Guild Wars 2 je konečne tu. Dlho očakávaný titul sa dostal do predaja 28. augusta a už vtedy sa niektorí z vás pýtali, „kedy bude recenzia“. Nuž, milí čitatelia, recenzia bude možno o pol roka. Dovtedy vám však ponúkame triezvy pohľad na hru, ktorá má potenciál otriasť základmi žánru.
To, že Guild Wars 2 sa teší popularite, dokazujú čísla, ktoré vývojári vypustili do sveta hneď po skončení tzv. headstartu. Viac ako 400 000 hráčov hralo simultánne hru počas víkendu pred vydaním. Výsledkom boli menšie problémy s logovaním, ale to asi nikoho až tak neprekvapí. Dnes je situácia o poznanie lepšia a hoci niektoré veci stále nie sú ideálne – spomenul niekto lagy? – o pár dní, maximálne týždňov sa vytratí aj tento problém.
Prejdime však k samotnej hre. Popravde, o Guild Wars 2 sa veľmi ťažko píše. Na Gamesite.sk sme vám predstavili hru vo forme preview, v ňom sme ukázali základné stavebné kamene úspechu. Taktiež sme vám priniesli 3 casty, v dvoch z nich sme s Klajom podrobne rozpitvali takmer všetky aspekty. Opakovaniu sa teda nevyhneme.
Hneď na úvod spomeňme, že hoci je Guild Wars 2 pokračovanie, so svojím predchodcom má spoločných pomerne málo prvkov. Herný systém sa dočkal obrovských zmien a pokiaľ niekomu neznalému ukážete Guild Wars 1 a následne GW2, pravdepodobne si bude myslieť, že ide o dve rôzne série. Nehovoríme však, že ide o negatívum. Obe hry, našťastie, spája punc originality. Hoci Guild Wars 2 disponuje živým a otvoreným svetom, je tu viacero systémovým zmien, ktoré oproti World of Warcraft klonom pôsobia sviežim dojmom.
Opakovalo sa to stokrát, no pre mnohých hráčov je podstatným faktom to, že Guild Wars 2 po vás nebude chcieť pravidelné mesačné poplatky. Raz za hru zaplatíte a môžete sa hrať bez obmedzení. Ďalšie investície sú dobrovoľné – potrebujete viac miesta v banke alebo nový vzhľad? Nech sa páči, máme tu obchod. V tejto súvislosti dodajme, že hoci miesta v banke nie je príliš veľa, dá sa s ním (s trochou šikovnosti) prežiť aj bez nutnosti kupovania rozšírenia. V obchode mimochodom nájdete aj krátkodobé boosty, nejde však o nič, čo by vám poskytlo výhodu oproti ostatným hráčom. Pre úplnosť dodajme, že gemy – tie si kupujete za reálne peniaze – môžete meniť aj za herné peniaze, pričom pomer sa neustále mení na základe ponuky a dopytu. V tomto prípade treba spomenúť ďalší dôležitý fakt. Guild Wars 2 má oddelenú PvE a PvP časť. Vaša postava v PvP časti má automaticky k dispozícii najlepšie vybavenie, je na maximálnej úrovni. Kupovanie herného zlata teda neposkytuje žiadne výhody, umožňuje však rýchlejšie získať niektoré kozmetické variácie oblečenia.
Ak ste pozerali náš cast, tak viete, že Guild Wars 2 nedisponuje klasickými úlohami. Odpadla nutnosť behať od a k NPC, v GW2 sa všetko podstatné deje v okolí srdiečok. Hráč má takmer vždy viacero možností, ako môže pomáhať okoliu a „plniť“ srdiečko. Okrem klasického zabíjania príšer dôjde aj na nosenie predmetov, interakciu s prostredím atď. Vývojárov treba rozhodne pochváliť aj za množstvo originálnych úloh – v oblasti, kde začínajú hráči s rasou Asura, budete musieť napríklad riešiť jednoduché matematické úlohy. Sem-tam zmeníte svoj výzor a stane sa z vás zajac alebo vlk. Podobných úloh ponúka Guild Wars 2 viacero a nepamätáme si, že by čosi podobné priniesla aj konkurencia. Mimochodom, plnenie úloh ide vo väčšine prípadov príjemne od ruky a hráča zbytočne nezdržuje od spoznávania sveta.
Bez ohľadu na to, aký máte názor na spoznávanie virtuálneho sveta – v prípade Guild Wars 2 ide o základný prvok. Vývojári v prípade tejto hry odviedli veľký kus práce, či už z hľadiska dizajnu alebo audiovizuálnej prezentácie, herný svet je nádherný. Vývojári ho však nenavrhli kvôli tomu, aby ste ním rýchlo prebehli – počas hrania je zrejmá motivácia k tomu, aby ste herný svet spoznávali a odhaľovali. Okrem spomínaných úloh nájdete vo svete aj dynamické udalosti, vyhliadkové body, výzvy a ďalšie zaujímavé miesta. Krásou sveta Guild Wars 2 je to, že hoci na vás hra neposiela hromadu NPC postáv, nemáte pocit sterility prostredia.
Svet žije. Skúmanie oblastí mnohokrát odhalí viacero malých životných príbehov, ktoré si virtuálne postavy žijú. Majú problémy, rozprávajú sa – takéto drobnosti sa nachádzajú aj v iných hrách, v prípade Guild Wars 2 sme sa však pristihli, ako si ich nenásilne uvedomujeme. A to ešte nehovoríme o dynamických udalostiach. Tie sa časom, samozrejme, opakujú, ale v rámci prvého spoznávania hry ide o výborný spôsob, ako obohatiť herný zážitok. Udalosti majú v mnohých prípadoch dopad na herný svet, a to aj napriek tomu, že tento pocit nadobudnete až v pokročilých herných oblastiach. Počas takmer 100 hodín hrania sme natrafili na viacero udalostí, ktoré boli navzájom pospájané a vytvárali samotný príbeh. Napríklad v okolí sopky sme sa museli brániť útokom lávových príšer, tomu sme odolali a s NPC postavou sme sa vypravili do útrob sopky. Tam sme porazili ďalšie príšery, získali prístup k špeciálnemu zariadeniu a vyvolali sme veľkého bossa. O pár minút neskôr sme zdolali aj jeho a pri veľkej truhlici s pokladom sme oslávili náš úspech. Hoci sa v tomto prípade vizuálne svet príliš nemenil, niektoré udalosti a to, ako na ne zareagujú hráči, ovplyvňujú aj vzhľad okolia. Samozrejme, sled udalostí raz skončí a o hodinu alebo dve sa ide opäť nanovo.
MMORPG je skratka pre masívne hranú online hru na hrdinov. Problémom mnohých MMO hier je skutočnosť, že hráč si mnohokrát pripadá v hre sám. Okolití hrdinovia síce vykonávajú podobné aktivity ako vy, každý však kope za seba – v niektorých prípadoch dokonca dochádza k pretekom, kto skôr „označí“ vzácneho nepriateľa alebo získa prístup k surovine. Nie v Guild Wars 2. Systém je v tomto prípade kompletne zmenený a na naučené pravidlá zabudnite. Niekto bojuje vo vašom okolí, pomôžete mu a hra vás odmení oboch, resp. všetkých. V GW neplatí, že ten, kto prvý trafí príšeru, orie a ostatní skončia nasucho. Nie, v tomto prípade orú všetci. Tieto princípy fungujú všade – okrem príšer sa týkajú aj surovín, plnenia úloh alebo dynamických udalostí. Výsledkom je uveriteľný virtuálny svet plný hráčov. V Guild Wars 2 sa nemusíte grupovať s ostatnými hráčmi, hra vám ponúka pocit spolupráce a spoločného hrania s inými ľuďmi úplne prirodzenou cestou a toto je z pohľadu princípov MMORPG žánru veľké plus.
Drobností, ktoré spríjemňujú herný zážitok, však nájdete viacero. Systém banky umožňuje poslať špeciálne suroviny do vášho úložiska z hociktorého miesta. K banke viete pristupovať aj z craftovacej stanice. Ponuku aukčného domu si otvoríte kdekoľvek, v prípade kúpy vás predmety čakajú v aukčnej sieni v meste. Všetko sú to možno nepodstatné detaily, odstraňujú však zbytočný „administratívny“ čas, ktorý v iných hrách zabijete správou týchto vecí.
Prvý Guild Wars zaujal najmä systémom schopností. Hoci v dvojke nie sú k dispozícii duálne povolania a systém schopností sa dočkal čiastočného zjednodušenia, stále ide o zaujímavý koncept. Prvá pätica skillov sa mení na základe použitej zbrane, ďalších päť skillov si vyberá a kombinuje sám hráč. Možnosti rôznorodých kombinácii sú síce čiastočne obmedzené, stále však systém ponúka dostatočnú voľnosť.
PvE obsah je okrem vyššie spomenutých úloh a udalostí tvorený aj príbehovou líniou. Tá je špecifická pre každú z piatich dostupných rás a prevedie vás prakticky celým herným svetom. Príbeh je ucelený, hra teda smeruje k určitému koncu, podobne ako v prípade GW1. Nemôžeme však povedať, že by ukončenie príbehu znamenalo koniec hrania. Guild Wars 2 ponúka obrovské množstvo herného obsahu a okrem spoznávania zvyšku herného sveta, prípadne testovania svojich schopností v náročných dungeonoch, sú tu aj PvP módy.
Súťažný PvP mód sme už v skratke spomenuli – ide prakticky o samostatnú časť, keďže vaša postava získa prístup ku všetkému vybaveniu. Štvorica máp je momentálne málo, ANet však časom plánuje ponuku rozširovať. Ak ste hrali GW1, možno vás prekvapí, že podstatou máp je obsadzovanie kontrolných bodov. PvP však ponúka dynamickú akciu a v porovnaní s PvE módom veľmi špecifickú zábavu. Pre hráčov, ktorí chcú inú formu PvP, je k dispozícii World vs. World. Tento mód môžeme definovať ako hybrid medzi PvE a PvP – hoci hráči bojujú medzi sebou, boje sú epické, prebiehajú na veľkých mapách, avšak obvykle vyhrá tím, ktorý má momentálne viac hráčov v boji. Aj napriek tomu má WvW svoje čaro a tento mód určite odporúčame vyskúšať.
Počas necelých 100 hodín hrania sme Guild Wars 2 otestovali takmer kompletne. PvE časť sme prešli z úvodných lokalít až na územie, ktoré je určené postavám s najvyššou úrovňou. Vo World vs. World sme dobili množstvo hradov a ortieľ smrti sme podpísali desiatkam hráčov. Súťažný PvP mód nás zabavil, a to aj napriek tomu, že sme si nevedeli vybrať, ktorú si z ôsmich profesii vybrať ako prvú. Guild Wars 2 má rozhodne svoje čaro a hoci mechanizmy hry nie sú dokonalé a nefungujú bezchybne, tento titul posúva žáner opäť o kúsok ďalej. V prípade PvE obsahu sme ocenili najmä skúmanie herného sveta, ktoré je spestrené množstvom úloh a dynamických udalostí – hoci si na vyšších úrovniach uvedomíte, že robíte prakticky to isté, je to aj tak zábavné. Spoznávanie sveta Guild Wars je zábavné a hoci nemusí byť z titulu nadšený každý hráč tak ako my, po dlhej dobe tu máme titul, ponúkajúci úžasný pomer cena/výkon. Ak ste sklamaní Diablom 3 a chcete vyskúšať niečo nové, berte Guild Wars 2 všetkými desiatimi (prstami). Nie je to síce hack´n´slash, hra je to však výborná a má všetky predpoklady, aby do žánru MMORPG pritiahla nových hráčov.
Hoci sme v úvode spomínali, že recenziu na Guild Wars 2 prinesieme až o približne pol roka, ukončujeme túto „pred-recenziu“ hodnotením. Preskúmali sme 60% herného sveta, dostali sme sa takmer na maximálnu úroveň a v hre sme strávili stovku hodín. Z pohľadu herných mechanizmov a základného obsahu teda Guild Wars 2 ohodnotiť môžeme – ostáva nám jedine podrobne preskúmať dungeony, nehovoriac o tom, že sme zvedaví, akým spôsobom a ako často bude ANet distribuovať do hry nový obsah. Mimochodom, dungeony sú určené 5-členným skupinám a tá dvojica (dokopy ich hra ponúka 8), ktorú sme stihli vyskúšať, nám pripomenula klasické boje z Guild Wars 1, vyžadujúce správnu taktiku a poznanie súpera.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
95% |
![]() |
ŽÁNER | MMORPG |
Minimálne systémové požiadavky |
OS: Windows XP , Windows Vista, Windows 7 |
VÝROBCA | ArenaNet |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Comgad |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |
|