HALO 4 - Recenzia

Master Chief, Spartan 117, John alebo jednoducho Hrdina. Protagonistu Halo série pozná pod jedným z týchto mien jednoducho každý hráč. Po veľkolepej trilógii sa stal symbolom pre kvalitné sci-fi univerzum a aby toho nebolo málo, v rámci videohier by istotne držal rekord v počte záchran ľudskej rasy. Znie to ako klišé či hype? Výnimočne je pri tejto značke zaslúžený a neprehnaný. Návrat Master Chiefa vo fenomenálnom Halo 4 totiž nie je len snahou priživiť sa na sláve. Je  priamym darom pre fanúšikov série ako aj milovníkov FPS. Tak hor sa opäť zachrániť ľudstvo!

Ako naznačoval koniec megalomanského Halo 3, s postavou Spartana 117 sme sa nelúčili navždy. Čakali sme dlhých päť rokov, aby prišla hra, štartujúca novú ságu z univerza. Nejde pritom len o obyčajný úvod do nového príbehu a trochy nostalgie. Odveká spoločníčka Johna a zároveň AI Cortana prebúdza Johna z kryo spánku štyri roky po udalostiach Halo 3 na palube neovládateľnej trosky lode Forward Unto Dawn, kde spolu uviazli. Na vrak lode zaútočila Covenantská flotila a aby toho nebolo málo, pritiahlo ju gravitačné pole gigantickej kovovej planéty, náležiacej prastarej rase Forerunnerov, teda Prometheanov. Keď sa planéta otvorí a vtiahne do seba Covenantov aj Chiefa, nezostáva nič iné, než prežiť. A taktiež zastaviť nenávisťou poháňaného Forerunnera menom Didact, ktorý sa rozhodol zničiť ľudstvo na základe starobylých svárov.

Príbeh pobral do vienka viac šťavy a napínavosti ako rôzne tituly tohto roka dokopy. Napomáhajú tomu predovšetkým výborne napísané a zrežírované strihové scény, posúvajúce príbeh vždy do nového štádia či miesta v hre, ako sme v Halo hrách zvyknutí. Scenáristicky najikonickejšou postavou sa stal opäť Master Chief. Prehovorí len občas, no vždy to stojí za to. Rozvoj jeho postavy je ovplyvnený aj „odchádzaním“ Cortany, ktorá je už za hranicou svojej životnosti. Čelí tým pádom procesu, ktorý ľuďmi vyvinuté AI postihuje po dobe funkčnosti – takzvanému „šialeniu“. Cortana je pre Chiefa príliš dôležitá, aby ju stratil, a preto sa veľká časť príbehu sústredí práve na jej záchranu. O emočný faktor je postarané. Spomínali sme tiež, že v príbehu nejde len o obyčajný úvod do novej trilógie a je tomu vskutku tak. Príbeh sa nielen začne, ale aj končí v skvelom vyvrcholení, pričom dvierka do budúcnosti necháva otvorené len máličko, čím jednak poteší tých, ktorí hľadajú plnohodnotný Halo príbeh, ale aj fanúšikov tešiacich sa na Halo 5.

Atmosféra štvrtého dielu je ďaleko silnejšia, ako si ju pamätáte z toho tretieho alebo z Reach. Kampaň má oveľa vážnejší náboj, čo je výsledkom silnejšieho previazania s Master Chiefom. Navyše je každá scéna niečím zapamätateľná. Celkovo vás celý spád priam núti ísť ďalej a ďalej celou kampaňou, zistiť, ako najsilnejší príbeh série skončí. Aj predošlé Halo kampane boli skvelé, ale Halo 4 prináša skrátka maximum potenciálu, ktorý stále zostával, hoci v troche, ale zostával. Súboje Halo 4 sú jednoducho majestátnejšie, reálnejšie a zábavnejšie.

Hrateľnosť sa nedočkala žiadnych zbytočných ani nejakých výrazných noviniek. Halo 4 sa hrá presne tak, ako sa hral Halo 3, plus tu je však systém špeciálnych schopností prevzatý z Reach, napríklad jet pack, štít, vízia v hmle a podobne. Takisto potešila inovácia v podobe zavedenia rýchleho behu do hry bez toho, aby bol jednou zo špeciálnych schopností. Takisto je systém zdravia trochu prekopaný a síce, postava má už len štít a ak sa vybije, hráč musí čakať na obnovenie, inak je viacero zásahov smrteľných. Je to vlastne obdoba „autohealu“, ale vzhľadom k predošlému systému hry, kedy ešte hráčovi zostalo zdravie, je skôr krokom k väčšej náročnosti, čo je plus. Prečo je teda hra taká super, keď v nej nedošlo k žiadnej zmene obsahu? No práve preto. Hoci sa to z objektívneho hľadiska dá považovať za mínus, je potrebné uvedomiť si, že primárnym cieľom hry je zábava. Pokiaľ hra baví, hoci je nezmenená, za mínus sa to považovať nedá. Aj to je prípad Halo 4. Využíva osvedčené mechanizmy a šablóny svojich predchodcov a aby toho nebolo málo, vychytáva ich muchy.

Klasický koncept Halo tkvie v tom, že hráč sa dostane na istú mapu a musí sa niekam dostať. To nasleduje aj Halo 4, akurát sa pripravte na občas lineárnejšiu hru ako u predchodcoch. Pri toľkom napätí a spáde príbehu si to však takmer nevšimnete. Budete za radom niečo strieľať, obraňovať, jazdiť na Warthogovi, Ghostovi, Pelicanovi či vesmírnej stíhačke, stláčať tlačidlá alebo umiestňovať niekam do systému Cortanu. Dostanete sa tiež na kopy vizuálne príťažlivých až ohromujúcich prostredí. Od krás džungle alebo kaňonu až po svetelnú architektúru Prometheanských budov.

Tento bod ma privádza k novým nepriateľom v sérii – Prometheanom. Spolu s rôznymi typmi nových protivníkov prichádza aj séria prírastkov do zbraňového arzenálu Master Chiefa. Okrem tradičných ľudských či Covenantských zbraní uvidíte nový samopal, svetelnú pušku a iné. Novinky sú aj v ľudskom arzenáli, akurát Covenanti nedoniesli nič nového. Každopádne je o diverzitu prístupu k boju postarané. Tiež vás čaká zopár trojitých bojov - vás, Covenantov a Prometheanov, čo je radosť sledovať. Každá zbraň je navyše svojimi schopnosťami dostatočne vyvážená a atraktívna, čo zaručuje, že výber dvoch (toľko ich môžete nosiť) sa stane zakaždým orieškom. Napríklad aj pištole sú často zbraňou, ktorá nie je len obyčajným doplnkom do hry, ale plnohodnotným prostriedkom, ako vstúpiť na bojisko.

Umelá inteligencia nepriateľov je fajn, hoci sú občas trochu mimo. V niektorých sekvenciách čakajú len tak chrbtom na váš krok. Fanúšikov série poteší odstránenie problému repetitívneho dizajnu levelov, čo bolo problémom predošlých kampaní Master Chiefa. Tento raz sa architektúra snaží takmer vždy ukazovať niečo nové a neokukané, takže level na štýl misie Library ako v Halo 1 vás nečaká. Navyše sa relatívne často opakované princípy úloh neokukajú, hlavne vďaka intenzívnej zmene prostredia a posunu diania príbehu, čo je len a len plus. Väčšina fanúšikov sa totiž bála, že s príchodom nového tvorcu hry, štúdia 343 Industries, sa stratí aj pôvodný duch hry. Nuž, to asi nevedeli, že v štúdiách 343 robí polovica ľudí z Bungie, čo je koniec koncov vidieť na výsledku.

Kampaň má síce len osem misií, no v závislosti od zvolenej náročnosti zaberie v priemere tých 8 až 10 hodín na prvé prejdenie, čo je na dnešné FPS pomery stále slušné a čoraz menej časté číslo. Avšak je čo robiť aj po skončení príbehu. Multiplayer a nový mód Spartan Ops sa totiž stali značne naratívnejším prvkom hry s množstvom zábavy. Hlavná premisa je o tom, že na palube lode UNSC Infinity Spartania virtuálne trénujú na rôznych mapách. Takisto vás čaká spomínaný Spartan Ops, ktorý je epizodickým kooperatívnym príbehovým doplnkom, kde ako Spartan na Infinity dostanete úlohu. Idete na výsadok a keď splníte všetko, čo treba, vyzdvihne vás Pelican. Každý týždeň pritom vychádza na stiahnutie nová misia do tejto v podstate sekundárnej kampane. Jediný mínus spočíva snáď v tom, že Spartan Ops je náhradou obľúbeného módu Fire fight, ktorý pre zmenu úplne chýba.

War Games alebo hra viacerých hráčov v Halo 4 je už spomínaným prvkom, ktorý vás posadí do virtuálneho boja, pričom ste stále na palube lodi. Čaká vás dohromady 9 módov. Viaceré sú pre hráčov Halo multiplayeru známe, no napriek tomu návykové. Nové módy sú viac menej variáciou boja tímov a podobne. Potešia tiež klasické i nové mapy a prítomnosť Forge editoru na tvorbu vlastných. Zostal aj Theater mód, v ktorom si môžete nahrávať a editovať vaše boje a zdieľať ich s priateľmi.

Nápaditým krokom je prepojenie bodovacieho systému War Games so Spartan Ops, čím si odomykáte zbrane aj nové levely. Práve nový level vám umožňuje využiť nejakú špecializáciu z 8 dostupných (pre majiteľov klasickej retail edície sú zatiaľ len 2) a postupne si ju modifikovať. Špecializácia je sviežou novinkou, s ktorou si časom môžete zmeniť oblek k svojmu obrazu podľa vami zvolených modifikácií danej špecializácie a keď to s jednou špecializáciou dosiahnete na maximum, otvorí sa vám aj bonus.

Halo 4 žmýka z konzoly Xbox 360 grafické maximum. Vidno to predovšetkým na vynikajúcej hre svetla a tieňov, samotného svetelného systému a takisto na výborných textúrach. Osobitnou kategóriou prekrásnej grafiky, ktorá konečne zažila veľký krok vpred, sú tiež modely tvárí. Pamätáte si na L.A. Noire? Jeho kvality Halo 4 reprodukuje minimálne na rovnakej úrovni, ak nie lepšej. Rovnako sú aj animácie všetkých postáv živé a uveriteľné. Efekty prostredí ako poletujúci popol na mieste dopadu zničených lodí alebo vznášanie tiel v prostredí nulovej gravitácie dodávajú ďalší faktor reálnosti. Na rozdiel od Reach hra beží plne plynule bez otravných bugov.

Hudba zložená Neilom Davidgeom je jedným z najlepších OST celého roka. Už od začiatku až po záverečné titulky vie ustavične prekvapiť a napriek mnohým novým skladbám znie tak, aby bolo jasné, že patrí do Halo univerza. Zvuková stránka a dabing tiež nezaostávajú. Steve Downes v roli Master Chiefa sa opäť vracia so svojím nezabudnuteľným hlasom a skvelú prácu odviedli aj ostatní.

Záverečné hodnotenie

Halo 4 je najlepšou a najvychytanejšou hrou celej série po všetkých stránkach. Servíruje perfektnú, doteraz najlepšiu príbehovú kampaň s vynikajúcim scenárom, napätím a spádom. Okrem toho povyšuje ikonickú hrateľnosť v atmosfére aj mechanizmoch na hotové blaho pre fanúšikov Halo i FPS hier ako celku. Celé je to zabalené v technickej podobe s citom pre detail ako pre oko, tak aj pre ucho. Občasné chybičky v AI celý zážitok nepokazia a absencia Fire fight módu má dostatočne dobrú náhradu, aby sa cez ňu dalo preniesť. Celý multiplayer spolu so Spartan Ops tiež nabral na príbehovom formáte, čo je krokom vpred. Halo 4 je ako celok jednou z prakticky dokonalých hier tohto roka, čo ho pasuje do roly jedného z najsilnejších adeptov na post hry roka. A ak tento post vyhrá, nebudeme sa čomu čudovať. Ide o poslednú veľkú exkluzivitu na Xboxe 360 pred príchodom budúcej generácie. Ako rozlúčka a zároveň príprava na tú novú je to len a len najlepšie a najgigantickejšie dobrodružstvo, čo mohli hráči dostať.

príbeh, scenár, dabing
kampaň
vyladená a plynulá hrateľnosť
Spartan Ops, multiplayer
grafika, hudba

občas divná AI
niekomu môže vadiť absencia módu Fire fight

97%
ŽÁNER FPS
VÝROBCA 343 Industries
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Microsoft
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Korekcia: Lenka Macsaliová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk