RECENZIA: Gears 5 - režem, režeš a režeme po novom

RECENZIA: Gears 5 - režem, režeš a režeme po novom

Svätá trojica. Gears, Halo a Forza. Už je to tak, že o tejto svätej trojici kolujú vtipy, no faktom zostáva, že výraznou mierou prispela k popularite Xbox konzol. Lenže časy sa menia. Menia sa aj štúdiá a Gears sérii panuje štúdio The Coalition, ktoré si štvrtým dielom prešlo skúškou ohňom. Tá sa vydarila, no priestor na zlepšenie tam určite bol, čo si uvedomovali aj tvorcovia. Preto je päťka dôležitá. Je totiž potrebné ukázať, že štúdiá Microsoftu majú dostatočný talent na to, aby sa rovnali štúdiám Sony, a dokážu konzolu zahrnúť skvelým exkluzívnym obsahom. A taktiež je konečne na čase, aby sa známa Gears formulka dočkala jemnej evolúcie. A tá prišla vo veľkom.

Aj keď hlavnou tvárou marketingovej kampane štvorky bol syn Marcusa Fenixa JD, z ladenia príbehu bolo jasné, že hlavnou postavou bola Kait Diaz. Okolo nej bol napísaný celý príbeh, ktorý vyvrcholil na konci štvorky, keď sa dozvedela strašné tajomstvo. Aby toho nebolo málo, toto tajomstvo a jej pokrvná história spôsobujú, že sa z nej chtiac-nechtiac stáva centrum celého diania. A keď sa do toho pripoja nočné mory, ktoré ovplyvňujú jej správanie, musí čeliť svojmu osudu a zistiť, kým vlastne je.

Gears 5 je veľkolepou hrou, ktorá sa nebojí boriť svoje prsty do ďalekej histórie tohto sveta, nebojí sa byť familiárnou, ale zároveň novátorskou. Ozrejmí vám veci, ktoré ste možno doteraz netušili a ktoré sa priamo napájajú na pôvodnú trilógiu. Nebojí sa hrať na city, no zároveň vie, že drsný „macho“ štýl má zakorenený hlboko v útrobách a je jedným z dôvodov, prečo si séria získala takúto popularitu.

Z dizajnového hľadiska nastali v sérii veľké zmeny. Prvý akt je pre Gears tradičný. Aj keď herné prostredie a možnosti sa vo veľkom zlepšili, tak je to stále rovnaká lineárna hra, kde hrá krytie tú najdôležitejšiu úlohu. Postupne sa vám predstavujú noví nepriatelia, nové hrozby a celé to pôsobí ako poctivý prológ, ktorý sa má otvoriť a poskytnúť hráčom viac voľnosti. Niečo ako keď si pri vypočutí nového albumu kapely, ktorá zmenila štýl hudby, idete pustiť Best of výberovku starých albumov. Striedajú sa známe aj menej známe postavy a šialené tempo neutícha.

Až zrazu. Bum. Tempo sa spomalí a svet sa otvorí. Áno. Prvýkrát v histórii Gears hier sa dočkáte polo-otvoreného sveta. Pod tým si však nepredstavujte niečo ako Skyrim, ani nič podobné. Skôr ide o to, že vzhľadom na pomery Gears série ide o nevídanú zmenu. Dvojica veľkých máp v druhom a treťom akte sú síce ohraničené, no poskytujú dostatok priestoru na vyšantenie sa a budete sa môcť usadiť do skvelého dopravného prostriedku, ktorému chýbajú už len primontované zbrane.

Polo-otvorený svet však znamená, že celá filozofia hry sa musela zmeniť. Pribudli vedľajšie misie, ktoré sú naviazané na light-RPG prvky v hre a poskytujú dobrý mix rôznorodých úloh a scenárov, ktoré určite zabavia. Hra sa však zmenila aj z pohľadu prístupu k súbojom. Tradičný Gears súboj bol taký, že po vstúpení do arény o vás, nepriatelia automaticky vedeli, čo vždy vyústilo v zúrivú prestrelku a na konci ste buď ostali vy, alebo váš nepriateľ. Teraz sa však hrá podľa vašich pravidiel. K dispozícii máte výbavu (o ktorej si povieme nižšie), a tá vám umožňuje diktovať tempo súbojov. Chcete najprv preriediť počty nepriateľov stealth štýlom? Nie je problém. Alebo chcete spôsobiť chaos? Aj to sa dá. Navyše, autori veľmi dobre vedia, že na udržanie pozornosti hráčov im musia servírovať rôzne scenáre v rôznych prostrediach a s rôznymi nepriateľmi. A presne to robia.

