Pozreli sme sa na zúbok novej hre od Bioware, ktorá je úplne iná, ako tie predtým.
Počas víkendu prebiehalo VIP demo Anthemu, novej IP od legendárnych vývojárov zo štúdia Bioware. Získali sme tak konečne predstavu o tom, čo môžeme čakať a pripraviť sa na štýl hry, ktorý dostaneme vo februári. Pretože, ak ste mali radi KOTOR, Mass Effect či Jade Empire, tak to neznamená, že Anthem je pre vás. Takouto netradičnou formou vám spíšeme všetky naše postrehy z troch dní hrania.
- Tri dni hrania takmer neboli, nakoľko servery neboli zjavne pripravené na taký nápor hráčov. Pol dňa v piatok nefungovali vôbec, alebo fungovali len pre niektorých, čo bolo fakt otravné. Odhliadnuc od toho, že niekto sa do hry vôbec nedostal, tak ostatným nefungoval friendlist, neukladala sa im hra a odpájalo ich zo servera. Bioware však tvrdí, že problém bol odstránený, čo im dávam za pravdu, nakoľko v ďalšie dni to už bol takmer plynulá plavba.
- Takmer hovorím preto, lebo stále sa vyskytoval bug, že po spustení misie hra zamrzla na načítavacej obrazovke a kvôli tomu som ju musel vypnúť, zapnúť a opäť sa pripojiť do tej istej misie.
- Aj odhliadnuc od takýchto problémov má hra relatívne dosť veľa bugov. Vývojári tvrdia, že táto verzia hry je mesiac stará, pretože v decembri vytvorili tzv. „demo build,“ ktorý bol následne dokončený samostatne, takže v tejto verzii nie je veľké množstvo fixov a úprav, ktoré vo finálnej hre budú.
- Loadingy…ach…je ich proste príliš veľa. Keď idete z Fort Tarsis do sveta…loading. Keď idete z otvoreného sveta do dungeonu…loading. Keď ste v misii a vaši spoluhráči vám utečú, tak hra vás teleportuje bližšie k nim a hádajte čo…loading. Ja rozumiem, že technické obmedzenia spôsobujú to, že niečo je potrebné niečo z pamäte vyhodiť, ale ešte aj Destiny to robí menej otravne.
- Aj keď demo bolo skúšané na konzole, tak od PC komunity som počul veľké výhrady smerom k UI a menu na klávesnici a myši, rovnako ako k tomu, aký je „pocit“ z lietania pri používaní K+M.
- Výkon hry je momentálne otrasný. Xbox One X nevie dosiahnuť stabilných 30FPS, rovnako ani PS4 Pro a o slabších konzolách ani nehovorím. Xbox One S dáva priemer asi tak 23FPS čo je na hranici hrateľnosti a pôvodná PS4 je na tom podobne. Dúfam, že toto bola pre vývojárov priorita.
- Úprimne? Stále neviem čo si mám myslieť o štýle rozprávania príbehu. Pretože misie, ktoré sme hrali v deme boli skutočne zaujímavé, lenže to, že vlastne celý príbeh sa odohráva až po misii vo Fort Tarsis ako keby narúšal jeho integritu. V praxi to znamená, že máte rozhovor/cutscénu, idete na misiu, kde sa síce niečo deje a o niečom rozpráva, no všetko podstatné sa deje až po misii keď vo Fort Tarsis dostanete ďalšiu cutscénu/rozhovor.
- Apropo. Fakt, že vo Fort Tarsis môžete len kráčať slimačím tempom je najväčšia hlúposť akú som kedy videl (autori potvrdili, že šprint bol vypnutý kvôli streamovacím problémom a v plnej hre bude.)
- Fakt, že si svojho Javelina nemôžete ľubovoľne upravovať počas hrania ma trochu zamrzel. To je jedna z veľkých výhod Destiny s ktorou bude táto hra nepochybne porovnávaná.
- Hra je niekde na polceste medzi prístupnosťou hier ako Destiny a The Division a voľnosťou Warframe.
- Bioware…Prečo nepadá loot zo záverečného bossa v Stronghold aktivite?
- Poďme však k pozitívnym veciam. Toto bude božská hra pre všetkých číselných nerdov. To koľko štatistík, buildov, možností úprav máte k dispozícii je kľúčové k dlhodobému životu hry a zatiaľ sa to všetko javí veľmi sľubne.
- Veľkým pozitívom je, že na rozdiel od Destiny máte prístup ku všetkým herným triedam v rámci jedného účtu a nemusíte tak prechádzať kampaň 4x a levelovať každú postavu samostatne.
- Každý Javelin je jedinečný. Jeho prednosti sú inde a ich kombinovanie je kľúčom k úspechu. Pre mňa sa stal najobľúbenejší Storm, ktorý má nie len že takmer neobmedzený „hover“ ale vie zosielať z neba blesky, vypúšťať ľadové kryštály a mraziť nepriateľov a celkovo byť pravou podpornou triedou. To však neznamená, že nemôže byť tým hlavným „damage dealerom.“ Všetko záleží od toho, akú výbavu mu dáte k dispozícii.
- Lietanie je úžasne spracované. Čo je však najdôležitejšie, hra vám dáva voľnosť. Môžete kombinovať lietanie z vypálením ultimate zbrane u Rangera, môžete tvoriť pohybové kombá, kombinovať útoky zblízka so streľbou z brokovnice a pri všetko sa cítite ako ultimátny badass.
- Nepriatelia sú skutočne otravní. Vedia vás „zhodiť“ z letu, otravovať zblízka a ostreľovať z diaľky. Ich variabilita je solídna, no dúfame, že do plnej verzie bude nepriateľov oveľa viac. Zároveň však musím skonštatovať, že jediný obrovský boss z dema (Swarm Tyrant, ako v 20 minútovej ukážke z hry) nebol až taký nebezpečný, ako som si predstavoval.
- Sloboda pri pohybe sa premieta aj do slobody pri výbave. Každý Javelin má k dispozícii dvojicu zbraní, jednu defenzívnu schopnosť a dve ofenzívne. Čo si však do týchto schopností navolíte je len a len na vás. Štatistiky budú tvoriť veľkú časť hrania a kto to neakceptuje, bude z Anthem sklamaný.
- Aj keď autori tvrdia, že hra sa dá hrať sólo, je zrejmé, že celá hra je stavaná na kooperatívne hranie.
- Všetky schopnosti sa delia na dve veľké kategórie. Primers a Detonators. Tie sú kľúčom k postupu hrou na vyšších náročnostiach. Primers schopnosti totiž „pripravia“ nepriateľov na aplikovanie komba, ktorý následne spustíte tým, že aplikujete Detonators. V prípade, že sa predsa len rozhodnete hrať hru sólo je toto presne štýl ako hrať. Mať jednu takú a jednu takú schopnosť a kombinovať ich.
- Hra je vizuálne nádherná. Rôznorodá príroda, jaskynné komplexy, úžasný podmorský svet. Za audiovizuál Bioware nič iné ako pochvalu nedostanú.
- Táto hra je očividne viac smerovaná k fanúšikom Destiny, Warframe a The Division, ako k fanúšikom Mass Effectu. Preto to neberte tak, že na krabici uvidíte logo Bioware a vaše srdce hneď zaplesá, pretože môže veľmi rýchlo prísť k sklamaniu.
- Čo sa mi veľmi páčilo bol prístup vývojárov. A to platí pre obdobie niekoľko mesiacov pred vydaním. Totižto, vývojári hneď po problémoch prišli s odôvodnením, čo sa stalo, prečo sa to stalo a ako zabezpečia, aby sa to neopakovalo. Takáto transparentnosť ohľadom hry nie je bežnou záležitosťou, hlavne nie v AAA biznise.
TL;DR: Ak by som mal zhrnúť Anthem podľa dema tak asi najväčšie obavy mám z dvoch vecí. A tým sú rozprávanie príbehu a technické problémy. Príbeh je totiž rozprávaný úplne iným štýlom na aký sme zvyknutý a aj keď viem, že pri takejto sociálnej looter shooter hre sa storytelling implementuje ťažko, neviem či si Bioware zvolilo najlepší spôsob. Čo sa týka technických problémov, tak UI, framerate na konzolách, loadingy, bugy. To všetko by potrebovalo väčšie alebo menšie množstvo úprav. Z hľadiska hrateľnosti však zatiaľ veľa výhrad nemám. Ako fanúšikovi Destiny táto hra sadla ako uliata. Má totiž komplexnejšiu hrateľnosť, komplexnejší loot, veľké množstvo taktických možností a dúfajme, že aj dlhú dobu hrania a vylepšovania postáv. Akurát asi neočakávajte tradičnú Bioware hru, pretože sa popálite.