F1 2018 - Recenzia

F1 2018 - Recenzia

No. Takže. F1. Moja láska. Športová láska. S tebou som zažil mnohé radosti, ale aj hnev a starosti. Od čias Schumachera až po súčasnú dobu Vettela a Hamiltona. A vždy, keď príde nová F1 hra, je to rovnaké, ako pri sledovaní skutočných pretekov kráľovnej motoristického športu. Raz odídete prekvapený, raz totálne sklamaný, inokedy zas úplne spokojný. Ja som fanúšikom Ferrari a môžem skonštatovať, že hra F1 2018 prináša podobné pocity, ako keď získajú piloti Ferrari prvé a druhé miesto v pretekoch a Hamilton vypadne.

Ale okej, poďme po poriadku, pretože toto bol odsek, ktorá mal pôvodne patriť do verdiktu. Ale úprimne, nechcelo sa mi opäť začínať tradičným problémom, ktorému čelia autori každoročne vydávaných športových a motoristických hier. Konkrétne, že sú obmedzení pravidlami a licenciami a ich pole pôsobnosti na zmysluplné vylepšenia je často veľmi malé. Dohodnime sa teda, že si najprv povieme, čo je nové vo svete pravidiel F1 a potom prejdeme na sekciu, v ktorej vám porozprávam, prečo je F1 2018 najlepšou licencovanou hrou F1, ktorú Codies vytvorili.

F1 sa ubrala smerom k bezpečnosti. Preto, ak F1 nesledujete a iba hráte, nezľaknite sa pri prvom pohľade na monoposty. Totižto okolo hlavy jazdca sa nachádza systém nazvaný HALO, čo je vlastne iba konštrukcia, ktorá má zabrániť, aby jazdcovi niečo vrazilo do hlavy počas jazdy v rýchlosti nad 300 km/h. Zjavne sa však nikto nezaoberal estetickou stránkou riešenia, keďže to vyzerá vskutku ohavne. Ale čo už. Ešte že v kokpite si stredový stĺpik tohto ohavného systému viete vypnúť. Okrem toho sme sa dočkali ďalších zmien, ktoré majú za úlohu zrýchliť monoposty v zákrutách. Tie sa však týkajú veľkostí prítlačných krídel a podobne, takže nič, čo by vás muselo trápiť.

Okej, toto by sme mali. Teraz môžeme rozobrať hru samotnú. Hlavne to, čo sa zlepšilo v porovnaní s predchádzajúcim dielom. Samozrejme, máme tu hromadu módov, od jazdenia po trati na čas, cez rôzne výzvy, až po pretekársky víkend proti AI jazdcom, kariéru a multiplayer. V prvých troch prakticky neexistujú žiadne zmeny. Pri Time Trial móde si môžete zvoliť cieľový čas reálnych hráčov ako bod referencie a rovnako si môžete stiahnuť balíčky nastavenia monopostu, aby ste ich zdolali. V pretekárskom víkende zas môžete nastaviť všetko od počasia, cez formát víkendu, až po vytváranie minišampionátov.

Tu sa však objavuje prvý, veľmi dôležitý nový prvok. Teda staronový. V minulom roku boli okrem súčasných monopostov dostupné aj staršie kúsky, s ktorými ste mohli pretekať a zaspomínať si na časy minulé. V tomto roku nielen že všetkých dvanásť monopostov ostalo v zozname, ale osem nových dokonca pribudlo, takže teraz si viete zajazdiť na dvadsiatich kúskoch. Okrem majstrovského monopostu Brawn z roku 2009 a Willamsu z roku 2003 sa autori venovali hlavne starším kúskom, ako napríklad slávny Lotus 79, McLaren MP4/1B z roku 1982 alebo McLaren M23D a Ferrari 312 T2 z roku 1976, v ktorom zviedli súboj James Hunt a Niki Lauda. Čo je však ešte lepšie, všetky tieto monoposty môžete postaviť na jedno štartové pole, nakoľko sú rozdelené do výkonnostných tried a môžete si tak spraviť vytrvalostné viacúrovňové preteky vo svete F1.

Kariéra je veľmi podobná tej z minulého roka, no zopár rozdielov sa postaralo o to, že je vo výsledku oveľa lepšia. Novinkou sú rozhovory. Niekedy sa pristavíte pri redaktorke s mikrofónom, ktorá sa vás spýta na niektoré udalosti. Odhliadnuc od katastrofálneho frameratu v týchto sekciách však vplývajú tieto segmenty na R&D systém kariéry. Takže ak poviete, že monopost má skvelý motor, oddelenie motora vám poskytne zľavu na vývoj ich súčiastok. Ak pochválite napríklad aerodynamický balík, zľavu vám poskytne aerodynamické oddelenie.

A celkovo R&D systém je omnoho viac prepracovaný. Konečne nie sú vylepšenia monopostu nedosiahnuteľné ako to bolo v F1 2017 a vy môžete rozumne získavať body a aj ich investovať. Pozor len na novú fíčurku, ktorá vám môže niektoré komponenty po ich výskume zablokovať, to všetko kvôli zmene v pravidlách. Zmenou prešiel aj systém kontraktu s tímom. Zakaždým, po zvládnutí niekoľkých pretekov, máte možnosť vyjednať si nový kontrakt. Vzhľadom na vaše úspechy si môžete nastaviť požiadavky na tím a zároveň aj bremeno, ktoré na seba kladiete. Takže ak chcete pozíciu tímovej jednotky, logicky musíte splniť vyššie očakávania a všetko je to závislé od vašej reputácie, ktorú si zvyšujete svojimi výsledkami. Zároveň vás však pri splnení náročnejších úloh čaká lepšia odmena v podobe R&D bodov.

Ach, to R&D. To isté, čo som kritizoval v minulom roku, je stále prítomné aj teraz. Hlavným zdrojom bodov na vývoj sú, samozrejme, tréningy. Všeobecne to znamená, že čím viac odjazdíte, tým viac zarobíte. No najviac vám prinesie splnenie tréningových programov, ktoré sú ale na každej trati rovnaké. Bez štipky nápadu. A to je obrovská škoda. Je tu jeden nový tréningový program spočívajúci v správnej spotrebe systému ERS (elektromotor dodávajúci dodatočný výkon), ale skutočne nič, čo by vás nadchlo. Najhoršie je, že vzhľadom na to, že chcete byť konkurencieschopný, musíte sa tréningov zúčastniť a to znamená plniť tie isté programy dookola na ďalšej trati. Tak snáď nabudúce.

Ďalšia vec, na ktorú som sa sťažoval a ostala nezmenená, je AI. Hlavne jej agresivita. A teraz pribudla aj nevyváženosť. Prebieha to tak, že si nastavíte náročnosť hry a následne idete do tréningu. Voľba náročnosti neovplyvňuje iba ostatných jazdcov, ale aj podmienky splnenia tréningových programov. Takže zatiaľ čo v kvalifikácii na tepernom Sauberi budete pravidelne víťaziť a v pretekoch taktiež, v tréningových programoch sa budete obracať, aby ste splnili dané kritériá. A ďalší jazdci sú kapitola sama o sebe. Oni si radšej otrieskajú všetky časti monopostu než by vás mali pustiť pred seba. A ešte za to budete odmenení napomenutím.

Pochváliť však musím multiplayer. Autori sa snažili a dali hráčom do rúk hromadu možností, od kompetitívnych šampionátov, až po casual preteky pre viacerých hráčov. Navyše, teraz už nie ste rozdelení iba podľa šikovnosti, ale aj agresivity počas jazdenia. Ak ste jazdec, ktorý pravidelne vytláča súperov naokolo, budete mať nižšie bezpečnostné hodnotenie a budete hádzaný do pretekov s rovnakými hráčmi.

Autorom sa výborne podarilo navnadiť atmosféru súťažného víkendu. Televízna grafika v reálnej F1 prešla v tomto roku veľkými zmenami a to sa reflektuje aj v oficiálnej hre. Nové zvučky, nová grafika, to všetko prispieva k skvelej atmosfére pred a po pretekoch. Keď sa už pri audiovizuálnom spracovaní až tak veľa nezmenilo, aspoň tento aspekt priniesol svieži vietor.

Naše hodnotenie

F1 2018 je najlepšou F1 hrou, ktorú Codies vytvorili. Drobné vylepšenia robia v kontexte už existujúceho obsahu hotové zázraky, dávajú kampani potrebnú hĺbku a prinášajú zábavu na dlhé hodiny. A ak vás to omrzí, sú tú staré monoposty, ktoré prinesú taktiež svoju porciu adrenalínu. Ak ste pri posledných ročníkoch váhali, práve nastal správny moment naskočiť.

Klady

  • kariéra
  • staré monoposty
  • komplexný R&D systém
  • audiovizuál a verná televízna grafika
  • výborné vylepšenia multiplayeru

Zápory

  • AI je stále príliš agresívna a nastavenie náročnosti nevyvážené
  • piatkové tréningy sú totožné a bez variability

Informácie o hre

F1 2018

F1 2018 2018

Ďalší ročník najrýchlejšej závodnej hry je tu. V novom ročníku sa latka kvality posúva opäť o niečo vyššie a známe štúdio Codemaster sľubuje mnoho zmien. Medzi tie očakávané patrí aktualizácia súpisiek, lepšia fyzika alebo zlepšený kariérny mód, ktorý si fanúšikovia už dlho žiadali.

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: pretekárska hra
  • Výrobca: Codemasters
  • Distribútor v GB: Codemasters
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman

Trailer

Korekcia: Stella Ondrejčiková

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk