Spisovateľ Alan Wake sa tak skoro pokoja nedočká. Nielenže bol oddelený od reálneho sveta, ale má problémy aj so svojím dvojníkom, ktorý mu chce zo života urobiť menšie peklo. Na rozdiel od Alana je to ale psychopat… A akí sú psychopati? No, sú predsa šialene nebezpeční…
Priemerný človek vo svojom živote aspoň raz určite čítal nejakú knihu s dobrým príbehom. Nenarážam na štatistiky, ale na pravdepodobnosť. Tí, ktorých čítanie chytí, v tom pokračujú. Tí, ktorých to nebaví, prestanú. Sám som zanietený čitateľ a iste nielen mne občas napadne, aké skvelé by bolo opustiť denný stereotyp a len tak vstúpiť do roly postavy nejakej knihy, ktorá má pred sebou udalosti plné dobrodružstiev. Aj preto prechovávam k sérii, ktorú fínske Remedy naštartovalo, dosť silný cit. Aj keď tu sa jedná o dobrodružstvo, ktoré by asi nebolo najlákavejšie zo všetkých. Na mysli mám predovšetkým nočnú moru, ktorú si prežije Alan Wake v sťahovateľnom titule Alan Wake´s American Nightmare.
Kde sa vlastne počas tohto samostatného prídavku ocitáme ? Alan je v Arizone zaviatej púštnym prachom a snaží sa o dosť ťažšiu úlohu , než sa mu prvotne zdá – dolapiť svojho zlého dvojníka, známeho len ako Mr. Scratch. Táto postava v jednotke dostala minimum priestoru a všetko, čo sa o nej hráč dozvedel, bolo len zmesou záhad. Ani tento raz sa nedozviete veľa o jeho minulosti, za to mu nahliadnete do jeho psychiky, ktorá je značne… slušne povedané neľudská. Akokoľvek jednoduchá sa vám problematika jeho postavy a celého príbehu mohla na konci jednotky zdať, American Nightmare vás zamotá a zanecháva množstvo otázok o hlavnom prepojení s hrou, ktoré je tu slabé, no za to nájdete mnoho zvláštnych odkazov na reálny svet hry z jednotky a zopár znepokojivých faktov o tom, že nie všetko je také jednoduché, ako sa na DLC-čkovom konci jednotky mohlo zdať.
Okrem dvoch Alanov pribudnú predovšetkým tri nové postavy – tri krásavice, ktoré pomôžu Wakeovi pri jeho hone za Mr. Scratchom. Musím však podotknúť, že počas celej hry je na príbeh kladeného menej dôrazu a primárne sa všetko zameriava na akciu, ako aj Remedy hovorili pred vydaním. „Trilerovosť“ jednotky však zostala predovšetkým pri rozpitvávaní hlavnej postavy a premyslenosti diania a stránok s príbehom.
Zásadnou zmenou je okrem prostredia predovšetkým štýl hry a príbehu. Na rozdiel od realistického a značne mysteriózneho poňatia originálu sa Nightmare vydáva v šľapajach viacerých štýlov. Celý príbeh je v podstate jednou epizódou mysteriózneho TV programu Night Springs, ktorú napísal sám Alan Wake a keďže sa jedná o filmový program, narazíte aj na hrané scénky, ktoré príjemne oživujú celú hru. Z kultúrnych referencií a štýlu hry tu ďalej narazíte predovšetkým na odkazy na klasiky béčkových filmov a na pop fiction style filmov. V čom spočíva? No hlavne v tom, že naráža na fikciu. Ako príklad si vezmite filmy Q. Tarrantina alebo R.Rodrigueza, ale sú tu jasné príbehové odkazy aj na iné diela. Ak by som povedal aké, iste by to už bolo spoilerom, takže sa nechajte sami prekvapiť. Rozhodne sa však nezabudlo na hlavné inšpirácie z jednotky, a tak narazíte aj na odkazy predovšetkým na Stephena Kinga a aj vizuálny odkaz na jeho knihu Christine.
Od prvého dielu neprebehlo v systéme hry mnoho zmien. Stále je hlavnou náplňou hrania boj so svetlom, kedy z nepriateľa vysajete temnotu a následne ho zastrelíte s konvenčnými zbraňami. Toto aj zostalo, ale rozhodne neobišiel Nightmare naprázdno. Pozitívne pôsobí hlavne rozšírenie zbraňového arzenálu. Každý, komu sa nepáčila malá ale realistická škála zbraní z jednotky, si určite pochutná na akciou natlakovanom dodatku. Nových zbraní je tu mnoho (námatkovo mi utkvel v pamäti predovšetkým nastreľovač klincov, ale narazíte aj na klasickejšie zbrane a nebude chýbať ani kuša) , nerozmýšľajte však nad jednocifernou číslicou. Okrem zbraní však Alan dostal aj nové prvky v hraní, ako múdro nadizajnovaný radar, ktorý vám vopred lokalizuje zaujímavé artefakty, ktoré máte nablízku a ak sa oddáte k zbieraniu stránok s hlbším objasnením príbehu, tak vás na rozdiel od prvej hry čaká aj odmena v podobe možnosti použitia lepších zbraní, napr. za tri stránky môžete strieľať nepriateľov s Uzinou. Najťažšie kúsky však stoja až štyridsať stránok! Vaša námaha ale rozhodne stojí za to…
K novotám okrem zbraní pribudli aj viaceré typy nepriateľov a budete čeliť aj o dosť väčším skupinám, ako v jednotke. Medzi novinky patria napríklad pavúky alebo aj gigantickí nepriatelia, ktorých máte problém skoliť aj s tými najsilnejšími zbraňami. Zaujímavú obmenu naopak dodáva Splinter, ktorý sa, ak naňho zaútočíte s baterkou, rozdvojí. A rozdvojený splinter sa v prípade opakovania toho istého ťahu rozdvojí ešte raz. Potom už také jednoduché prežiť nebude, na druhej strane však takto oslabený rozdvojený nepriateľ spotrebuje menej olova. Trocha otravne zasa pôsobí pridanie vrán do formy nepriateľského človeka, ktorý sa rozletí na vtákov zakaždým, keď naňho prudko posvietite. To by bolo fajn, ak by sa nezmenil do ľudskej podoby opäť a dala by sa zničiť aj jeho vtáčia podoba, takto ma skôr len otrávil, aj keď to záleží aj na vkuse hráča.
Autori sa takisto rozhodli odobrať niektoré súčasti jednotky v snahe vyskúšať, ako sa zmeny osvedčia. Chýbajú tu napríklad všakovaké druhy bateriek. Celou hrou vás tak sprevádza len jedna a má aj rýchlejšie nabíjanie ako v predchodcovi. Remedy navyše odňalo aj jazdu autom, čo však vo formáte prostredí, v ktorých budete, nie je až taký strašný krok. A aby toho nebolo málo, chýba aj možnosť zvoliť si akúkoľvek náročnosť . Nebojte sa, nepriatelia vám dajú zabrať tak či tak a pridajte si k tomu aj vyváženú AI.
Najzásadnejšou a definujúcou zmenou titulu je predovšetkým prostredie a zmena spracovania pohybu v prostredí. Nightmare už nie je lineárnou hrou, ale vstupuje do vôd akčných adventúr. Tak sa z miest, ktoré navštívite, stáva jedna veľká mapa plná možností objavovať, čo chcete a na príbehové úlohy môže zostať trocha času. Takto sa teda dostanete medzi kaktusy, motely, autokiná, do observatória a nikam sa neponáhľate. Svet totiž ponúka okrem spomínaných stránok pre hlbšie poňatie príbehu aj televízie či boxy so zbraňami. Cez televízie sa vám prihovára váš zlý dvojník a práve toto je spôsob, ako ho bližšie spoznáte a trochu viac pochopíte jeho osobu. Dizajn prostredí je, ako sme si u Remedy zvykli, výborný. Do jednotlivých lokalít sa budete v priebehu hry aj vracať, stereotyp však rozhodne nehrozí, lebo zmena niektorých okolností s prostredím a vydávanie sa do iných častí mapy úspešne eliminuje príval deja vu.
V prvom Alanovi nebolo príliš veľa priestoru na logické hádanky, a tak sa značne viac akčný a uvoľnenejší American Nightmare zameriava aj na experimenty spojené s hraním a príbehom zároveň. Narazíte tu totiž na pasáže, kedy budete musieť upraviť prostredie tak, aby sedelo popisu na stránke. Tieto pasáže sú jednoznačne veľmi kladným oživením celej hry a mne sa rozhodne páčili. V pripravovanom pokračovaní sa snáď dočkáme ešte sofistikovanejšieho využitia logiky. Autori totiž rozhodne nesiahli až na dno možností zrejme aj kvôli formátu XBLA titulu.
Proklamovanou novinkou AN je aj Arcade Mode, o ktorom autori priam básnili. Nazýva sa „Fight Till Dawn“, čiže „Bojuj do svitania“ a hráč sa v ňom dostane do roly Alana, snažiaceho sa prežiť čoraz viac narastajúce návaly nepriateľov na jednej z mnohých, postupne odomykateľných mapách. Na rozdiel od klasického Horde módu, aký poznáte napr. z Gears of War je tu však len časová hranica. Bojovať budete len 10 minút a potom nastane úsvit, čiže nepriatelia sa vyparia a hráč je v bezpečí. Ak hráč prežije týchto urputných 10 minút boja a nezaháľa, čiže kántri každého, koho môže a nesnaží sa len prežiť, ale aj skutočne bojovať, tak získava body. Čím vyššie finálne skóre, tým väčšia pravdepodobnosť, že si odomknete novú mapu. A aby toho nebolo málo, je tu aj celosvetový rebríček na porovnanie sa s inými hráčmi. Zostáva len bojovať a snažiť sa zlepšiť! V zásade je Arcade Mode zábava, ale pridanie kooperácie s priateľmi by mód značne oživilo a predĺžilo by mu životnosť.
Na rozdiel od jednotky sa do tohto malého titulu nedostalo veľa novej hudby, to, čo tu je ale na pomery XBLA titulu, je skutočne bohatstvom. Nový hudobný a zvukový sprievod sa tento raz nesie vo voľnejšom duchu ako predchodca. Samozrejmosťou v hre sú aj spievané pesničky. Priateľstvo scenáristu Remedy, Sama Lakea a speváka skupiny Poets of the Fall, Marka Saarestra, trvajúce už od detstva, opäť prinieslo do Alana nové piesne, tento krát dve na mieru ušité pre hru a podobne ako v jednotke, aj tento raz v sebe nesú značne veľký náboj príbehu hry. Okrem tejto skupiny sa v titule objavia aj iné piesne, ako tomu bolo aj v prvej hre. Čo sa týka grafického spracovania titulu, autori vylepšili predovšetkým textúry a detaily, vylepšili vynikajúce svetlo, avšak animácie zostali vo väčšine prípadov rovnaké ako v pôvodnej hre, a tak už na dnešné pomery rozhodne zaostávajú, aj keď svoju úlohu plnia dobre.
Alan Wake´s American Nightmare je výborným prídavkom, navyše stojí len 1200 MS Points. Obsahuje predovšetkým jedinečnú filmovú akciu, kvalitný sprievodný príbeh, zopár nových vylepšení a zmien do systému hrania. Poteší aj nový Arcade Mode, ale hlavne výborná dĺžka kampane jedného hráča, ktorá sa v závislosti od toho, či hráč robí všetko, čo sa dá, pohybuje od piatich do šiestich hodín. Experimentovanie s novými nepriateľmi alebo krátka životnosť Arcade Modu sú síce malými chybičkami, v zásade ale hra rozhodne stojí za to a bude zaujímavé sledovať, ako sa vyvinie oficiálne pokračovanie. A ak ste fanúšikom pôvodnej hry, k hodnoteniu si pričítajte o 5% viac.
|
skromnejší, ale kvalitný príbeh výborný štýl titulu, plynulá a filmová akcia, dĺžka hry, Arcade Mode množstvo nových zbraní, nepriateľov a zopár pozitívnych zmien v systéme hrania voľnosť prostredí, nové prostredie |
|
Arcade Mode nezabaví nadlho, hlavne kvôli neprítomnosti kooperačnej hry nejasné prepojenie s prvou hrou niekoho môže tona akcie v niektorých momentoch frustrovať nový nepriateľ meniaci sa na vrany je krokom vedľa nevylepšené animácie postáv, zamrzieť môže aj absencia voľby náročnosti |
85% | |
ŽÁNER | Akčná adventúra |
VÝROBCA | Remedy |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Microsoft / Xbox Live Arcade |