Keď ide práca do úzadia.
Vývojárske štúdio GSC Game World patrí v súčasnosti k najťažšie skúšaným herným štúdiám na svete a to vďaka Putinovej vojenskej invázii Ukrajiny, ktorá sa začala vo februári 2022 a stále prebieha. Je teda doslova zázrak, že druhý S.T.A.L.K.E.R. vyzerá tak úchvatne, ako vyzerá, čo si môžete skontrolovať na obrázkoch nižšie.
Redakcia Wired vyspovedala niekoľkých členov štúdia na čele s producentkou hry Mariou Grygorovič a vďaka tomu sme sa dozvedeli nie len to, čo sa dialo v štúdiu tesne pred a po začatí invázie, ale aj to, ako vývoj prebieha teraz.
Podľa Grygorovič ešte pred samotnou inváziou tušili, že niečo sa diať bude a preto zabezpečili všetko potrebné, aby boli pripravení na najhoršie. Pretože aj keď štúdio tvorilo hry a ich biznis je teda závislý od predajov hier, tak bezpečnosť vývojárov bola prvoradá. Preto pri správach o hromadení ruských vojsk pri hraniciach navrhlo vedenie štúdia vývojárom presun do Užhorodu s čím súhlasili dve stovky vývojárov a ich rodín. Ďalší sa zas presunuli do Budapešti. Zo štúdia zobrali všetko čo mohli a vydali sa na cestu. Napriek tomu dúfali, že nedôjde k invázii.
„Zdalo sa, že každý sa môže vrátiť späť do Kyjeva, ak nedôjde k eskalácii,“ vysvetľuje Grygorovič. „Tomuto scenáru nebolo súdené naplniť sa. Čoskoro sa začala plnohodnotná vojna.“
V dnešnej dobe je GSC štúdiom na dvoch miestach. Časť ostala v Kyjeve, ktorý v súčasnosti už nie je v priamom ohrození ruskými vojskami a v súčasnosti sa tam nachádza približne 130 zamestnancov a zvyšných 200 sa presunulo do Prahy, ktorá dnes pôsobí ako hlavná pobočka štúdia: „Niektorí ľudia žijúci v Kyjevskej oblasti boli presvedčení, že Budča alebo Irpin budú v prípade akéhokoľvek scenára relatívne bezpečné,“ vysvetľuje Grygorovič. „Je zázrak, že sme ich nakoniec presvedčili, aby odišli, vzhľadom na všetok teror, ktorý sa potom odohral.“
Celkovo sa štúdiu GSC podarilo evakuovať viac ako 500 ľudí a dostať ich do bezpečia, čo však bolo logistickou nočnou morou: „Každú sekundu sme museli byť maximálne sústredení. Emocionálny prepad prišiel oveľa neskôr, keď bola väčšina evakuačného procesu ukončená,“ povedala Grygorovič. „Nebezpečenstvo však bolo reálne – a strach tiež. Atmosféra bola prinajmenšom napätá.“
Paradoxom je, že GSC už dlho zvažovalo otvorenie druhej pobočky štúdia. No členovia GSC si asi nepredstavovali, že k tomu dôjde za takýchto okolností.
A tak vývoj napreduje. Vývoj, ktorý občas počas Zoom hovorov prerušia sirény, alebo ktorých sa nezúčastnia členovia štúdia, pretože musia utiecť. Problémom sú v súčasnosti aj útoky Ruska na infraštruktúru, ktoré spôsobujú výpadky elektriny. Preto je doslova zázrakom, že v roku 2023 by sme sa mali dočkať vydania hry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl: „Snívame o tom, že sa vrátime do našej kancelárie v Kyjeve a budeme pracovať ako predtým,“ povedala Grygorovič. „Každý sa chce vrátiť domov. Ale niektorí ľudia sa v skutočnosti nemajú kam vrátiť. Každý Ukrajinec počas tejto vojny kvôli Rusku niečo stratil.“
„Bola to hra o Černobyle, ktorý sa v skutočnosti nachádza v Kyjevskej oblasti, vytvorená ukrajinským tímom ešte pred vojnou, a po začiatku invázie sa z nej stalo niečo neporovnateľne väčšie,“ povedala Grygorovič. „Teraz je to národný produkt, ktorého cieľom je ukázať, že Ukrajina je nielen výnimočne efektívna a odvážna na bojisku, ale rovnako cenná aj v zmysle kultúrneho dedičstva. Niečo, čo treba ukázať svetu.“
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl príde na PC, Xbox Series X/S a do predplatného Xbox Game Pass.