- Renomovaný web The Information priniesol informáciu týkajúcu sa Xbox divízie
- Šéf Microsoftu Satya Nadella údajne zvažoval zatvorenie Xboxu a to iba pred niekoľkými rokmi
S Xboxom je to ako na hojdačke. Divízia už niekoľkokrát počas svojej existencie čelila zániku. A to ani nie kvôli tomu, že by nebola zisková, ale skôr kvôli politike manažmentu Microsoftu. Známy je prípad z roku 2014, kedy súčasný šéf Microsoftu Satya Nadella po nástupe do pozície vyzval šéfa Xboxu Phila Spencera, aby mu vysvetlil, prečo je Microsoft vlastne v hernom biznise. To sa Spencerovi podarilo a výsledkom bola napríklad akvizícia Mojang (Minecraft).
Niečo podobné sa však stalo aj v rokoch 2020 až 2021. Podľa webu The Information totiž Nadella zvažoval zatvorenie Xbox segmentu. „Generálny riaditeľ spoločnosti Microsoft Satya Nadella stál pred voľbou týkajúcou sa Xboxu a cloudových hier. Spoločnosť mohla buď získať veľké herné štúdiá, aby zvýšila počet predplatiteľov svojej vznikajúcej predplatiteľskej služby Game Pass. Alebo by mohla úplne ukončiť svoje podnikanie v oblasti hier, povedal Nadella dvom ľuďom v tom čase.“
Je zrejmé, ktorú možnosť si Nadella vybral. V priebehu dvoch rokov totiž Microsoft investoval 80 miliárd dolárov na akvizíciu vydavateľstiev Bethesda a Activision Blizzard.
Podivné načasovanie…
Rozhodovať o budúcnosti divízie v čase, kedy táto divízia plánuje vydať nové konzoly (Xbox Series X/S) je prinajlepšom podivné. Microsoft je však známy tým, že je ochotný doslova zo sekundy na sekundu zrušiť svoje pôsobenie v segmentoch podnikania. Slávny je napríklad prípad Windows Phone platformy či zrušenie streamovacej služby Mixer.
Každopádne, myslieť na koniec Xboxu v dnešnej dobe je celkom irelevantné, nakoľko Xbox vďaka značkám ako Call of Duty, Fallout, The Elder Scrolls, Doom, Halo, Gears, Forza, Minecraft atď. nabral takú veľkosť, že je prakticky nemožné, aby Xbox ako herný vydavateľ skončil. Aj keď budúcnosť Xboxu ako výrobcu hardvéru je v posledných mesiacoch viac ako otázna.
Azure ako dôvod
Zdroje prezradili pre The Information aj to, že jedným z dôvodov prečo Nadella ostal pri hernom biznise je Azure. Nadella totiž dúfa. že expertíza v hernom priemysle umožní cloudovej službe Azure byť konkurencie schopnou pri poskytovaní služieb pre herných vývojárov a vydavateľov (napríklad prenájom serverovej infraštruktúry). Napríklad Activision pred akvizíciou používal konkurenčné riešenia Amazon AWS a Google Cloud a používa ich dodnes primárne kvôli technologickej komplexnosti prechodu na Azure.
„Pred dokončením akvizície spoločnosti Activision si spoločnosť Microsoft stanovila cieľ mať do roku 2030 viac ako 100 miliónov predplatiteľov služby Game Pass,“ píše sa v článku. Tieto údajne sú však pravdepodobne zastaralé a vychádzajú z uniknutých dokumentov Microsoftu. Xbox totiž v súčasnosti kladie menší dôraz na rast Game Passu a namiesto toho sa vydal do multiplatformových vôd, kde plánuje investície do herného biznisu získavať späť prinášaním svojich hier na PlayStation a Nintendo Switch 2.
Podľa informácií rôznych insiderov prinesie Xbox v tomto roku na Switch 2 a PS5 hry ako Halo: The Master Chief Collection, Microsoft Flight Simulator 2024, Hellblade 2 a ďalšie. Xbox tiež v tomto roku plánuje vydať niekoľko hier. Na čele zoznamu sú hry ako Avowed, Doom: The Dark Ages, The Outer Worlds 2, Fable či South of Midnight.