Dôvod prečo vznikla táto konzola je však jasný.
Microsoft prichádza do novej generácie konzol s celkom novátorským prístupom. Namiesto jednej konzoly prišiel na trh s dvoma, ktoré sú navyše výkonovo rozdielne. Series X ponúka 16GB GDDR6 pamätí a 12TFLOPs grafického výkonu a Series S ponúka 10GB GDDR6 pamätí a 4TFLOPs grafického výkonu. Výsledkom je rozdiel v cene – 499€ vs. 299€.
Hneď po ohlásení Series S sa však mnohí hráči začali pýtať, či Series S nebude „zdržiavať“ novú generáciu konzol a hlavne to, prečo Microsoft ukončil výrobu One X, keď tá ponúka 6TFLOPs grafického výkonu (aj keď po starou architektúrou).
Andrew Goossen, architekt nových konzol na obe tieto otázky odpovedal v rozhovore pre Eurogamer: „Čítal som na internete mnoho otázok typu prečo Microsoft nepokračuje s Xbox One X ako low-end konzolou. My sme však vedeli, že nová generácia je definovaná aspektmi ako Xbox Velocity Architecture a funkciami ako Variable Rate Shading, ray tracing a 4-násobok procesorového výkonu.“
„Chceli sme spraviť novú konzolu s nižšou cenou, no zároveň sme chceli posunúť generáciu vpred bez toho, aby bola táto konzola bottleneck. Počul som, že Series S bude obmedzovať novú generáciu, no osobne to vidím skôr opačne, pretože vďaka atraktívnej cene Series S dostaneme mnoho konzol medzi ľudí a vývojári tak budú vyvíjať hry s pokročilými grafickými funkciami.“
Jedným z dôvodov, prečo Microsoft išiel do lacnejšej verzie konzoly je aj to, že spoločnosť neočakáva, že by sme sa tak skoro dočkali zníženia cien konzol: „Predchádzajúce generácie boli v tomto jednoduchšie, pretože ste spravili niečo, čo bolo pri vydaní veľmi drahé a dali ste tam toľko výkonu, koľko sa dalo a následne ste si len počkali na zníženie výrobných cien komponentov a tým pádom ste znížili cenu konzoly. Lenže toto v novej generácii existovať nebude.“
Ďalším dôvodom, prečo Microsoft nepokračoval v novej generácii s One X a namiesto toho priniesol Series S je paradoxne cena: „Iróniou je, že keď sme sa pozreli na One X, tak sme ho nevedeli dostať na cenovú hladinu na ktorú sme chceli. Takže výrobná cena Series S je nižšia ako pri One X a navyše nám táto konzola umožňuje vyšší grafický výkon vďaka novej RDNA 2 architektúre. A keď si k tomu prirátame funkcie ako Variable Rate Shading a podporu FP16, tak toto nám prinesie až 20% úsporu výkonu a tým sa grafický výkon Series S dostane na úroveň One X.“
One X taktiež nemá SSD disk, čo je taktiež veľkou prednosťou novej generácie konzol: „Quick Resume by na One X nebolo možné pripraviť.“
A čo sa týka nízkej kapacity RAM, tak aj tu nás Goossen upokojuje: „Najväčšími žrútmi pamätí sú rozlíšenie a budget pre textúry a obe tieto aspekty sa na Series S znížia oproti Series X výrazne – 1440p je 44% z 2160p, takže Series S nepotrebuje takú kapacitu pamäte ako Series X.