DeadPool - Recenzia

Videohry podľa známych komiksových postavičiek zažívajú už od Batman: Arkham Asylum menšiu renesanciu, najmä vo zdvihnutí ich kvalít. Tento trend tohto roku nasledoval aj DeadPool, slávna postavička z X-Men univerza a dostal svoju vlastnú (a nutne treba dodať, že kvalitnú!) hru. Doslova. DeadPool je totiž nielen studnica zábavy, ale najmä uvedomelý sprievodca svetom hier a ich vývoja.

Mutant DeadPool s extrémne silným regeneračným faktorom tela sa doma nudí, a keď nevysedáva na internete alebo pred televíziou, či nepečie tisícky lievancov, ktoré vyhodí von oknom, pravdepodobne je na fuške a zabíja nejakých zloduchov. Je to skrátka nuda. A tak napíše vývojárskemu štúdiu High Moon, či by o ňom nespravili hru. Namiesto hry mu k nej pošlú scenár a o chvíľu je už vo víre príbehu, ktorý ho čiastočne nudí, no zároveň zabáva, lebo je to predsa jeho hra. Preto sa len tak z „psiny“ púšťa do prekazenia tradične zlých plánov o klonovanej armáde ničiacej svet. Pán Sinister, hlavný „záporák“ hry, sa nezastaví pred ničím, aby dosiahol svoj cieľ. To však ani DeadPool. Navyše mu na ceste pomáha celá plejáda rôznych X-Men postavičiek, vrátane Cablea, Wolverina či Rogue. Dôjde aj na zlé postavy univerza ako Vertigo či Blockbuster. DeadPoolovi je jedno, koľko nepriateľov bude musieť „skosiť“, kým jeho hra skončí. Chce však byť jej víťazným hrdinom, čo vďaka nemožnosti zomrieť nie je zasa také ťažké.

Nápad hry o hre je jednoducho super. DeadPool na hráča pokrikuje, niekedy mu káže zdvihnúť kameru či skúsiť postláčať nejaké tlačidlá, a pokiaľ vidí dostatok výbuchov, pochváli aj vývojárov. Tí mu na oplátku volajú, aby sa upokojil, lebo všetko závisí od rozpočtu, ktorý na hru dostanú. Hoci je všetko v zábavnom duchu, prebieha tu aj edukácia hráča – videohry sú vo svojej podstate veľmi krehké a starostlivo vytvárané médium, pokiaľ ide o kvalitné hry. Tiež je to oslava vývoja hier ako taká. Hráč narazí na množstvo rôznych odkazov na rôzne herné epochy, vrátane 8-bitu, klasických 2D plošinoviek či tradičných truhličiek, ukrývajúcich nejakú odmenu. DeadPool týmto spôsobom správne poukazuje na to, čo majú hráči na hrách radi, a čo je ich hlavnou devízou – zábava, zábava a zábava. V hre je vďaka perfektnému dabingu (DeadPoola daboval známy Nolan North, hlas Drakea z Uncharted)vystavaná hotová pyramída zábavných hlášok a situácií, často veľmi bizarných. Spoznáte tak vernú hernú podobu komiksu.

Scenár k hre je zábava sama o sebe. Naratív vážne mienených príbehových hier vtipne paroduje a posúva do konzistencie so šialeným obsahom zábavy. Zatiaľ čo v iných hrách je hlavný hrdina poháňaný túžbou zastaviť zlú postavu, DeadPool sa radšej pri vysvetľovaní zloduchových plánov odstrelí, až tak ho to nudí. Síce nevie, čo zloduch vlastne chce, ale keď mu jeho parťák povie, že našiel jeho fanúšičku s pekným poprsím, DeadPool sa začne „plahočiť“ cez celé mesto, aby sa k nej dostal.

Nejde o žiadnu ťažkú hru. DeadPool dokáže hrať každý. Dvoma tlačidlami, pri istých kombách tromi, funguje boj s mečmi, resp. kladivami alebo dýkami. Je len na vás, čo si zvolíte. Každopádne ide vždy o zábavu plnej krvi, ktorá pri kombinácii s jednotlačidlovým strieľaním dostane len rozšírenie. Pridajte možnosť skákať do vzduchu a sekať tam „ostošesť“ či brať zbrane hromadného ničenia (raz za čas) väčším nepriateľom a dostanete pekne kalorickú hráčsku bombu. Hranie pritom oživujú aj stealth pasáže so zábavným duchom, lezecké sekcie hry či možnosť teleportu na krátku vzdialenosť. Nie je nič zábavnejšie, ako uhnúť sa pred fatálnym úderom nepriateľa – zmiznutím za jeho chrbát. A aby to nebolo vždy jednoduché, autori z High Moon Studios rozhodne nešetrili počtom druhov nepriateľov. Od tých najmenších so zbraňami cez najrôznejšie útočné potvory až po obrov, pre ktorých platí len taktika „udri a uteč!“. Nepriatelia sú navyše pekne rozmanití aj čo sa týka špecifikácie. Na niektorých neplatí frontálny útok, ale protiútok, niektorí majú ochranné silové pole, ktoré sa prelomí až zničením nepriateľa, ktorý ho generuje, a niektorí sú jednoducho takí tuhí, že najlepšie zaberie to, čo zaberá takmer na všetkých – guľky.

Zbraňový arzenál síce nie je široký, no zato účinný. Môžete strieľať z pištole, brokovnice, samopalov či pulznej zbrane. Vo výbere sú tiež rôzne pasce a granáty. Všetko sa dá, navyše, za nazbierané body vylepšovať, ako len chcete – zvýšiť účinnosť zbraní či mečov, alebo jednoducho dostať nové kombá a iné. Vylepšovať môžete aj samotného DeadPoola, napr. jeho schopnosť regenerácie. Napriek nemožnosti zomrieť, totiž v hre zomrieť môže, aby to bola aj nejaká sranda. Súboje týchto možností ponúknu dosť. Niektoré sú jednoducho veľmi urputné, a kým si ich pekne dostanete pod kožu, iste vás pár úmrtí neminie. Na druhej strane sa dostávame k negatívu hry, a to niekedy veľmi citeľnému dopovaniu nepriateľmi. Niektoré levely, resp. súboje sú skrátka umelo naťahované neustálym dopĺňaním zloduchov na zabíjanie.

Našťastie, základná schéma hrateľnosti vždy dostáva množstvo oživení, sprevádzaných výborným DeadPoolovským humorom. Budete liezť po svojich črevách, polovicou tela byť zapichnutý do nepriateľa, na DeadPoolov rozkaz – chodiť za ním s kamerou či používať časti tela starého robota s extrémnou ničivou silou. K slovu sa dostanú aj rotačné guľomety, helikoptéry a iné. To všetko v sprievode fajn soundtracku a v príjemnej grafike s kvalitnými animáciami. Technickému spracovaniu chýbajú snáď len (miestami) lepšie textúry. Zato level dizajnu chýba niekedy rozmanitosť. Hra síce ponúka rôznorodé prostredia, no keď už ste v niektorých misiách, zdá sa, že chodby sú ustavične tie isté a trvá aj pár súbojov, kým ste konečne v odlišnom prostredí. Na rozdiel od spomínaného umelého naťahovania dĺžky hry je to však menej závažný problém a tiež menej viditeľný.

Keď hráč dokončí kampaň, zábava stále nekončí. A síce, vývojári do hry zabudovali Challenges mód, ktorý je len variabilnou verziou tradičného horda módu s pár obmenami. Vlny vás čakajú len tri, ale zato sú podľa jednotlivých možných medailí na čas, a pokiaľ nestihnete zabiť všetkých protivníkov, medailu nezískate. Hrá sa na mapách, vybraných z prostredí v kampane. Celkovo je to síce pekný spôsob rozšírenia hry po dohraní, ale ako taký nie je ničím objavný a poteší snáď len lovcov rebríčkov, keďže sa dá váš výkon porovnávať online s inými hráčmi.

Záverečné hodnotenie

DeadPool je tá najrýdzejšia komiksová a pritom čistokrvne herná zábava. S bombasticky kreatívnymi nápadmi v naratívnom i hrateľnostnom smere vám môže poslúžiť najmä ako výborný spôsob odreagovania sa a namáhania bránice na solídnych šesť/sedem hodín. Okrem toho vám aj pripomenie, že vo videohrách nič nespadne z neba samo od seba, „ergo“, aj tie videohry sú len výsledkom stoviek hodín práce. High Moon Studios týmto veľmi jednoduchým, no pritom štýlovým titulom, s veľkým Š, rozširujú svoje portfólio o ďalšiu vydarenú hru!

 

Informácie o hre

Game Cover
DeadPool
Platforma: XBOX360
Žáner: TPS
Výrobca: High Moon Studios
Distribútor:  Activision
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: KON TIKI

Naše hodnotenie

80%
 
Komixová herná zábava v hre o hre
  Klady
  • hrateľnosť, príbeh
  • hra o hre
  • explózia bizarných nápadov
  • zábava, dabing
  • Challenges mód je fajn
  Zápory
  • umelé naťahovanie dĺžky súbojmi
  • miestami recyklovaný level dizajn
  • niektoré slabšie textúry
  • na druhej strane nie sú Challenges ničím objavným
korekcia: Peťka Hladíková

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk