A je to tu! Vyzývateľ minuloročného hitu, Modern Warfare 2, sa konečne dostal na pulty obchodov, a tak môžeme rozhodnúť bitku medzi týmito dvoma rivalmi. Už dopredu ale musím poznamenať, že to bude veľmi vyrovnaný súboj. Tak sa na to poďme pozrieť…
Vzhľadom na to, že Bad Company 2 (ďalej už len BC 2) sa skladá zo singleplayeru a multiplayeru, kde pri obidvoch módoch sa určite oplatí ich trocha rozpísať, som sa rozhodol rozdeliť recenziu na dve časti so samotným hodnotením. Výsledné hodnotenie nie je ich priemer, ale samostatné hodnotenie.
Singleplayer:
Príbeh BC 2 nenadväzuje na udalosti prvého dielu (vývojári pravdepodobne chceli vyjsť v ústrety PC hráčom, kde sa prvý diel neobjavil), no stretávame sa v ňom s jeho postavami. Opäť sa ujmeme role chlapíka Prestona Marlowa, ktorý je členom špeciálnej jednotky B-Company. Jej zostava sa oproti pôvodnému dielu nezmenila, a tak sa opäť stretávame so seržantom Redfordom, expertom na výbušniny Haggardom a špecialistom na všetko, čo je zapojené v zásuvke, Sweetwaterom. Začiatok hry je dosť nečakaný. Ocitáte sa uprostred 2. svetovej vojny, blízko základne japonských vojakov. Tí skrývajú informácie o akejsi super-zbrani, ktorá by mala byť odpoveďou na americkú atomovku. Táto misia mi hneď na prvý pohľad pripomenula Call of Duty 5. Opäť sa ocitáte pri šikmookých (aj keď, vtedy to boli Vietnamci), ale hlavne sa prvá misia nesie v duchu skriptov, ktoré poznáme práve zo série Call of Duty, ktorá na nich zakladá. Zrazu tu vedľa vás spadne bomba, z budovy vyskočí váš kolega, ktorý podreže hrdlo japončíkovi atp. Po prvej misii sa ale už hneď presúvate do kože Marlowa. B-Company zistí, že Rusi chcú napadnúť Ameriku (hmm, to tu ešte nebolo) a vy im v tom musíte zabrániť. Príbeh má ale zopár zvratov a pekných sekvencií, no aj tak by som sa naklonil k názoru, že Modern Warfare 2 má príbeh lepší, aj keď sa v ňom človek ľahko stratí. V singleplayeri sa vývojári rozhodli odbočiť od pôvodnej voľnosti, a teraz sa hra už viac podobá Modern Warfare 2 (ďalej už len MW 2). Máte pred sebou dedinu, za ňou cestu, potom hory, za nimi ďalšiu dedinu atď. Ak napríklad aj idete v nejakom vozidle, nie je to nadlho, čo trocha uberá na pocite naozajstnej vojny. Prečo napríklad nemôžem s tankom prebehnúť aspoň časť mesta? Keď už majú vývojári tú výhodu vo vozidlách oproti MW 2, prečo ju využívajú len pri multiplayeri. Aj keď, všetci dobre vieme, že singleplayer je tu len do počtu, ale predsa… Zato atmosféra je naozaj super. Pri prestrelkách som mal pocit, že fakt za niečím idem, a že to pomôže mojej vlasti (možno to znie šialene, ale je to tak). Stále mi chýbali ale nejaké momenty, aké môžeme nájsť v MW 2, ktoré sa mi zaryjú do pamäte (napr. bránenie počítača v horskej chate apod.). Jediné, čo si z kampane BC 2 budem pravdepodobne pamätať, je prvá misia. Zvuky ale oproti MW 2 sú rozhodne lepšie, najmä výbuchy. Je vidieť, že si s nimi autori dali kus poctivej práce, a na atmosfére to pridáva astronomickým číslom. A to mám iba obyčajné slúchadlá! Pri tejto hre naozaj závidím ľuďom, ktorí majú poriadne repráky. Ďalšou výhodou oproti MW 2 (a celkovo oproti VŠETKÝM FPS hrám, možno až na Red Faction) je Frostbite engine, ktorý bol oproti prvému dielu (a taktiež Battlefield 1943) značne vylepšený. Ak poviem, že sa v hre dá zničiť 99 % vecí, určite nebudem preháňať. Je to jednoducho skvelý pocit, ak niekoho zabijete zrútením budovy, vybuchnutím nádrže s ropou atp. A ešte keď to spojíte s úžasnými zvukmi…
Grafika je diskutabilná. Tváre postáv sú vypracované do najmenších detailov, takisto zbrane. Pekné púštne víri, sneh, zeleň atď. Možno sa niekomu grafika bude zdať až veľmi gýčová oproti MW 2, ktoré pôsobí skôr pochmúrnym dojmom (najmä misia vo Washingtone). Mne ale vyhovovala. Ďalšou vecou, v ktorej má BC 2 navrch, je humor, ktorý vás prevádza celou kampaňou. Hlavné postavy berú všetko s nadhľadom, a dokážu si urobiť aj výsmech z MW 2 počas svojich rozhovor aj napríklad takouto hláškou: „Neznášam zbabelcov zo špeciálnych jednotiek s detektormi pohybu na zbraniach.“ Týmto si u mňa BC 2 získalo jedno veľké plus. Ach, a aby som nezabudol, kampaň ponúka úžasnú variabilitu prostredí. Prejdete sa po džungli, po zasnežených horách, zničenom veľkomeste aťd. Nesedela mi ale orchestrálna hudba, ktorou si to vývojári trocha pokazili. Neviem, či s ňou chceli vyzdvihnúť vtipnosť hry, ak ale áno, tak im to nevyšlo. AI nepriateľov by som označil v niektorých pasážach ako podpriemernú, alebo vypadávajúcu, lebo niekedy vás vôbec nevidia. Našťastie to neplatí aj o vašich spolubojovníkoch. Dĺžka kampane je zhruba 7-8 hodín, čo je vzhľadom na jej účel tak akurát.
Celkovo som po dohraní singleplayeru ostal trochu sklamaný. Potešila ma grafika, zvuky, deštruktívnosť prostredia a humor. Sklamalo ma ale jemné presmerovanie sa na skripty, odseknutie voľnosti a príbeh. Ak plánujú pokračovať vývojári takto ďalej, mohli by sa pripojiť k štúdiu Infinity Ward, lebo toto už naozaj zaváňa „CallofDutizmom“. Po dlhom rozmýšľaní som sa pri kampani rozhodol nakoniec prikloniť na stranu MW 2, aj keď to bolo veľmi tesné.
Multiplayer:
Ak ste čítali naše dve preview z PS3 a PC bety, tak už určite viete, že multiplayer v BC 2 patrí medzi špičku v obore. Beta bola ale oproti plnej verzii dosť osekaná, a tak som sa rozhodol si multiplayer poriadne rozpitvať. Poďme nato:
Špecializácie:
Tak ako v podstate každej multiplayer FPS, tak aj v BC 2 máte na výber rôzne špecializácie, alebo „classes“.
1. Assault: Tento class sa vyznačuje hlavne bojom na blízko, k čomu mu slúžia rôzne samopaly. Tie si môžete obohatiť napr. o vystreľovač granátov, alebo brokovnicu (to získate postupným levelovaním, ale o tom neskôr). Ak hráte za assault-a, je taktiež dôležité, aby ste zásobovali svojich spoluhráčov nábojmi.
2. Medic: Názov hovorí za všetko. Staráte sa o to, aby boli vaši spoluhráči naživu a s čo najvyšším zdravím. Na oživenie sa používa defibrilátor a pomocou „zázračných krabičiek“, ktoré pohodíte na zem, dokážete uzdravovať spoluhráčov (obe veci ale získate až spomínaným levelovaním). Medic používa ako zbraň guľomet.
3. Engineer: Ako „inžinier“ sa staráte o to, aby boli vozidlá vašich spoluhráčov v úplnom poriadku (rozumej: nepoškodené), a zároveň sa snažíte ničiť tie nepriateľské pomocou RPG, teda raketometu. Ako engineer využívate najmä polo-automaty na blízko.
4. Recon: Ak prečítate názov tejto class-y, pravdepodobne ostanete trochu zmätený. Ak vám ale poviem sniper, určite už viete, o čo ide. Používané zbrane sú tu teda jasné. Svoj názov dostal tento class (vo voľnom preklade to znamená prieskumník) kvôli tomu, že má tkzv. „Motion Mines“, teda míny, ktoré snímajú pohyb. To dosť pomáha týmu, a taktiež u recon-a nájdeme Mortar Strike, ktorým si „vyvoláte“ z neba rakety, s ktorými môžete zničiť budovu, alebo vozidlo.
Myslím, že class-y sú dobre vyvážené a každý si určite nájde svojho favorita. Možno vám bude spočiatku vadiť, ak na vás vybehnú ľudia s dobrými „doplnkami“, ale taký už je charakter hry. Zatiaľ čo si v MW 2 môžete navoliť takmer akúkoľvek kombináciu zbraní a vybavenia, pri BC 2 ich má každá class špecifické, čo mne osobne vyhovuje viac.
Herné módy:
Zatiaľ čo MW 2 ponúka zhruba 15 multiplayer módov, u BC 2 ich nájdeme len 4. To ale neznamená, že to nestačí, ba naopak.
1. Rush: V tomto móde sú hráči rozdelený do dvoch tímov: útočníci a obrancovia. Mapa je rozdelená do viacerých častí, kde v každej sa nachádzajú dve tkzv. „M-com stanice“. Tie sa snažia útočníci zničiť, a to buď položením bomby, kde sa spustí časovač, a kým čas nevyprší, majú obrancovia ešte Čas túto bombu zneškodniť. M-com stanice sa ale vďaka prepracovanému Frostbite enginu dajú zničiť aj zrútením budovy. Ak sa v jednej časti zničia obe M-com stanice, hra sa presúva do ďalšej časti, až kým sa nepodarí útočníkom zničiť úplne všetky M-com stanice. Útočníci majú ale len obmedzený počet posíl, ktoré sa zabitím každého čelna týmu znížia o jedno, a ak sa teda posily znížia na 0, hru vyhrávajú obrancovia. Tento mód je medzi hráčmi najpopulárnejší, hlavne kvôli stálemu posúvaniu sa vpred, inak povedané, nehrá sa stále len na napr. 100 m2, ako je tomu u ostatných módov.
2. Conquest: V tomto móde je mapa ohraničená a nachádzajú sa na nej „stanoviská“. Teoreticky by sme tento mód mohli nazvať aj Capture the Flag, lebo na každom stanovisku je vlajka. Ten tým, ktorý ju obsadí, bude dostávať posily, ktoré ubúdajú rovnako, ako pri Rush. Ten, kto sa stane víťazom, je teda jasné.
3. Squad Rush: Ide tu o to isté, ako pri móde Rush, len je tu počet hráčov obmedzený na jednu „squad“ (o tom neskôr), teda sa hrá 4 vs. 4. Taktiež je znížený počet M-com staníc a posíl. Osobne sami veľmi tento mód páčil, hlavne kvôli tichu, ktoré na mape pri takmto počte hráčov nastáva. Predstavte si to: Ako sniper ležíte na vrcholku hory, pod vami mesto uprostred púšte, krásny zvuk lietajúceho piesku a vírov. Básnik by to nazval romantikou.
4. Team Deathmatch: V tomto móde sa proti sebe postavia štyri squady, a tá, ktorá ako prvá dosiahne 50 bodov (1 bodov = 1 zabitie) vyhráva. Navyše sa namape nachádza aj jeden tank. Tento mód je dosť rýchly, najmä kvôli tomu, že hrá na dosť malom kúsku mapy.
Ako som spomínal, hre určite stačí aj takýto počet módov. Možno si poviete, že sa vám rýchlo „ohrajú“, ale nie je tomu tak. Každý mód je špecifický niečím iným, a každému určite vyhovie nejaký iný, záleží podľa štýlu hry.
Mapy:
Tak isto aj pri počte máp BC 2 zaostáva za MW 2. Vzhľadom na to, že MW2 ale ponúka prevažne malé mapy, zatiaľ čo séria Battlefield sa zameriava na čo najväčší priestor, vôbec to nevadí.
1. Panama Canal: Táto mapa by sa dala označiť za taký menší prístav. Prostredie je teda mestské, no má jemný nádych púšte.
2. Port Valdez: Takisto prístav, no tentoraz položený pod horami, teda sa budeme prechádzať po snehu.
3. Valparaiso Village: Malebná dedinka uprostred hôr s príjemnou atmosférou.
4. Laguna Alta: Opäť prístav, no teraz sa nachádza pri džungli.
5. Isla Inocentes: Viac ostrovčekov na jazere. Atmosféru v tejto mape je ťažké opísať, no asi by som tu použil prívlastok „rybárska“.
6. Atacama Desert: Názov hovorí za všetko. Púšť s pevnosťou uprostred. Jej atmosféru som popísal pri opise Team Deatchmatchu.
7. Arica Harbor: Opäť tu máme prístav, ale teraz sa budeme prechádzať po polo-púšti. Všimol som si, že táto mapa je medzi hráčmi najobľúbenejšia, a takisto u mňa.
8. White Pass: Zasnežená dedinka uprostred hôr.
9. Nelson Bay: Opäť sa ocitáme uprostred zasnežených hôr, no teraz máme „po ruke“ zamrznutú rieku.
10. Laguna Presa: Dedinka pri jazere s priehradou.
Ako ste si určite všimli, mapy sú dosť rozmanité, tak isto ako v kampani. Ostatne, niektoré mapy sú z nej použité.
Tak, teraz sme si popísali v podstate všetky zložky multiplayeru. Poďme sa teda presunúť na spomínané levelovanie. Za každé zabitie, zničenie M-com stanice, jej ubránenie, zostrelenie vozidla, je toho veľa, dostanete určitý poČet skúseností. Po dosiahnutí stanovenej hranice skúseností dosiahnete vyšší level. Zaň dostanete novú zbraň, či doplnok v podobe senzoru atp. Tieto veci dostávate aj za dlhodobé hranie za rovnakú class, kde sa vám taktiež do histórie započítavajú skúsenosti s touto class, a podľa toho sa potom odvíja vybavenie, ktoré v nej máte. Nie všetko sa dá totiž získať levelovaním. Napr. za level nedostanete defibrilátor k medikovi, ale napr. takú pištoľ. Defibrilátor si budete musieť poctivo odmakať v koži medika. Taktiež som spomínal squady. Tie sa skladajú zo 4 členov. Je dobré, ak má každý člen inú class, lebo tým sa dá dosiahnuť skvelá spolupráca. A tá je vlastne aj základom úspechu. Ak si bude každý len zbierať skúsenosti za zabíjanie, nikam sa ako tým nepohnú. A to sa mi na BC 2 veľmi páči. V multiplayeri taktiež ostáva skvelá atmosféra zo singleplayeru, kvôli spomínaným zvukom a deštrukcii. Je to naozaj skvelé, sa pozerať na to, ako sa vám pred očami mení mapa. A to si dovolím tvrdiť, žiadna iná multiplayer FPS neponúka, ak nerátame spomínaný Red Faction, ale ten sa s BC 2 nedá absolútne zrovnávať. Taktiež má v multiplayeri BC 2 oproti MW 2 výhodu v spomínaných vozidlách. Nájdeme tu autá, štvorkolky, člny, helikoptéry či tanky. S nimi môže spraviť aj tkzv. „Road Kill“, teda zabitie prejdením. Celkovo je multiplayer oproti MW 2 pomalší, hlavne vďaka veľkým mapám. Takýto štýl mne osobne vyhovuje viac, ako rýchla a zbesilá akcia, ktorú ponúka MW 2.
Celkovo ma multiplayer v BC 2 viac než nadchol. Ponúka skvelú variabilitu vďaka rozmanitým classám, rozsiahlym mapám, vysokému počtu zbraní, deštrukcii či vozidlám. Vytvára skvelo namiešaný koktejl. Tak ako aj pri singleplayeri, tak aj pri multiplayeri som nad víťazom musel dlho rozmýšľať. Tu ale u mňa nakoniec zvíťazilo Bad Company 2.
Z Bad Company 2 mám doslova radosť. Síce ponúka trocha horší singleplayer, ako MW 2, no v multiplayeri to plne vynahrádza. Teda aspoň u mňa. V recenzii som spomenul, čím sa tieto hry odlišujú. Štýl, ktorý vám sedí viac, si už musíte vybrať sami.
Komplet videogalériu z prostredia BF: BC2 si môžete pozrieť tu. Aby neboli ukrátení ani ostaní, tak sa každú chvíľu môžete tešiť taktiež na recenzie PS3 a PC verzie.
Grafika Variabilita Deštrukcia Zvuky Multiplayer |
|
Slabší singleplayer Hudba |
|
SINGLEPLAYER – 80% | |
MULTIPLAYER – 95% | |
FINAL – 90% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | DICE |
VYDAVATEĽ | EA Czech |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |