Problém s malou kapacitou diskov by nemal byť až tak veľký.
V dnešnej dobe je už celkom bežnou záležitosťou, že hry si z diskov odkroja viac ako 100GB, pričom absolútne šialene znie fakt, že Call of Duty: Modern Warfare už takmer dosiahol 200GB. Pre budúcu generáciu konzol to však predstavuje problém, pretože tento počet asi bude narastať a to kvôli textúram vo vyššom rozlíšení.
Druhým veľkým problémom je fakt, že Sony a ani Microsoft si nemôžu dovoliť dať do konzol veľké disky, pretože SSD technológia, ktorú v Playstation 5/Xbox Series X používajú nie je práve najlacnejšia a logicky by to musel zaplatiť zákazník. Ešte väčší problém bude mať Playstation 5, ktorá bude mať oficiálne iba 825GB disk a dá sa predpokladať, že užívateľ bude mať k dispozícii ešte oveľa menej.
Preto sa pozornosť dizajnérov konzoly presunula na efektivitu využívania miesta na disku, pretože iba tento aspekt vedia ovplyvniť. Produktový manažér Xboxu, Jason Ronald priblížil, ako plánuje Microsoft vyriešiť problém malého disku a veľkých hier.
Podľa jeho slov vyvinul Microsoft špeciálnu kompresnú technológiu BCPack, ktorá je určená výlučne pre textúry v hre (tie zaberajú suverénne najviac miesta). Tá podľa vývojára Richarda Geldricha dokáže znížiť veľkosť textúr v dátach hry o viac ako 50%, čo je veľký rozdiel oproti 20-30% zníženiu, ktoré ponúka technológia Kraken v Playstation 5.
Some back of the envelope figures:
— Richard Geldreich (@richgel999) 22. marca 2020
– Kraken: Reduces the size of a complex non-RDO encoded BC7 format texture (say a normal map) by approx. 20-30%.
– BCPack: Approx. 50+% size reduction. Depends on how far MS pushed the tech. Definitely more effective than just Kraken alone.
Navyše, špeciálne vyhradený hardvérový blok na dekompresiu týchto dát zabezpečí, že tento proces nebude výrazne zahlcovať procesor, ktorý tak bude môcť uvoľniť viac zdrojov pre iné aspekty hry.
Druhým aspektom je podľa Ronalda možnosť užívateľských inštalácií hier, ktoré by mali hráčom umožniť nainštalovať si iba tie časti hry, ktoré ich zaujímajú: „Vývojári môžu využiť túto funkciu, kde hráčom umožnia nainštalovať iba tie časti hry, ktoré chcú. Ak ste napríklad anglicky hovoriaci hráč, tak nepotrebujete audio súbory španielčiny a francúzštiny a tým pádom ich nepotrebujete mať nainštalované.“ To isté by sa mohlo vzťahovať aj na celé aspekty hry. Ak vás napríklad nezaujíma kampaň v novom Call of Duty a chcete si na disku ponechať iba multiplayer, tak si jednoducho nainštalujete iba ten.
Posledným aspektom je samotná rýchlosť SSD disku, ktorá sama o sebe znižuje nároky na disk. Vývojári totiž kvôli pomalosti mechanických diskov museli duplikovať niektoré herné súbory kvôli rýchlejšiemu prístupu k týmto súborom, čo taktiež prispelo k umelému zväčšovaniu hier. Napríklad štúdio Insomniac Games prezradilo, že až 10GB súborov v Playstation 4 exkluzivite Marvel’s Spider-Man tvorili duplikáty herných súborov.
Ronald však skonštatoval, že neexistuje všeobecný liek na tento problém: „Nechceme vývojárov obmedzovať vo svetoch, ktoré chcú tvoriť a zároveň ani hráči nechcú sťahovať 300GB hry do svojich diskov.“
Uvidíme teda, ako budú tieto pokusy o zníženie veľkosti hier úspešné. Microsoft každopádne ponúka k svojej Xbox Series X konzole aj možnosť dokúpenia špeciálnej rozširujúcej karty, ktorá vám zväčší kapacitu disku. Navyše, stále je tu možnosť používať externý disk na skladovanie hier, no na to, aby ste Xbox Series X hry mohli hrať ich budete musieť presunúť do interného disku (Xbox One, Xbox 360 a Xbox hry budete môcť hrať aj z externého disku).
Prečítajte si tiež