Z hľadiska marketingových pojmov je veľmi obľúbený výraz „user experience“. Voľne preložené ako používateľský zážitok, pojem definuje celkový pocit z používania produktu. Pokiaľ by sme mali „user experience“ aplikovať na titul Journey, môžeme hovoriť o prototype dokonalosti.
Journey je neskutočný, emotívny herný zážitok. Titul, ktorý opäť raz potvrdzuje, že hry môžeme považovať za umenie. Z hľadiska recenzovania je však Journey pomerne tvrdý oriešok. Čo sa dá napísať o hre, kde príbeh poletuje v rovine poézie, dialógy pochádzajú z doby nemých filmov a celé ovládanie sa obmedzuje na dve tlačidlá?
Vieme si reálne predstaviť, že posledná veta by vás mohla odradiť. O to šokujúcejší je pohľad na finálne hodnotenie. 10/10 podľa niektorých hráčov znamená dokonalú alebo revolučnú hru. Hoci sme v minulosti absolútnym hodnotením ocenili hry, ktoré boli „iba“ remeselne výborné, Journey v určitom slova zmysle považujeme za dokonalú aj revolučnú. Dokonalú z hľadiska atmosféry a revolučnú z dôvodu, že stavebné kamene, spomenuté v poslednej vete predchádzajúceho odseku, môžu reálne priniesť ovocie s absolútnym hodnotením.
Používateľ menom „yablko“, ktorého môžete poznať z Twitteru, krásne zadefinoval Journey – je to hra, ktorá nepotrebuje slová. Journey však nepotrebuje toho oveľa viac. Nepotrebuje stavať na klasických herných mechanizmoch – napr. v hre sa nedá umrieť. Taktiež nepotrebuje žiadne zložité menu, ukazovatele a ani ďalšie prvky používateľského rozhrania. Journey nepotrebuje nič. Journey potrebuje iba atmosféru, ktorá je výsledkom audiovizuálneho spracovania a niečoho čarovného, čo sa autorom podarilo do hry zakomponovať. Ako sa im to však podarilo, je pre nás veľkou neznámou.
Niežeby to bolo potrebné. Pre hráča je dôležitá hrateľnosť, resp. celkový „user experience“ a v tomto smere nás Journey ohúril. Nepamätáme sa totižto, kedy sme naposledy mali pomerne intenzívne zimomriavky na tele počas hrania. Journey je v tomto smere pomerne prefíkaná hra – úvod vyzerá na prvý pohľad fádne. Hlavný hrdina, nekonečná púšť okolo a iba hráčova zvedavosť začne postupne odkrývať cieľ hry. Samotná hrateľnosť je vďaka dvojici tlačidiel veľmi jednoduchá, v niektorých prípadoch však plne pochopíte herné mechanizmy až približne v polovici hry.
Journey stále niečím prekvapuje a práve v spoznávaní hry spočíva jej krása. Žiadne tutoriály, ktoré by vás vodili za ručičku v hre nečakajte, taktiež sa ale nemusíte báť, že by ste sa v Journey stratili alebo nevedeli, čo robiť ďalej. Celkový pocit z poznávania herného sveta je svojím spôsobom odmena sama o sebe, a keď sa náhodou vedľa vás objaví rovnaká postavička – áno, je to iný hráč, ktorý sa pridal k vašej hre. Na komunikáciu s ním však zabudnite a jeho identitu taktiež spoznáte až po skončení hry v záverečných titulkoch. Tie sa mimochodom objavia po cca 2 hodinách krásnej hernej poézie, čiže Journey bez problémov odohráte na jeden nádych. V tejto súvislosti odporúčame zhasnúť svetlo, nasadiť slúchadlá a frajerku (a ďalšie potenciálne okolité rušivé elementy) poslať na nákupy.
V prípade Journey je pomerne veľký problém napísať niečo o samotnej hre – popisy typu „hlavný hrdina behá po púšti a dokáže skákať, hra je teda trošku plošinovka“ sú nezaujímavé. Sú irelevantné. Hrateľnosť je v tomto prípade súčasťou atmosféry, nie jej nosným prvkom. Journey je predovšetkým o atmosfére. Atmosfére, ktorú nedokáže oceniť každý hráč. Pre niekoho môže byť Journey stereotypnou hrou, pre nás to bola jazda na horskej dráhe v nezvyklom hernom spracovaní. Pokiaľ však dokážete oceniť atmosféru, pokiaľ dokážete Journey pochopiť, a hlavne precítiť, budete nadšení a pochopíte absolútne hodnotenie. V určitom slova zmysle je Journey exkluzivita, ktorú PS3-ke môžu úprimne závidieť všetky ostatné platformy, vrátane škatuľových AAA hier (Journey si môžete zakúpiť iba digitálne, cez PSN). Takýto „user experience“ nenájdete totižto nikde inde…
|
atmosféra atmosféra atmosféra |
|
nemusí osloviť každého |
100% | |
ŽÁNER | herná poézia |
VÝROBCA | Thatgamecompany |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
|