda uberie. Zároveň je však možné tieto vylepšenia v ľubovoľne meniť, čím sa deklaruje flexibilita titulu. Či sa chcete zamerať na efektívnejšie využívanie znamení, vyšší účinok alchýmie alebo vyššie DPS, voľba je vždy na vás.
Tieto prostriedky budete využívať pri súbojoch proti plejáde protivníkov rôznorodých veľkostí a na každého nepriateľa platí iná taktika. Všeobecne platí, že čím vyššia náročnosť, tým viac musíte pri súbojoch s nimi rozmýšľať a študovanie ich slabín sa tak stáva takmer povinnosťou. Hlavne v prípade veľkých potvor, ktoré sú zahrnuté v loveckých questoch.

Všetky tieto prvky dodávajú hrateľnosti potrebnú hĺbku, pričom je však zachovaná intuitívnosť a relatívna jednoduchosť na pochopenie, čo sa dá povedať o celej hre. Aj napriek tomu, že toto je tretí diel, a dokonca je tu možnosť upraviť si určité udalosti podľa toho, ako ich hráč vyriešil v predchádzajúcich dieloch, tak autori hráča príliš nezaťažujú univerzom a jeho históriou, takže sú vítaní aj hráči, ktorí nehrali predchádzajúce diely. Zároveň však pre stálych fanúšikov ponúka postavy, ktoré určite spoznajú z predošlých dielov, čo určite poteší.

Množstvo aktivít je pre hráča dostupných aj mimo tradičného zabíjania a riešenia problémov. Napríklad veľmi návykový a prepracovaný Gwent, zaklínačská obdoba Magic: The Gathering. Nechýba možnosť poriadne sa opiť, zúčastniť sa pästných súbojov či pretekov na koňoch. Alebo sa trochu uvoľniť v miestnych nevestincoch. Okrem parádneho príbehu a obrovského množstva kvalitného obsahu Zaklínač nezaostáva ani po stránke audiovizuálneho spracovania. Krásna, rôznorodá a detailná krajina vás vtiahne a nepustí. Očarí vás denný cyklus s priamym vplyvom na správanie sa obyvateľstva, a dokonca aj na správanie sa monštier, čo následne môžete využiť vo svoj prospech. To však musíte využiť všetky možnosti, ktoré vám autori prostredníctvom beštiára a ďalších in-game predmetov dávajú k dispozícii. Navyše tento svet reaguje na vaše činy, do oslobodených častí sa vrátia ľudia a poskytnú vám tým nové obchodné miesta, dokonca má hra vlastný ekonomický systém a rôzne peňažné meny.

Výborné grafické spracovanie so zmyslom pre detail podporuje rôznorodosť prostredí. Mestský Novigrad dopĺňa Velen a ďalej je tu aj Skellige. Každá časť s vlastnou kultúrou, vlastnou architektúrou, inými ľuďmi a rôznorodým prostredím. Nechýba ani výborný soundtrack a výborný dabing postáv. Ak v tejto hre vôbec existuje niečo, na čo by sa dalo pozrieť trochu škaredším okom, tak by to určite boli predlhé loadingové obrazovky, ktoré však prichádzajú iba v prípade úmrtia alebo pri prechode z jednej veľkej oblasti do inej. Takej, rozlohou obrovskej hre sa však nevyhli ani bugy a rôzne chyby banálnejšieho či vážnejšieho charakteru, zahrňujúce všetko od nezískavania XP za splnené questy až po nemožnosť splniť určité questy. Na ich vyriešení však vývojári už pracujú. K tomu ešte treba dať do pozornosti nestabilný framerate oboch konzolových verzií.

Informácie o hre

Zaklínač 3: Divoký Hon

Zaklínač 3: Divoký Hon 2015

Zaklínač 3: Divoký hon je RPG hra novej generácie s otvoreným svetom a silným dôrazom na príbeh. Je zasadená do vizuálne pôsobivého fantasy prostredia, v ktorom vás čaká veľa zásadných rozhodnutí s dopadom na celé vaše okolie. Ocitnete sa v úlohe Geralta z Rivie, jedného z posledných členov vymierajúcej kasty nájomných zabijakov príšer a vydávate sa na náročnú púť vojnou zničeným svetom.

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: RPG
  • Výrobca: CD Projekt Red
  • Distribútor v SR: CENEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA

Web Trailer Kúpiť na GameExpres.sk

Naše hodnotenie

Chyby rozhodne nespochybňujú zjavnú lásku, s ktorou bola táto hra robená. Kvantum kvalitného obsahu, zaujímavých questov vo fungujúcom svete. Svete, ktorý je do detailov prepracovaný a rozmanitý, rovnako ako činnosti, ktoré budete v hre vykonávať. K tomu vynikajúca hrateľnosť a fungujúce herné mechaniky. Standing ovation pre CD Projekt, lebo nielenže prekonali samých seba, ale nastavili latku na takú úroveň, že sa k nej od teraz budú prirovnávať všetky open world fantasy RPG hry.

Klady

  • Výborný vetvený príbeh a postavy
  • Kvantita a kvalita sekundárnych questov
  • Výborné herné mechaniky
  • Audiovizuál
  • Gwent

Zápory

  • Bugy a chyby
  • Dlhé nahrávacie obrazovky
  • Framedropy
Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk