Už je to celkom dlho, čo Bioware vydal hrad-core RPG ako bol napríklad Baldur´s Gate. Možno so mnou nebudete súhlasiť, keďže vydali hry ako Knights of the Old Republic, či Mass Effect, ale uznať musíte, že množstvo prvkov bolo zmenených. Hlavne tých s ovládaním.
Dragon Age prichádza, keď všetci priaznivci RPG-čiek strácajú nádej. Malinká obroda prišla cez leto, kedy nemeckí tvorcovia vydali Drakensang, ktorá sa pýšila pravidlami nemeckej obdoby Dungeons & Dragons – The Dark Eye. Taktiež ponúkala vyše 60 hodín zábavy a kvalitný príbeh. Hra bola úžasná, nuž verte, či nie, Dragon Age: Origins prekonal aj tento titul. A keby len o kúsok…
Nemusím snáď pripomínať, že srdcom každého RPG je kvalitný príbeh. DAO nie je žiadnou výnimkou a pokiaľ ste hrali aspoň jedno od Bioware, sami zhodnotíte, že ich príbehy stoja za to. Zaujímavosťou Origins je ale začiatok príbehu. Ak by ste hrali hru šesť krát, nestretli by ste sa s opakovaním. Vďaka možnosti výberu postavy sa vám mení nie len výzor (elf, trpaslík, človek), pohlavie (muž, žena), či povolanie (rogue, warrior, mage), ale aj základný príbeh, ktorý vám určí hra vyššie spomínaným vytváraním postavy.
Hneď, ako vytvoríte postavu (o postavách neskôr), vás hra vhodí do strhujúceho príbehu, ktorý začne rozprávať úvodná ukážka. Kedysi dávno Stvoriteľ vytvoril svet, kde ľudia žili s ostatnými rasami za dobre. Keď snili, dostali sa do Stvoriteľovho kráľovstva. Prví mágovia túžiaci po moci našli spôsob, ako sa dostať do dnu aj bez snenia, vďaka vzácnej rude, ktorú ťažili trpaslíci. Vtrhli teda do posvätného mesta, sídla Stvoriteľa, za účelom získať jeho moc. Lenže akonáhle sa otvorili dvere paláca, celé mesto zčernalo a neukojených mágov mesto zaklialo. Práve tí, ešte stále neukojení, sa vrátili späť na zem a vytvorili armádu, ktorá terorizuje krajinu až dodnes. Každých niekoľko storočí sa objaví nová armáda s názvom Blight a ničí všetko, čo mu príde do cesty.
Zdalo by sa to jednoduché, ako v Pánovi Prsteňov, veď zabijeme ich vodcu a všetko bude v pohode. No a v tom je práve ten háčik – Arch-démon je nesmrteľný. Ale späť k vám. Ako som už spomenul, na začiatku sa príbeh člení na šesť častí, ktoré sa v priebehu hry spoja opäť v jeden, no niektoré sekvencie príbehov, ako napríklad hľadanie strateného brata, ostávajú len v jednej línii. Jediné, čo majú tieto príbehy spoločné, je pridanie sa do rádu Gray Warden, skupiny bojovníkov, ktorí zasvätili svoj život boju s Blightom. Zasvätenie trošku pripomína príbeh Zaklínača, kedy budete nútený vypiť krv jedného z príšer, čo väčšinou končí smrťou. Určite sa pýtate prečo, ale to už nechám na vás.
Bioware upustil od striktných určení postáv, preto namiesto 12, či viac možných povolaní ostali len tri. Tie je ale možné modifikovať a vytvárať nadstavby. Pre príklad uvediem mága, ktorý sa môže zaučiť Spirit Healingu, či Blood Magic (každé povolanie má až 4 nadstavby, z ktorej možno vybrať 2 pre jednu postavu). Vylepšovanie postavy opäť pozostáva z niekoľko častí. Sú ňou perky ( tu si vylepšujete svoje všeobecné schopnosti ako je bylinkárstvo, tvorba pascí, znalosť reči atd.), atribúty (sila, obratnosť, mágia, výdrž…) a špecializované schopnosti (za každé povolanie iné). Špecializované schopnosti majú tiež svoje delenia, pre príklad uvediem bojovníka, ktorý sa môže zamerať na meč a štít, obojručné zbrane, dve jednoručné, lukostreľbu a kušostreľbu (v každom odvetví 16 schopností). Popri tom každá nadstavba ponúka 8 nových schopností.
Keď príde na rad boj, všetky vaše zamerania nesmú prísť nazmar. Je dôležité mať v skupine aspoň jedného obrnenca (tank), liečiteľa (healer) a čo je v hre nesmierne dôležité, Crowd Controlera ( je to postava, ktorá určitým spôsobom vyradí na čas nepriateľa z boja). Kým takúto postavu mať nebudete, bude hra veľmi ťažká, no a vaše elixíry miniete pri prvom boji. Preto odporúčam vychádzať za dobre s Morrigan, keďže ju máte skoro na začiatku a je s ňou sranda. Pri boji (teda ak nehráte na easy) často využijete aj stopovanie času, v ktorom naplánujete kroky vašich postáv a stlačením tlačítka ešte raz si už len vychutnáte (na hard síce len 2 sekundy, kým stopnete opäť) kvalitný súboj. Ak by sa vám ale nechcelo zakaždým zadávať úlohy vaším spolubojovníkom, môžete im nastaviť správanie v menu. Vďaka veľmi jednoduchému interface-u si navolíte presne to, čo po vašich priateľoch chcete. Lukostrelcovi nastavíte, aby vždy strieľal a aby utekal preč, keď naňho útočia (za použitia znehybňujúcej strely), mága nastávíte tak, aby liečil postavy, ak im klesne život pod polovicu, a aby zamrazoval nepriateľa, keď na neho bude útočiť. Bojovníka potom už len necháte, aby mlátil potvory a vypil elixír, akonáhle bude skoro mŕtvy.
Bojovať budete síce často, no veľkú časť hry tvoria dialógy a preskúmavanie sveta. Rozprávanie sa s postavami odokrýva množstvo úloh, možností a kľúčov k vyriešeniu vašich problémov, preto odporúčam minúť pár bodíkov na rečníctvo – uľahčí vám to množstvo situácií. Vďaka perfektným dialógom si môžete vybrať z niekoľkých druhov odpovedí, ktoré bližšie špecifikujú vašu postavu. Či už budete namyslený elfí mág, alebo čestný paladin, možností je tu veľa. Je tu dokonca možnosť byť promiskuitnou ženou a zabaviť sa s trpaslíkom (!!!), čo bolo na mňa až príliš (vtipné). Porozprávať sa môžete aj so svojimi priateľmi v zbroji, a snažiť sa s nimi vychádzať dobre. Niektoré postavy sú vyslovene zlé, iné majú zvláštny zmysel pre spravodlivosť,či sú zaslepené svojou vierou. Pri rozhodovaní s vami budú diskutovať, súhlasiť, hádať sa a na konci vášho rozhodnutia sa vám buď zvýšia, alebo znížia sympatie každého z nich.
Konečne sme sa prekúsali až k záverečnej časti tejto recenzie, ktorou je audiovizuálna stránka hry. Tu začnem trošku nezvyčajne, a to zvukom. Prvé čo ma nadchlo na hre, bol krásny soundtrack v hlavnom menu. Krásne vystihuje atmosféru hry, či pri vážnych udalostiach, výťazstvách, pri smutných a veselých udalostiach. Rozhovory sú plne dabované do angličtiny s českými titulkami, no pre naozajstný zážitok si ponechajte tie anglické, ako som spravil ja (niektoré vtipy, či situácie sa nedajú preložiť). Grafika je opäť úžasná, svetelné efekty pridávajú neuveriteľnú krásu, najmä v lesoch a katedrálach, pohyby postáv sú plynulé a reálne, no a keď zabijete bossa, váš bojovník predvedie krásne ,,finishing moves“.
Ak ste sa dostali až sem, musíte slintať a kúsať nechty pre Dragon Age. Hra je naozaj excelentne spracovaná, ponúka vyše 60 hodín zábavy, stiahnuteľný nový príbeh po a počas hrania hry, množstvo výziev v boji, ale aj v komunikácii s okolitým svetom, veľké množstvo informácii o svete vďaka sekcii ,,Lore“ a naozaj krásnu grafiku s perfektným zvukom. Bioware to opäť dokázal. Nastavil si latku zase o kus vyššie a prekonal doterajšie RPG tituly. Nemôžem spraviť nič iné, ako odporučiť všetkým priaznivcom RPG titulov, lebo takýto titul sa vidí raz za pár rokov. Uvidíme čo ukáže Mass Effect.
![]() |
grafika zvuk príbeh hrateľnosť |
![]() |
nič ma nenapadá |
95% | ![]() |
ŽÁNER | RPG |
VÝROBCA | BIOWARE |
VYDAVATEĽ | EA |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.ProGamingShop.sk |
![]() |