Ohlásenie, že najnovšia hra zo série adventúr so Sherlockom Holmesom od štúdia Frogwares bude primárne konzolový titul, rozhodne nenechalo fanúšikov predchádzajúcich dielov chladných. Predošlé diely síce na „mainstreamovej“ scéne veľmi úspešné neboli, no rozhodne si našli vernú skupinu nasledovateľov. Štúdio mohlo zostať pri nich, no namiesto toho sa rozhodlo zaloviť po širšom publiku. Niečo také si so sebou väčšinou nesie negatívne podtóny, a to celkom zaslúžene.
Vývojári však boli pri tvorbe Testamentu Sherlocka Holmesa opatrní a podarilo sa im zmixovať niečo, čo ocenia starší hráči (majúci za sebou všetko od Tajomstva múmie až po Jacka Rozparovača) a aj hráči noví, ktorí ešte nemali tú česť sa s najznámejším detektívom sveta stretnúť v hernej podobe. Paradoxne tak najväčšie problémy hry nevyplývajú z technickej stránky, ale z vecí kde platforma vôbec nezasahuje.
Tým najväčším problémom, ktorý z hodnotenia ubral najviac, je príbeh. Sherlock Holmes sa púšťa do ďalšieho prípadu, no začínajú sa proti nemu objavovať kompromitujúce dôkazy a noviny ho majú rady stále menej a menej. Postupne o jeho motívoch začína pochybovať každý, vrátane jeho najlepšieho priateľa a spolupracovníka, doktora Watsona. Príbeh rozhodne nie je zlý, to ani náhodou (o jeho silných stránkach si o chvíľu povieme), avšak trpí kolísavým tempom. Zatiaľ čo prvá polovica hry bravúrne predstavuje svoje charaktery a konflikty, ukazuje Sherlocka v nemilosrdnom a temnejšom svetle a necháva hráča hádať, či sa z neho napokon naozaj nestane ďalší geniálny zloduch, druhá polovica silu tohto vystupňovania nevyužíva dostatočne a v určitých bodoch sa tiahne príliš dlho a stráca dych. Potenciál príbehu, kde o Holmesovej nevine začína pochybovať aj jeho priateľ Watson, bol rozhodne väčší, možno až priveľký.
Jedným z dôvodov uberania plynu sú nevyvážené hádanky/skladačky rozmiestnené na každom kroku. Občas aj na miesta, kde to veľa zmyslu nedáva, prípadne nie v danom kontexte. Jediným ospravedlnením je fakt, že sú všetky zábavné a ak si s nimi nebudete vedieť poradiť ani po dlhšom čase, zobrazí sa vám možnosť ich preskočiť. Náročnejší hráči adventúr si určite práve odfrkli. Tí sa určite môžu tešiť na rôznorodé výzvy pri riešení puzzlov. Na druhú stranu, používanie predmetov a inventárové hádanky sú priam kontrastne jednoduchšie, a to predovšetkým preto, lebo sú realistické a známe používanie „všetkého na všetko“ sa tu nekoná. V tomto prípade sú záseky možné najmä kvôli prehliadnutiu akéhosi predmetu na obrazovke alebo podobným problémom s nedostatočným prejdením mapy. Medzi najzábavnejšie časti hry jednoznačne patria dedukcie. V podstate pri nich dávate dokopy teórie, aby ste našli skrýšu zlodejov či prišli na to, čo sa odohralo na mieste činu. Všetky tieto veci občas však značne spomaľujú tempo príbehu a keby ich zopár ubudlo, o nič závažné by hra neprišla.
Ďalšie príbehové nedostatky by vyžadovali trochu hlbšiu, „spoileroidnú analýzu“, a tak to radšej necháme tak. Celkovo je príbeh dostatočne dobrý na to, aby vás pripútal k obrazovke. Na rozdiel od predchádzajúcich dielov sa nebojí zobraziť zohavené mŕtvoly (bez toho, aby sa vývojári snažili o akési šokovanie). Ponúka aj mnoho tém na zamyslenie bez toho, aby akokoľvek poučoval. Podobne ako samotný Holmes, zaoberá sa objektívnymi faktami a pravdou… ostatné necháva na interpretácii. Tešiť sa môžete aj na rôzne kultúrne narážky tej doby, na ktorých vychutnanie postačí základná znalosť histórie. Všetky tieto detaily pomáhajú dotvárať brilantnú atmosféru.
Samozrejme, tú vytvára aj slušná audiovizuálna stránka. Vlastne najlepšia v celej sérii. Ako máte možnosť vidieť na obrázkoch, miesta, ktoré navštívite, sú rôznorodé a hýria farbami. Slabšie sú len animácie postáv a hlavne lip-syncing. Hudba je zase patrične jemná, schválne nevyčnieva a len rafinovane podporuje dianie na obrazovke. Nezaostáva ani dabing. Každá postava znie vierohodne, vrátane prízvukov a podobných drobností. Holmes znie správne sebavedomo, Watson mu zase sekunduje ako pravý opak a jeho neustále prekvapený a občas aj morálne pohoršený tón hlasu nad Holmesovými činmi pobaví takmer každého. Pre zvyšok ľudí bude Watson možno trochu otravný, no chémia medzi nimi skrátka skvelo funguje. Vedľajšie charaktery nezaostávajú a interakcia s nimi nikdy nepôsobí otravne. Hlavne nie tá, kde sú k dispozícii dialógové možnosti, kde máte na výber, ako dosiahnete svoj cieľ a pri istých odpovediach si môžete ušetriť nejakú tú námahu s hľadaním predmetov. Niečo také sa v adventúrach často nevidí.
Často sa nevidí ani trojitá schéma ovládania. Pokiaľ ste mali obavy o to, že konzolový vývoj hre akokoľvek uškodí, môžete ich hodiť za hlavu. Pokiaľ absolútne odmietate hrať adventúru inak než v klasickom point&click móde (alebo nemáte na výber), tak možnosť tu na to existuje. Celú hru môžete hrať rovnako ako predošlé diely. Týka sa to aj módu v pohľade prvej osoby. Pridaný bol mód tretí, kde v pohľade tretej osoby ovládate vašu postavu kurzorovými tlačidlami a interakcia prebieha myškou. Každý si tu nájde to svoje a je možné medzi pohľadmi kedykoľvek prepínať. To sa hodí najmä pri skúmaní obrazoviek, aby ste nič neprehliadli.
Slušná herná doba, pohybujúca sa medzi pätnástimi až dvadsiatimi hodinami, zaručí každému žánrovému fanúšikovi mnoho večerov plných premýšľania a dedukovania v spoločnosti vynikajúcich charakterov. Testament Sherlocka Holmesa síce nie je taký nervy trhajúcim zážitkom, ako to vyzeralo z trailerov, no určite ide o kvalitnú adventúru. Povinnosť pre doterajších hráčov série a rozhodne nie zlá voľba pre ostatných, ktorých vďaka svojej prístupnosti a sympatickosti môže priviesť k starším dielom. Ostatné štúdiá, snažiace sa o zaujatie širšieho publika, by si mali brať od Frogwares príklad.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
70% |
![]() |
ŽÁNER | Adventúra |
Minimálne systémové požiadavky |
OS: Windows XP , Windows Vista, Windows 7 |
VÝROBCA | Frogwares |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Comgad |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na www.gsshop.sk | |