Zvuk drvených kostí, lámaných väzov, bojových ale aj bolestivých výkrikov, brutálne údery nešetriace oponentov, rinčanie reťaze, lámanie ľadu. Pohľad na bojovníkov s perfektne vyšportovanými postavami, bojovníčky s nereálne príťažlivými proporciami, monštrá so štyrmi rukami či roboticky presných kyborgov. Odseknuté končatiny, kosti trčiace z krvácajúcich pahýľov, bojovníci trhaní na polovicu, sťahovaní z kože zaživa…ach, mohol by som pokračovať ešte dlho. V skratke, je tu nový Mortal Kombat, a to v plnej sile.
Prvý Mortal Kombat vyšiel už v roku 1992 a ako taký si spolu s ďalšími dielmi niesol aj typický feeling deväťdesiatych rokov. Po prvých troch hrách začala séria vybočovať zo svojho pôvodného konceptu a fanúšikovia sa často čudovali, kam až séria dokázala odbočiť. A to nie často v pozitívnom zmysle. Rozhodne nešlo o vyslovené katastrofy, ale séria mala na viac. A tento, v poradí už deviaty diel série, to dokázal. Dalo by sa vlastne povedať, že sa jedná o reboot celej série. Reboot, ktorý nevsádza na zbytočnú nostalgiu, aj keď si zachováva mnohé zo svojich prvých troch dielov a dokázal navodiť správnu atmosféru zo začiatkov série bez toho, aby pôsobil strojene. Naopak. Pôsobí moderne, sviežo a hravo sa zaraďuje medzi najlepšie bojovky posledných rokov.
Či už ako nováčik alebo ostrieľaný veterán, ako prvá vec, ktorú si budete chcieť vyskúšať je arkádový mód, kde sa vrháte na boj hneď po výbere bojovníka, bez akéhokoľvek zdržovania, prípadne ešte skúsite tréning. Základné ovládanie sa naučíte v oboch bez problémov, tréning pomôže s combami a inými ťažšími údermi. Ovládanie vám prejde rýchlo do krvi, no to neznamená, že z vás bude okamžite killing-machine hádžuca jedno combo za druhým, ukončujúca každý boj šťavnatou fatalitou. Ovládanie je ľahké na naučenie, ale ťažké na skutočne majstrovské zvládnutie. Teda presne také, aké by byť malo.
V samotnom boji máte v dolnej časti obrazovky takzvaný Super-meter, rozdelený na tri časti, ktorý sa dobíja vašimi zraneniami. Čím viac dostávate na hubu, tým rýchlejšie sa naplní. Keď dôjde po prvú časť, môžete použiť nejaký špeciálny úder, po naplnení druhej časti získate schopnosť prerušiť combo vášho protivníka pri správnom načasovaní a to najlepšie nakoniec. X-Ray. Brutálny, kosti lámajúci útok, pri ktorom sa na dopady vašich úderov pozriete pekne pod röntgenom. Ide práve o v úvode popisované lámanie kostí a väzov. Hra rozhodne nie je pre slabé žalúdky, aj keď tým sa nikdy netajila, práve naopak, extrémnou brutalitou sa prezentuje už od prvého dielu. To len pre prípad, že ste do série úplný nováčik a mysleli ste si, že úvodný odsek preháňa. Brutalita je vskutku na vysokej úrovni, čo je obrovské plus. Viete si snáď predstaviť Mortal Kombat bez toho? Samotný vývojári si z toho pri niektorých fatalitách robili srandu. Jedným príkladom za všetky je klaun s namierenou pištoľou, ktorá po stlačení spúšte vystrelí „BANG“ vlajku a po šialenom smiechu vyberie klaun druhú pištoľ a odstrelí protivníkovi gebuľu. Čerešničkou na torte je fakt, že zranenia bojovníkov počas boja nemiznú a pokiaľ vám Scorpion vyrobil v bruchu novú dieru, tak vám tam až dokonca zápasu zostane.