Takže zatiaľ čo v jednom momente sa prikrádate pomedzi „hacknutých“ robotov, ktorých je lepšie zneškodniť pomaly, tak o chvíľu putujete po ľadovom jazere, kde môžete nepriateľov jednoducho zneškodniť tak, že rozbitím ľadu pod nimi, a následne už bojujete v brutálnej búrke, kde projektily nesmerujú tam, kam by ste chceli a musíte sa situácii prispôsobiť. Do tohto zábavného mixu primiešajte ešte skvelý mix nepriateľov a máte recept na zábavných 15-20 hodín v kampani. Až na ten cliffhanger koniec. Pozrite, rozumiem, že šestka je nevyhnutná, ale skutočne sa hra musela skončiť takto?

Práve nepriatelia sú tí, ktorí robia z každého súboja skvelý zážitok. Nie sú to „tupelá“, ktoré na vás pália z kilometra a dúfajú, že vás umlátia na smrť skôr, ako vy ich, ale aktívne sa pohybujú po bojisku a využívajú svoje prednosti. Agresívne jednotky sa vás snažia vytlačiť z pozície, zatiaľ čo snajperské jednotky vás ostreľujú z diaľky a veľkí protivníci predstavujú prioritné ciele, ktoré v prípade nepozornosti urobia z vášho života peklo na zemi.

A preto musíte vaše prednosti využívať aj vy. Výber správneho arzenálu je jedna vec, no rovnako dôležitý je aj nový prírastok do Gears rodiny v podobe lietajúceho robota Jacka. Ten totiž dostal do vienka niekoľko veľmi zaujímavých funkcií. A práve na neho sú naviazané light-RPG prvky, ktoré som spomínal vyššie. Jack totiž dokáže oslepiť nepriateľov, poskytnúť vám ozdravenie, pustiť do nepriateľov zopár voltov, alebo na chvíľu ovládnuť vašich protivníkov, ktorých následne použijete na boj proti nim samotným. Navyše vám dokáže priniesť zbrane z bojiska. Jeho využitie je naozaj pestré a poskytuje úplne novú úroveň taktickosti. Nie je lepší pocit, ako si nechať vygenerovať dočasný štít a následne kosiť nepriateľov s guľometom.

Navyše, Jack je dokonca hrateľná postava v co-ope. Ak teda máte kamoša, ktorému to s gamepadom veľmi nejde a chce si s vami zahrať, pokojne ho môžete prevteliť do role lietajúceho robota, ktorý je dokonalou podpornou postavou. Štúdio síce pred vydaním hovorilo o tom, ako chcú sprístupniť hru pre všetky kategórie hráčov, no výsledok nás pozitívne prekvapil a dúfame, že Jack zostane súčasťou Delta tímu natrvalo. Taktiež sme im vďační, že všetky RPG prvky naviazali na Jacka a nepremenili Gears na ďalší RPG looter-shooter.

Kampaň sa teda radí medzi to najlepšie. Pretože okrem toho, že prináša klasický Gears zážitok so skvelým príbehom a svetom, tak autori sa vydali cestou evolúcie, a tá až na zopár maličkostí vyšla takmer dokonale.

Lenže pri kampani to ani zďaleka nekončí. Multiplayer, alebo Versus, ako sa v tomto svete PvP volá, je tu a v lepšej forme, ako kedykoľvek predtým. A to nemyslíme ironicky. Táto časť sa dotýka všetkých herných módov v hre. Autori totiž kompletne prekopali systém streľby. A tým skutočne myslíme kompletne. Každá zbraň má teraz predpovedateľný spätný ráz a prestrelky tak majú jasné pravidlá. Hra sa tak oveľa viac zakladá na schopnostiach aj na oveľa nižšom ako pro- leveli a každý headshot bude radosťou (mimochodom, Gears 5 má asi najlepší zvukový efekt, keď nepriateľovi odstrelíte hlavu).

Čo teda ten Versus? Tradičný. Ale práve vďaka prekopaniu systému streľby kompletne iný. King of the Hill, Team Deathmatch a ďalšie známe módy nechýbajú. Multiplayer sa opäť zameriava na držanie výhodných pozícií na mape a ovládania tzv. Power zbraní a v tomto sa teda nič nezmenilo. V tomto prípade však konštatujeme „chvalabohu“, pretože multiplayer nepotreboval revolúciu, ale iba upraviť a naštylizovať niektoré aspekty. A to sa podarilo.

Úplnou novinkou je mód Escape. Predchádza mu trojica vojakov, ktorá sa dobrovoľne necháva zajať, aby následne položili do hniezda Swarm plynovú bombu a utiekli. Títo vojaci navyše dostali do vienka populárne Ultimate schopnosti. Zároveň je tento mód naviazaný na novú funkciu Map Buildera, ktorý vám umožní postaviť si vlastné mapy pre tento mód a zdieľať ich s komunitou. A čo je lepšie, tým pádom máte zaručený prakticky neobmedzený prísun nového obsahu, pretože každým novým prechodom Escape módu môžete prechádzať novou mapou. A stavanie máp je jednoduchou a intuitívnou záležitosťou, ktorú zvládne hravo každý hráč. 

A práve vďaka prekopanému systému streľby, skvelej variabilite nepriateľov a Map Builderu bude Escape mód tým pravým orechovým pre všetkých, ktorí hľadajú nový obsah.

Horda je taká, akú poznáte. Dočkala sa totiž len malých zmien. Každá postava má po novom Ultimate schopnosť, rovnako ako v Escape móde. V Horde môžete taktiež hrať za Jacka, no roly, ktoré fungovali v Gears 4, boli utlmené. No aj napriek tomu, je tento mód brutálnou skúškou trpezlivosti a šikovnosti, pretože vydržať 50 vĺn stále náročnejších nepriateľov je nie len časovo pohlcujúce, ale aj extrémne náročné. Konečne navyše autori vypočuli svojich fanúšikov a pridali do Hordy možnosť botov v prípade, že sa niekto počas hrania odpojí.

Tváriť sa však, že ide o dokonalú hru by bolo asi trochu naivné. Live servery na multiplayer, Hordu a Escape neboli spustené, preto sme hrali na malej vzorke a dúfame, že vydanie prebehne hladko. Hra taktiež trpí malými technickými problémami, ktoré sa prejavujú preblikávaním textúr pri rýchlom otáčaní sa v prostredí.

A taktiež sa musíme trochu posťažovať na tempo v kampani. To sa týka práve druhého a tretieho „otvoreného“ aktu. Každá misia sa totiž začína a končí v otvorenom svete, a preto je trochu divné, keď prejdete z vysokooktánovej akcie do tichej pasáže, kde vlastne 3 minúty len cestujete na iné miesto. Nehovorím, že je to zlé, akurát je to v tejto sérii nezvyk. A taktiež niektoré misie pôsobia ako klasická prekážka k dosiahnutiu cieľa, ktorá má jemne predĺžiť hernú dobu.

Chcel by som sa poďakovať Raminovi Djawadimu za excelentnú hudbu, ktorú pre piatych Gearsov vytvoril. No hanbiť sa určite nemajú za čo ani vizuálni dizajnéri, pretože sa im podarilo vytvoriť najkrajšie prostredia v histórii série, a to bez debaty. Hlavne človeku, ktorému napadlo zasadiť celú jednu kapitolu do krajiny, kde je úžasný červený piesok. Technicky totiž ide o jednu z najkrajších hier tejto generácie a určite bude pre všetkých hráčov pastvou pre oči.

(P.S.: Ak by som mal teraz doplniť Gears 5 do včerajšieho rebríčka, tak pravdepodobne by skončil na prvom mieste)

Naše hodnotenie

Gears 5 dokázal nemožné. Priniesol totiž malú revolúciu do série, ktorá to trochu potrebovala, a to bez toho, aby narušil základné piliere hrateľnosti a dôvody, prečo ju ľudia milujú. Je natrieskaná obsahom až po vrch nádoby a ponúka všetko, od napínavej kampane, cez skvelé súťaživé až po vynikajúce kooperatívne hranie. Nabudúce si však prosím odpustite koniec, ktorý kladie viac otázok, ako dáva odpovedí.

Klady

  • skvelé zmeny, ktoré nemenia DNA série, no poskytujú niečo svieže
  • audio-vizuál
  • dĺžka kampane, variabilita nepriateľov a prostredí
  • skvelý a emocionálny príbeh
  • množstvo obsahu rozdeleného do štyroch herných módov

Zápory

  • niektoré úlohy v kampani
  • malé výkyvy v tempe hry
  • koniec kampane je doslovný „cliffhanger“

Informácie o hre

Gears 5

Gears 5 2019

Svet Sera sa rúca, vaši nepriatelia sa spájajú. Závislosť ľudstva od technológie sa stala jeho pádom a nepriatelia sa spájajú pri snahe odstrániť všetkých preživších. V úlohe Kait sa vydávate na cestu odhalenia pôvodu Locustu bojovať s vašou jednotkou pre ochranu všetkého, čo zostalo.

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: TPS
  • Výrobca: The Coalition
  • Vydavateľ: Microsoft
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Ivana Macková

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk