Battleborn - Recenzia

Battleborn - Recenzia

Vytvoriť novú IP, ktorá prináša nielen inovácie v smere nového univerza a nových príbehov, ale aj z hľadiska hrateľnosti, dnes nie je jednoduché. Vydavatelia sa boja neoverených vecí a iba málokedy sa stáva, že sa takéto hry zvyknú v zabehnutom kolobehu žmýkaných značiek presadiť. V prvom rade musia dostať hráči dobrú hru, ktorá vie položiť základy finančného úspechu. Či sa to Gearboxu podarí po Borderlands aj druhýkrát, je otázkou, na ktorú sa práve dozviete odpoveď.

Battleborn je, podobne ako predchádzajúca IP od Gearboxu, veľkým miš-mašom rôznych žánrov a rôznorodých herných mechanizmov vypožičaných z rôznych hier. To všetko obalené do typického humoru a kreslenej grafiky.

Hra dáva príbehové základy za pomoci poslednej fungujúcej slnečnej sústavy v našej galaxii. Totižto, hviezdy vo všetkých ostatných „zhasli“, a preto sa všetci obyvatelia planét presťahovali na súhvezdie Solus. A kde je veľa rôznorodosti, tam sa mier dlho neudrží. Všetky konflikty však ustanú, keď sa objaví rasa Varelsi na čele s Rendainom. Takže úloha je jednoduchá. Zabiť ho a zachrániť zvyšok sveta.

Battleborn ponúka 25 hrateľných postáv z piatich rozličných frakcií. Tie sa nelíšia iba jedným skillom, ako to bolo v Borderlands. Líšia sa vo všetkom. Niektorí sa spoliehajú na strelné zbrane, iní zase sa „space magic“, zatiaľ čo ďalší majú radi boj z blízka. Líšia sa tak, že hranie za každú jednu postavu je novým zážitkom, a to masívne prispieva k znovuhrateľnosti. Navyše, tam sa znovuhrateľnosť ani zďaleka nekončí. Každá postava má k dispozícii levelovací systém, ktorý sa resetuje po každom zápase či kampaňovej misii. Hra ho nazýva Helix systém a v praxi to znamená, že v každom zápase sa levelujete až do levelu 10. A aby toho nebolo málo, každý level vám dáva na výber z dvoch možností zamerania vašej postavy, čo dosť výrazne mení štýl hrania počas ďalších minút.

Každá postava má navyše vlastný trvalý levelovací systém, ktorý odomyká nové „taunty“, skiny a mutácie. Mutácie sú ďalšie variácie možností pri získaní nového levelu, čo znamená, že na niektorých leveloch máte na výber nie dve, ale tri možnosti vylepšenia vašej postavy. Spoločným znakom všetkých postáv sú spoločné znaky v základnej výbave a každá z nich má dva špeciálne útoky a jednu „ultim“ schopnosť.

No ani tu sa variabilita nekončí. Loot systém zbraní z Borderlands sa zmenil na Gear systém. Prvá fáza funguje rovnako, čiže počas svojich potuliek môžete natrafiť na krabičky s lootom a na konci ste odmenení v podobe predmetov, ktoré ponúkajú rôznorodé výhody. Napríklad môžu skrátiť „cooldown“ schopnosti, zvýšiť poškodenie z bežných útokov, zvýšiť počet jednotiek zdravia atď. Tie nie sú špecifické pre jednotlivé postavy a môže ich používať každá. Má to však dva háčiky. Prvým je, že do boja si môžete vybrať iba tri takéto predmety, ktoré si vkladáte do svojej výbavy. Druhým, že na ich aktiváciu sú potrebné kryštály. Tie taktiež zbierate po potulkách v kampani, alebo na multiplayerových mapách počas zápasov.

A to logicky znamená, že čím lepšiu výbavu si chcete aktivovať, tým vyšší počet kryštálov musíte mať k dispozícii, čo vynikajúco balansuje hru.

Bohužiaľ, hra nie je dokonalá. Áno, postavy ponúkajú hromadu variability, no k dispozícii hráči majú len deväť kampaňových misií. Tie sú síce relatívne dlhé a vedené do formy strike misií s viacerými bossmi, no aj tak. Je ich len deväť. A aj napriek rôznym verziám dialógov a ďalším variáciám jednoducho omrzia. Navyše, často sa skladajú zo segmentov bránenia určitého územia a eskortu, čo taktiež nie je najoriginálnejšie. Aj keď sú veľmi vtipné (komu sa páčil humor v Borderlands, ten sa schuti zasmeje) a ponúkajú možnosti úprav na Hardocore (kampaň misia s jedným životom) alebo Advanced (silnejšie a početnejšie jednotky) variácie, tak je to trochu málo. Možno je to aj preto, že Hardcore a Advanced varianty sa dajú hrať iba cez private lobby a nie prostredníctvom matchmakingu. Čo zamrzí ešte viac, je to, že tieto varianty ponúkajú lepší loot.

Kampaňové misie môžete hrať sami, alebo s ďalšími štyrmi spoluhráčmi. Ich náročnosť a výdrž nepriateľov sa škáluje podľa toho, koľko hráčov misiu hrá, bohužiaľ, v mnohých prípadoch dosť nešťastne. Je jednoduchšie hrať misiu s dvomi či tromi hráčmi ako s piatimi. Toto je však niečo, čo sa dá jednoducho vyriešiť opravou. To isté sa týka aj hrdinov, hlavne tých so zameraním na boj na blízko. Sú veľmi silní a keď sa k vám dostanú, málokedy ujdete.

A práve nie dokonalý balans medzi hrdinami nás posúva do multiplayerovej časti hry. Tá ponúka mix MOBA hier, strieľačiek a strategických prvkov. Prvý mód, Capture, je jednoduchý, a hlavne veľmi tradičný. Druhým módom je Meltdown, v ktorom hlavnou úlohou nie je zabíjať nepriateľov, ale nepriateľských minionov a eskortovať vlastných. Budovanie rôznorodých vežičiek, dobrá spolupráca a znalosť svojej postavy sú kľúčom k víťazstvu v tomto móde, v ktorom väčší počet nepriateľských hráčov nemusí znamenať víťazstvo. To isté platí aj pre posledný mód, Incursion, v ktorom sa minioni používajú na prerazenie nepriateľských jednotiek a následne umožňujú hráčom zaútočiť na dva roboty. V tomto prípade víťazí ten, kto oba roboty zničí.

Preto je v tejto hre hlava, znalosť herných mechanizmov a toho, čo by som mal robiť v tejto chvíli, rovnako dôležité ako výber správnej postavy, vybavenia a rýchlosti vašich prstov. Hra totižto prebieha podobne ako napríklad hra Doty 2. Prvé strety s nepriateľskými jednotkami predstavujú skôr oťukávanie, keď ani jedna zo strán nemá dostatočne vysoké poškodenie, aby mohla nepriateľov zabiť. Preto je dôležité zbieranie kryštálov, minimalizovanie úmrtí, a hlavne hranie toho, čo prikazuje herný mód, no s opatrnosťou. Postupným levelovaním sa a odomknutím ultimátnej schopnosti však prichádza zmena, a dobré kombinovanie spolu so spoluhráčmi môže veľmi rýchlo zmeniť pomer strán na bojisku. Bohužiaľ, aj tuto platí rovnaký problém, ktorým je málo máp. Každý mód má k dispozícii iba dve mapy, čo je málo aj napriek prísľubu obsahu zdarma.

Čo však musím pochváliť, je vizuál. Hráči síce môžu byť z artštýlu jednotlivých postáv zo začiatku zmätení, no po uvedomení si rozličnosti frakcií toto zmätenie pominie. Postavy sú cool, no zároveň sú veľmi detailné a prepracované, čo sa týka vizuálu, no aj čo sa týka príbehov, ktoré si prežili. To isté platí aj pre prostredie. Veľmi štylizované a veľmi pekné a rôznorodé.

Naše hodnotenie

Battleborn patrí medzi hry, ktoré možno na prvý pohľad tak veľa neponúkajú, no opak je pravdou. Komplexné systémy hrateľnosti, hromada variability v podobe postáv, solídna kampaň a výborný multiplayer položili výborné základy pre hru. Teraz stačí už len všetko dokonalo vybalansovať a pridať viac obsahu na hranie, pretože toto je momentálne najväčší problém, ktorému hra čelí.

Klady

  • Komplexná hrateľnosť
  • Variabilita postáv
  • Loot systém a jeho prepojenie na hrateľnosť
  • Incursion a Meltdown módy

Zápory

  • Kratšia kampaň a málo MP máp
  • Problémy s balansom postáv a so škálovaním nepriateľov
  • Hardcore a Advanced varianty momentálne nie sú v matchmakingu

Informácie o hre

Battleborn

Battleborn 2016

V Battleborn budete mať k dispozícii nevídaných 25 jedinečných hrdinov s rôznymi charakteristikami a schopnosťami. S nimi sa môžete pustiť do príbehovej kampane, alebo niektorého z multiplayerových módov. Hra sa vyznačuje komiksovo ladeným spracovaním a možnosťou hrať príbehovú časť sólo, v dvoch na jednej konzole, alebo online v skupine piatich hráčov.g

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: Akčná hra z pohľadu prvej osoby
  • Výrobca: Gearbox Software
  • Distribútor v SR: CENEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk