Už sú tomu dva roky, čo nás zasiahlo skvelé RPG od Bioware s názvom Mass Effect. Ponúklo skvelý príbeh, prepracovaný a zároveň revolučný systém dialógov či perfektné nadväzovanie vzťahov. Teraz na nás prichádza Bioware s tým istým, no v dvakrát lepšom prevedení.
Príbeh Mass Effect 2 nadväzuje na udalosti z prvého dielu. Opäť sa chopíte role kapitána Sheparda (teda nie celkom, vzhľadom na to, že sa jedná o RPG, máte na začiatku hry možnosť vytvoriť si hlavnú postavu podľa vašich predstáv), ktorý opäť musí zachrániť ľudstvo pred katastrofou. Začína to útokom nepriateľskej lode na Normandy, ktorý vy “neprežijete“. Aspoň tak sa to objaví v správach, záznamoch a aj vaši kolegovia vás budú pokladať za mŕtveho (pamätáte sa na prvé trailery hry?). No vás sa po havárii chopí Cerberus – organizácia so svojskými spôsobmi, vďaka ktorým nemá u verejnosti dobré meno.
Po zhruba troch rokoch vášho zotavovania napadnú nepriatelia aj základňu Cerberusu a vy pomáhate pri jej ochrane. Vzhľadom na to, že Cerberus si je istý vašou plnou “funkčnosťou“, nasadí vás na misiu, kvôli ktorej vás vlastne zachránila. Shepard je totiž po udalostiach z prvého dielu, kde zachránil galaxiu pred nebezpečnou hrozbou, považovaný za jedného z najlepších vojakov vo Vesmíre. A tak dostanete za úlohu sa postarať o záchranu ľudstva. Po celom Vesmíre záhadne miznú ľudské kolónie, a ak nezakročíte, ľudstvo by už nemuselo ďalej existovať. Pred tým než sa ale rozhodnete pustiť proti hrozbe, musíte si poskladať silný a skúsený tím. Hlava Cerberusu, Illusive man, ktorý vás bude riadiť a kontrolovať počas priebehu celej misie, vám dá pár tipov na tých najlepších z Vesmíru. Vy sa ale na jeho zoznam môžete pokojne vykašľať a nájsť si svoj starý tím, s ktorým ste zachraňovali galaxiu v prvom dieli hry. K príbehu sa ďalej už vyjadrovať nebudem, lebo by som vás pripravil o podstatnú časť hry, akurát môžem ešte dodať, že koniec je veľmi, ale veľmi zaujímavý. Prejdime teraz k novinkám hry oproti prvému dielu, ktorých je požehnane a sú veľmi dobre zapracované, resp. vymyslené. To, čo bolo na prvom dieli tak skvelé, resp. to, čo prvý diel robilo takým dobrým, je v Mass Effect 2 dotiahnuté do ešte lepšej podoby. Napríklad už na začiatku spomínané revolučné dialógy. Ich design ostal rovnaký, no priebeh rozprávanie už nemusíte ovládať len keď ste na rade vy. Raz za čas sa vám na obrazovke objaví tlačítko, ktoré ak stlačíte, vykonáte akciu – či už (z pohľadu hry) dobrú, alebo zlú. Tak napríklad – Pri odchádzaní z miestnosti, kde sa naberajú nový “vojaci“ stretnete zhruba 18 ročného chlapca. Je na vás, či ho necháte napospas istej samovražde, alebo mu vytrhnete zbraň z ruky.
Alebo ak vás niekto už pekne štve, napr. neustálym kecaním, máte možnosť mu jednu uštedriť. Hra tak dostáva rýchlejší spád a dialógy sa stávajú omnoho zaujímavejšími. ďalšou novinkou je aj nová Normandy, vzhľadom na to, že tá stará bola útokom nepriateľov zničená. Táto nová je omnoho väčšia a krajšia, taktiež tu máte viac miestností po ktorých sa môžete prechádzať. Napr. tu máte aj svoju vlastnú kajutu, kde si môžete do akvárka kúpiť ryby (potom ich samozrejme musíte kŕmiť, ak nechcete, aby zomreli) či pustiť hudbu, prezliecť sa alebo prečítať si novinky “zo sveta“. Taktiež už zmizli otravné a dlhé jazdy vo výťahoch, ktoré nahradzovali loading medzi lokáciami. Teraz máte normálny loading na obrazovke, kde vám ukazuje, kam smerujete. Napr. ak idete výťahom, na loadingu vidíte, ako sa posúva z jedného poschodia na druhé apod. Zmeny sa dočkali taktiež upgrady zbraní a oblečenia. Už tieto upgrady nezbierate z padlých bojovníkov (z nich teraz zbierate náboje, ale o tom neskôr). Teraz sa pri cestovaní po Vesmíre môžete zastaviť na nejakej planéte (nemyslím to tak, že sa na nej aj vylodíte, iba si na ňu z menu kliknete), po ktorej budete behať s kurzorom. Podľa toho, kde budete mať kurzor, sa vám vedľa planéty bude meniť graf. Podľa neho zistíte, kde sa nachádza nejaká hornina. Na to miesto potom vyšlete sondu, ktorá pre vás horninu pozbiera. Horniny sa potom využívajú práve na spomínané upgrady. Tie si aplikujete cez stanicu na Normandy. Ďalšou zmenou je dosť odľahčený RPG systém. Už v prvom dieli hral druhé husle, no teraz si ho už skoro vôbec nevšímate. Každá postava má už len 4 či 5 talentových stromov, ktoré sa skladajú zo štyroch častí. Po každej úspešne dokončenej misii dostane každá postava určitý počet bodov (väčšinou 2). Tie si potom aplikujete do toho, čo vás zaujíma. No nie je to už tak, že si každý level popridávate do jednej veci body (mimochodom, teraz to už ani počas misie nejde, vždy sa to robí pred ňou), ale každá schopnosť má štyri stupne. Pre dosiahnutie 4. stupňa potrebujete 4 body, no pred tým musíte ešte “vyplniť“ aj predošlé tri stupne. Inak povedané, ak chcete dosiahnuť najvyšší stupeň schopnosti, musíte nazbierať 10 bodov.
Schopnosti sa potom používajú normálne počas boja. Toto ubratie od RPG je rozporuplné, no podľa mňa to takto stačí. Ako som už spomínal, do hry pribudli náboje, ktoré nahradili známe prehrievanie zbraní z prvého dielu. Osobne sa mi ani raz za hru nestalo, žeby som mal nedostatok nábojov, čiže si myslím, že tento systém je oproti prehrievaniu lepší. Takže noviniek je veľa a sú jednoducho skvelé. Grafika sa taktiež dočkala vylepšenia. Celá hra je temnejšia, čo dotvára skvelú atmosféru. Grafika má jednoducho osobitý štýl, ktorý v žiadnej inej hre nenájdete. Soundtrack je taktiež skvelý, pri dramatických udalostiach máte možnosť sa započúvať do nádhernej orchestrálnej hudby, zatiaľ čo pri akcii sa dočkáte modernej hudby. Hra má (tak ako aj jej predchodca) vysokú znovuhrateľnosť, hlavne kvôli iným povolaniam, kvôli rôznym (a hlavne početným) možnostiam, ako sa správať k okoliu apod. Taktiež nechýba ani hlbšie nadväzovanie vzťahov. Ak ste prešli prvý diel, máte aj možnosť importovať si z neho savy, vďaka čomu sa vám znásobuje pocit z uceleného univerza. Dĺžka hry sa pohybuje od tých 20 až do 40 hodín, záleží od počtu splnených vedľajších úloh. Tie sú mimochodom veľmi zaujímavé, nie raz vám ich zadajú aj vaši členovia posádky – tým sa o nich dozvedáte nové informácie, ich minulosť či problémy. Jednoducho je všetko prepracované do najmenšieho detailu. Súboje sú taktiež podľa mňa rýchlejšie a zábavnejšie, ako v prvom dieli, pravdepodobne kvôli použitiu nábojov.
Mass Effect 2 nesklamal. Ponúka skvelé vesmírne dobrodružstvo, ktoré sa určite oplatí prejsť minimálne raz. Nikdy by som nepovedal, že tak skvelý prvý diel, môže byť dotiahnutý až do takejto, dovolím si tvrdiť, bezchybnosti. Nuž, chlapíci z Bioware vedia, ako robiť hry. Všetky novinky a vylepšenia sú do hry zakomponované tak skvelo, že vytvárajú jedno neskutočne skvelé veľdielo. Na záver už len jedna otázka… Kedy tu bude Mass Effect 3?!
Grafika Príbeh Soundtrack Dabing Znovuhrateľnosť |
|
Nič | |
95% | |
ŽÁNER | akčné RPG |
VÝROBCA | Bioware |
VYDAVATEĽ | EA Czech |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |