V tomto preview sa vám pokúsime priblížiť steamovku od firmy 2 Dawn Games – RAVAGED. Preview na túto hru sa celkovo píše pomerne ťažko, nakoľko v closed bete je hra pomerne dosť zosekaná. Je možné hrať iba jeden herný mód (Capture the resources) na jednej mape. Poďme sa ale spolu pozrieť na to, ako to vlastne vyzerá.
First look pôsobí veľmi zaujímavo, priam až chytľavo. Jedná sa o FPS akciu v postapokalyptickom svete zničenom živelnými katastrofami, ktoré boli spôsobené slnečnými erupciami. Na prvý pohľad vám môže hra pripomenúť mix Team Fortress a Borderlands. V celej hre proti sebe stoja dve frakcie, a to Resistance a Scavengers.
Jeden z herných módov je Capture the resources, kde hlavnou úlohou je vziať palivo z nepriateľskej základne a dopraviť ho akýmkoľvek spôsobom na svoju základňu. Hra je limitovaná počtom ukradnutých zásob, prípadne časovým limitom. V podstate sa jedná o chronicky známy „Capture the flag“ mód v novom šate. Ďalším módom je takzvaný Thrust mód. V tomto štýle hry je cieľom obsadiť všetky „spawn pointy“ na danej mape. V prípade, že tím drží všetky tieto body, naskytnú sa dve možnosti, ako hru dotiahnuť do víťazného konca. Jedným bodom je držať tieto body pod svojou kontrolou po dobu jednej minúty a tým druhým je zase zničiť zvyšných nepriateľov na mape. Posledným módom, ktorý sa nám odkryl v bete, je Team Deathmatch. Tento mód však zrejme netreba nejako špeciálne predstavovať.
Obe frakcie majú na výber päť rôznych postáv. Majú síce navzájom odlišné názvy ale v podstate sa v oboch prípadoch jedná o rovnaké špecializácie, avšak s výnimkou posledných dvoch (samozrejmosťou je tiež customizácia vybavenia v rámci špecializácie). Bandit/Recon – jedná sa o „ľahkoodencov“, ktorí sú pomerne rýchli a špecializujú sa na ľahké zbrane a svižné útoky. Warrior/Soldier je klasická bojová postava, ktorá využíva predovšetkým samopaly a tvorí nevyhnutný základ každého tímu. Bodyguard/Weaponspecialist. Táto jednotka má za úlohu predovšetkým ničiť vozidlá a helikoptéry, tomu zodpovedá aj jej primárna zbraň, ktorou je samozrejme RPG (pozn. recenzent – rozstrieľať nepriateľa bazukou má tiež svoje čaro). Assassin/Sniper. Zameranie tejto postavy je jasné už zo samotného názvu. Grunt/Support – tieto postavy sú, bohužiaľ, v bete zatiaľ zamknuté, čo je obrovská škoda, nakoľko práve tieto dve špecializácie sú od seba úplne odlišné. Grunt je „ťažkoodenec“, ktorý je priam stvorený na hru v „Rambo štýle“ , čo znamená postaviť sa, stlačiť spúšť a zabiť čokoľvek, čo sa pohne. Support sa špecializuje na opravu poškodených vozidiel, a tak zabezpečuje ich dlhšiu bojaschopnosť.
Mapu, tú jednu, ktorú beta ponúka, môžeme v konečnom dôsledku hodnotiť pomerene kladne. Je taká akurát rozsiahla na rýchle presuny pomocou vozidiel, ktorých je v hre prekvapivé množstvo (trojkolky, štvorkolky, džípy, športové autá s guľometmi, obrnené transportéry, vrtuľník), a zároveň je vhodná aj pre labužníkov, ktorí si dajú tú námahu a so sniperom vyskáču na kopec uprostred mapky a z neho long-shotmi ostreľujú nič netušiacich nepriateľov. Hra má prekvapivo dynamické tempo, plno akcie a hlavne možnosť v priebehu pár minút úplne obrátiť vývoj hry. Príjemným prekvapením je možnosť zlikvidovať nepriateľa dobre mierenou ranou, aj keď sa nachádza vo vozidle, ktoré na plný plyn uháňa naprieč celou mapou. Toto si však už vyžaduje určitú dávku „skillu“ a tiež trpezlivosti, nakoľko sa nejedná o arkádovú hru asi v tomto duchu: „tu mám stred zameriavača, tak tu mi to pristane na druhom konci mapy“, ale vývojári zahrnuli do hry aj balistickú krivku.
Ďalším plusovým bodom je vyhodntenie hráčov po každom zápase. Hodnotí sa napríklad najvyššie dosiahnuté skóre, počet usmrtených nepriateľov, team-play v zmysle asistencií pri zabitiach a podobne. Samozrejmosťou sú achievementy, ktorých je v bete cca 30. Úprimne dúfame, že v plnej prevádzke ich bude omnoho viac, pretože nič nedokáže hru spríjemniť viac ako „Nut shot achievement“ či „ Double-kill achievement“, o ktorých ste, samozrejme, informovaní priamo počas ich dosiahnutia, a to aj uprostred plnej paľby. Hra ponúka tak isto možnosť prezerať si globálne štatistiky všetkých hráčov, ktoré sú prístupné z hlavného menu.
Zaujímavé je prepínanie medzi first a third person akciou, čo je tiež pozitívum hry. To platí nielen pri ovládaní vozidiel, ale tak isto aj pri boji so samotnou postavou, takže je už priamo na samotnom hráčovi, ktorý štýl akcie mu vyhovuje.
{embed_video }
Hardvérové nároky sú prvou vecou, ktorá vás môže zaraziť a taktiež predstavovať pre vás problém. Na mojom notebooku s Intel i7, 8GB RAM DDR3, NVIDIA GeForce GT 650M (2GB/DDR 5) a 7200 RPM HDD, na ktorom som betu testoval, som si nedovolil dať hru na plné detaily, so všetkým filtrovaním, vyhladzovaním atď. Hra ako taká priamo nesekala, ale bol cítiť rapídny pokles FPS, čo pri tak dynamickej hre, ako je táto, nie je možné tolerovať, a hra sa tak automaticky stala nehrateľnou.
Záverečné hodnotenie
Úprimne sa priznám, že pri prvých desiatich minútach hrania mi behalo hlavou, že ten, kto za túto hru zaplatí, nemôže mať v hlave všetko v poriadku, pretože sú poznať chyby v textúrach, hra často laguje, chýba miniradar, namiesto neho na mňa žmurkal šedý obdĺžnik, pri zmene zbraní najskôr vyskočila neforemná textúra čohosi „zabijáckeho“ a až neskôr sa zjavila zbraň. Potom som si ale povedal, že sa predsa len jedná o beta verziu a zmenil som pohľad na vec. Hra je rýchla, graficky na vynikajúcej úrovni, plná akcie, rozmanitá ako zbraňovým arzenálom, tak aj dopravnými prostriedkami. Za seba a aj za ostatných dúfam, že vývojári trošku popracujú na ovládaní dopravných prostriedkov, ktoré sa miestami stávajú neovládateľnými. So sklonenou hlavou sa priznávam, že s vrtuľníkom som vydržal vo vzduchu asi dve sekundy a okamžite som išiel k zemi. Hra ma očarila a teraz viem, že do nej určite budem investovať. Hru odporúčam každému priaznivcovi uletených FPSiek.