Kedysi Transformerov poznali len deti. Potom prišiel Michael Bay a odrazu ich poznali všetky vekové kategórie. Následne prišla hra War for Cybetron a jej autori, vývojári z High Moon Studios, sa po dvoch rokoch vrátili s voľným pokračovaním. A práve tento nový prírastok do rodiny s trefným názvom Fall of Cybertron, vám v recenzii priblížime.
Tematika Transformerov sa v hrách podľa filmovej trilógie neosvedčila práve v najlepšom svetle. Logické teda je, že na to, aby hra vo svete robotov priam žiadajúcich si videohru bola úspešná, musí fungovať na báze čistej zábavy a transformácií pre nepríznačných. Tento mix aplikovali na Fall of Cybertron aj zamestnanci High Moon Studios. Výsledok? Jednoznačná funkčnosť a cieľavedomosť hry.
Aby sme ale šli pekne po poriadku, priblížime vám príbeh. Cybertron, domovská planéta meniacich sa strojov, je zdevastovaná. Plus sa z nej vytrácajú posledné zvyšky Energonu, základného kameňa stavby života a pohonu Transformerov. Akoby to všetko nestačilo, Decepticoni vedení krutým Megatronom sa stále snažia zrovnať so zemou statočných Autobotov, ktorých zástancom je legendárny Optimus Prime. Neexistuje iné východisko než odchod zo Cybertronu na gigantickej lodi zvanej Archa. Megatronovi sa však ten nápad akosi vôbec nepáči. Radšej sa snaží Archu a akúkoľvek nádej pre Autobotov pochovať. Sú to posledné dni vojny na Cybertrone…
Nech znie príbeh akokoľvek kvalitne a veľkolepo, realita je trošičku odlišná. Kampaň pôsobí chaoticky. Často ani neviete, ako ste skončili na nejakom mieste, akým spôsobom súvisí s predošlou misiou alebo netušíte, odkiaľ sa niečo isté postavy dozvedeli. Postavám však očividne nerobí problém prechádzať z jedného miesta na druhé a rozbíjať všetko, čo sa im dostane pod ruky. Stačí, že sa to všetko deje pod dohľadom „hlášok“ či už Primea, alebo iných Transformerov. Napriek neporiadku v príbehu však nemôžeme uprieť hre fakt, že sa prezentuje veľkolepo. Nielen v jednom, ale v každom hernom leveli vás čakajú jedinečné pohľady a pocit, že všade skutočne vládne vojna. Napomáhajú tomu obrovské mapy a zábery na ďaleké prostredia, poletujúce stíhačky a všadeprítomná streľba. Jednotlivé sekvencie príbehu tiež často menia povahu smeru misie v priebehu sekúnd, čo je skvelé pre nepredvídateľnosť diania.
Hrateľnosť je založená na troch ústredných pilieroch zážitku. Prvým je strieľanie, druhým transformácia a tretím špeciálna sila. Tieto tri stĺpy, o ktoré sa hra opiera, prinášajú viac zábavy, ako sa pri prečítaní zdá. Streľbu netreba zrejme nikomu vysvetľovať, avšak stojí za spomenutie, že v kombinácii s možnosťou ustavičného pohybu a efektívnych skokov si ju užijete trochu odlišne ako v klasickej TPS, akou je napríklad Gears of War. Plus tu neexistuje krycí systém, občas sa len postavíte za prekážku, ale bez pohybu tá hra nemá šťavu. To nás privádza k transformácii. Zahráte si za mnohých Transformerov a každý sa v niečo mení. Väčšina sa zmení v auto ale poteší aj prítomnosť stíhačiek, tanku či dokonca úžasného Grimlocka, ktorý je dinobotom (viac neprezrádzame). V transformovanej forme môžete v pohybe bez prestania pokračovať a takisto strieľať. Premeny do vozidiel, ale aj z vozidiel do robotov sú navyše dynamické, čo len umožňuje nekonečný pocit kontroly nad tým, čo robíte a koniec koncov to robí z hry studnicu zábavy. Tu stojí za to spomenúť aj intuitívne ovládanie.
Špeciálne sily sú špecifické schopnosti každého Transformera. Vo väčšine prípadov sa niekedy náplň a spôsob dizajnu levelu líši práve od špeciálnych schopností Transformera, za ktorého hráte. Niektoré špeciálne sily sa musia dobíjať ako napr. neviditeľnosť u Cliffjumpera alebo vzdušný nálet u Megatrona (áno, hráte aj za veľa Decepticonov!). Okrem týchto základných súčastí hry tu nechýba veľký arzenál rôznorodých zbraní, ktorý sa stále rozrastá. Navyše si za peniaze, ktoré za zabíjanie dostávate, môžete kupovať vylepšenia, čím len zvyšujete svoju úspešnosť na bojisku. Tiež sa dajú zakúpiť rôzne dočasné alebo trvalé vylepšenia, čo vyvoláva slušný RPG faktor, čo je fajn, a zároveň vás hra do ničoho nenúti.
