Meno Jesper Kyd je medzi milovníkmi hier, a hlavne jej hudby, pojmom rovnakého rozsahu ako medzi spisovateľmi Mark Twain alebo Oscar Wilde. K jeho menu sa viažu nielen desiatky herných titulov, ale hlavne silné emócie, ktoré dokázal naservírovať prostredníctvom svojej hudby nám, hráčom, už mnohokrát, a stále v tom pokračuje. Preto sme sa pri príležitosti vydania Darksiders II, kde investoval opäť drahocenný kúsok svojho tvorivého umu, rozhodli Jaspera predstaviť hráčom v trochu osobnejšej forme.
Jesper prvý raz uzrel svetlo svetla v dánskom Hørsholme pred štyridsiatimi rokmi, presne 3. februára 1972. Už od mala bolo jasné, že z tohto Dána sa rodí hudobník. V mladom veku sa učil hrať na piano a neskôr sa pozrel na zúbok aj klasickej gitare, čítaniu nôt, spievaniu v zbore a aj skladaniu kompozícií pre piano. Aj keď nazrel v ranom veku do veľkého repertoáru, väčšinu času sa učil hrať sám. V štrnástich rokoch začal skladať hudbu na malom počítači Commodore 64, ktorý o čosi neskôr vymenil za Amigu. Jeho kariéra pomaly začala naberať jasné kontúry.
Spolu so svojím priateľom Mikaelom Balleom sa stali členmi skupiny Silents DK a po čase začali spolupracovať aj s programátormi známymi ako Crionics. Spolu s nimi vytvorili na Amige demoscénu (digitálne hudobné umenie pracujúce s počítačmi) Hardwired. Neskôr Kyd spolu s Balleom vytvoril aj svoju vlastnú demoscénu Global Trash 2.
Demoscénu však krátko na to Jesper opustil a začal skladať hudbu pre hry. Dokonca spolu s ostatnými vytvoril v roku 1992 v Copenhagene herné štúdio Zyrinx, ktorého prvotinou sa stala hra Sub-Terraria určená na konzolu Mega Drive. Ako inak, Jesper Kyd stál za jej soundtrackom. Dánsko začalo byť pre rozrastajúcu sa spoločnosť a skladateľa malé, a tak sa tím premiestnil do amerického Bostonu, kde Kyd zložil hudbu pre ďalšie dve hry spoločnosti Zyrinx – Red Zone a Scorcher. Okrem tohto tiež externe zložil hudbu pre hry Amok a The Adventures of Batman and Robin. Po krátkom čase nastal v jeho živote zlom, ktorý určil smerovanie jeho života. Vydavateľstvo Scavenger zbankrotovalo a slušne rozbehnuté štúdio Zyrinx sa tak muselo, chtiac-nechtiac, rozpustiť .
Táto udalosť, napriek jej nepríjemnej povahe, posunula Jespera v živote ďalej. Zatiaľ čo mnohí jeho kolegovia zo Zyrinxu sa vrátili do Dánska, kde založili štúdio IO Interactive, on sám zostal v štátoch, iba čo sa presťahoval na sever do New Yorku. Tam si na Manhattane založil vlastné zvukové štúdium Nano Studios, kde pracoval ako skladateľ hudby pre počítačové hry na voľnej nohe. Práve tu sa dostavili prvé väčšie zákazky, ktoré jednak ukázali jeho umenie širokému svetu, a na druhej strane preukázali, že v ňom vrie množstvo nevyužitého potenciálu, potichu čakajúceho na svoje plné využitie.
V jeho štúdiu teda vznikla hudba pre MDK 2: Armageddon a Messiah. Pravdupovediac, nezabudol ani na svojich kolegov na starom kontinente. Zložil totiž hudbu pre ich ambicióznu hru Hitman: Codename 47 , ktorá sa stala kultovou značkou. Po dvoch rokoch viac-menej nevýrazných hier sa Jesper pustil aj do Hitman 2: Silent Assassin, ktorého hudbu nahrával so sto desiatimi hudobníkmi budapeštianskeho Symfonického orchestru. A aby toho nebolo málo, pri nahrávaní bol aj dodatočne prítomný zbor.
Po tomto jedinečnom výkone komponoval aj hudbu pre akčnú TPS Freedom Fighters, tentokrát s maďarským rádiovým zborom. Online magazínom Film Score Monthly bol tento úžasný OST označený ako „Vangelis na steroidoch“. Zároveň bol vďaka Freedom Fighters nominovaný na viaceré ocenenia. Server Gamespot udelil hre ocenenie Najlepšia hudba roka. Napriek úspechu bol však zatienený iným, svojím vlastným úspechom s hudbou k Hitman: Contracts. Za túto hru dokonca vyhral od BAFTY (Britská akadémia filmového a televízneho umenia) ocenenie za najlepšiu hudbu a jej využitie v cut-scéne.
Tento úspech otvoril Kydovi cestu ešte do širších dimenzií. Okrem štvrtej časti Hitmana s podtitulom Blood Money vytvoril aj konceptovú hudbu pre Gears of War, potom pracoval na Kane & Lynch: Dead Men, ale predovšetkým uzatvoril zmluvu s Ubisoftom na hudbu do začínajúcej série Assassins Creed.
Dá sa povedať, že táto zmluva je druhým definitívnym zlomom v jeho tvorbe. Zatiaľ čo predošlé práce Jespera Kyda sa niesli v odlišnom, občas elektronickom duchu, Assassins Creed priniesol kompletne novú skúsenosť v podobe emotívnejšej a realistickejšej hudby. Bol to zásadný odklon od jeho vtedajšej tvorby, za čo vďačíme istým spôsobom aj stredovekému prostrediu prvej hry a celkovej zameranosti série na históriu.
Jeho práca na sérii Assassins Creed ho zamestnala na ďalšie roky a zamestnáva ho prakticky doteraz. Po prvej AC hre tvoril hlavnú tému hry The Club, OST k The Chronicles of Spellborn a významnou hrou bolo tiež RPG Borderlands v roku 2009.
Hneď po ňom prišiel Assassins Creed II, ktorého soundtrack naplno ukázal, že napriek dlhým rokom tvorby ešte Kyd neochabol ba skôr naopak predviedol, že je vo svojej životnej forme.
A neochabol ani v ďalších hrách. V roku 2010 potešil epickým zvládnutím Assassins Creed: Brotherhood a v roku 2011 mysterióznym a emotívnym Assassins Creed: Revelations, na ktorom spolupracoval s Lorne Balfom, ktorý akuálne pracuje na sountracku k Assassins Creed 3.
Tohto roku je zatiaľ najväčšou hrou, ktorá disponuje jeho tvorcovským nadaním Darksiders II a Borderlands 2.
V krátkosti sme vám predstavili cestu tvorby Jesper Kyda. Z tohto článku sa zdá, ako keby pracoval len na hrách. No nie je to tak úplne pravda. Kyd tvorí hudbu pre rôzne vizuálne aj nevizuálne médiá, takže pracoval aj na rôznych filmoch, krátkometrážnych filmoch a seriáloch. Známa je aj jeho pomoc pri komponovaní hudby v traileroch k hrám a filmom. K tejto oblasti sa viaže aj jeho minuloročný album Ultimatum, ktorý obsahuje skladby priamo komponované na použitie v traileroch a Jesper v ňom jasne ukazuje, že stále nebojí experimentovať.
Pokiaľ ste Jesperovím fanúšikom alebo vás, ako dúfame, naše predstavenie jeho tvorby zaujalo, nezabudnite sa u nás zastaviť zajtra kedy vám prinesieme s touto ikonou hernej hudby exkluzívny rozhovor a to nielen o jeho práci na jeho najnovšom sountracku k Darksiders 2.