Destiny 2: Forsaken - Recenzia

Destiny 2: Forsaken - Recenzia

Keď ste čítali moje recenzie na Destiny a jeho následné expanzie, sami ste videli, že čím ďalej, tým frustrujúcejší som z hry bol. Aj kvôli tomu, že Bungie ani po rokoch nepochopilo, že expanzia neznamená trápnu hodinovú kampaň, kde ešte navyše zrecyklujete obsah. Je to, ako keď vás niekto doma týra, no vy neviete povedať: „dosť už!“ Taký je môj vzťah s Destiny. Chcel by som prestať, ale nedá sa. A preto je pochopiteľné, že napriek tomu, že už som niekoľkokrát požiadal o rozvod (s hrou, samozrejme), nikdy som to do úspešného konca nedotiahol. Preto bol Forsaken v mojich očiach ako príchod spasiteľa, aby som sa konečne pri hraní aj bavil a necítil sa pri tom, ako keby som chodil do práce. Podarilo sa to?

Len taká malá poznámočka. Vzhľadom na komplexnosť expanzie bude táto recenzia imaginárne rozdelená na dve časti. To prvou bude časť, kedy sa budeme rozprávať o novom obsahu, nových aktivitách, novom príbehu a novom Raide a v tej druhej vám porozprávam, ako malé zmeny robia zázraky a tie sú dostupné aj pre hráčov, ktorí si expanziu nekúpili. To len, aby sme mali prehľad.

Okej. Tak poďme na Forsaken. Temnú kapitolu. Empire Strikes Back v Destiny univerze. Pretože, keď ste si to doteraz nevšimli, Destiny sa v dvojke vybralo nielen ležérnym, ale hlavne vtipným smerom. Čo je celkom divné, nakoľko pôvodná Destiny kampaň bola postavená na koncepte: „ste zrazení na kolená a ja som posledná nádej.“ Dá sa povedať, že to nefungovalo. Postavy tam boli zbytočné a neprepracované a hlavne až príliš vtipné. Tomu je koniec. A ako symbol si to odniesol Cayde-6, asi najznámejšia postava univerza. Práve jeho smrť charakterizuje zmenu tónu hry. Ale po poriadku.

Prison of Elders je v Destiny univerze väzenie, kde sú tí najhorší z najhorších. A tak trochu sa to tam vymklo spod kontroly. Skvelá úvodná misia končí zistením, že nejde o vzburu, ale o útek a Cayda-6 si podá Uldren Sov (taký emo chlapík z jednotky) spolu so svojimi Barónmi, ktorí patria k rase Scorn, úplne novej nepriateľskej rase v hre. Vy ho tak musíte pomstiť. Odstrániť jedného po druhom, aby ste sa dostali k Uldrenovi, ktorý stále hľadá svoju sestru, kráľovnú rasy Awoken Maru Sov. Takže drvivú väčšinu času strávite plnením misií, kde musíte zavraždiť jednotlivých Barónov, čo vám zaberie väčšinu kampane. Asi nikoho neprekvapím, keď poviem, že vašim cieľom je predsa Uldren. No, zároveň vás sklamem, pretože finálová bitka nie je vôbec taká, akú ste očakávali a aj keď z hľadiska univerza a príbehu ako-tak dávala zmysel, tak pocit sklamania pretrváva. Ale čo už. Každopádne, tak ako The Taken King, aj pri tejto expanzii je príbehová kampaň iba začiatkom. Nasledujúce desiatky, ba až stovky hodín hrania budete prežívať konštantné sklamania a radosti pri plnení hromady ďalších aktivít vo svete za jedným účelom: Byť pripravení na end-game obsah.

Predtým, ako sa však budeme venovať end-game obsahu, musíme si vysvetliť, ako vlastne expanzia funguje. Drvivú časť kampane strávite v novom prostredí, ktoré sa nazýva Tangled Shore. Je to fialový divoký západ v Destiny univerze, kde sú takmer všetky rasy, aby si zobrali svoj kúsok koláča, Všetko sa tu snaží dať ako-tak dokopy nová NPC postava Spider, ktorá je však, ako inak, delegovaná na to, aby rozdával odmeny, a aby ste si u neho menili materiály. To už je taký zvyk. Po skončení kampane však môžete získať prístup do ďalšej obrovskej oblasti nazvanej Dreaming City. To je vlastne domov rasy Awoken. Tu sa odohráva prakticky všetko, čo má čo dočinenia s end-game obsahom. Je to nádherné prostredie, kde Bungie dokazuje, že má asi najtalentovanejších art vývojárov na svete. Dreaming City funguje rovnako ako bežné prostredie. Máte tam Patrol misie, verejné eventy a aj nový typ horde eventu nazvaný Blind Well. Rozdielom však je, že v Dreaming City je toľko skrytých vecí, mechaník a oblastí, až to vo vás prebudí vzrušenie a radosť, pretože sa budete cítiť ako malé deti, ktoré sa učia prvýkrát stáť na bicykli. Nie je však všetko len radosť...

Blind Well. Ach, keď sa ma niekto spýta, kde mám dôkaz, že Bungie počúva len 50% toho, čo im komunita hovorí, tak ich odkážem na toto. Rovnako ako Escalation Protocol vo Warmind expanzii, tak aj Blind Well je mód, ktorý nemá matchmaking. Čo je na tom viac neuveriteľné, je to, že aj v Destiny 1 boli dva takéto módy, Court of Oryx a Archon’s Forge. Takže už štvrtý rok komunita hovorí tvorcom, že chcú takýto mód zastrešiť pod nejaký typ matchmaking systému... ale nie. Veď, načo? Radšej zabijete 10 minút z hrania cestovaním do Blind Well zóny, znovu vonku a znovu späť, aby ste konečne natrafili na server, kde sú aj nejakí hráči.

Okej, dostal som to zo seba, takže môžeme ísť ďalej. Levelovanie je výrazne spomalené, aj keď nie až tak ako vo Warmind. V praxi to znamená, že Level Cap je 600 a do levelu 500 búrate jeden level za druhým, no zrazu Bungie povie: „STOP!“, po čom sa budete plaziť nahor slimačím tempom. Ono to nie je zlý nápad, pretože sa aspoň máte dôvod ku hre vracať. Autori vám totiž na oplátku ponúkli hromadu možností ako sa levelovať. Z kampane tak plynulo prejdete do Strikov, od ktorých poputujete do Nightfall Strikov, od ktorých pôjdete do Raidu a ďalšieho end-game obsahu a všetko to okoreníte trochou PvP alebo Gambit módom. Dôležité však je, že výbava a zbrane majú konečne opäť random perky. To znamená, že okrem výbavy, ktorá vám zvýši Power Level, hľadáte aj zbrane s optimálnou kombináciou perkov, tzv. „God Rolls.“ Tie k životu síce nepotrebujete, no keď vám nejaký padne, tak padnete vy na zadok. Rovnako ako pri vydaní, aj tu sú najdôležitejšie tzv. Powerful Engrams a tie dostávate ako Engram pri hraní hry alebo ako „Milestone.“ Tieto sa resetujú každý týždeň (niektoré aj častejšie a jeden nový pribudne každý deň) a to vás motivuje sa ku hre vrátiť, pretože len tieto predmety sú garanciou posunu vpred. Autori vás týmto spôsobom motivujú, aby ste hrali všetok obsah hry, ak chcete byť na vrchole potravinového reťazca čo najskôr. Je to veľmi dobrá ekonomika, ktorá má však jeden problém. Tzv. Masterwork cores. To sú predmety, ktoré sa používajú pri infúznom systéme (ak chcete zbraň alebo kúsok výbavy dostať na vyšší Power level, tak môžete obetovať iný predmet rovnakej kategórie). Problém je, že tieto predmety sa hrozne ťažko získavajú, a tak musíte používať zbrane, ktoré nechcete, len aby ste mali šancu v boji.

Hej a Eververse, teda obchod s mikrotransakciami, je späť. Tess vám tak predáva engramy, ktoré môžete získať aj hraním a tie vám dajú predmety určené na vizuálnu úpravu vašej postavy. Po novom však ponúka mnoho spôsobov ako získať hernú menu, Bright Dust na priamy nákup týchto predmetov, takže je chvályhodné, že aj keď autori ponechali mikrotransakcie, tak aspoň výrazným spôsobom znížili ich vplyv na hru.

Každá jedna herná trieda dostala novú štvoricu perkov a nové Super schopnosti. Tie sú jednoducho úžasné. A nielen to. Medzi nimi a jednotlivými perkami je skvelá synergia, takže to konečne vyzerá, že niekto, kto ich dizajnoval, vedel, akú úlohu majú mať na bojisku a ako ich majú hráči používať. Je tu iba jeden jediný problém. A to fakt, že chcete používať nové super schopnosti, musíte mať zvolené konkrétne perky, pretože, keď si zvolíte inú štvoricu (ktoré sú v hre už od vydania), vrátite sa späť k starej super schopnosti. Nerozumiem, prečo Bungie neumožní hráčom tieto perky a super schopnosti kombinovať podľa vlastnej vôle. Tieto schopnosti budete používať proti novým nepriateľom, ktorí dostali názov Scorn. Podľa histórie univerza ide vlastne o zombíkov rasy Fallen, no títo prinášajú do hry konečne svieži vietor. Koncept ich jednotiek je rôznorodý a skvelý a v boji proti nim zažijete množstv zábavy.

Poďme teda na Raid. Možno ste sa divili, že recenzia hry vychádza trochu neskoro. Ale je to zámerné. Jednak som sa chcel pripraviť na Raid (na ktorý aj tak ešte stále nie som pripravený) a zároveň autori ohlásili zámer, že chcú Dreaming City meniť každý víkend v trojtýždňových cykloch, takže som chcel vedieť, ako ďaleko pôjdu. Raid som však nehral. Totiž, nároky na Power Level sú veľmi vysoké a, bohužiaľ, sa to pre herného redaktora dalo len ťažko stihnúť. Takže vám len poviem dojmy podľa toho, čo som videl. A videl som, že Bungie vytvorilo dlhý, komplexný, náročný a epický Raid. Určite sa bude radiť medzi to najlepšie, čo spoločnosť kedy vyprodukovala. A čo je na tom najlepšie: zdolanie Raidu prvým tímom na svete odomklo ďalší obsah pre hráčov. K dispozícii je teda hromada tajných zákutí, 3 nové Striky (4, ak máte PlayStation verziu hry), ktoré sa taktiež radia medzi to najlepšie, čo Bungie vyprodukovalo (hlavne Warden of Nothing je excelentný Strike).

Ďalším lákadlom je Gambit. Hybridný PvP/PvE mód, ktorého princíp je jednoduchý, no návykový ako máločo. V tomto móde sa stretávajú dva tímy po štyroch hráčoch. Každý tím je poslaný na svoju mapu, kde je ich úlohou zabíjať AI nepriateľov, po ich smrti zbierať tzv. Motes a následne tieto Motes vložiť do zberača v strede mapy. Po vložení 75 kúskov sa zjaví boss, ktorého musíte zlikvidovať. Tím, ktorý zlikviduje svojho bossa ako prvý, víťazí. To však nie je všetko. V pravidelných intervaloch sa otvára portál do mapy druhého tímu, a tak sa môžete dočasne vydať na lovenie nepriateľských hráčov a spôsobiť im škody pri zbere Motes alebo ozdraviť bossa. Skutočne ide o skvelý a unikátny koncept, ktorý sa parádne hrá, no má zopár balans prvkov, ktoré sú problematické. Na jednej strane to vyzerá, že tím, ktorý počas zápasu vedie, je v nevýhode, čo by sa stávať nemalo. A taktiež sa objavilo množstvo hráčov s jednou exotickou zbraňou (Sleeper Simulant), ktorá ničí zábavu v zápasoch. No, nič čo by sa nedalo vyriešiť.

PvP dostalo nový mód, Breakthrough, kde dva tímy bojujú o jeden bod, ktorý rozhodne, kto v nasledujúcej fáze prejde do útoku a kto do obrany. Tento kompetitívny mód bol ešte len teraz spustený, no už si našiel svojich fanúšikov. Inak ale zvyšok PvP obsahu tvoria len nové zbrane a nové mapy.

Bungie sa taktiež (KONEČNE!!!) podarilo dostať do hry dvojicu podstatných vecí. Prvou je kolekcia. To je zoznam všetkého, čo ste v hre získali a čo môžete získať a aj s popisom, kde to môžete získať. Ak teda nemáte exotickú zbraň a chcete ju, môžete sa napríklad dočítať, že taký Ace of Spades môžete získať po dokončení určitej misie. Taktiež všetky predmety, ktoré ste v hre získali, si môžete jednoduchým spôsobom opätovne získať, ak ste ich vymazali. Druhým, možno dôležitejším prvkom sú Triumfy. A to z jednoduchého dôvodu. Bungie konečne pridalo svoj skvelý Lore Destiny univerza do hry. Opäť niečo, o čo ich komunita žiadala od vydania pôvodnej hry a po štyroch rokoch ich autori konečne vyslyšali. Navyše Triumfy zabezpečujú, že vždy máte prehľad o aktivitách, ktoré v hre robíte a vždy máte nejaký cieľ, ktorý môžete sledovať.

Ostáva tak už len audiovizuál. A o tom sa asi ani nemusíme baviť, pretože soundtracky pre Destiny patria každoročne k tým najväčším klenotom, ktoré sú vydané. Art štýl je skvelý, prostredia rozmanité a zaujímavé a framerate stabilný. Odhliadnuc od toho, že Bungie vám dodá asi najlepší pocit zo streľby zbraní, tak vám vždy poskytne aj pastvu pre oči. A to až do takej miery, že by ste sa chceli ocitnúť v prostrediach, ktoré vám ukazujú. A to všetko bez technických problémov a zádrheľov.

Naše hodnotenie

Destiny 2: Forsaken je presne to, čo bol The Taken King pre Destiny 1. Štve ma, že opäť sme museli čakať rok, kým dalo Bungie hru dokopy, do stavu, kedy si ju môžu s hrdosťou vystaviť, no tu to je. A v parádnej forme so stovkami hodín obsahu pre hráčov, aby to objavili. Nebyť tvrdohlavosti Bungie v niektorých oblastiach, bolo by to plné hodnotenie, no zopár drobností sa objavilo. Aj tak, ak ste čakali na nástup do Destiny vlaku, teraz je ideálna príležitosť.

Klady

  • skvelé nové prostredia
  • random perky, levelovanie, mody a nová výbava
  • nové Striky a Raid
  • Gambit je excelentný nový mód
  • audiovizuál je klasicky Bungie-skvelý
  • množstvo tajomstiev vo svete
  • kolekcie a triumfy
  • dobre nastavené levelovanie
  • nová nepriateľská frakcia

Zápory

  • Gambit má zopár problémov s balansom
  • Blind Well nemá matchmaking
  • nemožnosť kombinovať Super schopnosti s perkami
  • na infúziu sú potrebné Masterwork Cores, ktoré sa nedajú zohnať
  • to, že z každého exotického engramu padne duplikát (grrrrrrrr)

Informácie o hre

Destiny 2: Forsaken

Destiny 2: Forsaken 2018

Bez ohľadu na to, či vstupuješ do sveta Destiny 2 po prvýkrát, alebo si v tomto svete veterán hľadajúci pomstu za Cayde -6, Destiny 2: Forsaken - Legendary Collection ti ponúkne množstvo nových skúsenosti a hodín zábavy. Vo Forsaken vezmeš spravodlivosť do vlastných rúk vydáš sa na cestu pomsty za tvojho padlého priatela Cayde - 6. Objavíš nové regióny, prebudíš nové sily, získaš mnoho zbraní a odhalíš staré, prebudené tajomstvá.

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: FPS
  • Výrobca: Bungie
  • Distribútor v GB: Activision
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Kon-Tiki

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Mário Lorenc

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk