Mnoho hier sa venuje téme toho, čo sa stane po apokalypse. Šedé farby, ponurná atmosféra a každodenný boj o prežitie. A potom je tu druhá kategória hier, ako napríklad nový projekt od Insomniacu s názvom Sunset Overdrive, kde je apokalypsa braná s patričným nadhľadom a humorom, vďaka ktorému je Insomniac taký známy hernej obci.
Ak je hlavná postava v bežnom živote nikto, tak po apokalypse sa stáva konečne niekým a začína nový život. Korporácia Fizzco totiž vypustila na svet, pod nátlakom konkurencie, netestovaný energetický nápoj, ktorý mení každého konzumenta na škaredé stvorenie, ktoré sa ráno zabudlo pozrieť do zrkadla. Tí, čo prežili, ich nazývajú OD (Overcharge Drinkers) a robia všetko preto, aby v tomto šialenom meste Sunset City prežili. Cesty von niet, nakoľko korporácia mesto uzavrela a vo vonkajšom svete tvrdí, že v meste vypukla nákaza a všetci sú mŕtvi.
A keďže sa z mesta nedá dostať, tak to treba patrične využiť. Je potrebné zobrať strelné zbrane, zbrane na blízko a pustiť sa do likvidácie, a popri tom zbaviť mesto nadvlády nepriateľskej frakcie. Hráč sa potom postaví do stredu mapy, kde s radosťou likviduje jedného OD po druhom, keď tu zrazu zistí, že Sunset Overdrive ponúka úplne iné pravidlá ako napríklad taký Dead Rising, kde boli zombíci pomaly sa vlečúce monštrá a trvalo večnosť, kým sa k vám dostali. Tu sú mutanti rýchli a agilní a takí musíte byť aj vy, ak chcete prežiť.
Veľký dôraz je tak kladený na likvidáciu za pohybu, počas gridnovania na elektrických drôtoch, alebo na všetko, čo sa grindovať dá. Do toho treba pridať skákanie na všetkých možných predmetoch a „wallrunning.“ A do toho všetkého treba ešte likvidovať. Podstatnou vlastnosťou tým pádom je ovládateľnosť hlavnej postavy, muža či ženy, tlstého či chudého a oblečeného podľa vkusu každého hráča. Mrštnosť postavy a veľké odpúšťanie malých prehreškov v kombinácii s hravou stavbou sveta je teda základ. Hra nemá úlohu vás za každú cenu potrestať za to, že ste tlačidlo na grind stlačili o pol sekundy neskôr, ale radšej tú pol sekundu obetuje v prospech zábavnosti.
Mesto, na strane druhej, je popretkávané predmetmi, na ktorých sa dá skákať a ktoré sa dajú grindovať. Niekedy ide o predmety nečakané, no výhodou je to, že hra vám tak drží v neustálom pohybe. Na to sú následne naviazané dva prvky. Prvým je vyššie spomínaná povaha mutantov. Tí vás doslova zaplavia svojou prítomnosťou vo veľkých počtoch a v rôznych formách a v bezpečí nie ste ani počas „cestovania“ po drôtoch elektrického vedenia, nakoľko niektoré formy vedia bojovať aj na diaľku, nielen na blízko. Tým druhým prvkom je Style systém, ktorý vás doslova odmieňa za naväzovanie pohybových komb spolu s likvidáciou, a pri každej úrovni vám dáva do rúk väčšiu moc pri likvidácii.
Na ničenie mutantov, robotov spoločnosti Fizzco a tzv. Scabs vám poslúži arzenál rozmanitých zbraní. Veď je to hra od Insomniacu a každý, kto sa pozrie na ich históriu vydaných hier, vie, že spoločný majú minimálne rozmanitý arzenál šialených zbraní. Sunset Overdrive nie je výnimkou. Od klasickej pištole a brokovnici sa tak dostaneme k zbrani, ktorá vystreľuje LP platne, zbrani vyrobenej z rímskych sviec, helikoptéram s pripevnenými zbraňami, zmrazovaciemu raketometu, raketometu s pripevneným TNT macom. Míny, rakety, cluster bomby, to všetko je tu prítomné a poskytuje zábavnosť a variabilitu a uspokojuje potreby aj tých najžiadostivejších ničiteľov.
Progres okrem zvyšovania levelu zbraní prinášajú aj Amps, pasívne a aktívne vylepšenia hrdinov. Tie sa aktivujú podľa toho, akú úroveň štýlu momentálne hráč má a môže ísť o pasívne vylepšenie zbrane alebo pridanie nového útoku pre zbrane na blízko. Overcharge zase prinášajú percentuálne zlepšenia v oblastiach, v ktorých si to hráč želá, no nie sú priamo viazané na úroveň štýlu. Príbeh, točiaci sa okolo apokalypsy, neprináša veľa novátorstva, no víťazí svojím zmyslom pre humor, dobre napísanými postavami a celkovým vyznením, ktoré snáď až príliš pripomína posledné dva diely série Saints Row. Tu sú parodované rôzne skupiny ako skauti, geniálni študenti či fanúšikovia RPG hier. Pri plnení hlavných a vedľajších úloh sa tak nielen zabavíte vďaka výbornej hrateľnosti, ale aj zasmejete vďaka výborne napísanému príbehu.
To isté platí aj pre náplň toho, čo robíte v misiách. Úlohy sa môžu zdať také… tradičné, no získavajú na zaujímavosti práve vďaka novým pravidlám hrateľnosti, ktoré so sebou Sunset Overdrive prináša, a aj vďaka príbehovému pozadiu daných misií. Také kovanie nukleárneho meča, naháňanie obrovského monštra po meste či usporadúvanie rockového koncertu v meste, v ktorom je apokalypsa, nie je nikdy na zahodenie. A ak splníte všetky hlavné (čo vám zaberie približne 14 hodín) misie a aj vedľajšie misie, zábava nekončí. Zbierané rôznych predmetov po svete, ktoré následne slúžia na nákup nových Amp-ov, rôzne výzvy preverujúce vaše schopnosti na bojovom poli, riešenie náhodne generovaných situácií vo svete či flákanie sa po Sunset City a likvidovanie protivníkov, ktoré ani po desiatkach hodín nenudí.
Ako posledný základný prvok sa nám predstavuje kooperatívny mód Chaos Squad pre ôsmich hráčov. Ten spočíva v plnení rôznych misií (vždy sú na výber dve a skupina hlasuje pre tú, ktorú spravia), a to je následne zavŕšené módom Night Defense, keď sa táto skupina bráni hordám OD a popritom chránia kade, v ktorých sa varia nové Amp-y. A ak sa vám hrateľnosť v kampani zdá šialená z hľadiska tempa a aj toho, čo sa deje na obrazovke, tak si počkajte na tento mód, ktorý je vysloveným šialenstvom. Všetko naokolo vybuchuje, mutanti padajú po desiatich na zem a pasce, ktoré hráči v princípe tower defense hier kladú na zem, im pomáhajú v likvidácii.
Hra sa môže pochváliť vynikajúcou grafikou, ktorá účelne spája technické kvality s famóznym art štýlom a celkovým dojmom prekonáva aj také technologické skvosty ako Ryse. Prekvapujúce pri tom všetkom je to, že framerate sa zubami-nechtami drží na stabilných 30FPS a menšie prepady zažijete iba v Chaos Squad, kedy sa toho na obrazovke deje skutočne požehnane. Rockový soundtrack podtrhuje atmosféru štýlovosti, humoru a nadhľadu, ktorým sa hra prezentuje. Tým pádom sa všetky výhrady týkajúce sa hry zužujú iba na fakt, že niekedy postava nespraví presne to, čo ste od nej chceli, a to kvôli mnohým úkonom a množstve predmetov, ktoré môže postava využívať v Sunset City.
Všetko v hre funguje tak, ako má. Príbeh ako vtipný kolorit, hrateľnosť ako podstatný prvok zábavnosti, systém postupu, ktorý motivuje hráča k štýlu hrania, akým by sa táto hra mala hrať a do toho všetkého hromady mŕtvych mutantov a hodiny a hodiny zábavy. To je Sunset Overdrive „in a nutshell.“ Výborná exkluzivita, ktorá sa po hre Forza Horizon 2 stáva druhou exkluzivitou s nálepkou must have.
Informácie o hre
Žáner: open world hra
Výrobca: Insomniac Games
Distribútor v GB: Microsoft
Distribútor v SR: Microsoft
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk