WRC 4 - Recenzia

WRC to má skutočne ťažké. Totižto už samotná premisa tohto šampionátu, teda jazda proti chronometru, neznie pre laika veľmi zaujímavo. Tendencia, že človek od nudy zaspí, je oveľa vyššia ako pri Formule 1. No napriek tomu má tento šampionát veľa fanúšikov, ktorí vidia nielen jazdecké majstrovstvo jazdcov, ale aj napínavé momenty, ktoré dokážu pripútať pred televízor. Bohužiaľ, to sa nedá povedať o licencovanej hre.

Každá jedna recenzia na každý jeden diel vytýka prakticky to isté a následne dostaneme ďalší ročník obsahujúci presne tie isté chyby. Potom človek rozmýšľa, či autori v štúdiu Milestone vôbec majú tendenciu posúvať sa ďalej, búrať nedostatky svojich titulov a ponúkať tak fanúšikom hru, ktorú si zaslúžia. Výhovorka, že sa čaká na novú generáciu, by sa totiž dala použiť iba v niektorých nedostatkových oblastiach.

Obsahovo na tom hra nie je zle, práve naopak. Škoda, že to platí iba na prvý pohľad. Trinásť krajín, kde sa WRC šampionát odohráva a z toho každý obsahuje šesť rýchlostných skúšok. To dáva dokopy sedemdesiatosem rôznych tratí. K tomu si pripojte štyri rôzne šampionáty od Junior WRC cez WRC 3 a WRC 2 až po kráľovskú WRC, kde donedávna vládol Sebastian Leob.

Tieto trate a vozidlá si môžete otestovať prostredníctvom rôznych podujatí. Začína sa pri jednotlivých rýchlostných skúškach, potom sa pokračuje cez jednotlivé podujatia až sa končí pri šampionátoch. Vrcholom je, samozrejme, kariéra, ktorá sleduje postup hráča od tých najnižších kategórií až po vrchol WRC jazdca. Chvalabohu to neznamená, že by ste museli všetkých trinásť podujatí prechádzať na štyrikrát, pokiaľ budete môcť jazdiť vo WRC. Ak ste šikovní a úspešní, tak najvyššiu métu môžete dosiahnuť už v priebehu tretej sezóny, no tie predtým sú aj tak skrátené. V praxi to vyzerá tak, že v Junior WRC kategórii, kde sa dostávate po zapnutí kariéry, strávite iba dve podujatia a následne, podľa výsledkov, sa presúvate buď do WRC 3, alebo WRC 2, kde vás taktiež čaká skrátený šampionát. Keď preukážete svoje jazdecké kvality, dá sa očakávať, že vás oslovia tímy WRC.

A prečo chvalabohu? No preto, lebo všetky kategórie pod WRC sú strašne pomalé. Adrenalín do krvi a kvalitná zábava sú podmienené tým, že pred vás autori musia postaviť výzvu. Buďto v podobe náročných tratí, alebo vysokej rýchlosti, ktorú dosahujete, no najlepšie kombináciou oboch. Keď máte prechádzať úzku trať pri rýchlostiach 150km/h, tak je to určite rozdiel, ako keby ste tú istú trať prechádzali pri dosahovaní rýchlostí okolo 90km/h. Tým pádom vaše sústredenie v hre klesá, nakoľko nemusíte dávať pozor na každú jednu zákrutu, a to priamo vplýva na zábavnosť titulu. Po prechode do WRC sa to zlepší, no pokazený dojem z tratí to aj tak nevylepší.

Trate sú totiž zúfalo nadizajnované. Autori sa síce chvália počtom, no to je asi tak všetko. Prvým problémom je, že aj keď je ku každej trati priradených šesť rýchlostných skúšok, sekcie sa väčšinou opakujú. Celé to pripomína editor tratí v Trackmanii, kedy mali autori k dispozícii preddefinované úseky, ktoré zliepali dokopy. Výsledok je teda dosť slabý. Čo je ešte horšie, tieto úseky sa často kopírujú aj medzi jednotlivými podujatiami, akurát sa vymení povrch a prostredie. A celkovo najhoršie na tom je to, že všetky trate sú také generické, že vás prejde chuť po nich jazdiť po niekoľkých kilometroch. Žiadne nápady, žiadna variabilita, žiadne širšie a užšie úseky. Hra vám teda potvrdí, že kvantita neprevyšuje kvalitu. Dobrou správou je, že aspoň povrchy sú rôzne, a práve tie pridávajú odlišné jazdné vlastnosti, a tak poskytujú aspoň akú takú variabilitu.

Pochváliť nemôžeme ani jazdný model. Po čase sme si uvedomili, že podobný jazdný model obsahuje aj prvý diel hry Dirt. Teda v momente, keď šliapnete na brzdy, stojíte (obrazne povedané). A aj celkovo je jazdný model príliš jednoduchý na to, aby bol v hre typu WRC zaujímavý. Žiadna výzva na zvládnutie, žiadne zlepšovanie sa, ako je to napríklad v poloarkáde/polosimulácii F1 od Codemasters. Jediné, čo potrebujete vedieť je, aká zákruta vás najbližšie čaká, čo vám prezradí váš navigátor. Navyše vyznenie jazdného modelu je nemastné-neslané, čo je veľká škoda. Dokonca trate samotné sú strašne obmedzujúce, pretože stačí, aby ste len trochu vyšli z nakreslenej cesty, a už sa pred vami zjaví biela obrazovka a hra vás resetuje na správnu pozíciu. A keby sa náhodou stalo, že spravíte počas rýchlostnej skúšky chybu, stačí aktivovať flashback a preniesť sa o niekoľko sekúnd späť s tým, že danú chybu napravíte.

Celý systém výzvy z hľadiska hrania spočíva iba v tom, že počas šiestich rýchlostných skúšok máte iba tri obmedzené možnosti opraviť vášho tátoša. Po každých dvoch rýchlostných skúškach totiž smerujete do servisného strediska, kde majú vaši mechanici šesťdesiat minút na to, aby opravili závady, ktoré ste svojou bezohľadnou jazdou spôsobili. V hre je to spracované tak, že každá položka (napríklad motor, turbo, prevodovka...) má pevne nastavený časový limit, ktorý sa vám odpočítava z dostupnej hodiny. Vy musíte vybrať to podstatné a ak limit prekročíte, nasleduje časová penalizácia.

Nepomáha ani audiovizuál. Aj keď spomínaná variabilita tratí, ktorú zabezpečuje dvanásť lokalít trochu pomáha, tak grafické vyznenie je slabé, textúry sú otrasné a aj okolie trate by potrebovalo trochu starostlivosti. Celé je to fádne, bez zmyslu pre detail, proste ako z dávnejších herných čias. Grafické spracovanie je približne na rovnakej úrovni ako spomínaný Dirt. A ani zvukové efekty a hudba sa nemajú čím chváliť a zapadajú do krásneho priemeru, kam prakticky patrí celá hra. Prakticky je tu len jediná skladba, ktorá vám bude hrať pri nahrávacích obrazovkách a v menu. Po chvíli bude liezť strašne na nervy a jej zvukové prevedenie tiež nie je také výrazné, ako by ste očakávali. Aspoň ten pohľad z kokpitu nechýba.

Po kariére na hráča čaká aj multiplayer. Ten prebieha klasickou formou, takže na začiatku je vypísaný počet pretekov, ktoré jazdíte proti ostatným hráčom a na konci prichádza bodové vyhodnotenie, odvodené od oficiálneho bodovania súťaže WRC. Následne získavate určitý počet XP bodov, ktoré zlepšujú hráčsky level, no nič neodomykajú. Tým pádom level slúži iba na zistenie toho, proti akým skúseným jazdcom súťažíte. Nanešťastie, multiplayer vo WRC4 je už niekoľko dní po vydaní poloprázdny a teda sa nedá čakať, že by sa z neho stal národný šport.

WRC 4 je ukážkovým príkladom toho, čo znamená pojem „priemerná hra.“ V hre nie je nič, čo by ju z tohto prívlastku vytrhlo, a teda sa prakticky dá odporučiť iba veľkým fanúšikom WRC, ktorým bude stačiť to, že sa môžu prevteliť do kože svojho obľúbenca. Problémy hry sú jasné. Slabý audiovizuál, slabý dizajn tratí a k tomu aj nemastný-neslaný jazdný model. Záujemcovia o kvalitnú rallye hru si budú musieť minimálne ďalší rok počkať. WRC 4 ňou totiž rozhodne nie je.

Informácie o hre

Game Cover
WRC 4
Platforma: X360
Žáner: Racing
Výrobca: Milestone
Distribútor v SR: Cenega
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk

Naše hodnotenie

50%
 

Štvrtýkrát kvalitatívne rovnaká

  Klady
  • oficiálna licencia
  • mód kariéry
  Zápory
  • jazdný model
  • audiovizuál
  • slabý dizajn tratí
korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk