Už ma veľmi nebavia remastere. Hlavne nie tie, ktoré nemajú čo remastrovať. Ešte dokážem pochopiť, keď po x rokoch vidíme znovu Crasha alebo Spyra, pretože pri tých hrách je rozdiel v porovnaní s pôvodnou verziou taký obrovský, že aj slepý človek by to videl. Skôr mám na mysli tieto „akože remastre“, ktoré existujú len vďaka tomu, že spätná kompatibilita je na jednej konzolovej platforme neexistujúca a na druhej nekompletná. A keď k tomu prihodíte fakt debilný názov, vznikne vám Red Faction Guerrilla Re MARS Tered edícia.
Tejto hre by som aj trochu odpustil, že sa vydala cestou remasteru. Lebo je taká jedinečná, že ani počas vydania a ani dnes prakticky nemá v niektorých oblastiach konkurenciu. Zničiteľnosť prostredia založená na fyzike, skvelý deštrukčný model a s tým spojená hromada zábavy. Problémom však je, že presne pri takýchto ne-remasteroch sa ukazuje zúbok času. Ale poďme pekne po poriadku.
Pre tých, ktorí nemali tú česť, Red Faction Guerrilla je open world hra z pohľadu tretej osoby. Odohráva sa na Marse a vašou postavou je Alec Mason, muž plný ideálov, ktorý po príchode na červenú planétu zistí, že nič nie je tak, ako to vyzerá z diaľky a vnútri planéty panuje obrovské napätie medzi EDF a kolonistami, ktoré pomaly, ale isto eskaluje do vojny. A keď sa obeťou EDF stane aj jeho brat, Alec nemá na výber a vstúpi do boja proti tejto frakcii.
Z Aleca sa tak stáva záškodník. Ničí, demoluje, zabíja, a to všetko preto, aby vybojoval slobodu pre ľud Marsu. A aj keď príbeh nie je oscarový, určite postačuje na to, aby vás previedol kampaňou. Gro je totiž v hrateľnosti a sandboxe. To je miesto, kde táto hra svieti jasne aj po toľkých rokoch. Vo väčšine prípadov. Totižto… Deštrukcia je stále skvelá, tam sa nič nezmenilo. A navyše fakt, že žiadna iná hra sa za tie roky nepokúsila posúvať fyziku v hrách, svedčí ešte viac o kvalite hry a vývojárskeho tímu. Je tu však čosi iné. Dizajn open worldu. Niečo, čomu ja veľmi rád odborne hovorím „Ubi open world.“ Miesto, ktoré sa tvári živo, ale v skutočnosti je umelé tak veľmi, ako sa len dá. Je to niečo, čo niekedy postačovalo našim hráčskym potrebám, no zároveň sa to za tie roky posunulo tak ďaleko, že už sa na Red Faction nedá pozerať tak, ako pred niekoľkými rokmi a osobne by som povedal, že práve z hľadiska „starnutia“ sa mi zdá, že lineárny Armageddon zostarol oveľa lepšie ako Guerrilla.
Celý otvorený svet je totiž checklist. V každej oblasti je zopár hlavných misií, trochu viac vedľajších úloh a kopa zberateľských predmetov a predmetov určených na zničenie. Celé to pôsobí vyslovene staticky a s odstupom času si uvedomíte, že vlastne ani len netušíte, prečo sa vám táto hra pred niekoľkými rokmi tak páčila. Preto máte dve možnosti. Buď sa budete snažiť pozerať sa na hru z pohľadu vtedajšieho hráča a budete si ju užívať, alebo skonštatujete, že hra bola lepšia predtým než teraz.
Pritom to čaro tam je. Švihanie kladivom nie je v žiadnej inej hre lepšie ako tu, rozhadzovanie náloží s následnou detonáciou je niečo, čo vyčarí úsmev na perách. Preto napríklad mód Wrecking Crew poskytuje asi najkonzistentnejšiu zábavu zo všetkých módov. Multiplayer je mŕtvy hneď pri vydaní, takže ten nech vás vôbec netrápi.
Navyše, počas hrania si taktiež všimnete hromadu chýb, ktoré ste si predtým možno nevšimli. Napríklad to, že počas hrania misií neexistujú checkpointy. Alebo to, že umelá inteligencia je často vyslovene dementná, hoci trafiť vás vedia aj na dva kilometre s úžasnou presnosťou. A ani nápaditosť hlavných misií nepatrí k silným stránkam hry.
Poďme sa však venovať tomu, čo hra zlepšila. A tento paragraf dlhý nebude, pretože veľa toho skutočne nie je. Na jednej strane sme sa dočkali lepšieho nasvietenia v hre, čo si okamžite všimnete a vďaka tomu vyzerá grafické spracovanie oveľa lepšie. Aj framerate sa dočkal výrazných zlepšení. To však, samozrejme, neznamená, že hra nepadá pri veľkých výbuchoch, lebo skutočnosť je taká, že padá. A dosť kruto. Taktiež, z nejakého dôvodu, sa hra dočkala aj bugov, ktoré nie sú v pôvodnej verzii dostupné, napríklad zamrznutie obrazu, zatiaľ čo zvuk a hudba pokračujú ďalej. Toto veľmi poteší hlavne v misiách (spomínal som, že tie nemajú checkpointy?).
Neviem, osobne som z takýchto remasterov zmätený. Pretože na jednej strane toho veľa neponúkajú a kazia nám spomienky na dobré hry, ale na druhej strane je to asi jediný spôsob, ako si konzolový hráč môže pripomenúť takúto hru.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Red Faction: Guerrilla ReMarsTered Edition 2018
Hra Red Faction: Guerrilla, zasadená 50 rokov po katastrofických udalostiach pôvodnej hry Red Faction, umožní hráčom vžiť sa do úlohy odbojového bojovníka v novozaloženom hnutí Red Faction a bojovať za oslobodenie od utlačovateľskej Earth Defense Force. Red Faction: Guerrilla posúva hranice hrateľnosti založené na deštrukcii v obrovskom otvorenom svete, dynamickom partizánskom súboji a ozajstnej fyzikálnej deštrukcii.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: akčná hra
- Výrobca: Volition
- Distribútor v GB: THQ
- Distribútor v SR: Cenega
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega