Bungie je moje štúdio….Moje. Halo je moja séria. Ale každopádne, po niekoľkých rokoch toho, ako je Bungie preč od Halo značky (tú prebralo 343 Industries) a robí si pokojne na Destiny konštatujem, že som rád, že Bungie odišlo od Halo značky. Pretože tak arogantné štúdio, ktoré vám berie z vrecka peniaze a zároveň sa vám smeje do ksichtu, to sa tak často nevidí. A napriek chybám, ktoré 343 nepochybne má, vždy si poviem, že to mohlo byť horšie.
Mighty has fallen
Už keď som počul, že Bungie odišlo od Microsoftu kvôli tomu, že sa im nepáčilo ako Microsoft pristupoval k značke a následne podpísali zmluvu s Activisionom, jedným z najopresívnejších vydavateľov v biznise, vedel som že to nemusí dopadnúť dobre. Hovoríme o vydavateľovi, ktorý talentované štúdia ako Raven „núti“ robiť map packy pre Call of Duty. No napriek tomu to vyzerá tak, že všetky kontroverzie, čo sa okolo Destiny 2 dejú, sa dejú nie kvôli Activisionu, ale kvôli Bungie. Kvôli tomu, že (ako som napísal v recenzii na Curse of Osiris) sú tak naplnení vlastnou aroganciou a neomylnosťou, až to spôsobuje reálnu škodu produktu, ktorý robia.
Prvému dielu Destiny trvalo päť rokov počas vývoja a rok po vydaní, aby sa hra dostala do štádia, kedy mohol človek skonštatovať, že je to dostatočne koherentný balíček na to, aby stál za jeho voľný čas. Či už vedome, alebo nechtiac, Bungie vytvorilo fascinujúce pozadie sveta, fantastický „gunplay“ a po vydaní Taken King aj vynikajúci leveling systém. A potom všetko zahodili.
Zahodili dynamické perky na zbraniach a do hry dali statické. Zahodili možnosti úpravy postavy prostredníctvom stromu schopností a dali hráčom dve prednastavené cesty, ktorými sa vydať. Systém shaderov prekopali aby zarobili na mikrotransakciách a tak hru síce viac sprístupnili hráčom s menším množstvom voľného času, no zároveň spôsobili to, že hráči, ktorí hrali hru denno-denne po chvíli nemali čo robiť. A to najhoršie ešte len prišlo.
Liars, liars…
Úprimne, nezávidím PR tímu v Bungie. Tí totiž majú plné ruky práce od vydania. Najprv spomínaná situácia so shadermi, následne XP škrtenie, kedy vývojári vedome priškrcovali množstvo získaných XP z aktivít, aby ich „motivovali“ ku kúpe loot boxov za reálne peniaze. Potom ďalšia kontroverzia s uzamknutím aktivít pre hráčov, ktorí si nekúpili Curse of Osiris (a ak ste to nespravili, ani sa vám nečudujem). Následné zistenie, že drvivá väčšina novej výbavy v Curse of Osiris je uzamknutá za lootboxami tiež nepomohlo. Jeden „fuck up“ za druhým. A čo spravili so zaujímavým univerzom, ani nehovorím. A vždy keď to vyzerá, že sa konečne poučili a začnú sa správať férovo, tak príde niečo, čo to podkope.
A teraz opäť. Warmind síce priniesol hromadu zlepšení. Exotické zbrane sú super a Escalation Protocol je zábavný, no prišiel Iron Banner (PvP podujatie, ktoré trvá jeden týždeň) a sme tam kde sme boli.
Emote za 10€. Nedá sa získať inak, nedá sa kúpiť za in-game menu. Jediný spôsob ako ho kúpiť je zadať číslo kreditnej karty. A tam už končí všetka sranda. Áno viem, je to iba emote. No na druhej strane, kvôli statickým perkom na zbraniach nie je ani jedna Iron Banner zbraň zaujímavá. Žiadna. Motivácia hrať toto podujatie sa rovná 0, pretože ako hráč, ktorý zopár hodín týždenne pri hre strávi, mám oveľa lepšie zbrane v inventári. Mám Nameless Midnight, mám Uriel’s Gift, mám Curtail Call, všetko lepšie zbrane ako tie ktoré sú ponúkané. Prečo teda autorom nenapadlo dať emote ako odmenu za dosiahnutie určitého levelu v rámci podujatia? Prečo si Bungie myslí, že keď opravia jednu vec v hre tak zrazu si môžu vypýtať 10€ za jeden emote? Ako je možné, že po dvoch fiaskach s mikrotransakciami v priebehu roka sa stále nepoučili? Prečo sú dva týždne po vydaní expanzie a ja opäť nemám čo hrať? Prečo je Bungie arogantné? Prečo si pokašľali vlastné univerzum? Prečo zahadzujú každú jednu príležitosť z príbehového hľadiska? Prečo vymenili funkčný zbraňový systém za taký, ktorý je nudný v PvP aj v PvE? Prečo neboli schopní za 3 roky pridať do hry nový typ nepriateľov? Prečo stále neexistujú RNG perky na zbraniach a prečo má výbava stále iba kozmetický aspekt? Bungie….mám Destiny rád… niekedy mám pocit, že viac ako vy. Tak prosím, v septembrovej expanzii prosím zaberte. Lebo tak ako Destiny vybuchlo v popularite môže veľmi rýchlo padnúť. A ono už aj padá. Celkom rýchlo.