Popri týchto faktoch zamrzí občasná recyklácia herných scenárov. Napriek odlišnosti Transformerov, za ktorých hráte, musíte až príliš často obrániť isté posty, prípadne niečo zničiť, čo vás niekedy buď nudí, alebo vám to doslova lezie na nervy. Dôvod je aj v náročnosti. Tá síce nie je negatívom, no ak je hra na normálnej obťažnosti, je skutočným utrpením. A to už je čo povedať . Aby sme ale boli čestní aj ku kvalite, čaká vás tiež skvelá misia s využitím stealth taktík či pasáže zamerané len a len na ich zvládnutie v transformovanej podobe.
Systém zdravia je ako vystrihnutý z Halo série. Skladá sa z automaticky sa regenerujúceho štítu, ktorý ak je zničený, tak nefunguje, ale namiesto toho vám zásahy uberajú zdravie. Štít sa síce nabije, ale nečaká vás aj nabitie zdravia. Snaha autorov o rôznorodosť nepriateľov sa pozitívne vydarila. Nie na každého platí rovnaká taktika a nie do každého sa budete chcieť s nadšením pustiť. Sú tu aj pesudo bossovia, ale nejakí skutočný a tvrdý boss fight neočakávajte. Posledná misia sa síce snaží priniesť niečo super, ale dopadá to ako fiasko, na ktorom sa zasmejete. Okrem toho, celá kampaň vám zaberie v závislosti od obťažnosti od 7 až do 10 hodín na prvýkrát. Aj keď fanúšikov prvého dielu iste zamrzí, že možnosť hrať kampaň v co-ope zmizla.
Čaká vás aj hra viacerých hráčov. Návrat zažil skvelý Escalation mód, ktorý je obdobou hordy. 15 vĺn, v ktorých sa roboti trieskajú hlava-nehlava sú návykové hlavne vďaka nutnosti tímovej stratégie na zozbieranie dostatku zdrojov na odomknutie bohatšieho arzenálu s vylepšenými zbraňami. Ak radšej priateľov v hre zabíjate, ako chránite ich chrbát, nechýbajú tu aj klasické módy ako Team Deatchmatch, Conquest, CTF a Head Hunter súboje. Aj keď sa zdá, že rovnaké módy poznáte už ako vlastný malíček, v Transformerskej podobe získavajú neobyčajný nádych vďaka možnosti zmeny perspektívy hrania vo vozidle alebo v podobe robota. Silní fanúšikovia značky tiež ocenia možnosť vytvárať si vlastných robotov vďaka zdvíhaniu levelov a nahromadeniu bodov, ktoré potom môžu využiť aj touto cestou.
Dizajn a grafika hry je na štandardnej úrovni s kvalitnými textúrami a efektmi. Mnoho levelov sa odohráva na miestach, ktoré autori dobre využívajú, ako napr. gigantická loď v mrakoch alebo továreň. Cenná je predovšetkým snaha vždy ukazovať niečo nové a zaujímavé zo sveta Cybertronu. Po technickej stránke sú skvelé aj animácie. Obzvlášť v hre, ktorou hutnou súčasťou sú transformácie, je to dôležitá vec. Každý pohyb vyznieva plynulo, krásne, dynamicky… skrátka sa na to pozerá super. Xbox 360 verzia síce občas zníži svoj počet snímkou za sekundu, ale nikdy sa neprepadne do hladiny, kedy by človek postrehol výraznú stratu plynulosti.
Dabing, hudba a zvuky, predovšetkým však dabing a hudba sú na výbornej úrovni. Optimus Prime je presne taký heroický, ako sa od neho očakáva, zatiaľ čo Megatron je striktne brutálny zlosyn. Hudbu zložili Alessio Nanni a Daniel Lessner. Je obdivuhodné, že pomerne nízkymi tónmi vyvolávajú skvelú atmosféru a do skutočne megalomanskej veľkoleposti skladieb pristupujú len občas. Ak sa na to ale podujmú, stojí to za to. Zvuky transformácií, zbraní a celkového prostredia sú tiež uspokojivé.
Pád Cybertronu je výbornou hrou, ktorá vám ponúka napínavú a veľkolepú kampaň v zábavnej forme a vyladenej hrateľnosti. Tú síce občas „podkopáva“ obnovovanie niektorých scenárov, ale od hrania to neodradí. Navyše tu máte množstvo zábavy aj po dokončení kampane v podobe hry viacerých hráčov. Celkový dojem môže u niekoho kaziť aj nastavovanie levelov podľa schopností jednotlivých transformerov, čím vzniká istý dojem lineárnosti. Aj keď tu sa jedná skôr o subjektívny faktor. Navyše sa to celé hýbe krásne a hru môžeme bez okolkov odporučiť.
|
|
|
|
80% |
![]() |
ŽÁNER | Third Person Shooter |
VÝROBCA | High Moon Studios |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Activision / KON TIKI Slovakia |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | KON TIKI Slovakia |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |
Korekcia: Zdenka Schwarzová