Splinter Cell: Blacklist - Recenzia

Šiesty diel znamená, že séria Splinter Cell sa radí medzi videoherné klasiky. Základ položili prvé tri hry, zatiaľ čo Double Agent zaistil prechod medzi starou a novou generáciou konzol. Conviction poznamenal problémový vývoj, vyústiac do kontroverzného produktu, ktorý v mnohých fanúšikoch vyvolal skôr negatívne pocity. Blacklist sa preto mal postarať o to, aby Sam Fisher získal svoju stratenú tvár. Aj keď na druhej strane je pravda, že svoju tvár stratil.

Tým dôvodom je Michael Ironside. Ubisoft sa rozhodol, že pre Blacklist urobia plný mo-cap hlavnej postavy, vrátane pohybov tela a tváre. Sam Fisher stratil svoj ikonický hlas. Napriek tomu, že Eric Johnson odviedol vynikajúcu prácu, nezvykli sme si do konca hry na jeho Sama Fishera.

Blacklist kombinuje dobré prvky z predchodcov, svižný animovaný a grafický štýl z Conviction, aby vytvoril pravého Splinter Cella a ukončil pôsobenie na terajších konzolách. Opäť bude musieť zachrániť Ameriku pred zlými ľuďmi. Jednoduché to určite nebude. Avšak zase to bude generické ako každá druhá hra, ktorá rozpráva „reálny“ príbeh z dnešného obdobia. Amerika je dobrá a musí trestať každého, kto sa ju bezdôvodne snaží napadnúť. Príbehu v mnohých momentoch chýba logika a zmysel.

Spojené štáty majú po celom svete rozmiestnené tisícky vojakov a tajomná organizácia, ktorá si hovorí „Inžinieri“, sa vyhráža, že ak tak do určitého času neurobí, začnú v určitých časových intervaloch útočiť na strategické hodnoty (sloboda...) a bohatstvo (ropa...) Ameriky. Všetko to začína útokom na vojenskú základňu na Guame, kde sa nachádza aj náš hrdina. Po útoku je poverený vedením novovytvorenej agentúry Fourth Echelon s jedinou úlohou – zastaviť „Inžinierov“ a zachrániť svoju drahú domovinu. Do partie dostane hneď niekoľko spolupracovníkov, vrátane starej známej Grim.

Nová úloha Sama (ako vodcu organizácie) prináša aj nové úlohy, ktoré musí spracovávať – vo svojej novej základni, lietadle Paladin. Medzi jeho úlohy patrí výber misií, staranie sa o upgrady leteckej základne, komunikácia s posádkou. No stále všetko podstatné musí spraviť Sam v teréne. Autori vám dávajú voľnosť, čo sa týka výberu misií. Okrem hlavných tu nájdete štyri druhy vedľajších misií, ktoré zahŕňajú likvidáciu protivníkov na území, získanie troch rôznych informačných zdrojov na jednej mape, zdolávanie vĺn nepriateľov na jednej mape a špecializované co-op misie spolu s vaším kolegom Briggsom. V praxi to isté ako aj v Conviction akurát s tým rozdielom, že všetko je integrované na svetovej mape. Každá misia dostala svoju vlastnú mapu, na rozdiel od určovania parametrov na mapách pri predchádzajúcom diely. Všetky misie, okrem hlavných a co-op misií s Briggsom, sa dajú hrať buď sólo, alebo v co-ope. Voľba je na vás.

Potešujúcim faktorom je nepochybne level dizajn, ktorý je o triedu lepší ako v predchodcovi. Aj keď sa hra snaží byť „dievčaťom pre všetko,“ všetky tieto štýly hrania dokázali autori zapracovať veľmi dobre. Či už plánujete využívať Ghost mód, čiže tiché skrývanie sa v tieňoch s rýchlymi presunmi medzi krytmi, alebo obchádzanie všetkých nepriateľov pre zminimalizovanie šance na konflikt. Hra vám ponúka skupinu pomôcok, ktoré vám postup uľahčia: uspávacie granáty, kuša s rôznymi typmi šípov alebo malé lietadielko, ktoré dokáže omráčiť nepriateľov. Ak si zvolíte štýl pantera, tak sa pripravte na likvidáciu jedného protivníka po druhom pomocou vašich strelných zbraní, noža či rôznej výbavy, ktorá vám uľahčí postup vpred. Samozrejme, to všetko bez poplachu v radoch nepriateľov. Na druhej strane si môžete zvoliť pre tajného agenta netradičný štýl, kde budete kosiť rad radom všetko, čo uvidíte pomocou zbraní. To, že si nepriatelia zavolajú na pomoc kolegov, vás absolútne trápiť nebude. Vo väčšine prípadov vám hra nekáže, ako postupovať a necháva vám ruky uvoľnené, iba málokedy nastáva situácia, kedy ste prinútení vyznávať určitý štýl hrania. Ten väčšinou vyplýva z kontextu toho, čo práve musíte urobiť. Základom úspechu je otvorenejší level dizajn – viac ciest k splneniu vášho cieľa a široké spektrum výbavy, ktoré sa vám postupom hry vystrieda v inventári. Budete liezť po budovách, rôznych trúbkach, sťahovať nepriateľov zo stanovíšť...

Za každý čin na bojisku sú hráčovi pripočítavané body do jednotlivej sekcie a na konci misie vždy nasleduje sumár, ktorý odhalí, ako sa vám na bojisku darilo. Za misie dostávate peniaze, za ktoré si odomykáte novú výbavu (zbrane, pomôcky, nové špionážne oblečenie). Peniaze si môžete privyrobiť aj prostredníctvom plnenia drobných vedľajších úloh. Tie sú prístupné v každej misii – dolapenie určitej osoby, vyzbieranie tzv. dead drops alebo hacknutie laptopov – to všetko vám prinesie do pokladne ďalšie peniaze, ktoré budete určite potrebovať. Čím viac hračiek má Sam Fisher, tým je lepším agentom. Medzi hračkami nemôžu chýbať ani ikonické okuliare na nočné videnie, ku ktorým sa dá pridať aj iný variant, zobrazujúci pozíciu nepriateľov v reálnom čase. 

Aby hra neupadla do stereotypu, autori striedajú jedno prostredie za druhým. Povodia vás celým svetom, od stredného východu, cez Londýn až po USA. Tak isto si užijete rôzne denné doby, od slnečného počasia, kde je problémom sa skryť tak, aby vás nepriatelia neuvideli, až po daždivé počasie v tme, ktoré sa stáva vaším najlepším priateľom. No ani nepriatelia nie sú hlúpi a už na Normal náročnosti dokážu niekedy pekne zavariť. Pomohlo tu aj ich triedenie na rôzne kategórie. Regulárnych „vojakov“ dokážete „prefackať“ aj zoči-voči, no vyššia trieda sa už vie brániť, ťažkoodencov je možné zložiť iba zozadu, o vojakoch, ktorí pred sebou držia štít, ani nehovoriac. 

Podobne ako ku variácii samotnej hernej náplni autori pristúpili aj ku grafickému spracovaniu, ktoré však už má svoj vek a vrásky už nedokáže zakryť. Na konzolách však hra dokáže poskytnúť požadovaných 30 FPS, no napriek tomu v niektorých situáciách klesá na menej. Problémom je, že často to urobí vtedy, keď je to najmenej potrebné. Textúry nie sú najostrejšie, a to hlavne v porovnaní s tým, ako vyzerajú na PC. Modely postáv sú veľmi dobré a výborne animované. Parádny je ambientný soundtrack, ktorý výborným spôsobom dodáva hre atmosféru. Narazili sme však na problémy technického rázu, najmä na nepríjemný bug, pri ktorom boli všetci nepriatelia v hre zamrznutí (z technického hľadiska) s rozpaženými rukami, nedali sa zabiť či omráčiť. Museli sme reštartovať Xbox a celú misiu, aby hra bežala v poriadku. Rovnako nám prekážali kostrbaté výzvy na interakciu, kedy postava často nereaguje na váš pokyn, napríklad na začatie zlaňovania alebo hackovania, až pokiaľ sa k objektu nepostavíte presne tak, ako si hra predstavuje. 

Autori tentoraz nezabudli ani na asymetrický multiplayer, ktorému venovali dosť veľa pozornosti na to, aby sa dal označiť ako plnohodnotná súčasť titulu. V hre viacerých hráčov sa proti sebe stretávajú dve frakcie, špióni a žoldnieri. Je fascinujúce sledovať ich súboje v praxi. Špióni sa ovládajú presne ako aj Sam Fisher v kampani, sú pohybliví, zakrádajú sa v tieňoch, no po dvoch ranách sú na zemi. Žoldnieri majú veľké zbrane a brnenia, detektory pohybu, no sú zraniteľní zozadu, nakoľko pri ich hraní sa na herný svet pozeráte z pohľadu prvej osoby. Tímové herné módy, ako hackovanie troch staníc či donáška kufríkov s informáciami alebo zaberanie bodov, dopĺňa klasický tímový deathmatch. V posledných dvoch menovaných si dokonca môžete zvoliť ľubovoľnú postavu z oboch frakcií. Nechýba hlboký a prepracovaný systém levelovania, úpravy postáv a odomykania nového vybavenia, čo zaručuje, že k siedmim hodinám hlavných misií a ďalším hodinám vedľajších misií pravdepodobne pridáte aj desiatky hodín v multiplayeri. Výhrady však máme k matchmakingu na Xboxe, ktoré neférovo delí hráčov do tímov a aj celkový algoritmus vyhľadávania spoluhráčov a protihráčov by potreboval trochu vyladiť. 

Splinter Cell: Blacklist ukazuje, aká by mala byť možná cesta pre stealth titul. Na jednej strane ponúka hráčovi veľa možností, no na druhej každému typu hrateľnosti venovali autori dostatočné množstvo pozornosti, aby bola hra atraktívna pre väčšie množstvo ľudí. Zároveň si hra zachovala priazeň hardcore stealth fanúšikov. Škoda generického príbehu a zopár technických problémov, ktoré hru zrážajú trochu nadol.

Informácie o hre

Game Cover
Splinter Cell: Blacklist
Platforma: X360 (dostupné aj na PC, PS3 a Wii U)
Žáner: third-person stealth hra
Výrobca: Ubisoft
Distribútor v SR: Conquest
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk

Naše hodnotenie

83%
 
Zastaviť „Inžinierov“, zachrániť domovinu
  Klady
  • level dizajn
  • Spies vs. Mercs multiplayer
  • tri štýly hrania poskytujúce variabilitu
  • co-op
  Zápory
  • drobné technické problémy
  • problémy s interakčnými tlačidlami
  • generický príbeh bez nápadu
korekcia: Lenka Macsaliová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk