Ako vytrvalý fanúšik pretekov od Codemasters to mám v poslednej dobe dosť ťažké, keďže samotná Dirt séria sa vydáva štýlom, ktorý mi absolútne nevyhovuje, ale o tom potom. Jednoznačným faktom však zostáva, že rely podujatia boli (v tejto sérii od pridania prídavku Dirt k názvu Colin McRae) čím ďalej, tým viac potlačované. Po vypadnutí mena Colina McRaea sa promo aktivitám v tejto sérii začal venovať (v Amerike populárny, no v súťaži rely tragický) Ken Block, čo je akýmsi synonymom zmeny pojatia celej série. A či sa vám to páči, alebo nie, nový Dirt Showdown už žáner svojich predchodcov zanechal úplne, čo je vzhľadom na pochybnú kvalitu WRC série od Milestone trocha smutná správa pre fanúšikov jazdenia proti chronometru.
To, že Dirt Showdown je od Codemasters, sprevádzajú dva poznávacie znaky. Tým prvým je charakteristické menu, ktoré rozdeľuje komunitu na dva tábory – tých, ktorí ho nenávidia a tých, ktorí ho akceptujú. Tým druhým je, samozrejme, jazdný model, ktorý v sebe kombinuje prístupnosť arkády, no fyzikálne zákony mu nie sú cudzie, aj keď o tomto fakte budeme polemizovať nižšie.
Kariéra, kariéra, kariéra…..
…bez príbehu, teda nič nové. Kariéra proste spočíva v štyroch úrovniach a za každou úrovňou sa skrýva 17 pretekov, ktoré vyvrcholia práve tým sedemnástym v poradí. Žiadne levelovanie, ktoré poznáte z predchodcov, vozidlá získavate občasne za víťazstvá a okrem toho si za každé kvalitné umiestnenie aj istú sumu peňazí, za ktoré si získané vozidlá odomykáte alebo vylepšujete. Dôležitým faktom je to, že autori po vás nevyžadujú víťazstvá. Možno si poviete, že je to hlúposť , no vzhľadom na niektoré módy, ktoré si taktiež rozoberieme neskôr, to akceptujem a dokonca chválim. No umiestnenie na stupni víťazov sa už vyžaduje, pretože ďalšie preteky v šampionáte si odomknete iba takto. Preteky prebiehajú buď prostredníctvom jedného preteku, alebo taký minišampionát , v ktorom rozhoduje počet bodov za umiestnenie.
Veľké, no aj malé množstvo zároveň
Herných módov je obrovské kvantum, hlavne keď sa pozriete na šampionát, no zdanie klame, keďže veľa módov je iba variáciou toho predchádzajúceho. Napríklad také okruhové preteky, tu nazvané Race-off. Prakticky tým istým módom je Eliminator, iba s tou výnimkou, že jeho princíp spočíva v postupnom (po 15-sekundových intervaloch) vypadávaní posledných účastníkov preteku. Ďalšou variáciou je mód Domination, ktorý spočíva v získavaní najlepšieho času v jednotlivých sektoroch, začo dostáva hráč bodovú sumu a jazdec s najvyšším počtom bodov vyhráva. Prípady, o ktorých som rozprával vyššie (nemusíte vyhrať preteky) uvítate pri demolačnom derby, ktoré je asi najotravnejšou disciplínou v celej hre. Niežeby bol mód zle spracovaný, ale sústavný pocit, že tento mód je jednoducho o náhode, vás bude sprevádzať celou hrou, čo u mňa vyvrcholilo do obrovskej frustrácie a v absolútnu nechuť pokračovať v hre, keď som na obrazovke uvidel názov módu. Ale asi by bolo vhodné pre objasnenie uviesť príklad. Demolačné derby prebieha na body, kde za každý úder do súpera dostávate určitú sumu bodov.
Za zničenie súperovho auta, je, samozrejme, tá suma bodov najväčšia. A teraz si predstavte situáciu, že si to v aréne pekne rozbiehate, máte v očiach zameranú svoju budúcu obeť, ktorá jazdí na pojazdnom vraku. Aktivujete boost, ktorý je novinkou v tejto sérii a… prááásk… lenže na vaše konto putuje iba 250 bodov za náraz a o sekundu neskôr príde iný oponent a za dokončenie vašej roboty získa 2000 bodov. Podobne je na tom 8 ball mód, ktorý je klasickým okruhovým pretekom, no trať sa v niekoľkých miestach križuje, čo vytvára hromadné vrakoviská. Takéto preteky vyzerajú tak, že si v pokoji jazdíte, no pri každom prechode na mieste kríženia trate sa modlíte, aby ste sa s niekým nezrazili. Keď sa tak stane, tak preklínate všetko naokolo vzhľadom na to, že tento mód neponúka možnosť flashbacku, a tak ďalšou možnosťou je reštart. Možno to niekomu príde ako zaujímavé a adrenalínové, no osobne nemám záujem hrať hry, ktoré vo mne vyvolávajú frustráciu. Vrcholom frustrácie je potom mód, v ktorom ste lovenou zverou a za úlohu máte vydržať v aréne čo najdlhšie… a tak len krúžite a krúžite, lebo v momente, kedy zastavíte, tak môžete vyvesiť bielu vlajku.
Závan Dirtu…
No aby sme sa iba nezrážali, tak autori prakticky skopírovali mód gymkhana z Dirt 3, tentoraz do dvoch foriem. Prvou je tzv. Head 2 Head event, kde máte na krátkej trati v dvoch kolách splniť sériu gymkhana úloh. Druhým je malá aréna, kde máte robiť prakticky to isté s tým rozdielom, že máte voľnú ruku počas jazdy (rozumej: nikto vám nehovorí , čo splniť skôr) a máte na to určitý čas, počas ktorého musíte nazbierať čo najviac bodov. Keď vás omrzí kariéra, tak je pre vás pripravený Joyride, ktorý je prakticky taký istý ako vyššie spomínaný, s rozdielom, že žiaden časový limit vás nečaká, a tak ide o taký pohodový challenge mód.
Málo obsahu…
Ako som spomínal, módov je pri prvom pohľade veľa, no ako sme si objasnili, je ich zároveň aj málo. No ešte menej je tratí. Jazdiť počas kariéry asi päťkrát po tej istej trati, a potom ešte aspoň trikrát iba prevrátene, nie je nič pre mňa a na tomto obsahu podľa mňa Dirt Showdown pohorel. No aspoň trocha je to vynahradené ich rozmanitosťou, takže si zajazdíte na suchu, snehu aj daždi. Rovnako ani počet áut nie je nejako oslňujúci, no ešte viac zamrzí, že na rozdiel od predchádzajúcich dielov ani nie sú všetky licencované. Prakticky, licencované sú iba autá na gymkhana módy, ostatné sú iba vraky, ktoré vyzerajú, že boli práve vytiahnuté z vrakoviska. Nemám to autorom za zlé, lebo keď sa zrážam, tak mi je prakticky jedno v čom sedím, hlavné je, aby sa mi dostalo variability, čo sa vlastností vozidiel týka. Tam je to v poriadku, takže ak si nepotrpíte na licenciu vozidiel v hrách, tak nebudete mať problém. Každé auto si za zarobené peniaze môžete vylepšiť v troch základných oblastiach.
Sklamanie na niekoľko spôsobov
Sklamaním je však niekoľko faktov. Tým prvým je absolútna absencia manuálnej prevodovky, čo síce na jednej strane chápem, pretože starať sa v demolačnom derby o radenie správneho prevodu by bolo trocha od veci, no v klasických pretekoch by sa nestalo nič, keby tam tá možnosť bola. Rovnako aj absolútna absencia ukazovateľa rýchlosti a otáčok je niečo, na čo sa zabudlo a chýba to tam. Ďalej si voľno vzal aj pohľad z kokpitu, ktorý sa stal pri hrách od tejto firmy príjemným zvykom. Rovnako chýba aj vplyv stavu vozidla na jazdný model, čo tak isto aspoň pri klasických okruhoch mohla obsahovať. Absencia flashbackov, okrem gymkhana módov tiež nie je nič, za čo by si autori zaslúžili pochvalu.
Je to pretek od Codemasters!
Jazdný model je prístupná arkáda, ktorá neodradí náročnosťou, no zároveň sa drží reality, aj keď trocha menej ako predchádzajúce diely kvôli spomínanému vynechaniu vplyvu stavu vozidla na jazdný model. Inak ale nejde o nejaký rozdiel oproti predchodcom, takže ak máte skúsenosti, tak je dosť možné, že budete doma hneď po zapnutí prvého preteku. Graficky sa hra taktiež neposunula a je tradičným Dirtom, ktorý nemá veľké nároky na HW, no zároveň vyzerá pekne. Soundtrack tvorí opäť zmes rockovo ladených skladieb, takže opäť žiadna zmena, aj keď toto je zmena, ktorú kvitujem. Novinkou je RaceNet, komunitná sieť (niečo ako Battlelog pri Battlefielde), no v čase recenzovania bola dostupná iba v obmedzenej forme, rovnako ako multiplayer, ktorý je však podľa mňa práve tým argumentom, prečo túto hru zakúpiť.
Made by Codemasters?
Hra sa hrá veľmi dobre, vlastne klasicky ako každá Codemasters preteková hra. No niektoré kontroverzné rozhodnutia a hlavne demolačné preteky, ktoré sú často o náhode a neustálom „rage“ stave z vývoja preteku na obrazovke, to nie je veľmi dobrá známka tejto hry. Navyše dôrazne varujem všetkých, ktorí plánujú kúpu v domnienke, že si zajazdia rely. Hra neobsahuje ani jedno rely podujatie, a tak si môžete čakať a modliť sa, aby sa Milestonu tento ročník WRC vydaril. Zvyšok hry je však spracovaný kvalitne, gymkhana módy sú fajn, rovnako ako klasické preteky. No nejde o tak dobrý produkt, ako to bývalo zvykom. Možno nabudúce…
|
kvalitná a rýchla grafika zábavný jazdný model joyride mód multiplayer |
|
málo tratí demolačné typy pretekov vynechanie niektorých prvkov hry |
70% | |
ŽÁNER | preteky |
VÝROBCA | Codemasters |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Codemasters / Conquest |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|