V posledných rokoch sa vďaka produkcii spoločnosti AMC uchytil v televízii známy seriál The Walking Dead, na motívy staršieho populárneho komiksu. Seriál ukončil už tretiu sériu a darí sa mu. To isté platí aj pre komiks, ktorý stále patrí k tým vyhľadávanejším. Čo má ale komiks a TV seriál spoločné s paškvilom Survival Instinct, ktorý si hrdo vložil do názvu text „The Walking Dead“? Iba jedno, niekomu zarába peniaze. Nie preto, že by to bola dobrá hra, ale preto, lebo má rovnaké meno ako kvalitný seriál a skvelý komiks.
Survival Instinct robí licencovaným hrám hanbu. Je protipólom peciek ako Batman: Arkham City, ktoré zvolené univerzum obohacujú správnym spôsobom. Mohlo však ísť o výborný balíček pre fanúšikov najmä TV seriálu. Hráme predsa za jednu z postáv, Daryla Dixona, a sme svedkami jeho príbehu prežitia zombie apokalypsy od jej počiatku. Stretávame sa aj s jeho rovnako známym bratom Merleom. Dokonca obidvoch dabujú aj ich skutoční protagonisti zo seriálu, a to bezchybne! Na papieri to vyznieva ako super námet na hru z univerza. Námet a dabléri TV seriálu je však to najpozitívnejšie, s čím sa v hre stretnete.
Hra zakopáva Survival Instinct takmer vo všetkom, no najzásadnejšiu chybu spravili tvorcovia pri motivácii hráča. V každej misii získavate rôzne náboje, zbrane, dopracujete sa aj k mýtickej Darylovej kuši, no nič z toho vám v podstate pri boji netreba. Hra očakáva, že budete tichí a použijete jej mechanizmy určené na stealth hru. Ako totiž zistíte, streľba je prakticky zbytočná. Hoci je účinná najmä na diaľku, len láka väčšie skupinky chodcov. V tomto prípade je aj útok s nožom zblízka už skôr samovraždou, nakoľko keď na vás zaútočia viacerí nepriatelia, výsledkom je buď vaša smrť, alebo otravná animácia, v ktorej po jednom zabíjate nepriateľov bodnutím do hlavy. Obidve možnosti sú ako nudné, tak aj frustrujúce. Keďže streľba je zbytočná a k stealthu nič nevyzýva, čoskoro pochopíte, že najlepšie je jednoducho utekať na určenú lokalitu a aj tí zombíci vás po čase prestanú prenasledovať. A tých pár zvyšných? Stačí si poskočiť na auto a po jednom ich dobodať k smrti. Sú predsa takí tupí, že sa nevedia ani len natiahnuť, aby vás dostali, len si postávajú pod autom v nádeji, že zostúpite a ich vzpierajúce sa ruky vám kriticky ublížia len vašou vinou.
Načrtol som nulovú motiváciu hrať túto FPS. To však platí aj pre levely samotné. Skutočne vás žiaden príbeh nedrží. Hra je len o posúvaní sa po lokalitách, ktoré zahŕňajú občas lepšie, občas horšie nadizajnované prostredia. Príbeh je inak nuda. Autori skúsili okoreniť ono cestovanie možnosťou výberu cesty a destinácie, ale nech už idete kamkoľvek a akokoľvek, máte z toho len ďalšiu plochú misiu o utekaní cez strelnicu preplnenú chodcami. Nemení na tom nič ani snaha o inventár a jeho spravovanie. Musíte totiž zbierať rôzne veci, najmä palivo do vášho auta. Keď vám náhodou dôjde palivo počas cesty, hra vás zavedie do malinkej lokality alebo akoby pitstopu, kde vás kompas navedie k tomu, čo potrebujete (zvyčajne povaľujúce sa sudy s palivom).
Súčasťou spravovania inventára je starostlivosť o vašu skupinu. Tu je však motivácie rovnako ako šafranu. Preživší nemajú žiadnu osobnosť, neprehodia žiadnu vetu ani v prípade, že ich chladnokrvne vyhodíte zo skupiny, čo znamená vydať ich napospas zombie. Môžete ich, samozrejme, v každej lokalite poslať na prieskum okolia a udať im úlohu, napr. nájsť jedlo, palivo do auta alebo náboje. Bohužiaľ, nie je žiaden dôvod, prečo si ich nechať nažive (a nielen preto, že sú asi tak zaujímaví ako pavučina v pivnici). Ak by ste ich hoc aj poslali na prieskumnú misiu a našli vám palivo, netreba vám ho. Ak vám dôjde, hra vás predsa navedie do spomínaných pitstopov. Rozhodne nie je núdza o nejaké nemé tváre a ekonomiku v inventári. Je to totiž taká nuda, že to väčšinou preskočíte. Našťastie, hra zaberie len približne štyri a pol až päť a pol hodiny, čo je v tomto výnimočnom prípade plus. Tam, kde totiž nie je motivácia, nie je ani zábava.
Koláž menom Survival Instinct je hrou tvorenou na dojenie značky. Bohužiaľ, robí svojej značke len hanbu. S otrasným vizuálnym spracovaním, nezaujímavými hernými mechanizmami, nechytľavou hrateľnosťou, zbytočnými prvkami inventára a hlavne bezcieľnosťou diania v krátkej kampani jednoducho degeneruje na najnižšiu úroveň aj tie najmenšie známky kvalitnejších prvkov hrateľnosti. Námet bol pritom taký sľubný. Zostali len skvelí dabléri a snaha uživiť sa na odkazoch a mene. Survival Instinct nezabaví ani FPS milovníkov, a dokonca ani fanúšikov značky. A to je veľmi zlé.