Remedy to v posledných rokoch nemalo až tak jednoduché. Napriek tomu, že Quantum Break považujem za jednu z najlepších hier tejto generácie, tento sentiment zjavne nezdieľa až tak veľa ľudí a v očiach mnohých tak bol Control titulom, kde malo fínske štúdio dokázať, že na to stále má. Tentokrát však bez šeku od Microsoftu. Takže otázka je – má ešte na to?
Odpoveď je jednoduchá. Áno, ale s jedným veľkým ALE a niekoľkými malými. Aby som vás však neposlal z recenzie preč po niekoľkých sekundách, tak si to pekne rozoberieme. Povieme si oblasti, v ktorých nový počin od Remedy vyniká, a aj oblasti, v ktorých by mal zabrať.
Federal Bureau of Control je tajuplné miesto, v ktorom sa cielene ocitne Jesse Faden, naša hlavná hrdinka. To, že ide o čudné a mysteriózne miesto, zistíte prakticky okamžite. Z nejakého dôvodu je totiž všetko ľudoprázdne a keď konečne niekoho nájdete, tak iba s odkazom, že máte nájsť riaditeľa. Lenže ten si strelil do hlavy. Zbraňou, ktorá si „vybrala vás“ a stanovila vás za nového riaditeľa tejto organizácie.
Jesse však vie, prečo je tu. Vedie ju tu nielen zvedavosť, ale aj bolestné spomienky z minulosti a nezodpovedané otázky z detstva. A práve toto je miesto, kde vyrieši všetko. Teda, aspoň si to myslí.
Faktom zostáva, že Control je očividne „menšia“ hra ako predchádzajúci počin štúdia. Tým nemyslím obsahom, ale skôr veľkoleposťou. Ťažko sa to opisuje slovami, ale keď si vedľa seba tieto hry postavíte, pochopíte, o čom hovorím. Quantum Break bol veľkolepým titulom s obrovským rozpočtom, navyše ho dopĺňal hraný seriál. Hra rozoberala veľké myšlienky, ktoré ovplyvňujú celé ľudstvo. Oproti tomu je Control oveľa komornejší, bombastické cutscény sú nahradené „samorozprávaním“ hlavnej postavy, je tam oveľa menej postáv, oveľa menej vedľajších príbehov a hlavná príbehová línia sa týka prakticky iba hlavnej postavy.
Je to ako keď si Remedy na prelome tisícročí nemohlo dovoliť hrané cutscény v Max Payne, tak ich nahradilo rozprávaním príbehu v komiksovom štýle. Ak to však považujete za problém, nemusíte.
Práve naopak. Vďaka komornejšiemu štýlu sa vývojári vedia lepšie sústrediť na príbeh samotný. Tým pádom je údernejší a veľmi dobre plynie. Postavy majú zaujímavé pozadie (nemyslím fyzické, ale príbehové) a celá budova Federa Bureau of Control je opradená takým mysticizmom, že môže byť pokojne považovaná za vlastnú postavu, ktorá robí tej hlavnej skvelého sparing partnera.
Navyše, celá hra má takú zvláštnu atmosféru, čo myslím v dobrom. Napríklad fakt, že ste sa stali riaditeľom predtým, ako vás ostatné postavy v hre videli a napriek tomu o tom vedeli, vám dodáva „Big Brother“ sledovací pocit a celé to pôsobí tak, ako keby ste boli na mieste, ktoré má o koliesko menej alebo viac – záleží na uhle pohľadu.
Remedy však zatiaľ nevie dokonale zvládnuť vyváženie otvoreného sveta a dávkovania príbehu. Dejú sa v ňom totiž udalosti, ktoré doslova kričia urgenciou, no na druhej strane tým, že sa titul odohráva v „otvorenom svete,“ tak vám dáva do rúk voľnosť, čo v celkovom kontexte daných udalostí pôsobí celkom čudne.
Áno, čítate správne. Všetky priestory Federal Bureau of Control sú vám postupne dostupné a nájdete v nich metroidvania prvky. To znamená, že prostredie je síce otvorené, no na niektoré miesta sa dostanete iba s určitými schopnosťami a tie získavate počas príbehu alebo za splnenie vedľajších misií. Áno, v hre sú aj vedľajšie misie. Tie sa ale delia na tie zaujímavé a na také, s ktorými po piatich minútach nechcete mať nič dočinenia.
Aj napriek pútavosti príbehu vška hra nestojí iba na ňom. Hrateľnosť je druhým veľkým pilierom kvalitného titulu a ani tu Control nesklamal. Light-RPG prvky, skvelé schopnosti a unikátna zbraň sa výborne dopĺňajú a vďaka nim si môžete dopriať svoj štýl hrania. Je len na vás, pre ktorý sa rozhodnete.
Control má totiž iba jednu jedinú zbraň, ktorá sa volá Service Weapon. Tá sa však dokáže zmeniť na rôzne módy streľby, čiže vlastne nemáte jednu zbraň, ale hneď niekoľko. Celý systém zmeny módu je následne vybalansovaný tým, že zbraň nepoužíva náboje, ale spoločný energický bar, z ktorého čerpajú všetky módy, a taktiež aj vďaka faktu, že v jeden moment môžete mať aktívnu iba dvojicu módov. V každom prípade, zbraň je skutočným „Jack of all trades“ a ako vám poslúži pri boji z diaľky, tak ani zblízka nebudete mať problém narobiť z nepriateľov rešeto.
Zbraň je skvele dopĺňaná schopnosťami, ktorých nie je toľko, ako to bolo v Quantum Break (čo je, mimochodom, škoda), no keďže už nie ste Time Lord, tak si musíte postačiť s týmto. Prakticky môžete takmer hocijaký predmet zdvihnúť a šmariť ho po nepriateľovi, urobiť si bariéru z trosiek alebo oslabeného nepriateľa ovládnuť. Faktom však zostáva, že vo väčšine prípadov budete po nepriateľoch hádzať predmety, keďže v Control platí, že najlepšou obranou je útok.
To ma prináša k jednej veľmi dôležitej poznámke. Najlepšou obranou je útok, no nie proti bossom, ktorí sú kruto nevybalansovaní. Celý systém zdravia hlavnej postavy je totiž postavený na tom, že máte okolo seba veľké množstvo nepriateľov, z ktorých padajú orby, ktorými sa liečite. Preto sa človek počas boja nemusí schovávať ako padavka, ale môže byť agresívny, pretože vie, že najdôležitejšie je zabíjať nepriateľov (ktorí sa, mimochodom, volajú Hiss a sú vlastne ovládnutými ľudskými bytosťami) v solídnom tempe, aby ste liečili všetky rany. V momente príchodu bossov ale príde prudký náraz do steny.
Tým nechcem povedať, že by bossovia nemali byť výzvou. Len hovorím, že celý balans by mal byť jednotný a AK sa vývojári rozhodnú pre súboje s bossmi, tak tí by mali poskytovať unikátny súboj. Ten však nemôže spočívať v tom, že ste schovaní niekde v rohu, z ktorého občas vykukujete a hádžete po bossovi päť minút trosky, aby konečne zdochol. To totiž popiera všetky princípy, ktoré sú vám počas hrania vtĺkané do hlavy – že dôležitý je pohyb a taktický prístup k nepriateľom.
A aby som nezabudol na posledný systém v podobe light-RPG prvkov, okrem vylepšovania postavy v klasickom strome schopností totiž máte k dispozícii aj mody ako pre vašu postavu, tak aj pre vaše zbrane. Tým sa môžete na bojisku ešte viac profilovať, pretože ich bonusy sú celkom výrazné a bez nich sa počas ďalších kapitol len ťažko zaobídete.
Prichádza sekcia, pri ktorej prestanem byť k hre milý. Zišlo by sa jej totiž ešte niekoľko týždňov vývoja a optimalizácie. Odhliadnuc od faktu, že som sa dočkal nepríjemného prekvapenia v podobe bugu, ktorý ma zablokoval v 7. kapitole (hra má 10 kapitol), tak funguje katastrofálne. To platí, pokiaľ ste vlastníkom základného Xbox One (a podľa toho, čo som čítal, aj základnej Playstation 4 a dokonca aj PS4 Pro).
Jedna vec je, že hra je technicky na skvelej úrovni, ale čo z toho, keď počas vypätých chvíľ funguje v 10 FPS? Aktivujete mapu? Dostanete taký framedrop, že si rozmyslíte, či ju aktivujete aj potom. A v momente, keď začnú lietať triesky, tak je niekedy vyslovene nehrateľná. Myslím si, že aspoň tých 30 FPS by malo byť minimom, v ktorom by mala hra fungovať. Ja viem, že Remedy je na svoj engine hrdé, ale takto, prosím, nie.
Výmenou za framedropy však dostanete skvelý vizuál a hlavne deštrukčný model, za ktorý by sa nemusel hanbiť nikto. Hlavne nasvietenie je jedno z najlepších, aké som mal možnosť za posledných niekoľko rokov vidieť, a keď sa presunieme na novú konzolovú generáciu alebo keď Remedy konečne zvládne optimalizáciu, tak to bude skvelé.
Veľmi ma však sklamala hudba. Od Petriho Alanka som po jeho hudobných skvostoch v Alan Wake a Quantum Break čakal skutočne viac. Podobne ako v Quantum Break, aj tu je hudba naviazaná priamo na to, čo robíte. Čiže zdvihnutie a hodenie trosiek sprevádza nejaký konkrétny zvukový efekt a tieto efekty sú dokopy mixované. Výsledkom je ale nevýrazná hudba, pri ktorej som rozmýšľal, či je hra takto komorná naschvál, alebo či je hudba taká tichá. Čo už…
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Control 2019
Svet Sera sa rúca, vaši nepriatelia sa spájajú. Závislosť ľudstva od technológie sa stala jeho pádom a nepriatelia sa spájajú pri snahe odstrániť všetkých, ktorí prežili. V úlohe Kait sa vydávate na cestu odhalenia pôvodu Locustu a bojovať s vašou jednotkou za ochranu všetkého, čo zostalo.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: akčná adventúra
- Výrobca: Remedy
- Vydavateľ: 505 Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad