Doom 3: BFG Edition - Recenzia

Doom 3 vyšiel prvýkrát pred ôsmimi rokmi. Stačí si nalistovať vtedajšie recenzie alebo si zaspomínať na prvé prejdenie a iste hneď viete, že šlo o jednu z najlepších a najočakávanejších FPS hier vtedajšej doby. Po dvoch vynikajúcich dieloch sa navyše id Software rozhodol ísť ruka v ruke  s vývojom priemyslu. Zachoval tradičnú hrateľnosť prvých hier, avšak pridal bohaté prostredie ako odpoveď na vtedy už bohatý trend Half-Lifeu. Teraz prichádza jedinečná BFG edícia určená aj pre konzoly Xbox 360 a PS 3. Čo ponúka a či dokáže zabaviť aj v dnešnej dobe, vám povieme v recenzii Xbox verzie...

Na prvý pohľad je opätovné vydanie Doom 3 krokom vedľa. Veľa vecí sa však od jeho vydania zmenilo. Moderi sa na hre vybláznili snáď najviac. Okrem toho vyšiel datadisk Ressurection of Evil. Dôležité ale je, že Doom 3 predsa nevyšiel pre moderné konzoly. Tak prečo na tom nezarobiť a nevytvoriť konzolové porty s najlepšie vyzerajúcou a trochu vylepšenou verziou Doom 3? Však, koniec koncov, je to výborná hra. Súčasné vydanie BFG edície aj na PC platformu je preto skôr len tradičným dovŕšením multiplatformovosti, ako účelu priniesť novšiu verziu aj na PC. PC hráči si toho totiž z Doomu vytiahli a pozmenili vďaka moderským nástrojom už veľa. BFG edícia napriek tomu prináša zopár noviniek, ktoré výraz „port“ odsúvajú trochu stranou.

Poďme však pekne po poriadku. Aj na dnešné pomery dlhá kampaň (v závislosti od náročnosti vám môže zabrať 12 až 16 hodín) začína v civilnom výskumnom stredisku spoločnosti Union Aerospace Corporation na planéte Mars, kam ste práve vy ako hrdina hry pricestovali. Spoločnosť UAC sa akurát pustila do analýzy nedávno vykopaných artefaktov z archeologického kopu. Nebol by to ale Doom, ak by sa to všetko nejako nepokašlalo až do (doslova) pekelných rozmerov. Čoskoro bude vašou úlohou nielen prežiť, ale aj zabrániť uvoľnenému peklu, aby sa dostalo až na domovskú planétu ľudstva, matičku Zem.

Presne na tomto mieste, Marse, napadnutom démonickými silami, sa odohráva ukážkové spojenie hráča s prostredím. Vďaka možnosti zbierať záznamy a nahrávky zamestnancov celého komplexu, sa vám vytvára o mieste, kde sa nachádzate, reálny pocit, že všetko tu má svoje miesto a to miesto sa rúti do záhuby. Ak teda existuje faktor hry, ktorý sa jednoducho obyčajným portom skutočne nedá skaziť, tak je to atmosféra. Svetla je tu ako šafranu, temne červené a veterné podnebie Marsu navyše pocitu samoty v pekle len a len nahráva. Nasvietenie vás tiež tlačí k používaniu baterky, ktorá mimochodom už funguje na stlačenie bez toho, aby ste si ju volili ako samostatnú zbraň.

Kto má rád sci-fi kulisy ako z 80. rokov, príde si v dizajne úrovní na svoje. Avšak lokality, cez ktoré prejdete, sa vám nesnažia predostrieť prostredie zanechávajúce mnoho mŕtvych (hoci ich zanecháva). Všetky miesta jednoducho pôsobia tak reálne, až je to ukážkovo desivé. Pri fakte, že prieskumu prostredia sa dáva veľký priestor, sa doslova nikdy nikde nebudete cítiť v bezpečí. Nepriatelia čakajú v podstate všade, prekvapujú vás v agonicky strašidelných kovových chodbách alebo z rôznych zákutí a tieňov. Takmer vždy útočia v skupinách čím vás donucujú rozumne narábať s nábojmi, vyberať si z veľkého arzenálu pozorne, a zároveň sa im brániť čo najefektívnejšie. Nemôžete napríklad od démona strieľajúceho ohnivé gule čakať, že po smrti zhodí plazmovú zbraň či náboje do brokovnice. V tomto smere je spomínaný prieskum prostredia priam hráčovou nutnosťou. Pokiaľ sa vám za odvahu dostaví (ako vždy) odmena v podobe nábojov, prináša to do hrateľnosti pozitívny náboj. Rovnako poteší nález lekárničky či obväzov. Strata zdravia je totiž to posledné, čo budete chcieť, ergo, žiaden autoheal neexistuje.

Doom 3 bol vyvíjaný a vychádzal v dobe, kedy svoj veľký a stále jasný revolučný úder zasadili hry Half-Life. Bolo a aj teraz je stále jasné, že vtedajší tón smeru vývoja herného priemyslu neignorovala takmer žiadna FPS hra. Na Doome sa to odrazilo práve v pokojnejšej plynulosti prechádzania hry, sústredeniu na vloženie hráča do sveta, jeho doslovný zrast so svetom a pravidlami, aké fungujú v priestore, v ktorom sa hrá, čo zaručuje chytľavú a zábavnú hrateľnosť. To ale nie je všetko, čím Doom 3 svoju sériu revolučne posunul od svojich predchodcov, ktorí boli o krúžení v prostredí a nespočetných výstreloch. Dá sa spomenúť ešte dôraz na rozvíjanie príbehu alebo mohutnejšiu výpravu, respektíve dobrodružstvo, ktoré Doom 3 predkladá.

BFG edícia napriek tomu, že slúži hlavne ako port na konzoly, neobišla naprázdno. Dostavilo sa viacero nových elementov. Z pôvodnej kampane je najvýznamnejšou novinkou kompletne nový systém automatického ukladania hry na istých checkpointoch. Ten ale vie byť aj nepríjemný, nakoľko prerušuje hranie s načítavaním trvajúcim pár sekúnd, pričom samotný čas nahrávania nových levelov alebo uloženej hry je dosť dlhý na to, aby to hráčov iritovalo (podľa recenzií PS3 verzie je na tom načítavanie na platforme od Sony dokonca ešte horšie). Ďalším dodatkom je nových pár misií v datadisku nazvanom The Lost Mission. Napriek tomu, že bol vyvinutý pre BFG edíciu len nedávno, ihneď budete mať pocit, že stále hráte tú istú hru s bohatým prieskumom prostredia a citom pre detail v hrateľnosti. Zamrzí len jej krátkosť, ktorá je ale pri dĺžke celej Doom 3 kampane zanedbateľná. Pokiaľ si myslíte, že je to stále málo, na disku vás čaká aj plná verzia Doom 1 a 2 (s ich dodatkovými kampaňami) + datadisk k trojke Ressurection of Evil. A to už je hodnotný balík, či nie?

Technická stránka hry dostala vyššie rozlíšenie kvôli konzolám, takisto má samotná grafika stále šmrnc, hoci je nespochybniteľne za dobou splatnosti. Dôležité ale je, že beží na 60 snímkach za sekundu. Krásny plynulý pohyb a výborná hra svetla je samozrejmosťou, avšak dynamické tiene vytvárané vašou baterkou boli z pôvodnej verzie odstránené. Osobitnou kategóriou je spracovanie Doom 1 a 2. Zaslúžilo si viac práce. Hry bežia v pomere obrazovky 4:3, čo vytvára nekomfortný pohľad na obrazovku s hrubými čiernymi pruhmi po stranách. Výrazným negatívom je nemožnosť vrátiť sa z tohto pomeru obrazovky do pôvodného menu výberu hry. Takže pokiaľ budete chcieť po zahraní klasík ísť nazad do menu a vybrať si druhú hru, musíte celú videohru kompletne reštartovať. Ešte spomenieme vylepšenú zvukovú stránku a päť kanálové ozvučenie. Všetkým zbraniam a hororovým zvukom dodáva lepšiu kvalitu. Okrem toho je tu ešte stereoskopické 3D, ale vzhľadom na nastavenia tieňovania ním hra skôr trpí.

Záverečné hodnotenie

Doom 3: BFG edícia prišla primárne na konzoly ako jedinečný balík. Ten ponúka množstvo zábavy rokmi overenej hrateľnosti. Avšak krása, akú mohol tento balík mať, je pošpinená. Môže za to celá rada drobných technických chýb alebo rovno nedomyslených rozhodnutí na uľahčenie hry, ako nemožnosť zmeniť nastavenie ovládania či nový spôsob ukladania a načítavania hry. Poteší rýchla a stále vcelku slušná grafika aj vyladený zvuk. Vcelku sa Doom 3 hrá výborne, o dosť lepšie ako, si to pamätáte spred ôsmich rokov, ale o dokonalý Directors Cut rozhodne nejde. A to je škoda.

PS: Hodnotíme balík a jeho kompaktnú hodnotu, nie hru samu o sebe.

3 výborné hry, špeciálne Doom 3 sa hrá lepšie, ako si pamätáte
hrateľnosť, bohatý arzenál
bohatá atmosféra, svet
dĺžka

nie je to ultimátny balíček, akým mohol byť
veľa drobných technických chýb
Doom 1 a 2 vo formáte 4:3
nový systém ukladania hry a načítavanie vie byť iritujúce

80%
ŽÁNER FPS
VÝROBCA id Software
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Cenega
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk