Nový vývoj.
V prekvapujúcom kroku pred časom vypustil regulačný orgán CMA zo svojich tzv. theories of harm konzolový sektor a tým pádom sa efektívne priklonil na stranu Microsoftu v snahe o akvizíciu Activision Blizzard. Efekt bol okamžitý – cena akcií vydavateľstva vystrelila na rekordnú hranicu a cesta k úspešnému uzavretiu akvizície sa otvorila.
Ako to už však býva, CMA poskytlo dotknutým stranám čas vyjadriť sa k tejto zmene postoja a stalo sa očakávané – zatiaľ čo Microsoft si túto otočku o 180° pochvaľuje, tak Sony ani zďaleka nie je spokojné.
V 6-stranovej reakcii Microsoft napísal: „Microsoft sa od oznámenia fúzie vyjadril jasne: nemá v úmysle odoprieť alebo zhoršiť prístup k hre Call of Duty alebo inému obsahu Activision na PlayStation,“ napísala spoločnosť. „Takáto stratégia by bola v priamom rozpore so záujmami hráčov v Spojenom kráľovstve a na celom svete. Namiesto obmedzovania výberu alebo prístupu má Microsoft v úmysle využiť toto spojenie na to, aby priniesol viac hier väčšiemu počtu ľudí na väčšom počte platforiem a zariadení.“
Sony na druhej strane označilo túto zmenu postoja za iracionálnu, bezpecedentnú a prekvapujúcu. 11-stranový dokument okrem iného obsahuje aj tieto vyjadrenia: „SIE s úctou uvádza, že dodatok neodôvodňuje obrat CMA v súvislosti s teóriou poškodenia konzol,“ napísala spoločnosť.
Spoločnosť Sony tvrdila, že model, ktorý CMA použil, bol zaujatý smerom k zisteniu, že spoločnosť Microsoft nemala žiadnu motiváciu zadržiavať hry Activision z PlayStation, a „bez rozumného dôvodu“ ignoruje analýzu iných dôkazov v predbežných zisteniach týkajúcich sa motivácie spoločnosti Microsoft. Zástupcovia SIE dodali, že diskusia v dodatku o tom, či by Microsoft zadržiaval hry, je „založená skôr na čistých špekuláciách než na dôkazoch“.
Medzi tieto dôkazy podľa SIE patrí aj fakt, že Microsoft spravil Bethesda hry Starfield a Redfall Xbox exkluzivitami. Microsoft však poukazuje na Minecraft ako na príklad svojho prístupu k sérii Call of Duty po dokončení akvizície.
„Aby sa dospelo k spoľahlivému rozhodnutiu, mal by CMA znovu preskúmať svoju analýzu stimulov spoločnosti Microsoft a čiastočného vylúčenia z trhu a opraviť chyby zistené v tomto dokumente,“ uvádza sa v závere odpovede spoločnosti PlayStation a Sony tak bude dúfať, že CMA sa vráti k svojej pôvodnej pozícii.
Jediným trhom pri ktorom má CMA ešte v súčasnosti obavy je tak trh herného streamovania, kde však Microsoft do dnešného dňa podpísal tri kontrakty (Nvidia, Boosteroid a Ubitus), ktorý garantuje prístup k XGS, Bethesda a Activision hrám po dobu 10 rokov. Microsoft by však mala pomôcť aj analýza Joosta Rietvelda, profesora Strategy and Entrepreneurship na University College London’s School of Management, ktorej výsledkom je konštatovanie, že herné streamovanie sa nedá považovať za samostatný trh, ako to naznačovala analýza CMA.
„Ochota spotrebiteľov platiť za samostatné cloudové herné služby je zjavne nízka, čo je zrejme najsilnejším dôkazom toho, že cloudové hry by sa nemali považovať za samostatný trh. Cloudové streamovanie je potenciálne sľubný spôsob distribúcie, ktorý budú s veľkou pravdepodobnosťou aj naďalej v rôznej miere využívať a spoliehať sa naň rôzne spoločnosti s rôznymi ponukami zameranými na rôznorodý súbor zákazníkov, ktorými môžu byť koncoví používatelia aj zákazníci z radov podnikov. Je vhodné, aby ju CMA – a ďalšie agentúry – takto vnímali.“