Vždy som chcel vedieť, čo sa odohráva v hlave japonských tvorcov pri tvorbe hier, ktorú väčšina západného publika počastuje prívlastkom „divná.“ A, úprimne, ani ja niekedy nechápem, čo sa na obrazovke počas hrania takýchto hier deje. Na druhej strane však musím uznať, že svojím spôsobom sú tieto „divné“ prvky veľmi zaujímavým spestrením. Pretože keď idete hrať hru od tvorcov Deadly Premonition, tak podobné prvky môžete s určitosťou očakávať.
„Volám sa David Young. Som bývalý príslušník BPD (Boston Police Department) a prednedávnom sa môj život zmenil na nepoznanie. Moju tehotnú manželku zavraždili, aby zastavili moje vyšetrovanie proti nim a ja som pri tom schytal guľku do hlavy. No nezomrel som a výmenou za stratu pamäte som získal schopnosť meniť minulosť pomocou predmetov nazvaných „memento.“ Teraz som odhodlaný zistiť, kto je za vraždou mojej milovanej a prípadne aj zmeniť minulosť.“
D4, alebo Dark Dreams Don’t Die, je epizodickou adventúrou, ktorá sa inšpiruje štúdiom Telltale Games, a to hrami typu Wolf Among Us či The Walking Dead. No k tomu navrch pridáva, kvôli exkluzivite na Xbox platformu, aj ovládanie prostredníctvom Kinectu. Je teda iba na vás, akú metódu ovládania zvolíte. Oba spôsoby ovládania majú svoje čaro a ani jeden z nich vás nesklame.
Príbeh sa odohráva v dvoch časových rovinách. Jednou je prítomnosť a prostredie Davidovho domu, kde mu robí spoločnosť extravagantná a divná Amanda a jeho bývalý partner z polície Forrest, ktorý mu z empatie pomáha pri riešení jeho životného prípadu. Druhou časovou rovinou je minulosť, kam sa David prenáša pomocou predmetov priamo súvisiacich s týmto prípadom, a kde aktuálne vyšetruje vraždu svojej manželky. Tá sa v prvej sérii odohráva na palube lietadla.
Tu stretáva David hromadu postáv, ktoré dávajú výrazne zabudnúť na konvencie správania, na ktoré sme na západe zvyknutí. Extravagantné, zaujímavé a rôznorodé, no často aj veľmi divné postavy vám budú nielen dávať odpovede na vaše otázky počas cesty za vytúženým cieľom, ale aj zadávať rôzne bonusové úlohy, za ktoré získavate kredity a ďalšie odmeny. Jeden pasažier má strach z utesnenia okien v lietadle a z čistoty záchodov, ďalší stratil svoju rukavicu, ktorú musíte nájsť. Tieto bonusové úlohy svojou rôznorodosťou prispievajú k tomu, aby základné mechaniky hrateľnosti neupadli do stereotypu, k čomu by mala hra bez toho dosť blízko.
Hlavné herné mechaniky spočívajú v preskúmavaní prostredia, konverzácii s ľuďmi naokolo za účelom vyriešenia jednotlivých častí prípadu. Medzitým však hlavný hrdina musí dávať pozor na to, aby svoju výdrž udržal nad levelom nula, lebo potom nasleduje kolaps z vyčerpania. Preto okrem riešenia aj preskúmava prostredie a zbiera jedlá a nápoje, aby sa udržal v plnej kondícii. A keď si nevie rady, vždy je k dispozícii Vision mode, ktorý odhalí všetky predmety, s ktorými je umožnená interakcia. A aby hra nepadla do stereotypu, autori tu zakomponovali niekoľko akčných sekvencií, ktorých výsledok sa síce nemení ani pri ich ignorovaní (ich úspešnosť je prejavená číselným skóre), no predstavujú príjemné spestrenie a navyše sa prekvapujúco dobre ovládajú pomocou Kinectu.
Hlavným víťazstvom pre hru sú, paradoxne, postavy, lebo ich nepredvídateľné charaktery a často divné správanie vás nechávajú počas celej prvej série v napätí a motivujú vás k ďalšiemu postupu. V rámci držania sa epizodickej formy príde do hry aj cliffhanger, aby ste sa náhodou neprestali tešiť na ďalšiu sériu.
Na svoje si prídu aj zberatelia, lebo predmetov určených práve na zbieranie je v D4 mnoho. Od LP platní cez časopisy, oblečenie, jedlá a nápoje až po listy, ktoré po sebe zanechala Davidova milovaná.
Hra je prezentovaná pomocou nového Unreal Enginu 4, no grafická stránka vsádza skôr na výrazný art štýl ako na technickú kvalitu. Použitie cellshadu, známeho napríklad z Borderlands, dodáva hre špecifický štýl. Z technických problémov by sa dali spomenúť trochu dlhé loadingy a hlavne nemotorné prepínanie medzi ovládaním gamepadom a Kinectom, keď hra niekedy nesprávne vyhodnotí poškrabanie sa na hlavne a prepne vám ovládanie na Kinect.
Ináč si to hra D4 rozbehla viac než slušne. Veľmi zaujímavé postavy, veľmi dobré príbehové pozadie zahrňujúce veľa motívov, správne vyváženie herných prvkov a dostatočná variabilita zaručujú, že sa pri hre nebudete nudiť a po konci prvej série sa budete tešiť na ďalšiu. D4 je teda dosť nenápadnou exkluzivitou, ktorá by však mala dostať viac pozornosti, akej sa jej momentálne dostáva.
Informácie o hre
Žáner: adventúra
Výrobca: Access Games
Distribútor v GB: Microsoft
Distribútor v SR: Microsoft
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk