Vložiť zavedenú značku do rúk nového štúdia je riskantné. 343 Industries s Halo 4 obstáli veľmi dobre a tentokrát prišla na rad druhá exkluzivita pre Xbox360. People Can Fly to zobrali od podlahy, vyhodili Marcusa Fenixa zo scenára, presunuli dej ďaleko do minulosti a na piedestál hlavnej postavy dosadili sarkastického a svojrázneho Bairda, taktiež známeho z pôvodnej trilógie. Vzhľadom nato, že aj táto hra sa honosí názvom Gears of War, porovnávaniu s predchodcami sa určite nevyhne. Podstatnou otázkou je, či si obháji svoju pozíciu ako rozlúčkový Gears of War titul na Xbox360.
Príbeh sa posunul výrazne do minulosti, konkrétne tesne po tzv. Emergency Day, kedy sa na povrchu planéty Sera objavili Locusti. Do tohto obdobia je vložená jednotka, zložená zo známych postáv (Cole a Baird) a dvoch nováčikov Sofiou Hendrik a Garrona Paduka. Na začiatku ste postavení pred vojenský súd, neviete prečo, a to je kúzlom príbehu. Ten sa totiž rozpráva retrospektívne prostredníctvom každého člena Kilo Squad. Netvrdím, že príbeh samotný je niečo extra, no práve jeho štýl rozprávania ho dokáže odlíšiť od konkurencie. Tým pádom absentuje omieľaná téma záchrany sveta a namiesto toho ponúka minimalistický príbeh jednej jednotky v obrovskom a neľútostnom boji. To však nie je jediná zmena oproti predchodcom. Samotná štruktúra misií sa dočkala výraznej úpravy, a to dvoma zmenami. V prvom rade sú mapy, ktoré počas kampane navštívte, vyvedené do iného štýlu, čo mení pohľad na hrateľnosť. Zatiaľ čo v trilógii hrala prím taktika kry sa – vykukuj – strieľaj, tak v Judgment je hrateľnosť o dosť priamočiarejšia, nepriatelia vydržia menej, ale na druhú stranu je ich viac.
Druhou, marketingovo prezentovanou zmenou, je systém Declassified misií. Pod týmto zložitým a nič nehovoriacim názvom sa skrýva jednoduchá, no zábavná pointa. Ide o mutátory, ktoré ovplyvňujú segmenty kampane. Napríklad dostanete obmedzenie na určitý druh zbraní, zníži sa viditeľnosť, v prostredí sa budú nachádzať pasce s granátmi atď. Tieto sú úplne dobrovoľné, neovplyvňujú žiadnu časť príbehu, a tak ich jediný vplyv spočíva v lepšej opätovnej hrateľnosti kampane a zrýchlenom zbere bodov. Autori totiž do hry zakomponovali systém získavania hviezd za krátke úseky kampane a ak si aktivujete Declassified misiu, tak sa ich zbieranie urýchli. Do tohto systému spadajú exekúcie, headshoty, multikilly, stuhy atď. To, bohužiaľ, spôsobilo rozkúskovanie máp na malé sekcie (niečo ako staré Hitman hry vs. Absolution), takže si občas budete pripadať tak, že nehráte ucelenú kampaň, ale nejaké Horde súboje s botmi na malých mapách, čo vám niekedy naznačuje sama hra (odpočítavanie pred zahájením útoku Locustov, nutnosť stlačenia tlačidla pre postup na ďalšiu mapu). Nápadmi nehýria ani úlohy a väčšinou sa obmedzujú na dobytie určitého úseku alebo jeho bránenie.
Oproti predchodcom má však kampaň Judgment dve výrazné chybičky krásy. Prvou je horšia variabilita. V predchodcoch ste striedali zúrivé prestrelky na zemi s obranou transportéru, menili sa nepriatelia a tým aj hrateľnosť. No Judgement prakticky celý strávite na nohách v boji a jediné, čo sa bude meniť, je denná doba a prostredie. Navyše je kampaň o dosť kratšia ako u pôvodnej trilógie. To aj napriek tomu, že hra obsahuje dve kampane. Druhá sa odohráva paralelne s tretím dielom v čase, kedy Marcus pošle Cola a Bairda pre posily do boja proti Locustom a Lambentom. No aj tak vám obe kampane dokopy zaberú tak 7-8 hodín (oproti 12 hodinám v Gears of War 3), čo je veľká škoda.
Teoreticky by to nevadilo, ak by bol obsahom natrieskaný multiplayer. Bohužiaľ, ani to sa nedeje. Autori sa síce pochlapili pri koncepte multiplayeru, aj samotné prevedenie herných mechanizmov je veľmi dobré, no žalostný počet máp nepoteší (už sa chystajú DLC). Hra obsahuje iba štyri mapy pre každý zo štyroch multiplayerových herných módov. Novinkou je mód OverRun, kde autori prekopali celý princíp hrateľnosti z klasického boja rovný proti rovnému na systém tried. Štyri triedy (Assault, Engenieer, Medic a Scout) bránia kryt Emergency holes (diery odkiaľ lezú na povrch Locusti) pred nájazdom ôsmich typov Locustov zo súperovho tímu. Tí majú daný čas na zničenie krytu a ak sa im to podarí, tak to musia zopakovať ešte dvakrát. Potom sa úlohy tímov striedajú a víťazí ten tím, ktorý zničí viac krytov. Tento mód však vyžaduje veľmi dobrý tím, ktorý je schopný flexibilne reagovať na situáciu na bojisku (zmena hernej triedy) a navyše je potrebné, aby vedeli úlohy svojich tried na bojisku a podľa toho aj hrali. Ďalšie módy sú skôr klasikou herného sveta, konkrétne Free-for-all, Team Deathmatch a Domination (obsadzovanie troch bodov na mape).
Vylepšenia sa dočkal aj mód Hordy, ktorý sa premenoval na Survival a prakticky ide o to isté ako mód OverRun, akurát rolu Locustov preberá umelá inteligencia. Možno sa to nemusí zdať, no práve systém tried a fakt, že máte aj nejakú úlohu, nakoľko v klasickej Horde je vašou úlohou iba prežiť čo najdlhšie, spôsobujú zvýšenú atraktivitu módu. Tým pádom je asi jasné, že pri jeho hraní strávite viac času. Avšak celý tento potenciál je doslova „zabitý“ malým počtom máp, ktoré sa rýchlo ohrajú a ak neplánujete investovať do dodatočného obsahu, tak to ťahá hru ako celok dosť nadol, hlavne ak zoberieme do úvahy fakt, že Gears of War multiplayer je veľmi populárny. Rankovací systém zostal, no (chvalabohu) opäť bez vplyvu na odomykanie zbraní (tie sú prístupné od začiatku).
Ďalším nedorobkom je zhoršenie fungovania umelej inteligencie, ktorá má často tendenciu ignorovať fakt, že vás treba oživiť. Často zmätene pobehuje po bojisku, no aspoň vie presne mieriť. V tomto prípade je potešujúcim faktom, že do kampane si môžete prizvať troch hráčov, alebo môžete využiť split-screen a zlepšiť si dojem z tohto aspektu hry. Pozoruhodná je vôľa autorov pridať nové zbrane, ktoré výborne dopĺňajú arzenál známy všetkým hráčom Gears of War hier. Pochvalu si taktiež zaslúži prekopaná ovládacia schéma, ktorá si síce vyžiadala svoju obeť (možnosť nosenia iba dvoch zbraní, namiesto dvoch hlavných zbraní + pištoľ), no po tom, ako sa do nej dostanete, sa už nebudete chcieť vracať späť k starej.
Z temného hororového nádychu sa stal farbou nasýtený svet. Zatiaľ čo jednotka bola temná a jej farebnú paletu tvorili zväčša odtiene šedej, tak postupom času sa pridávalo farieb, čo je najviac vidieť na trojke. Judgment pokračuje v tomto trende, takže slnkom zaliate scenérie plné krvi, rozsekaných tiel a vrčiacich motorových píl sú na dennom poriadku. Inak je však grafické spracovanie pekné (na pomery Xboxu), vyšťaví z konzoly posledné zlomky výkonu, no napriek tomu si udržuje konštantný stabilný framerate. To ide ako ruka v ruke s audio spracovaním, výborným soundtrackom a kvalitným nadabovaním herných postáv.
Aj napriek negatívam ide o veľmi dobrý titul, najmä pre fanúšikov série. Autori sa nebáli inovácií, no doplácajú v prvom rade na kvalitu predchodcov, s ktorou sa musia rovnať. Komornejší príbeh mi nevadil, no totálne ma vytočilo malé množstvo herného obsahu, nepotešili ma niektoré dizajnérske rozhodnutia a sklamala ma herná doba, ktorá v prípade tejto série začína pri dvojciferných číslach a u Judgment sa to nedeje. Variabilita činností a prostredia nie je taká, na ktorú sme zvyknutí. Poteší však dobrá opätovná hrateľnosť, dobré zásahy do multiplayeru, Survival módu a audiovizuálne spracovanie. Ako rozlúčkový titul univerza s konzolou Xbox360 však obstál.
Balenie obsahuje kód na stiahnutie prvého Gears of War na Xbox Live
Informácie o hre
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk
Naše hodnotenie