S útokmi sa tak teda môžete „vyblbnúť“ až-až a hlavne si ich počas prechádzania rôznych módov poodomykáte ešte viac. Singleplayerový zážitok je bohatý čo sa týka ponuky módov. Vrátila sa klasika ako Test Your Might či Tournament Mode, kde môžete zistiť ako by to dopadlo, ak by turnaj vyhrala jedna z viac než 25-tich postáv. Postáv je to síce celkom dosť, ale zamrzí, že nepribudli žiadne nové, keď nepočítame Kratosa ako exkluzívny charakter pre PS3 verziu. Môže to mať aj niečo s tým, že séria začína odznova a v ďalších dieloch budú postupne pribúdať ďalšie zaujímavé charaktery. Každopádne je si z čoho vyberať. Každý bojovník je niečím výnimočný, takže hra pôsobí väčšinou pekne vybalansovane. To ale neplatí pri súbojoch s bossmi. Ako príklad si zoberiem boss fight so Shao Kahnom. Zatiaľ čo v bitkách predchádzajúcimi súbojom s ním svojich protivníkov porážate rôznymi combami a špeciálnymi útokmi, Shao Kahn je voči väčšine vašich úderov imúnny a proti nemu ich skrátka nikdy nemôžete použiť. Môže sa to zdať celkom logické, veď Shao Kahn má predsa len byť tým najväčším badassom v hre, ale efekt je práve opačný. Zatiaľ čo všetky moje pokusy o čo najšialenejšie combá zlyhávali, porazil som ho obyčajným preskakovaním za jeho nechránený chrbát, do ktorého som ho len obyčajne kopal a po jeho porážke som mal ešte polovičku života, zatiaľ čo pri pokusoch o pekný zápas som padol skôr než som mu stihol zobrať život aspoň po začiatok jeho mena.
Jedným z príjemných prekvapení je Story mode, ponúkajúci na bojovku nevídaný filmový zážitok. Pôsobí ako normálny film, ktorého každá scéna smeruje k nejakému boju a toho sa práve zúčastňujete. Mortal Kombat tak so svojím príbehovým módom nastavil latku ostatným bojovým hrám veľmi vysoko. Príbeh ako taký sa rozkladá v šestnástich kapitolách, kde v každej bojujete za iný charakter. Jedná sa v podstate o prerozprávaný príbeh prvých troch hier v sérii, ale s menšími zmenami aby aj pamätníci boli sem-tam niečím prekvapení. Na začiatku vidíme mŕtvoly všetkých bojovníkov a záverečný súboj Raidena a Shao Kahna. Raiden prehráva, dobre vie, že čoskoro zomrie a Earthrealm tak padne pod drvivou silou Outworldu pod Kahnovým vedením. Z posledných síl posiela vízie svojmu minulému ja, aby zabránil tomu, čo on zastaviť nedokázal. Úprimne, akékoľvek hollywoodske spracovanie by bolo po tejto hre úplne zbytočné.
Story mode vydrží pekných 6 – 8 hodín, dĺžka samozrejme závisí od toho, ako vám to pôjde, no ale to je len jedna z častí, ktorú hra ponúka. Hráči prahnúci po skutočnej výzve by sa mali sústrediť na Challenge tower s tristo výzvami. A nejde len o tristo obyčajných zápasov len s nejakým handicapom. Niekedy hráte ako zombie alebo sa s Johnny Cage-om snažíte poraziť filmového režiséra. Prípadne hráte bez možnosti bloku alebo s opačne nastaveným ovládaním. Alebo skrátka musíte poraziť niekoľko ťažkých oponentov za sebou. Jedná sa o záležitosť na hodiny hrania a hra neprestáva prekvapovať a prináša nové a nové výzvy. Síce sa niekedy niečo zopakuje, ale to sa pri tom počte dá ľahko odpustiť. A ak po tom všetkom už budete mať singleplayeru dosť, alebo vás skrátka až tak nezaujíma, je možné skočiť rovno na multiplayer, kde si to môžete s niekým rozdať online, prípadne so známymi po vašom boku, čo je pri bojovkách vždy ultimátny zážitok. Teda aspoň pokiaľ ste vyrovnaní súperi.
Nuž čo dodať na záver? Hra vyzerá, znie a hlavne hrá sa výborne. Niekoľko vecí síce až tak nepoteší, ale celková hrateľnosť je návyková a vlastne pri bojovke som sa takto nebavil od čias, kedy som s hrami začínal a s kamarátom sme ako malí špunti drvili Tekken 3. Mortal Kombat je povinnosťou pre fanúšikov žánru, už len v bohatej ponuke singleplayeru poskytne zábavu na dlhý čas, o multiplayeri ani nehovoriac. Ale ja to s recenziou na tomto mieste už utnem, lebo chcem ísť hrať ďalej.
Bohatá singleplayerová ponuka módov Príbehový mód Návyková hrateľnosť Brutalita Ovládanie |
|
Žiadni noví bojovníci Imúnnosť bossov |
|
90% | |
ŽÁNER | bojovka |
VÝROBCA | NetherRealm |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Warner Bros Interactive / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |