- Dostupné informácie o novej generácii Xbox konzol naznačujú, že nepôjde o štandardnú konzolu, ale o PC hybrid
- Ten by mohol otvoriť dvere Xbox hráčom ku hrám, ktoré na Xboxe dostupné nie sú
Xbox sa v poslednom roku zmenil na nepoznanie. Či už Xbox musel, alebo išlo iba o jednoduché navýšenie tržieb, výrobca konzol Xbox efektívne opustil tvorbu exkluzívneho obsahu pre svoje konzoly. Niektorí to vidia ako pokračovanie cesty, nakoľko Xbox už niekoľko rokov dozadu začal svoje hry prinášať na PC. No predsa len…vidieť Forzu Horizon 5 na PlayStation 5 je pohľad, ktorý sme určite nečakali. No ako sa hovorí, keď je džin von z fľaše, tak už ho naspäť nedáš. A je zrejmé, že Xbox už krok späť nespraví.
Tomuto sa však logicky musí prispôsobiť Xbox konzolový ekosystém. Teda jeho zvyšky. Myšlienka na vydanie „iba ďalšej generácie konzol“ proste nedáva žiaden zmysel. Zariadenie s uzavretým ekosystémom, kde konštantne klesá populácia majiteľov je receptom na katastrofu. Už som to spomínal v inom komentári – čím menej hráčov, tým menej dôvodov na vytváranie Xbox portov – čím menej Xbox portov tým menej hráčov. Manažment Xboxu teda musí nájsť model, ktorý bude fungovať. A ktorý nebude až tak závislý od počtu predaných zariadení. A zdá sa, že takýto model našli. Aspoň v teoretickej rovine.
Čo hovoria špekulácie?
Nápadom Xboxu podľa dostupných informácií je efektívne vytvoriť z nových Xbox konzol PC hybridy. Predstavte si to ako Xbox verziu Steam Machines, kde by bol teoreticky fixný hardvér určený pre „tuto“ generáciu. Ten by umožnil Xboxu nie len vyrábať zariadenia sám, ale teoreticky aj poskytnúť čipy pre výrobcov tretích strán (ASUS, MSI, Gigabyte…) a umožniť im vyrábať Xbox konzoly. Ešte väčšie zmeny sa však majú udiať vo vnútri.
Xbox totiž podľa zdrojov Windows Central opúšťa vývojárske prostredie ERA a namiesto toho budú na nových Xbox konzolách fungovať hry postavené na Win32. Čiže efektívne pôjde o PC na ktorom by mal fungovať Xbox vo forme Steam Big Picture módu. Čisto teoreticky sa tak Microsoft pokúsi prepojiť Xbox a PC ekosystémy do jedného celku a poskytne na jednej strane jednoduchosť používania a cenovú prijateľnosť konzol a otvorenosť PC sveta z hľadiska softvéru.
Xbox by týmto krokom zabil niekoľko múch jednou ranou. Na jednej strane by sa nemusel obávať, že nízky počet predaných konzol by mohol ohroziť vytváranie Xbox portov, pretože Xbox porty budú vlastne PC verzie hier, ktoré budú len jemne upravené na fixný hardvér Xbox „konzol.“ Prinajhoršom teda bude nutné len to, aby vývojári pridali hru do Xbox obchodu, ktorý by tým pádom mohol byť zdieľaný naprieč PC a konzolami.
Toto je samozrejme ideálny scenár, ktorý vychádza z dostupných informácií. No je celkom jasné, že práve týmto smerom kráča Microsoft. Naznačujú to nie len spomínané dostupné informácie, ale aj čoraz väčší dôraz na Xbox Play Anywhere iniciatívu, ktorá dáva hráčom vrámci jednej kúpy prístup k Xbox a aj PC verzii hry.
Niekoľko zásadných otázok
Takýto prístup je však otvorením Pandorinej skrinky. Vytvára totiž niekoľko otázok na ktoré zatiaľ nemáme odpovede. Tou prvou je podpora iných obchodov. Šéf Xboxu Phil Spencer už niekoľkokrát naznačil možnosť, že budúcnosti by mohol Xbox podporovať obchody tretích strán ako Epic Games Store. A ak bude nová Xbox konzola PC hybridom, tak neexistuje praktický dôvod, prečo by to fungovať nemohlo. Čo však Steam? Mal by Microsoft záujem pustiť si na Xbox Steam?
A ak áno, ako by fungoval model predaja hardvéru? V súčasnosti sú totiž konzoly často dotované, pretože uzamykajú hráčov do jedného obchodu a ekosystému. Čiže Sony vám predá PlayStation 5 napriek tomu, že na konzole nezarobí takmer nič, alebo dokonca stráca peniaze, no z každej predanej hry si berie 30% a účtuje tiež za prístup k multiplayeru. Ak by však Xbox pustil iné obchody na nové Xbox konzoly, tak by asi sotva bol ochotný dotovať hardvér, keď nemá zaručený spôsob, že na softvéri získa peniaze späť. Čo znamená teoreticky vyššie ceny konzol.
Ďalšia otázka sa týka plateného multiplayeru. Má vôbec Xbox právo účtovať za prístup k multiplayeru, ak ich nová konzola bude efektívne PC hybridom a na PC multiplayer v Xbox hrách platený nie je? Microsoft by sa v tomto prípade musel vzdať peňazí, ktoré momentálne hráčom účtuje za Xbox Game Pass Core.
A čo Sony?
Transformácia Xboxu do podoby PC hybridu by však nepochybne priniesla svoje pozitíva. Už by sme nemuseli riešiť udalosti ako Black Myth: Wukong, ktorý z nejakého dodnes neznámeho dôvodu nie je na Xbox konzolách. A bizarne by stratili svoju moc časové exkluzivity PlayStation ako remake Silent Hill 2. Ten totiž vyšiel v deň vydania aj na PC a tým pádom by sa efektívne dostal aj na tieto Xbox konzoly.
Posledným dielikom skladačky sú však first-party hry PlayStation. Je toto totiž spôsob, ako by sa majitelia Xbox konzol dostali k first-party PlayStation hrám? Cez PC porty? Možno to znie bizarne, no takáto možnosť naozaj existuje.
Otázne je, ako by sa k tomu postavilo Sony. Malo by Sony vôbec možnosť donútiť Valve (ak Xbox konzoly budú mať možnosť rozbehnúť Steam) zabrániť prístupu týchto Xbox konzol k PlayStation PC portom? Bolo by Valve vôbec ochotné na takéto obmedzenia pristúpiť kvôli nebezpečnému precedensu? Riešilo by to Sony vôbec? Alebo by sa uspokojili s dodatočnými tržbami?
Každopádne, odhliadnuc od všetkých nejasností a otázok, ktoré by tento model priniesol je to celkom zaujímavý krok. Krok ku ktorému bol Xbox efektívne dotlačený kvôli neschopnosti zabezpečiť rast konzol. Viem si totiž predstaviť, že pri súčasných cenách PC komponentov, hlavne grafických kariet, by „PC Xbox konzola,“ ktorá rozbehne aj PC hry, bola zaujímavým produktom aj pre určitú skupinu PC hráčov.
Všetko však závisí od exekúcie plánu. A to je oblasť s ktorou má Xbox tradične ten najväčší problém. Nové Xbox konzoly údajne dorazia v roku 2027 v podobe handheldu a domácej konzoly. Je teda pomaly ale isto načase, aby Xbox začal odhaľovať, ako si predstavuje Xbox ekosystém v budúcnosti.