Tak ako každý rok, Activision dnes vypustil Krakena s menom Black Ops 2 a herné portály na celom svete sa rozžiarili novinkami o ďaľšom pokračovaní série Call of Duty. Ak počítame aj všetky mobilné verzie série, toto bude už 20. diel série. Čo teda uvidíme v tejto hre? O čo vlastne pôjde? Budú tam zombíci? Na (asi) všetko máme odpoveď.
Hru Call of Duty: Black Ops 2 vyvíja štúdio Treyarch, ktoré už niekoľko rokov vytvára Call of Duty hry na striedačku so štúdiom Infinity Ward. Ide o priame pokračovanie Black Ops z roku 2010. Nedávno pre vybraných redaktorov Treyarch prezentovala jednu misiu z hry. Následujúce poznatky o hre sú z popisu tohto dema alebo z rozhovorov s vývojármi.
Príbeh
Podobne ako prvý Black Ops, aj táto hra sa bude odohrávať naprieč desaťročiami. Príbeh začína koncom 80-tych rokov v strednej Amerike. Budete hrať za Alexa Masona, protagonistu prvej Black Ops, ktorý bude postupne rozuzlovať pôvod a príbeh Raula Menendeza (antagonistu v prvej hre). Postupne sa príbeh prenesie do roku 2025. Rozprávačom deja bude zrejme Frank Woods (taktiež z prvej hry) a budete hrať aj za Davida Masona (syna Alexa). V budúcnosti vypukne nová Studená vojna medzi Čínou a Amerikou. Čínska burza totiž podľahla hackerskému útoku, a preto pozastavila export cenných nerastných surovín. Silným ťahúňom deja bude aj problematika robotizovanej vojenskej techniky a bezpečnostnostnej katastrofy, ktorá by mohla vzniknúť, ak by hackeri ovládli techniku americkej armády. Raul Menendez totiž v roku 2025 hackne americkú vojenskú techniku a zaútočí na Los Angeles. Takže v rýchlosti:
- Ide o priame pokračovanie Black Ops 1
- Hra sa bude odohrávať v rokoch 1980-2025
- Dozvieme sa, čo sa stalo po skončeni/na konci Black Ops
- Frank Woods z jednotky prežil!
- Mnohé misie v 80-tych rokoch sa budú odohrávať v strednej Amerike
- V roku 2025 prebieha studená vojna medzi Čínou a Amerikou (kvôli nerastným surovinám)
- Bojisko bude aj v Los Angeles (tech demo misia sa odohrávala práve tam)
- V hre sa objaví minimálne jedna dominantná ženská vojačka – pilotka Anderson
- USA má prezidentku, ktorá sa podobá na mladú Hillary Clintonovú (žeby potomok?)
- SPOILER ALERT! Režisér hry priznal, že Viktor Reznov z jednotky možno naozaj bol na bojisku spolu s Alexom Masonom
Príbeh je realistický, kedže Čína údajne NAOZAJ vlastní 95% cenných nerastných surovín sveta. Z nich sa dnes vyrábajú diely do mobilov, baterky do hybridných a elektických áut, turbíny a iné dôležité predmety pre život v modernom svete. Ak by sme to mali prirovnať k rope, Irán napríklad vlastní iba 10% ropy na svete.
Počas prezentácie hry viceprezident štúdia Treyarch Mark Lamia ukazoval klip Obamu, v ktorom hovorí o dôležitosti férového obchodu s cennými surovinami:
{embed_video }
V prezentácii sa objavili aj ďaľšie klipy z dnešných médií, ktoré hovoria o blížiacej sa hrozbe z Číny (pozn. aut.: Neviem ako vy, ale ja sa začínam trochu báť.)
Hrateľnosť
Hrateľnosť v tejto hre bude veľmi rôznorodá, kedže sa dej bude odohrávať v rozmedzí vyše 40-tich rokov:
- Budeme môcť ovládať lietajúce dróny pripomínajúce verejne dostupný A.R. Drone Parrot. Až na to, že tieto budú po zuby ozbrojené. Activision si dokonca najal videoblogera FPSRussia na teasovanie tejto mašinky:
{embed_video }
- Budete môcť jazdiť na koňoch
- V deme bolo ukázané futuristické delo proti lietajúcim drónom
- Zalietame si vo futuristickom VTOL (kombinácia stíhačky a helikoptéry). Ovládanie bude jednoduché a bude pripomínať lietanie s helikopterou Hind z prvého Black Ops
- Zajazdíme si aj v chodiacom tanku C.L.A.W. (Cognitive Land Assault Weapon), ktorý troška pripomína tanky z Battlefield 2142 alebo tohto robotického mazlíčka
- Hráči budú môcť robiť v hre rozhodnutia, ktoré budú mať dopad na príbeh hry. Ak sa vám nepodarí splniť niektoré misie (napr. v nižšie popísanom Strike Force móde), bude to mať dopad na rozuzlenie a možno aj koniec hry
- V hre budú aj menšie rozhodnutia. Napríklad dostanete na výber medzi podporou jednotky so sniperkou alebo pôjdete rovno do boja. Toto sa v Call of Duty hrách doteraz často neobjavovalo
- Laserovou sniperkou budete môcť vidieť a strielať cez steny (podľa existujúcich vojenských prototypov)
Strike Force mód
V Black Ops pribudne nový mód Strike Force, ktorý bude pripomínať kombináciu Spec Ops z Modern Warfare (alebo Horde mód z Halo) a otvoreného sveta ala Battlefield 3. Hráči budú môcť hrať za vojakov, lietajúce dróny, chodiace tanky alebo dokonca ako taktický Commanderi, ktorí budú podporovať vojakov z nadhľadu. Budete môcť dávať príkazy svojej jednotke z pohľadu vojaka (ako v Ghost Recon) alebo na diaľku (na štýl Starcraftu). Teda ide o kópiu klasického Battlefield 2 Commander módu. Počas jednej misie budete môcť prepínať medzi všetkými možnými zariadeniami a vojakmi.
Strike Force mód misie budú súčasťou hlavnej singleplayer kampane a NEBUDÚ obsahovať multiplayer komponent (vývojári tvrdia, že možno v budúcnosti). Počas kampane sa budete môcť rozhodnúť, ktoré misie spravíte. Kampaň a príbeh sa bude hýbať dopredu po každej skončenej misii (budú de facto súčasťou príbehu hry), takže ak si budete chcieť zahrať všetky Strike Force misie, budete musieť prejsť hru opakovane.
Strike Force mód je zaujímavý tým, že nejde o klasický single-player level z Call of Duty série. Pripomína skôr taktické strielačky (spomínaný Ghost Recon alebo Rainbow Six) s otvoreným svetom multiplayeru (vrátane rôznych cieľov na úspešné ukončenie misie).
Zombies mód
Ako je tomu už zvykom pri Call od Duty od Treyarchu, vracia sa Zombie mód. Údajne kompletne prepracovali modely zombíkov a zapracovali ich do “multiplayer enginu” hry. “Snaď si dokáže predstaviť, čo môžme spraviť so zombíkmi, keď sú v multiplayer engine,” povedal viceprezident štúdia Treyarch. “Pridali sme viac zombíkov, viac módov. Proste viac.” Takže tak.
Grafika
Tím z Treyarchu kompletne prepracoval svetelný engine hry, aby umožňoval komplexné tiene naskladané na seba (tzv. Reveal efekt na tónovanie tieňov). Systém už teraz replikuje HDR (high dynamic range) efekty. Pred samotným vývojom si umelci na projekte prerobili pracovné nástroje a programy, aby vedeli produkovať viac kvalitného obsahu a rýchlejšie.
Online režisér Dan Bunting priznal, že sa snažia priblížiť kvalite grafiky na PC aj na konzolách. A to pri 60 FPS. Zahraniční herní redaktori tvrdia, že multiplayer na konzolách vyzerá veľmi solídne po grafickej stránke. No, uvidíme…
- Na snímanie pohybov je používaná technológia “full-performance capture”, čo znamená, že pre animácie je snímané celé telo herca. Ten reálne hra scénu, v ktorej sa jeho postava bude v hre nachádzať
- Animácie koňov snímali priamo v štúdiu (doviedli si tam živé kone)
Multiplayer
Hlavný režisér multiplayeru David Vonderhart tvrdí, že kompletne prerábajú multiplayer systém. Hneď na začiatku vývoja zrušili create-a-class (vytvor si vojaka), killstreaks a mnohé iné funkcie. Je možné, že sa niektoré tieto veci vrátia, ale “nepovažujú žiadnu kravu (funkciu) za posvätnú”.
Multiplayer mapy budú iba v roku 2025. Nebudú žiadne mapy v 80-tych rokoch (pozn. autora: I keď je dosť možné, že sa neskôr objavia ako DLC). V tech deme pre tlač boli ukázané 2 mapy:
- Mapa “Socobra” v mestečku v Yemene, ktorá pripomína DLC mapu Piazza z Modern Warfare 3. Domčeky na mape sú vyrobené prevažne z hliny a v každom je kopa ventilátorov na chladenie. Uprostred dedinky je veľký strom s bohatou korunou listov. Počas dema vývojari hovorili, že prerobený svetelný engine umožňuje prekrásne renderovanie viacerých tieňov listov cez seba (nemožné v minulosti). V pozadí bolo počuť vlny mora a čajky
- Mapa “Aftermath” v zničenom Los Angeles. Odohráva sa na ulici (Figueroa), kde sa každoročne koná herná konferencia E3. Mapa je veľmi komplikovaná, keďže obsahuje rôzne obchodíky, chodby, schodiská a dokonca aj polospadnutú budovu (podobne ako v single-player misii v Modern Warfare 3)
Tím projektu
Na hre momentálne pracuje okolo 300 ľudí, pričom okolo 50 z nich sú externí testeri alebo podporní vývojári. Na hre sa okrem toho podieľajú:
David Goyer – scenárista Nolanovských Batmanov (Dark Knight, Batman Begins, Dark Knight Rises), ktorý aktívne pracoval na príbehu Black Ops 1. Na väčšine dejových zvratov pracoval spoločne s hlavným režisérom hry Dave Anthonym
Peter Singer – Peter je riaditeľom “21st Century Defense Initiative” a autorom knihy “Wired for War: Robotics Revolution and Conflict in the 21st Century”. Radí priamo americkej vláde v oblasti obrany v budúcnosti. Pre Black Ops 2 je hlavným konzultantom pre futuristické obranné/vojenské technológie
Oliver North – bývalý dôstojník v americkom USMC (mariňák), ktorý predával Iránčanom zbrane počas 80-tych rokov za prepustenie rukojemníkov (tzv. škandál Iran-Contra). Mnohí ho považujú za vojnového zločincu, pričom on tvrdí, že všetko vykonal pod príkazmi nadriadených (vrátane prezidenta Reagana). Podieľa sa na hre ako konzultant a objavil sa aj v reklamnom dokumente k hre (viď „Reklama a PR“ nižšie).
James C Burns – herec, ktorý hral postavu Franka Woodsa, sa vracia v tejto hre.
Kiefer Sutherland – známy herec zo seriálu 24, ktorý sa objavil v minulých hrách od Treyarchu. Jeden z redaktorov na tech deme údajne započul jeho hlas počas Strike Force módu
Reklama a PR
Spoločne s dnešným debut trailerom Activision vypustila aj minidokumentárny film, v ktorom Peter Singer a Oliver North rozoberajú budúcnosť zbraní, robotizovaných vojakov a riziko hacknutia americkej vojenskej obrany. Celkovo má dokument 6 častí, pričom posledná z nich zhŕňa prvých päť:
{embed_video http://www.youtube.com/watch?&v=frWTXI8_Nnk}
Prvých 5 častí si môžete pozrieť tu:
- Kapitola 1 – Kam sme sa dostali
- Kapitola 2 – Nie je to scifi
- Kapitola 3 – Oops moment
- Kapitola 4 – Ak nepriateľ ukradne kľúče
- Kapitola 5 – Black Ops
Nezabudnite si v dokumente všimnúť zobrazenie človeka v maske Guya Fawkes. Žeby budú Anonymous nepriatelia v Black Ops 2??
Debut Trailer
Pre tých, ktorí ešte nevideli samotný debut trailer, môžete si ho pozrieť rovno tu:
{embed_video }
A na záver galéria
Hra výjde 13. novembra 2012 na Xbox 360, PS3 a PC. Verziu pre Wii (alebo Wii U) nemôžu “ani potvrdiť, ani vyvrátiť”.
Tak čo? Už sa tešíte? Viete o niečom, čo sme tu nespomenuli??